جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اردوغان پیشنهاد تبدیل ایاصوفیه به یک مسجد را اعلام کرد

حوزه/ طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در گفتگویی تلویزیونی روز گذشته اعلام کرد که احتمال تبدیل ایاصوفیه از یک موزه به مسجد وجود دارد. وی افزود که این مکان نیم قرن مسجد بوده و این پیشنهاد عجیبی نیست.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، به نقل از دیلی صباح، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز گذشته طی پیامی اعلام کرد که احتمال تبدیل دوباره ایاصوفیه به مسجد وجود دارد.

وی در گفتگو با یک شبکه تلویزیونی احتمال رایگان شدن بازدید از ایاصوفیه را ممکن دانست و گفت که این مکان که از سال 1935 یک موزه بوده می تواند دوباره به مسجد نامگذاری شود.

اردوغان افزود:  همان طور که گردشگران می‌توانند وارد مسجد سلطان‌احمد شوند، به همان طریق هم می‌توانند بدون پرداخت هزینه‌ای از ایاصوفیه بازدید کنند.

وی به این مسئله که ایاصوفیه نیم قرن به عنوان مسجد ایفای نقش می کرده گفت که این «یک پیشنهاد عجیب نیست».

اردوغان در ادامه سخنانش گفت: همان طور که می دانید این مسجد در سال 1935 به خاطر انعکاسی از نظر فکر و ذهنیت دولت آن زمان به موزه تبدیل شد. ما هم به نظر من باید قدمی برداریم و این مکان را دوباره تغییر دهیم.

 

اردوغان همچنین با اشاره به حملات تروریستی در کرایست چرچ نیوزیلند گفت که این حملات نه از روی یک تصمیم فردی، بلکه حملات تروریستی سازماندهی‌شده بوده اند.

رئیس جمهور ترکیه ادامه داد: من باور دارم که مقامات نیوزیلند به وعده خود برای یافتن افراد پشت‌پرده این حمله تروریستی عمل خواهند کرد.

 

 گفته می شود ایاصوفیه‌، بزرگ‌ترین‌ کلیسای‌ مسیحیت‌ شرق‌ در دوران‌ امپراتوری‌ بیزانس‌، یکی‌ از معروف‌ترین‌ مسجدهای جهان‌ اسلام پس‌ از فتح‌ استانبول ‌است  و از 1935 به‌ بعد موزه آثار اسلامی‌ و بیزانسی‌ بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha