دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
نظری شاهرودی

معاون جامعه و نظام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این که هیچ چیزی نمی تواند رابطه مردم و روحانیت را تحت تاثیر قرار دهد، بر لزوم احیای موقوفات حوزوی به عنوان یکی از منابع درآمدی حوزه های علمیه تاکید کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نظری‌شاهرودی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با تاکید بر لزوم تلاش برای استقلال حوزه های علمیه و عدم وابستگی به منابع دولتی، گفت: موقوفات حوزوی باید شناسایی و احیا شوند و نباید وضعیت بودجه ای حوزه به منابع دولتی و درآمد های نفتی وابسته باشد.

وی در این رابطه به نقش مهم مبلغان حوزوی در راستای ترویج فرهنگ وقف به ویژه موقوفات حوزوی اشاره کرد و افزود: طلاب و روحانیونی که در مناسبت های تبلیغی همچون محرم و صفر، ایام فاطمیه و یا ماه مبارک رمضان به نقاط مختلف کشور اعزام می شوند، می توانند به خوبی اهمیت و ضرورت توجه به وقف و موقوفات را برای مردم تبیین کنند.

حجت الاسلام و المسلمین نظری شاهرودی بیان داشت: به لطف الهی مردم به روحانیون و مبلغان اعتماد دارند و از آن ها تاثیر پذیرفته و از کلام آنان پیروی می کنند و هیچ چیزی نمی تواند این رابطه را تحت تاثیر قرار دهد.

معاون جامعه و نظام جامعه مدرسین حوزه اضافه کرد: هیچ جایگزین و بدیلی برای رابطه روحانیت و عالمان شناخته شده با مردم وجود ندارد، ولذا واقفین می توانند بخشی از وقف هایشان  را وقف حوزه کنند که شامل نیازهایی مانند تحصیل طلاب، تالیف، تحقیق، ساختن مدارس، کتابخانه ها و ... می شود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه همچنین بر لزوم ایجاد ساختار جدید و کارآمد در رابطه با ساماندهی موقوفات حوزوی تاکید کرد و گفت: ما باید ساختار جدیدی برای وقف حوزوی ایجاد کنیم و در این زمینه، سازمان موقوفات آستان قدس رضوی می تواند الگوی خوبی باشد.

وی در پایان یادآور شد: اگر 20 سال قبل در زمینه احیا و فعال کردن موقوفات حوزوی تلاش می کردیم، می توانستیم موفقیت های بسیاری کسب نماییم.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha