سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت الاسلام حسینی یمین

حوزه/ حجت‌الاسلام حسینی یمین گفت: بهترین دعوت به حجاب بر اساس روایات به صورت خاموشی و عملکرد افراد به دستورات دین است.

حجت‌الاسلام سید مجتبی حسینی‌یمین، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان، درباره دلیل رعایت عفاف و حجاب در جامعه، اظهار کرد: متأسفانه شاهد هستیم که امروزه امر بی‌حجابی و بی‌عفافی در جامعه فراگیر شده و مشاهده می‌شود که بسیاری از خانم‌ها و خانواده‌ها به نماز و روزه اهمیت می‌دهند اما رعایت حجاب برایشان بسیار بی‌اهمیت است حتی اهل منبر و مسجد هم هستند.

وی با تأکید بر اینکه حجاب هم برای خانم‌ها واجب است و هم برای آقایان، تصریح کرد: حدود حجاب برای خانم‌ها در احکام شرعی مشخص شده است به این نحو که پوشش دو بخش پوست بدن  که شامل همه بدن به غیر از دست‌ها تا مچ و گردی صورت به اندازه کف دست و برآمدگی بدن برای خانم‌ها واجب است.

حجت‌الاسلام حسینی یمین افزود: نگاه کردن مرد به این دو بخش چه با شهوت و چه بی‌شهوت حرام است که بین نگاه کردن و دیدن تفاوت وجود دارد و حجاب برای آقایان به اندازه عرف متدین مذهبی واجب است و همه افراد باید میزان حجاب شرعی را به خوبی بدانند.

حفظ خانواده، هدف خداوند از امر حجاب است

استاد حوزه و دانشگاه مهم‌ترین دلیل واجب کردن حجاب برای خانم‌ها و آقایان را تئوری کمربند ایمنی برای خانواده دانست و گفت: این نام‌گذاری را  از کیفرشناسی و قانون جزا گرفته شده که قانون‌گذار تهید بر قتل و تبانی را جرم می‌داند با وجود اینکه هنوز قتلی اتفاق نیفتاده است.

وی با اشاره به اینکه اگر هسته‌ای برای قانون‌گذار مهم باشد به دور آن کمربند می‌کشد ،اضافه کرد: همه قوانین عالم برای دفاع یک هسته به دور آن کمربند می‌کشد چراکه هسته برای آن مهم است حال هدف قانون‌گذار از قانونی کردن حجاب، حفظ خانواده است.

حجت‌الاسلام حسینی یمین اذعان کرد: خانواده امری است که هیچ کس بر اهمیت آن منکر نیست و خداوند متعال از حجاب هدف داشته و حفظ مهم‌ترین رکن اجتماع هدف از رعایت حجاب است پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: هیچ بنیادی در دنیا مهم‌تر از بنیاد خانواده وجود ندارد لذا حجاب دور هسته‌ای به نام خانواده کمربند می‌کشد  و خانواده از فرد هم مهم‌تر است چرا که خانواده هم فرد را می‌سازد و هم جامعه را.

وی با تأکید بر اینکه حیا بالاتر از حجاب است، بیان کرد: باید توجه کرد که 4دسته از بی‌حجابی و بی‌حیایی آسیب می‌بینند: نخست آقایان مجرد که دچار آسیب روحی می‌شوند و به سمت خودارضایی می‌روند که آمار بسیاری در جامعه دارد و اینکه نمی‌توانند برای ازدواج انتخاب کند چراکه در جامعه بی‌حیایی و بی‌حجابی رواج یافته است.

این کارشناس دینی خاطرنشان کرد: دسته دوم آقایان متأهل که خانم‌های در خیابان را با همسر خود مقایسه می‌کنند و باعث سردی از همسرشان می‌شود و گروه سوم خانم مجرد هستند در میدان رقابت قرار می‌گیرند.

وی افزود: در این شرایط آمار عمل جراحی زیبایی بالا می‌رود که وجود رتبه نخست کشور در دنیا در عمل جراحی زیبایی بینی و استفاده از لوازم آرایش آبروی جامعه اسلامی را می‌برد.

حجت‌الاسلام حسینی یمین با بیان اینکه عده‌ای با بی‌حیایی و بی‌حجابی و گرگ‌صفتانه حیای دختران باحجاب را می‌درند، عنوان کرد:  در چنین شرایطی متأسفانه مادرها به دنبال دختران زیبارو برای پسرانشان هستند که وجود بیش از یک میلیون دختر مجرد در کشور از روضه قتلگاه سنگین‌تر است .

وی ادامه داد: گروه چهارم خانم‌های متأهل هستند که همواره نگران از دست دادن همسر خود هستند چراکه آقا در محل کار با نامحرم ارتباط دارد که اگر حجاب و عفاف بر آنها حاکم نباشد نسبت به همسر خود بی‌توجه می‌شود.

این استاد حوز و دانشگاه با تأکید بر اینکه عمده مشکلات خانواده و دلیل طلاق در جامعه بی‌حجابی و بی‌حیایی است، گفت: حجاب مسئله انسانی است و هر فردی با هر مسلکی به حجاب برای حفظ خانواده معتقد است چراکه حجاب برای سالم ماندن خانواده‌ها است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در غرب با وجود بی‌حجابی توسعه بالا است، اظهار کرد: در غرب پیشرفت علمی و اقتصادی وجود دارد اما چیزی به نام خانواده در جوامع غربی وجود ندارد که غرب خود از وضعیت اسف‌بار خود اذعان دارد اما جوانان ما منکر این موضوع هستند.

حجت‌الاسلام حسینی یمین اضافه کرد: در جوامع غربی شرایط به گونه‌ای شده که دیگر به زن اکتفا نمی‌شود و عمل قوم لوط را مرتکب می‌شوند و آن را قانون‌گذاری کردند که قانون از سوی فرهیختگان جامعه وضع شده  لذا اگر ‌بی‌حجاب ترویج پیدا کند جامعه به اینجا می‌رسد.

وی وجود پدیده ازدواج سفید، ازدواج با حیوان و غیره نشان‌دهنده نابودی خانواده است، عنوان کرد:  اگر حجاب و عفاف جدی گرفته نشود، منجربه فروپاشی خانواده می‌شود که متأسفانه شاهد افزایش روزافزون طلاق هستیم و طلاق عرش خدا را به لرزه درمی‌آورد بنابراین مهم‌ترین دلیل عفاف و حجاب حمایت از خانواده است.

استاد حوزه و دانشگاه دلیل دیگر رعایت حجاب را امر خدا  عنوان کرد و افزود: خداوند متعال که همه عالم را خلق کرده بر رعایت حجاب فرمان داده است لذا افرادی که خدا را کوچک بشمارند، بر امر خدا توجه نمی‌کنند.

وی تصریح کرد: هنوز متوجه نشدیم که خداوند چقدر بزرگه و عالم محضر خدا است  و نماز باعث می‌شود انسان به بزرگی خدا پی ببریم و همه اذکار آن بر این امر دلالت دارد لذا در صورت پی بردن به بزرگی خداوند هر امر او را اطاعت می‌کنیم.

حجت‌الاسلام حسینی یمین با بیان اینکه حضرت زهرا سلام الله علیها پروردگار حیا و عفاف بودند، خاطرنشان کرد: بهترین پاسخ در رعایت حجاب خداوند است که امر بر حجاب کرده و هر پاسخی غیر از این انسان را منحرف می‌کند.

وی در ادامه سخنان خود درباره اینکه میزان و وجوب حجاب در قرآن نیامده است، گفت: منابع فقهی و دستورات دینی فقط قرآن نیست بلکه عقل و نقل هم جز منابع دین هستند.

این کارشناس دینی  درباره علت اجباری بودن حجاب ابراز کرد: به کار بردن عبارت حجاب قانونی به جای حجاب اجباری بهتر است و با توجه به اینکه امور به دو دسته فردی و اجتماعی تقسیم می‌شود، حجاب به دلیل اینکه مسئله اجتماعی است قابلیت قانون‌گذاری دارد و بر اساس روایات هر امر حرامی دارای تعزیر است و بی‌حجابی هم شامل این امر است .

وی خاطرنشان کرد: وجود قانون برای حجاب خوب است اما در مقام عمل باید به صورت فرهنگی برخورد شود و با جریانات سازمان‌دهی شده در این خصوص برخورد قضایی شود.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: فایده رعایت حجاب فقط برای خانم‌ها است چراکه مردان هوس‌ران مخالف حجاب هستند و هیچ مردی از بی‌حجابی بدش نمیاد مگر مردان خدا ترس بنابراین باید گفته شود که حجاب باعث می‌شود تا استفاده مردها از خانم به صورت رایگان نباشد.

وی درباره شیوه‌های ترویج فرهنگ عفاف و حجاب گفت: ادبیات حجاب باید تغییر کند و در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب باید از موضع بالا وارد شد و ادبیات دینی قوی به کار برد لذا باید همه بدانند که ارزش حجاب برای این است که دسترسی  مردان به زنان رایگان نباشد و افرادی که که جریان چهارشنبه سفید را دنبال می‌کنند بدانند که آدرس را اشتباه رفته‌اند.

حجت‌الاسلام حسینی یمین در پایان تذکر لسانی را منجربه جدال دانست و  خاطرنشان کرد: می‌شود مهم‌ترین راهکار در جلوگیری از بی‌حجابی صدا و سیما است که تاکنون فرهنگ خوبی در این زمینه ایجاد نکرده است.

وی تصریح کرد: بهترین دعوت به حجاب بر اساس روایات به صورت خاموشی  و عملکرد افراد به دستورات دین است؛ باید کیفیت زندگی افراد متدین و مذهبی در جامعه ملمومس باشد تا دیگران به دین متمایل شوند و در نهایت به حجاب معتقد شوند.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha