سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
راشد عباس

حوزه/ دکتر سید راشد عباس نقوی تحلیلگر پاکستانی گفت: رسانه های منطقه چندین بار اعلام کردند که جاسوس‌های آمریکا، عربستان و امارات و اسرائیل در پاکستان و در سرویس‌های اطلاعاتی پاکستان نفوذ دارند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، چندی پیش حادثه تروریستی در مرز ایران و پاکستان به وقوع پیوست که منجر به شهادت تعدادی از مرزداران ایرانی شد. موضوع تامین امنیت مرزهای ایران و پاکستان و مبارزه با تروریسم دو موضوع مهمی است که برای جلوگیری از وقوع چنین حوادثی باید مورد توجه قرار گیرد. دکترسید راشد عباس نقوی تحلیگر پاکستانی حوزه شبه قاره در گفت و گو با سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه به بیان تحولات اخیر سیاسی در پاکستان در ارتباط با حوادث تروریستی اخیر در مرز با پاکستان و چرایی اختلاف افکنی ها از سوی دشمنان دو ملت پرداخت.

 

 

حوزه: در شرایط کنونی منطقه، سفر ولی عهد عربستان به پاکستان با چه اهداف و پیام‌هایی همراه بود؟

ما در حال حاضر در دهکده جهانی به سر می بریم و سفر بن سلمان به پاکستان را نمی توان فقط محدود به پاکستان دانست. در واقع در حال حاضر بن سلمان  سیاستی را دنبال می کند  و این سیاست این است؛ که می خواهد خودش را یک شخصیت جهانی مطرح و نماینده جهان اسلام معرفی کند از این رو  به کشورهای مختلف سفر می کند. در شرایط کنونی او دچار مشکلات زیادی است که یکی  از این مشکلات موضوع قتل خاشقجی است که موجب رسوا شدن چهره سیاه او در افکار عمومی اروپا شد. در واقع می توان گفت یک علت سفر او به پاکستان این بوده که این آبروریزی را جبران کند و وانمود کند که اگر اروپایی ها چنین رفتاری با او کردند در عوضش در کشورهای اسلامی و آسیایی مردم او را قبول دارند!

دومین دلیل این سفر این بود که می خواست جایگاه خودش و عربستان را در پاکستان نشان دهد و به ایران این پیام  را بدهد که من و عربستان در پاکستان جایگاه ویژه ای داریم.

متاسفانه برخی از دوستان شیعه ما که فارغ التحصیلان حوزوی هم بودند و در انتخابات از عمران خان حمایت کردند در رسانه ها مطرح کردند  که ما  لابی عربستان را  در پاکستان شکست دادیم و عربستان دیگر در پاکستان جایگاه ندارد. این اقدامات خواسته یا نا خواسته جوی را درست کرده بود که عربستان را ناگزیر به جواب دادن  کرد ؛که ماهنوز در پاکستان جایگاه قدیمی خود را داریم.

این درحالی است که دولت های سیاسی مختلف در پاکستان روی کار می آیند و بعد از مدتی می روند، اما اصل تصمیم گیری سیاسی در پاکستان ارتش و ارگان ها و نهادهای دیگر هستند که تصمیم می گیرند چه اقداماتی باید انجام شود.  تعداد زیادی از تحلیل گران پاکستان درباری عمران خان هم همین نظر را دارند که ساختارهای تصمیم گیرنده پاکستان او را در قدرت آورده اند.

عربستان نماینده آمریکا در منطقه است/ تضعیف کریدور اقتصادی چین و پاکستان با دخالت عربستان

سومین دلیل سفر بن سلمان به پاکستان این بود که  همانطور که می دانید عربستان نماینده آمریکا در منطقه است و گاهی اوقات نقش آمریکا را در این منطقه بازی می کند. مثلا در موضوع  کریدور اقتصادی  چین و پاکستان، آمریکا راضی نیست  و  می خواست این کریدور را تخریب کند، اما اینکه چطور این کار را انجام بدهد روش غیر مستقیم  انتخاب کرده است  در همین راستا عربستان را نماینده خودش کرد. عربستان  را به این موضوع وارد کرد تا اهدافی را که می خواست حاصل نماید لذا  برای تقویت حضور عربستان در کریدور چین و پاکستان، بن سلمان  باید سفر های دوره ای را به پاکستان و هند و چین انجام می داد  تا این نقش را ایفا کند.

دلیل دیگر که در راستای سفر ولی عهد عربستان به پاکستان باید در نظر گرفت این است که عربستان می خواست در موضوع افغانستان وارد شود. همان زمان که محمد بن سلمان در پاکستان بود، قراربود یک هیئت از گروه طالبان از خارج وارد پاکستان شود  و با بن سلمان جلسه ای داشته باشد، اما دولت افغانستان به آن هیئت اعتراض کرد؛ چرا که در آن هیئت کسانی حضور داشتند که  به گفته آنها تروریست بودند و از سوی سازمان ملل  هم تروریست مشخص شده بودند . از این رو  دولت افغانستان اعتراض کرد و آن هیئت نتوانست وارد پاکستان شود  و جلسه برگزار نگردید.

بعضی تحلیل گر ها این موضوع را هم مطرح کردند که بن سلمان می خواست به آمریکا نشان بدهد و این پیام را به آمریکا و اروپا بدهد که اگر شما نسبت به ما بی اعتنایی کردید ما به طرف آسیا و کشورهایی چون هند و پاکستان و چین می رویم ویک لابی آسیایی ایجاد می کنیم گرچه این صحبت ممکن است با صحبت اولیه من در تضاد باشد؛ اما می توان در سفر بن سلمان به پاکستان در شرایط کنونی منطقه این موضوع را نیز در نظر گرفت.

حوزه: اخیرا حادثه تروریستی درنزدیکی مرز ایران و پاکستان رخ داد که منجر به شهادت تعدادی از نیروهای مرزبان ایرانی شد به نظر شما چه ارتباطی بین چنین وقایع و تروریست های مستقر  در پاکستان وجود دارد؟

این اقدام تروریستی و انتحاری محکوم است. اولین هدف از چنین اقدامی این بود که بعد از برگزاری راهپیمایی با شکوه 22 بهمن افراد ضد انقلاب و فریب خورده استکبار جهانی و عربستان به دنبال انتقام گیری بودند. چون امسال جشن انقلاب اسلامی در رسانه های مختلف پخش شد .

دشمنان ایران با عملیات تروریستی به دنبال تضعیف امنیت داخلی ایران هستند

این در حالی بود که پیش از این گفته بودند ایران  تابستان داغی خواهد داشت و امسال این جشن برگزار نمی شود و ایران نمی تواند چهلمین جشن انقلاب را ببیند و بعضی از سران آمریکا ادعا کرده بودند که جشن کریسمس امسال را تهران می گیرند. اما وقتی  جشن انقلاب اسلامی با شکوه برگزار شد برای تحت الشعاع قرار دادن این جشن به دنبال اقدامی بودند از این رو دست به چنین جنایتی زدند. از سوی دیگر در کنفرانس ورشو می خواستند نشان بدهند جمهوری اسلامی ایران ضعیف شده و امنیت داخلی ایران خدشه دار شده است. پیش از این نیز بن سلمان گفته بود؛ ما می خواهیم جنگ را به  داخل مرزهای ایران ببریم .یک علت بزرگ دیگر این اقدام تروریستی حضور مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران در منطقه است و از این رو مخالفین قصد تضعیف ایران را داشتند. 

متاسفانه ثابت شده که تروریست‌های  پاکستانی عاملان این حمله بودند .  مرز بین ایران و پاکستان 900 کیلومتر است که  منطقه کشورهای افغانستان و پاکستان و ایران  را در بر می گیرد و این منطقه  خیلی حساس است و موقعیت استراتژیک  هم دارد. مسیر مهم قاچاق مواد مخدر هم هست این منطقه کوه ها و ناهمواری های زیادی دارد که  بستری برای اسکان و پناهگاه تروریست ها شده است. اوضاع تروریست ها در پاکستان مثل قبل نیست، اما هنوز هم در پاکستان حضور دارند و  به قول رسانه های منطقه سرویس اطلاعاتی پاکستان از این عاملان تروریست علیه کشمیر و گاهی در افغانستان استفاده کردند و می کنند و نمی خواهند آنها را کاملا حذف کنند، اما اینکه چگونه باید آنها را مدیریت کنند، این موضوعی است که باید مورد توجه قرار  بگیرد. پاکستان و هند با هم درگیرند و به دنبال رساندن ضرر  به یکدیگر هستند  و انفجار  و جنگ و درگیری بین آنها وجود دارد  و این گروه ها برای این اقدامات به کار گرفته می شود.

پاکستان اصالتا به دنبال ضربه زدن به منافع ایران نیست  

متاسفانه دولت پاکستان نتوانست این گروه ها را خوب مدیریت کند. پاکستان در این منطقه مثل یک ساندویچ شده از طرفی افغانستان و هند فشار می آورند و ایجاد تنش می کنند فقط مرز بین ایران و پاکستان کمی آرام بود .کسانی که چنین اقداماتی را انجام دادند از مخالفان پاکستان هستند و همفکر پاکستان نیستند و این اقدامات  به نفع پاکستان نیست. پاکستان اصالتا به دنبال ضربه زدن به منافع ایران نیست . این رفتارها رفتار عارضی است و ناشی از  نیازمندی های پاکستان و کمک های عربستان و امارات بوده و  نهادهای امنیتی و سیاستگذاران پاکستان  هرگز به دنبال بر هم زدن روابط با ایران نیستند به طوری که  سخنگوی ارتش  پاکستان دوباره اعلام کرد که ایران کشور همسایه و دوست ما است و ما چون در مرز هند و افغانستان زیاد درگیر بودیم نیروهای امنیت ما بیشتر در این مرزها مستقر بودند و ما کمی در مرز ایران تساهل کردیم که چنین موضوعی پیش آمد و آنها خودشان این تساهل را قبول کردند.

حوزه: برای جلوگیری از اقدامات تروریستی در مرز ایران و پاکستان باید چه اقداماتی صورت گیرد؟

 اگر جدی برخورد شود  شاهد چنین وقایعی نخواهیم بود. هرکسی روابط ایران و پاکستان را خراب کند، هم دشمن ایران و هم دشمن پاکستان است . رسانه های منطقه چندین بار ادعا کردند که جاسوس های آمریکا، عربستان، امارات و اسرائیل در پاکستان و در سرویس های اطلاعاتی پاکستان نفوذ دارند و خودسرانه این کار ها را انجام می دهند که نه به نفع پاکستان و نه به نفع ایران است.

 دولت پاکستان  مایل به اقدامات تروریستی و جنگ یا رفتارهایی این چنین نیست، اما در مسائل دیپلماسی شاهد آن بودیم. مثلا عادل الجبیر در حضور وزیر خارجه پاکستان علیه ایران صحبت کرد که  نباید دولت پاکستان اجازه چنین رفتاری را  می داد اما در هند هیچ کنفرانس و اظهاراتی علیه جمهوری اسلامی ایران نشد. دولت پاکستان می توانست این جو ضد ایرانی را کنترل کند، اما نکرد شاید موضوع اقتصادی باعث شده که نتوانستند جلوی چنین اقداماتی را بگیرند.

حوزه: در حال حاضر گروه های تروریستی مختلفی در پاکستان با نام های مختلف هستند برای توقف اقدامات تروریستی دو کشور ایران و پاکستان باید چه اقداماتی را انجام دهند؟

بدون همکاری نمی شود جلوی تروریست ها را گرفت.  گروه های  قبیله ای در  هر دو طرف وجود دارند و تمایز آنها به این سادگی نیست باید همکاری خیلی جدی و عمیق و برنامه ریزی دقیق بین  سرویس های اطلاعاتی  ایران و پاکستان باشد و الا نمی توان مرز 900 کیلومتری را که چندین کشور دخالت هم  دارند کنترل کرد و کار ساده ای نیست .دشمنان می خواستند ایران را محاصره کنند و یک راهش این بود که مرز ایران و پاکستان را نا امن کنند . هیچ یک از طرفین به تنهایی نمی توانند این مرز را کنترل کند. ممکن است به طور موقت کنترل فوری انجام شود اما برای طولانی مدت باید همکاری دقیق و گسترده بین دو کشور حاصل شود.

وظیفه خطیر علما برای مبارزه با تفکر تروریستی و افراطی گرایی

در زمینه معضل تروریسم ما به دنبال اسم نیستیم؛ چرا که  در کشورهای مختلف یک تفکر ایجاد شده است. تفکر تکفیری از عربستان نشات گرفته این تفکر گاهی اوقات القاعده ،داعش بوکوحرام، الشباب و طالبان است، ممکن است فردا با اسم دیگر جلوه کند باید دنبال نابود کردن این تفکر باشیم. اگر عربستان پشت این تفکر است ریشه یابی کنیم و آنها را از ریشه در آوریم.  امروزه فرقه گرایی و افراط گرایی در موضوعات دین و مذهب معضل بزرگ کشوهای اسلامی شده و علما و اندیشمندان باید با این تفکر مبارزه کنند  تا از ریشه بین برود و کشور های اسلامی اجازه ندهند قدرت های استکباری از این موضوع سوء استفاده کنند.

 

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha