پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کعبه - حج - طواف - خانه خدا

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

استرالیایی ها به جنبش تحریم حج پیوستند

شمار زیادی از مسلمانان در سرتاسر جهان معتقدند که باید شرکت در مراسم حج را به خاطر حمله نظامی عربستان سعودی به یمن، تحریم کنند. در حالی که انتظار می رود تا ماه آینده مسلمانان کشورهای مختلف در مراسم سالانه حج شرکت داشته باشند، تعداد از آنان از جمله مسلمانان استرالیایی می گویند که باید حج را تحریم کرد.رحمان گفت: قبلا شاید گروه های کوچکی کم و بیش این حرف را می زدند، اما اکنون روحانیون برجسته خواستار آن هستند. من امیدوارم این مسئله سبب شود دیگر مسئولین و روحانیون نیز به این جنبش بپیوندند و سخن مشابهی به زبان بیاورند.این درحالی است که چندی پیش نیز صادق غرویانی مفتی اعظم اهل تسنن در لیبی از مسلمانان سرتاسر جهان خواسته بود که به خاطر زیر پا گذاشتن حقوق بشر توسط عربستان سعودی، حج را تحریم کنند و بیش از یک بار به حج و عمره مشرف نشوند و پول خود را به جیب حاکمان سعودی نریزند،‌ زیرا آنها مسلمانان را در یمن و لیبی می کشند و به زودی مسلمانان سودان و الجزائر و تونس را نیز قتل عام خواهند کرد و هیچ مکانی در زمین نیست مگر اینکه حاکمان سعودی با پول خود آن را به فساد کشانده اند.وی یکی از شخصیت های برجسته اهل تسنن بوده و در این مسیر تنها نیست. در این میان بسیاری کاربران مسلمان شبکه های اجتماعی نیز با ترویج هشتک بایکوت حج در توئیتر، این حرکت را در کشورهای مسلمان نشین در جهان تبلیغ می کنند.لازم به ذکر است با وجود محکوم بودن جنایت های عربستان در نقاط مختلف جهان؛‌ تحریم حج و راه اندازی کمپین در این زمینه مورد تایید تمام مسلمانان اهل سنت و شیعه نیست و گروه های محدودی بنا به تشخیص خود یا تشویق مفتیان و شخصیت های دینی چنین باوری دارند.

فاش کننده دروغ های ترامپ هم استعفا کرد

پس از جیم ماتیس وزیر دفاع سابق آمریکا و جان کلی رییس کارکنان کاخ سفید و اندرو مکابی معاون مدیر اف بی آی آمریکا و سارا سندرز سخنگوی کاخ سفید، امروز نوبت به دان کوتس مدیر اطلاعات ملی آمریکا رسید تا به سیل استعفا کنندگان بپیوندد.کوتس که بر 17 آژانس اطلاعاتی آمریکایی غیرنظامی و نظامی از جمله سازمان اطلاعات مرکزی "سی‌آی‌اِی" نظارت داشت، همواره با ترامپ در خصوص مسائل بین المللی متعدد و در راس آنها روابط با «روسیه»، «کره شمالی» و «توافق هسته ای ایران» اختلاف داشت.به رغم آنکه تمام کسانی که استعفا کردند و یا اغلب آنها، به خاطر بی تجربگی سیاسی ترامپ و دروغگویی هایش، با او دچار مشکل شدند؛ اما استعفای کوتس به خاطر حساسیت منصبی که بر عهده داشت و نیز به سبب فاش کردن دروغ های ترامپ درخصوص حساس ترین مسائل بین المللی، نسبت به دیگر موارد استعفا جنجال برانگیزتر خواهد بود.کوتس که از مارس 2017 ریاست اطلاعات ملی آمریکا را به عهده گرفت، بسیار زود با ترامپ به مشکل برخورد؛ برخلاف ترامپ که موضعی صلح جویانه با ولادمیر پوتین دارد، کوتس موضعی بسیار سخت در قبال روسیه اتخاذ کرد.وی در ماه ژانویه در کنگره گفت: احتمال نمی رود که کره شمالی از سلاح هسته ای خود صرف نظر کند، وی با این سخنان اظهارات ترامپ را مبنی بر اینکه بیونگ یانگ دیگر خطری محسوب نمی شود، رد کرد.کوتس همچنین به اعضای کنگره گفت که ایران همچنان به توافق هسته ای با قدرتهای جهانی که در سال 2015 امضا شد، و ترامپ در ماه می 2018 پس از اتهام ایران به نقض توافق از آن خارج شد، پایبند است.

گاف جدید ترامپ زبان دنیا را چند درجه تغییر داد

دونالد ترامپ در جریان سخنرانی پیش از امضاء لایحه‌ جبران خسارت قربانیان یازدهم سپتامپر باز هم واژه‌های جدیدی را به لغت‌نامه اضافه کرد. رئیس جمهور آمریکا در این سخنرانی بجای کلمه «Bipartisan» به معنای دو حزبی، کلمه نامفهوم «bar-partisan»  را استفاده کرد. او در ادامه به جای گفتن«Nine eleven» عبارت نامفهوم «nine-elective» را استفاده کرد. گاف جدید ترامپ در حالی است که دو روز پیش نیز رئیس جمهور آمریکا، کلمه ای جدید را به لغت‌نامه آمریکایی ها اضافه کرده بود. ین سوتی ترامپ باعث شد تا بار دیگر زمینه برای نمایش روحیه طنز انتقادی آمریکایی‌ها در فضای مجازی مهیا شود.

پمپئو هم از شبکه‌های ماهواره‌ای قطع امید کرد

 مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا با انتشار یک پست توییتری بار دیگر از تمایل خود به سفر به ایران خبر داده و گفته که مایل به گفت‌وگوی مستقیم با مردم ایران است. آمریکا ده ها رسانه فارسی زبان راه اندازی کرده و سالانه میلیاردها دلار هزینه آنها می‌کند تا به ادعای خودشان، به طور مستقیم با مردم ایران گفتگو کنند؛ از صدای آمریکا گرفته تا رسانه های دسته چندمی همچون آمدنیوز.در کنار این رسانه ها، دیگر کشورهای غربی همچون انگلیس نیز با راه اندازی شبکه هایی همچون بی بی سی و  من و تو، در این مسیر به آمریکایی ها کمک می کنند.اخیرا عربستان سعودی نیز با راه اندازی شبکه سیاسی ایران اینترنشنال در لندن، رسانه ای دیگر به جمع رسانه های قبلی خود علیه ایران اضافه کرد با این تفاوت که در این شبکه، به صراحت سیاست های آمریکا را پیگیری می کند.حالا چه شده که پمپئو با چنین گروه رسانه ای، خواهان گفتگوی مستقیم با مردم ایران است؟! مگر سال ها ادعا نکردند که مردم ایران از رسانه های داخلی زده شده اند و تنها گوش به رسانه های خارج از کشور دارند؛ پس چه شده برای گفتگوی مستقیم با ایرانی‌ها معطل تریبون گرفتن از رسانه های داخلی هستند؟!به نظر می آید آمریکایی ها در جنگ تبلیغاتی جدید خود علیه ایران، باز هم گاف داده و قبول کرده اند که رسانه های چندین میلیارد دلاری آنها هیچ کارایی ندارند و ملت بزرگ ایرانی، توجهی به آنها ندارند.

زمین قصرشیرین را لرزاند

زمین لرزه ای به بزرگی ۴/۴ ریشتر بامداد امروز، حوالی قصر شیرین در استان کرمانشاه را لرزاند این زمین لرزه ساعت ۱:۱۷ دقیقه بامداد و در عمق ۱۳ کیلیومتری زمین روی داد. جزئیات بیشتری در این باره منتشر نشده است.

آمار بالای کشته های جاده ای متوقف نشد

معاون اجرایی پلیس راهور ناجا گفت: در سه سال اخیر 8 هزار و 700 نفر از هموطنان در نقاط حادثه خیز جاده های کشور بر اثر تصادف کشته شدند. سردار حمیدی افزود: در کشور 3400 نقطه حادثه خیز داریم که وضع حدود 1500 نقطه، بحرانی است.

وی گفت: در سامانه جدید پلیس راهور به طور آنلاین و لحظه ای همه نقاط حادثه خیز نمایش داده می شود و نقاط قرمز در این سامانه ، پرتصادف و نقاط نارنجی هم کم تصادف است.

معاون اجرایی پلیس راهور تصریح کرد: اگر فقط ده درصد نقاط حادثه خیز اصلاح و نواقص ان برطرف شود ، 31 درصد از حوادث منجر به فوت جاده ها در این نقاط کمتر خواهد شد.

سردر حمیدی افزود: استان های شمالی، غربی و مرکزی بیشترین نقاط حادثه خیز را دارد و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای هم اعلام کرده است برای حل مشکل  نقاط حادثه خیز 6هزار و 300 میلیارد تومان نیاز است که حدود شش سال هم زمان می خواهد تا نقاط حادثه خیز جاده های کشور اصلاح شود.

"هپاتیت" از مالاریا، تب دنگ و ایدز هم جلو زد

کارشناس مبارزه با بیماری‌های ایدز و هپاتیت معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: هپاتیتهای ویروسی به خصوص هپاتیتهای B و C برای دهه‌ها در سراسر جهان به عنوان قاتلی خاموش بود که خوشبختانه با تلاشهای موثر در دودهه اخیر و با استفاده از ظرفیتهای شبکه بهداشتی و همکاران دربدنه اجرایی و علمی کشور مبنی بر تولید واکسن در داخل و تولید داروی هپاتیت c منجر به کاهش شیوع بیماری هپاتیت B و C شده است.وی درباره اهمیت این بیماری توضیح داد: هم اکنون درجهان 240 میلیون نفر مبتلا به هپاتیت مزمن B و170 میلیون نفر مبتلا به هپاتیت C مزمن زندگی می‌کنند و متاسفانه هرساله حدود یک میلیون نفر به علت هپاتیت‌های B و C جان خود را از دست می‌دهند.کارشناس مبارزه با بیماری‌های ایدز و هپاتیت معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه درصورت نبود پاسخ مناسب و سریع به این دو بیماری در40 تا 50 سال آینده این بیماری بار زیادی را به جهان تحمیل خواهد کرد، گفت: بنابراین چشم‌انداز جهانی این است که انتقال هپاتیت‌های ویروسی در جهان متوقف شود و همه افرادی که به هپاتیت مبتلا هستند به منظور درمان بیماری باید به داروهای ایمن و موثر بر بیماری با امکان تهیه آن دسترسی داشته باشند.نوائیان افزود: در همین راستا، سازمان جهانی بهداشت برای حذف Elimination هپاتیتهای ویروسی B و Cاهدافی از قبیل  کاهش 90 درصدی موارد جدید ابتلا به هپاتیتهای B و C،  دسترسی همگانی به درمانهای کلیدی تا 80درصد که این دسترسی می‌تواند باعث کاهش مرگهای مرتبط با هپاتیت تا 65 درصد شود را مطرح کرده است. وی یادآور شد: این در حالی است که به گزارش WHO تعداد افرادی که در 10 سال گذشته در اثر ابتلا به هپاتیت، جان خود را از دست داده‌اند، از مجموع تلفات مالاریا، تب دنگ و ایدز بیشتر بوده است.

فیلمبرداری و ارسال برای رسانه‌های دشمن اعلام جرم شد

جلیل محبی دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کشور در پیامی توئیتری خطاب به علینژاد نوشت: شما از کشور متخاصم با ایران حقوق دریافت می‌کنید پس همکار آنها هستید و مطابق قانون همکاری با شما جرم است و دادگاه انقلاب مانند قبل همکاران شما را محکوم می‌کند. مجددا عرض میکنم هموطنان بنده را ترغیب به جرم همکاری با بیگانه نکرده و برایشان مشکل قضایی ایجاد نکنید.دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر همچنین در توئیت دیگری با عنوان «نکته به هموطنان عزیز» عنوان کرد: مراقب باشید عده‌ای شما را از تهیه فیلم ‌و هر نوع سند دیگر برای ارائه به قوه‌قضاییه در جهت مبارزه با فساد به ویژه فساد مسئولان منع نکنند. گرفتن فیلم برای ارسال به دشمن جرم است نه کمک به اجرای قانون و مبارزه با فساد. درآینده نزدیک از قوه قضاییه خبرهای خوبی می‌شنوید.اما امروز حجت الاسلام غضنفرآبادی رئیس دادگاه‌های انقلاب تهران در خصوص اینکه آیا فرستادن فیلم و عکس برای علینژاد جرم است یا خیر گفت: براساس آن چیزی که من از متن قانون احصا کرده ام در سه مورد فیلم برداری جرم است. وی ادامه داد: یکی از این موارد استحکامات نظامی است دیگری فیلم‌برداری از حریم خصوصی و سومی آن فیلم برداری به قصد همکاری با دولت متخاصم است.غضنفرآبادی تصریح کرد: با توجه به قرارداد همکاری علی‌نژاد با آمریکایی‌ها کسانی که از خودشان یا دیگران فیلم در رابطه با کشف حجاب بگیرند و به این خانم ارسال کنند مشمول ماده ۵۰۸ قانون مجازات اسلامی خواهند بود و بین یک تا ده سال حبس برای‌شان در نظر گرفته می‌شود.رئیس دادگاه‌های انقلاب گفت: البته این صرف فیلم در حوزه کشف حجاب نیست بلکه هر فیلمی که علیه نظام جمهوری اسلامی باشد و برای این خانم ارسال شود مشمول این ماده خواهد بود.

پلیس برخورد با سلبریتی‌های بی‌حجاب را در دستور کار قرار داد

سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی پایتخت درخصوص انتشار تصاویر بدحجابی و بی‌حجابی توسط برخی از سلبریتی‌ها در فضای مجازی اظهار داشت: هنرمندان، ورزشکاران و افراد مشهور در این حوزه‌ها به برکت همین سینما و تلویزیون ایران مشهور و معروف شده‌ و مردم برای آنها احترام قائل هستند؛ پس لازمست قوانین و شئونات را رعایت کنند. فرمانده انتظامی پایتخت تصریح کرد: در برخورد با تخلفات به ویژه با کسانی که شئونات را رعایت نمی‌کنند هیچ فرقی برای پلیس به عنوان مجری قانون وجود ندارد و برایش فرقی نمی‌کند که این فرد کیست و چکاره است؛ کما اینکه بعضی از اینها را دعوت کرده ایم؛ در بین آنها هم هنرمند بودند و هم مسئول؛ آمدند و تذکر دادیم؛ البته هم اکنون هم در حال تذکر دادن هستیم امیدواریم که تذکرات مفید واقع شود و ما مجبور به دعوت از آنها نشویم.گفتنی است شهروندان با ذکر موضوعی همچون «درخواست در برخورد قانونی با سلبریتی‌های مروج بدحجابی و بی‌حجابی» پیگیری این مورد را از خبرگزاری فارس خواستار بودند.

شرط معافیت والیبالیست‌ها اعلام شد

درپی قهرمانی تاریخی اعضای تیم‌ملی والیبال جوانان در مسابقات جهانی، رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح شرط بهره‌مندی اعضای این تیم از معافیت سربازی را تشریح کرد.سردار موسی کمالی با تبریک قهرمانی تیم ملی والیبال جوانان کشورمان در مسابقات جهانی بحرین، درباره اینکه آیا این افراد از سربازی معاف می‌شوند یا خیر، اظهار کرد: برابر مقررات امکان معافیت این افراد از سربازی وجود دارد، اما شرط آن این است که فرد مشمول خدمت سربازی بوده و اصطلاحا وارد سن مشمولیت شده باشد. یعنی سن باید از ۱۸ سال و یک روز به بالا باشد.کمالی درباره آن دسته از والیبالیست‌های جوانی که سن‌شان کمتر از ۱۸ سال است، اظهار کرد: این افراد با توجه به این که به سن مشمولیت نرسیده‌اند، شامل این مقررات نخواهند شد.رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح در مورد اینکه آیا امکان ذخیره این معافیت برای والیبالیست‌های کمتر از ۱۸ سال وجود دارد یا خیر، گفت: چنین امکانی وجود نداشته و همانطور که گفتم شرط این است که این افراد هنگام قهرمانی سن‌شان ۱۸ سال و یک روز به بالا باشد. بنابراین اگر افرادی در این تیم دارای این شرایط باشند می‌توانند از معافیت سربازی بهره‌مند شوند.

 انتخابات شورایاری‌ها مشکوک اعلام شد    

رئیس بازرسی در ستاد هماهنگی شورایاری‌ها، از احتمال ابطال انتخابات شورایاری‌ها در برخی مناطق تهران خبر داد.پنجمین دوره انتخابات انجمن‌های شورایاری‌ها به صورت الکترونیکی در بیش از ۳۵۲ محله تهران و با حضور بیش از ۱۲ هزار نامزد که از این تعداد ۲۵ درصد خانم بودند، برگزار شد که بر این اساس بیش از ۵۰۹ هزار نفر در انتخابات شورایاری‌های شهر تهران شرکت کردند.پیش از برگزاری این انتخابات رئیس ستاد اطلاع رسانی پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها از رسیدگی به تخلفات احتمالی خبر داده بود؛ در روند برگزاری این انتخابات نبود عوامل نظارت، تخلفات متعدد در ارتباط با برگزاری انتخابات شورایاری‌ها و همچنین عدم جانمایی مناسب صندوق‌ها از مواردی است که منجر شده است این انتخابات زیر سؤال برود.بر همین اساس و بر اساس گزارشات میدانی در برخی از شعب، تخلفاتی از سوی کاندیداها گزارش شده است که از آن جمله می‌توان به حضور کاندیداها در شعب رأی و اقدام به خرید و فروش رأی اشاره کرد؛ از سوی دیگر در برخی از شعب نیز کاندیداها از طریق برگزاری همایش و ارائه بن‌های غذا از مردم برای رأی به کاندیدای موردنظر رأی جمع کرده‌اند.در منطقه 6، محله ایرانشهر تهران نیز گزارشاتی مبنی بر برگزاری همایش «ازدواج آسان» به بهانه توزیع بن و ناهار وصول شده است که در ذیل بنرهای تبلیغاتی این همایش، لیست انتخاباتی شورایاری این محله به چاپ رسیده بود و از سوی دیگر خرید و فروش گسترده رأی باعث شد برخی از مردم در این منطقه اقدام به شکایت از این تخلفات کنند.رئیس بازرسی در ستاد هماهنگی شورایاری‌ها درباره اینکه آیا در صورت محرز شدن تخلفات با آن برخورد خواهید کرد، گفت: بله قطعاً اینکار را انجام خواهیم داد همانطور که پیش از این نیز با تخلفاتی که بوده برخورد کرده‌ایم.وی با تأکید بر اینکه شعار شورای پنجم شفافیت است و از این رو با همه تخلفات برخورد خواهد شد، تصریح کرد: ما برای برخورد قانونی هیچ مشکلی نداریم و ابتدا اعضای هیأت مرکزی باید تصمیم بگیرند و دستور دهند تا رسیدگی کنیم و اگر به جایی برسیم که تخلفات صورت گرفته نیازمند ابطال انتخابات باشد، قطعاً آن را ابطال می‌کنیم.

افشاگر عملیات توئیتری بر علیه ایران، ساسپند شد

مدیران شبکه اجتماعی توئیتر به این نتیجه رسیدند که حساب توئیتری بزرگ ترین افشا کننده جنگ مجازی بر علیه ایران را "ساسپند" کنند.این فعال و کارشناس رسانه‌های اجتماعی ماه‌های گذشته در یک رشته توئیت در صفحه توئیتر خود، موضوع جالبی را بررسی کرد.او در رشته توئیت خود فعالیت مشکوک برخی کاربران توئیتر را بررسی می‌کند که ظاهراً ایرانی هستند اما هشتگ‌های ضدایرانی را ترویج کرده‌اند. گلبرگ در اولین توئیت این رشته توئیت می‌نویسد: ۹۵۰۰ توئیت اخیر را که از هشتگ IraniansWantIRIBban #  استفاده کرده بودند، بررسی کردم. ۱۰,۲۰۰ حساب کاربری، این توئیت‌ها را منتشر کرده، بازنشر داده، یا در آن‌ها مِنشِن  شده بودند.بسیاری از حساب‌های کاربری‌ای که این هشتگ را منتشر کرده‌اند، همان حساب‌هایی هستند که از هشتگ WeSupportPolandSummit #«ما از نشست لهستان حمایت می‌کنیم» نیز استفاده می‌کنند. آماری که گلبرگ ارائه داده است به وضوح نشان می‌دهد اپوزیسیون، و به طور خاص افرادی که خود را با افتخار «برانداز» معرفی می‌کنند، بار دیگر ارتش سایبری خود را به توئیتر اعزام کرده‌اند و به شدت مشغول فعالیت هستند.

زنان افسرده تر شدند

زینب نصیری مدیرکل سلامت شهرداری تهران با اشاره به این که آمارهای مختلفی در موضوع مربوط به افسردگی اعلام می‌شود، اظهار کرد: براساس آنچه وزارت بهداشت اعلام کرده ۱۶.۸ درصد زنان و حدود ۱۰ درصد مردان دچار افسردگی هستند. این در حالی است که در حوزه سلامت سالمندی نیز زنان با ۴۰.۹ درصد بیشترین وضعیت افسردگی را دارند.وی با بیان این که وضعیت افسردگی در زنان ۱.۵ برابر بیشتر از مردان است، تصریح کرد: حوزه سلامت کالبدی و معماری شهری مورد غفلت قرار گرفته است اما خوشبختانه در برنامه سوم شهری اتفاق خوبی رخ داده و برای نخستین بار به محیط‌های حامی سلامت پرداخته شده است.

قوی‌ترین مافیا صنعت دارو را هدف گرفت

محمدجواد جمالی‌نوبندگانی اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین دلایلی که مسایل و حاشیه‌های اخیر در صنعت داروسازی به‌وجود آمده این است که وقتی مسؤولیتی به فردی سپرده می‌شود نظارت کافی بر عملکرد وی صورت نمی‌گیرد.وی تصریح کرد: اختیارات بسیار زیادی در زمینه واردات دارو و تجهیزات به عده‌ای از افراد داده شد، و این افراد وقتی در مسند کار قرار می‌گرفتند مهره‌های خود را در آن نهاد به کار می‌گرفتند، برخی از این مسؤولان در حوزه دارو و غذا سهامدار شرکت‌ها بودند، به‌طوری که در مقطعی شاهد بودیم همسر معاون وزیر سهامدار شرکت دارویی بوده است.این نماینده مجلس گفت: شاهد فعالیت یکی از قوی‌ترین مافیاها در حوزه دارو هستیم هرچند افراد باشرافت نیز دراین حوزه فعالیت می‌کنند اما افراد سودجو سرکوب‌گر صنعت داخلی هستند، مشاهده می‌کنیم برخی در این حوزه با شرکت‌های خارجی همکاری دارند و در زمینه صدور مجوز برای تولید داروی داخلی دست‌انداز ایجاد می‌کنند.وی ادامه داد: برخی از افراد، بیمارستان‌ها را به مصرف کالاهای خارجی تشویق می‌کنند، امیدواریم وزیر بهداشت با کمک دستگاه قضایی بساط تخلفات در حوزه غذا و دارو را جمع کند.جمالی عدم نظات را یکی از دلایل ایجاد فساد در نظام سلامت دانست و گفت: لازم است برای متخلفین برخورد جدی و پرهزینه در نظر گرفته شود تا این افراد از تکرار تخلفات پرهیز کنند.نماینده مجلس تأکید کرد: بر اساس قانون، اگر فردی در دوره مسؤولیت خود تخلفات مالی داشته باشد تا آخر عمر، در صورت اثبات تخلفات باید به آن‌ها رسیدگی شود و تفاوتی ندارد که فرد وزیر باشد یا غیر وزیر، قانون باید برای همه یکسان باشد.

دادستان کشور کار سایت‌های قمار را تمام کرد

دادستان کل کشور بخشنامه‌ای مبنی بر ایجاد وحدت رویه درباره سایت‌های قمار یا شرط‌بندی در فضای مجازی را خطاب به دادستان‌های سراسر کشور ابلاغ کرد. در این بخشنامه آمده است: ارتکاب قمار با هر وسیله و ابزاری ولو در فضای مجازی و سایت‌های قمار حرام و جرم است. بنابراین با عنایت به نظریه مذکور و بررسی‌های انجام شده موارد ذیل اعلام می‌گردد:.1.ارتکاب قمار با هر وسیله و ابزاری ولو در فضای مجازی و سایت‌های قمار حرام و جرم است.۲. طراحی و راه‌اندازی سایت قمار همچون دایر کردن مکان برای قماربازی محسوب شده و مشمول ماده ۷۰۸ قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات) است.۳. شرط بندی بر روی نتایج مسابقات حرام است لذا هر چند مشمول عنوان قمار دانسته نشود مصداق بارز تحصیل مال از طریق نامشروع و مشمول ماده ۲ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری است.۴. هرکس کارت بانکی خود را به هر نحو برای وصول هزینه شرکت در قمار و شرط‌بندی نتیجه مسابقات در اختیاری دیگری قرار بدهد و همچنین هر شخصی که در طراحی سایت یا اجاره فضای میزبانی همکاری داشته باشد عمل وی به علت تسهیل وقوع جرم مصداق معاونت در جرم محسوب خواهد شد.۵. دادستان‌های محترم مراکز استان وظیفه نظارت بر اجرای این بخش‌نامه را بر عهده دارند و در خصوص مواردی که مراجع قضایی سابق بر این احکام قطعی برائت بر این گونه فعالیت‌ها صادر کرده‌اند ضمن جلوگیری از رفع توقیف وجوه، نقود، آلات و ادوات مورد استفاده جرم، وفق مقررات در راستای اعتراض به احکام صادره در مهلت قانونی یا اعاده دادرسی و در نهایت جهت اعمال ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری اقدام نمایند.

کودکان فضای مجازی را قرق کردند

طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی با اشاره به اینکه آذری جهرمی تنها نباید در حوزه تامین زیرساخت مخابراتی فعالیت داشته باشد، بلکه لازم است حضور پررنگی در زمینه فناوری و اطلاعات داشته باشد، افزود: متاسفانه در فضای مجازی وضعیت کودکان از حیث آموزش و تامین حقوق و توجه به سرگرمی برای آنها مورد غفلت قرار گرفته است و همین عامل باعث شده که در حوزه کودکان و نوجوانان از ماهواره‌ها بیشتر استفاده شود.نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: هم اکنون 13 میلیون کاربر فضای مجازی را کودکان تشکیل می‌دهند که با آسیب‌های ناشی از اعتیاد به این فضا، کم تحرکی و عقب‌افتادگی تحصیلی مواجه هستند، کما اینکه این موضوع در گردهمایی جهانی 1999 نیز مطرح شد.عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ما کودکان را در این حوزه فراموش کرده‌ایم و گاه اقداماتمان برای مدیریت فعالیت آنها در فضای مجازی با افراط و تفریط همراه است.سیاوشی در پایان از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خواست تا توضیحاتی را در رابطه با نتایج جشنواره کودکان آنلاین ارائه دهد.

اپیدمی بیماری های سیل تکذیب شد

وزیر بهداشت در بخش دیگری از صحبت‌هایش همچنین درباره اقدامات وزارت بهداشت در سیل اخیر گفت: من از تمام عزیزان در شبکه بهداشت کشور که در موضوع سیل پیش آمده در خط مقدم جبهه سلامت فعالیت کردند، تشکر می‌کنم. بنده در طول این مدت به عنوان فرمانده عملیات در کنارشان بودم.وی افزود: ایران کشوری است که در معرض بلایای طبیعی قرار دارد و به همین دلیل باید متناسب با این موضوع رویکردهایی را فراهم کنیم. گرچه سیل مژده‌ای بود برای عبور از خشکسالی و توانست سدهای ما را پر کرده و کشاورزان را خوشحال کند، اما باعث گرفتاری عده‌ای زیادی از مردم شده است. سیلاب در ۲۵  استان ایجاد مشکل کرد که شدت آن در شش استان نگران کننده‌تر بود.نمکی ادامه داد: بنده وقتی آب خروشان را در خوزستان می‌دیدم  و به دنبال سیلاب می‌رفتم، چیزی به بجز مدیریت در آن لحظات نمی‌توانست موثر باشد. مدیریت در لحظات اول در نقل و انتقال صدمه دیدگان از اولویت‌های ما بود. عده‌ای نیز فوت شدند که آن هم به دلیل کوتاهی همکاران ما در وزارت بهداشت نبود؛ مثلا در استان مازندران دو نفر به علت برق گرفتگی و در لرستان یک نفر به علت ریختن دیوار روی سرش فوت کرد و موارد این چنینی کم نبود و در مجموع قصوری از سوی وزارت بهداشت صورت نگرفت.

کودکان بزرگترین سهم از قربانیان قاچاق جهانی انسان را تشکیل دادند

قاچاق انسان و بردگی مدرن در عصر حاضر از معضلات فراگیر جهانی است و تنها تعدادی از کشورها در برابر قاچاق انسان مصون هستند."روز جهانی مبارزه با قاچاق انسان" هر ساله در روز سی‌ام ماه جولای با هدف افزایش آگاهی و پیشگیری از تشدید این بحران برگزار می‌شود.هر ساله هزاران مرد، زن و کودک با این وعده که شرایط بهتری برای خانواده‌شان فراهم می‌شود یا به زور و اجبار به دست قاچاقچیان گرفتار می‌شوند و حتی خانواده‌های فقیر برای گذران زندگی اقدام به فروش کودکان خود به قاچاقچیان می‌کنند.افراد به شیوه‌های مختلف گرفتار قاچاقچیان می‌شوند اما سرنوشت مشابهی در انتظار همگی آنان است و اینکه حقوق و هویت خود را از دست داده و مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند.سایت "awareness days" در مطلبی تازه دراین‌باره نوشت: قربانیان قاچاق مجبور به انجام کارهای طاقت فرسا و سخت می‌شوند و مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند. معمولا اسناد هویتی آنان از بین رفته و تهدید می‌شوند که در صورت اقدام به فرار با مجازات‌های شدیدی روبرو خواهند شد. این افراد اغلب به کشورهایی فرستاده می‌شوند که با زبان آن‌ها آشنا نیستند و نمی‌توانند کمکی دریافت کنند. برخی از آنان جان خود را از دست داده یا دیگر از خانواده خود بی‌خبر خواهند بود.یک معضل جهانی همچون قاچاق به راهکار جهانی نیاز دارد و به همین دلیل سازمان ملل روز جهانی مقابله با قاچاق انسان را به منظور آگاهی‌بخشی و پیشگیری از قاچاق انسان انتخاب کرده است و پروتکلی تهیه کرده تا قاچاقچیان انسان مجازات شده و این امید وجود دارد که این پروتکل در تمام نقاط جهان اجرایی شود.اسکای نیوز نیز در گزارشی در این باره آورده است: آخرین آمارهای جهانی در سال ۲۰۱۷ میلادی نشان می‌دهد حدود ۵۱ درصد از قربانیان قاچاق در جهان کودک هستند، ۷۶ درصد آنان زن و ۶۹ درصد از قربانیان برای سوء استفاده جنسی قاچاق می‌شوند. در عین حال رومانی بالاترین تعداد قربانیان قاچاق انسان را در اروپا دارد.بنابر گزارش پایگاه اینترنتی relief web، در کشورهای مختلف تعداد بیشتری از قربانیان قاچاق شناسایی شده و تعداد قاچاقچیان بیشتری نیز دستگیر می‌شوند. این وضعیت می‌تواند در نتیجه افزایش ظرفیت شناسایی قربانیان یا افزایش کشورهایی باشد که در سال‌های اخیر تعداد قربانیان بیشتری را گزارش کرده‌اند.همچنین درحالیکه تعداد کشورهایی که قربانیان قاچاق را گزارش می‌دهند افزایش چشمگیری نداشته اما مجموع تعداد قربانیان در هر کشور افزایش داشته است. علاوه بر این،‌ از بُعد منطقه‌ای نیز افزایش تعداد قربانیان شناسایی شده در آمریکا و آسیا بارزتر بوده است.

سقوط هواپیمای پاکستانی مرگبار تمام شد

یک فروند هواپیمای نظامی پاکستان که در حال اجرای پرواز آموزشی بود در منطقه مسکونی «مورا کالو» در حوالی شهر راولپندی سقوط کرد.براساس این گزارش، در اثر سقوط این هواپیمای نظامی پنج سرنشین این هواپیما و ۱۲ غیرنظامی در محل حادثه کشته شدند.اداره ارتباطات ارتش پاکستان در بیانیه ای افزود: ۱۲ غیر نظامی نیز در این حادثه زخمی شدند.

هنوز علت سقوط این هواپیما اعلام نشده است و نیروهای امداد و نجات به محل حادثه اعزام شدند.

مستمری طلاق های صوری قطع شد

سید محمد علی جنانی افزود: براساس بند ۳ ماده ۴۸ قانون حمایت از خانواده که دری کم اسفند ۱۳۹۱ به تصویب رسید و در سال ۹۲ اجرا شد، ‌ فرزندان مونث به شرط اینکه شغلی نداشته باشند، می توانند پس از فوت پدر، از حقوق وی استفاده کنند این قانون در راستای حمایت از بانوان تصویب شد.مدیرکل امور فنی مستمری های سازمان تامین اجتماعی گفت: همچنین در تامین اجتماعی اگر پدر و مادری از هم طلاق بگیرند، فرزند دختر اگر شغلی نداشته باشد یا شوهر نداشته باشد، می تواند حقوق پدرش را دریافت کند. این مساله باعث افزایش طلاق های صوری می شود. با این اقدام اگر پدر فوت کند دیگر هیچ ارثی به این زن نمی رسد و کانون گرم خانواده به سمت فروپاشی می رود.به گفته وی براساس آمارها تا سال ۱۳۹۴ حدود ۶ هزار طلاق صوری در کشور گزارش شده است که این رقم بسیار بالایی است. اگر خودمان هم باعث می شویم که این رقم را افزایش دهیم حتی از نظر اقتصادی  با مشکلات جدی مواجه می شویم.جنانی اضافه کرد: حتی در حوزه بازماندگان که ۳۰ درصد مصارف ما در این بخش است، ممکن است بخشی از آن بخاطر طلاق های صوری باشد. اگر این موارد صوری نبود شاید مصارف ما ۲۰ تا ۲۵ درصد می شد.وی گفت: برای اصلاح این مساله با حضور کارشناسان خبره آمادگی کامل داریم، از سوی دیگر در کمیته ای که برای رصد میزان طلاق های صوری در تامین اجتماعی تشکیل شده است بررسی ها و پیگیری هایی را انجام می دهیم اما تامین اجتماعی قانونگذار نیست و باید در کمیسیون اجتماعی دولت این مساله مطرح شود، البته برای این موضوع بارها مکاتباتی انجام داده ایم.مدیرکل امور فنی مستمری های سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه آمار جدید طلاق های صوری در دست بررسی و پیگیری است، گفت:  در اداره کل مستمری های تامین اجتماعی هیاتی از حقوقی و فنی را تشکیل داده ایم و مجوز گرفته ایم وقتی درخواست طلاق می شود آن هارا بازنگری می کنیم و نتیجه خوبی گرفته ایم و فیلترگیری خوبی شده است و به این جمع بندی رسیده ایم بخشی از این طلاق ها صوری بوده است و مستمری آن ها را قطع کرده ایم.به گفته وی؛ پیشگیری بهتر از درمان است باید گفت چرا باید خلاف کنیم تا گواهی خلاف دست مان باید بگذارید مستمری از  مسیر حلال به دست همه برسد و معتقدم برای طلاق های صوری نیاز به کارهای کارشناسی است. حتی از مراجع فتوا گرفتیم که اعلام کردن این پول حرام است. سازمان تامین اجتماعی حدود ۴٢ میلیون بیمه شده دارد که سه میلیون و ٢٠٠ هزار نفر از آن مستمری بگیر، بازنشسته و از کارافتاده هستند.

 ایران سالک و سرخک را شکست داد

محمد مهدی گویا در کارگاه آموزشی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر به تاثیرپذیری ۱۶.۳ میلیون نفر از سیل بهار ۹۸ و فرار حدود نیم میلیون نفر از منازلشان اشاره کرد و افزود: زیرساخت های بهداشتی کشور در بعضی از مناطق سیل زده از بین رفت. وی، نگرانی وزارت بهداشت از طغیان بیماری های واگیر و تنفسی در مناطق سیل زده را یادآور شد و گفت: کل منطقه مدیترانه شرقی و کل اروپا حتی آمریکا درگیر طغیان بیماری سرخک هستند. رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: با افتخار می گویم نه تنها در دوره سیل بلکه قبل و بعد از آن، با واکسیناسیون به موقع سیل زدگان، امسال کمترین موارد سرخک رانسبت به سال های اخیر تجربه کرده ایم. وی ادامه داد: وزارت بهداشت نگران گسترش بیماری فلج اطفال و سالک بود چرا که سالک بیماری بومی سه استان از استان های سیل زده است. اما به طور مثال، کل موارد سالک در استان ایلام از ابتدای امسال تاکنون ۳۲ مورد بود که کمترین در سال های اخیر است. گویا، واکسیناسیون گسترده در مناطق سیل زده را نیز یادآور شد و گفت: چهار هزار غیرایرانی را هم واکسینه و از مردم به عنوان پیام آور بهداشت استفاده کردیم.وی از خدمات رسانی سازمان بهداشت جهانی به سیل زدگان نیز تقدیر و اضافه کرد: زبده ترین کارشناسان سازمان بهداشت جهانی، اقدامات وزارت بهداشت در مناطق سیل زده را نظارت می کردند.مراسم افتتاحیه دوره کشوری آموزشی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر با حضور سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونین وزیر، روسای سه دانشگاه علوم پزشکی در تهران، مدیران عالی سازمان جهانی بهداشت و مسئولان کنترل بیماری های غیرواگیر در دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور در پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha