جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024

آیت الله العظمی نوری همدانی

حوزه/ دشمنان برای مقابله با شیعه، اخباریین را علم کردند و توانستند حوزه را به تسخیر در بیاورند. همین مسئله باعث بدعت هایی در حوزه شد و در پی این همه مسئله توانستند اصولین و مراجع را مورد تسلط بگیرند.

به گزارش خبرنگارخبر گزاری«حوزه»، حضرت آیت الله نوری همدانی پیش از ظهر امروز در دیدار اعضای انجمن اصول فقه حوزه، گفتند: قبل از صفویه در ایران شیعه نبود و صفویه اولین طایفه بود که توانستند مکتب شیعه را در ایران ترویج دهند و بعدها با عظمت شد، اما به مرور زمان دشمنان برای مقابله، اخباریین را علم کردند و توانستند حوزه را به تسخیر در بیاورند.

حضرت آیت الله نوری همدانی اظهار داشتند: همین مسئله باعث بدعت هایی در حوزه شد و در پی این همه مسئله توانستند اصولین و مراجع را مورد تسلط بگیرند. تا این که وحید بهبهانی در برابر اخباریین قیام کرد و این قوم را سرکوب کرد و در ادامه سایر علما در قرنهای دیگر حمایت کرد و به ترویج اصول و فقه و تربیت مجتهد پرداختند. در همان زمان صاحب حدائق که از اخباریین در عراق بود، ایشان را دعوت به مباحثه و مناظره کرده بود.

این مرجع تقلید ابراز داشتند: وحید افراد را از حضور در کلاس اخباریین منع کرده بود چون این گروه اجتهاد را حرام کرده بودند. مسئله اخباری ها خطری بود که حوزه را درگیر و مورد هجمه قرار داده بود.

معظم له عنوان کردند: همه ائمه(ع) سعی می کردند بین خودشان اجتهاد را پرورش دهند. در همین رابطه شیخ مفید در بغداد حوزه ای داشت و طلبه و مجتهد تربیت کرد و علم اصول مورد تأییدشان بود.

حضرت آیت الله نوری همدانی گفتند: در زمان شیخ مرتضی انصاری و همان قرن، علم اصول خیلی ارزش پیدا کرد و ترویج شد. اما این توجه زیاد باعث شد موارد و موضوعاتی وارد اصول شود که نیازی به آن نبود و همین مسئله موجب پر حجم شدن کتاب اصول شد.

ایشان با اشاره به حضورشان در حوزه علمیه برای تحصیل افزودند: در زمانی که وارد حوزه شدم و درس می خواندم، یادم است که علمیت علمای اصفهان از علمای حوزه نجف کمتر نبود، اما در حوزه علمیه نجف شخصیتی مانند مرحوم آخوند تدریس می کرد که کلاس درس شان بسیار شلوغ بود، این نشان از علمیت ایشان به علم اصول بود.

معظم له ابراز داشتند: از توفقیات حضورم در حوزه نجف این بود که در درس مرحوم آخوند و بروجردی شرکت کردم و حتی در مواردی با مرحوم آخوند توفیق ملاقات و صحبت کردن داشته ام، معتقدم این بزرگواران سبب تحول علمی در حوزه شدند.

ایشان افزودند: بعد از این علما، امام راحل و مرحوم حجت در قم بودند و در حوزه اثر گذار و حتی حوزه علمیه قم را اداره می کردند. بعد از نجف به  قم آمدم و توفیق پیدا کردم در درس این بزرگواران حضور پیدا کنم. به قم که آمدم، حجره ای را برای ادامه تحصیل انتخاب کردم تا بتوانم از محضر بزرگانی چوم مرحوم امام راحل و حجت استفاده کنم با خبر شدم این بزرگواران قصد دارند به حجره ام بیایند و همین اتفاق افتاد. اما چیزی برای پذیرایی نداشتم، تنها سماور دود کرده بود. معتقدم این اساتید هر کدام در درس اصول و فقه مبنایی داشتند و صاحب نظر بودند.

حضرت آیت الله نوری همدانی اظهار داشتند: در حوزه وظیفه داریم برای عظمت اصول و فقه روز معینی داشته باشیم. این علوم بالاتر از سایر علوم است. همه علوم به علوم حووزی و دینی برمی گردد که غربیها از ما گرفتند.

این مرجع تقلید ابراز داشتند: اداره مملکت با دین است. دین و انقلاب از همین حوزه برخاسته است و باید قدردان باشیم.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علیرضا IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
    0 0
    سلام حتماً در نقل این صحبتها اشتباهی صورت گرفته است. مرحوم آخوند بیش از 110 سال قبل از دنیا رفته اند. آیت الله نوری در نجف با شاگردان مرحوم آخوند دیدار کرده اند.