پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تجلیل خبرگزاری حوزه از روحانی آمر به معروف

حوزه/ بیطرفان آمر به معروف و ناهی از منکر ماجرای متروی تهران بیان کرد: شکایت خود را به حسب تعرض مسیح علینژاد و اربابان او به حریم شخصی و بروز مشکلات دیگر را در خارج از کشور دنبال خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه پس از ماجرای چند روز پیش پخش کلیپ مواجهه طلبه آمر به معروف و ناهی از منکر در متروی تهران با چند دختر فریب خورده و از عمال مسیح علینژاد عنصر فتنه گر و هنجار شکن که در فضای مجازی بازتاب بسیاری داشت و پس از خبر دستگیری عاملان این هنجار شکنی به سراغ طلبه آمر به معروف رفتیم تا از وی در خصوص ماوقع آنچه دلیل این همه بازتاب و پشت پرده های آن شد، سوالاتی را مطرح کنیم.

متن گفت و گو با صادق بیطرفان به این شرح است:

 در روز حادثه چه اتفاقی رخ داد که حس کردید این دختران به دنبال هنجار شکنی هستند؟ در واقع چه عاملی باعث شد که به فکر مواجهه به آنها باشید؟
 _ در وهله اول باید بگویم که در آن روز مثل همیشه برای عبور از خیابان و حضور در مترو و بازگشت به منزل مسیر را طی می کردم، متوجه شدم سه خانم، حجاب خود را رها کرده  و شال سر خود را دور گردن خود انداخته بودند و به شکل مشکوک و با استرسی به این سوی و آن سوی نگاه می کردند و با موبایل خود مشغول فیلمبرداری بودند.
ابتدا حسن ظن از خود به خرج دادم و  گفتم که شاید چون بعد از ظهر است و این افراد هم خسته هستند، متوجه این امر نشده اند یا اینکه درجه ایمان شان ضعیف تر است و ممکن است با نگاه کردن به جمعیت وضعیت خود را درست کنند، ولی هرچه جلوتر رفتیم دیدم که هیچ واکنشی از خود بروز ندادند.
وقتی وارد محیط مترو شدیم، باز هم این رفتار بی هیچ ملاحظه ای ادامه داشت و گویا کار برنامه ریزی شده ای در حال انجام بود؛ وارد سکوی مسافران شدیم، جایی که قرار بود مسافران برای سوار شدن به قطار وارد آن فضا شوند. در آنجا بود واقعا احساس کردم که این رفتار با نیت هنجار شکنی و قبح شکنی از حجاب انجام می شود؛ به سراغ آنها رفتم و در ابتدا کاملا منطقی وارد بحث شدم و با خواهش از آنها خواستم که حجاب خودشان را رعایت کنند. 
در ابتدا به آنها گفتم که حجاب شما متناسب حال اجتماع ما نیست و این کار بی حرمتی به افرادی است که در این فضا هستند؛ تا این جمله را گفتم یکی از خانم ها گفت: «بچه ها،‌ بیائید سوژه پیدا کردیم و الان فیلم تو را می گیریم و به مسیح علینژاد می دهیم و اگر جرات داری وایسا»؛ دقیقا همین حرف ها را زدند.
بنده هم که مطمئن بودم کار درستی می کنم با آنها وارد بحث منطقی شدم، ولی به جز چند فکت کوتاه و احساسی که از خود بروز می دهند، هیچ بحث منطقی از آنها مشاهده نشد که این امر باعث شد که حرارت و شلوغی کار هم بالا گرفته شود؛ ولی باز هم با فاصله مناسبی با آنها ایستادم و آنها را به آرامش دعوت کردم و گفتم که می خواهم بحث منطقی با شما داشته باشم. مباحثی را مطرح کردم تا قطار رسید و آنها هم با یک فرافکنی از محل خارج شدند.

چه شد که این حادثه به آن کلیپ و جنجال مجازی مبدل شد؟
_ بله، همین گونه است؛ 15 روز بعد به ناگاه متوجه شدم که این چند دختر فیلم را به خانم علینژاد ارسال کرده اند و او هم با کپشنی با این موضع که یک بسیجی آمر به معروف مزاحم این دخترها شده است و این ها هم با شجاعت در مقابل او ایستاده بودند؛ یعنی برچسب بسیجی بودن و مزاحم بودن را پررنگ کرده بود.
دوستان به من اطلاع دادند که ایشان در پیج خود این فیلم را بازتاب داده است؛ ابتدا واکنشی نشان دادم، تا اینکه دیدم حجم بازدیدها، قابل توجه شد و همین الان هم اگر کلیپ را ببینید نسبت به کلیپ های چند ماه گذشته بیشترین بازدید را داشته است.
در این فضا منتظر بودیم که ببینیم کار به کجا می رسد که در این حین، آقای محبی دبیرستاد امر به معروف اسم بنده را به واسطه شناختی که از قبل داشت آورد و گفت از آقای بیطرفان می خواهیم این امر را پیگیری کند و ما هم از ایشان حمایت می کنیم؛ بنده مترصد پیگیری شدم تا این بحث به یک نتیجه مطلوب برسد.

بنده روی مساله بی حجابی حساسیت خاصی دارم؛ زیرا این مسئله را جدا از مسئله دینی و اسلامی، یک مسئله اجتماعی در جهت قبح زدایی از کشف حجاب می دانستم. 
در ادامه توئیتی خطاب و در پاسخ به خانم علینژاد، زدم که بنده هم این موضوع را پیگیری می کنم و از شما شکایت می کنم و تا رسیدن نتیجه آن را دنبال می کنم  و در انتها بیان کردم،  اگر لازم باشد،‌باز این مسایل را از مجرای قانونی در اتحادیه اروپایی پیگیری می کنم و حاضرم که با هزینه شخصی این موضوع را در مجاری قانونی در اروپا پیگیری کنم.

توئیت بنده به دست ایشان رسید و او هم با یک کپشن خاص اسم بنده را آورد و گفت، این آمر بسیجی می خواهد از من شکایت کند و من هم آماده هستم که در مقابل آپارتاید جنیستی که در ایران وجود دارد این موضوع را در جهت محکوم کردن جمهوری اسلامی ادامه دهم و با این جمله «بچرخ تا بچرخیم» نشان داد که می خواهد این جریان را دنبال کند.
من هم در ادامه با یک وکیل ایرانی که تبعیت انگلستان را هم داراست، این بحث را مطرح کردم و گفتم که می خواهم  این مسئله را پیگیری کنم و وکالت نامه بین من و ایشان امضا شده است و قرار است ایشان کار را در لندن پیگیری کند. 

 بر اساس چه ماده قانونی در قوانین اروپایی می خواهید مسیح علینژاد رامحکوم کنید؟ به نظر شما عرف اروپایی اجازه مطرح کردن چنین بحثی را می دهد؟
_ بله مساله هم همین است که باید نگاه حقوقی دقیق تری به این امر داشته باشیم؛ ببینید در همه جوامع اروپایی و دنیا هیچ کسی حق ندارد بدون اجازه، از کسی فیلمی را ضبط کند و در فضای مجازی منتشر کند؛ در واقع برای این عمل در همه کشورها جرم و جریمه تعریف شده است.
البته دعوت به هنجارشکنی از دیگر خلاف های علینژاد است که به تبع باید ببینیم تعریف هنجار شکنی و دعوت آن در کشورهای اروپایی چگونه است ولی من به این امر خیلی کار ندارم بلکه اصل این امر را می خواهم به شکل شخصی مطرح کنم.
اینکه وی با نیت براندازی و قبح زدایی از حجاب و عفاف این فعالیت ها را انجام می دهد در مقوله سیستم قضایی اروپایی نمی گنجد زیرا این هنجار در ایران تعریف شده است و این مقوله باید از مجاری حقوقی ایران بررسی شود.
اما آنجایی که حریم خصوصی و شخصی من مورد تعرض قرار گرفته است و اینکه پس از مطرح کردن اسم و فیلم بنده تهدیدات بسیاری به سوی من سرازیر شده است یک مساله بسیار خاص و حاد است.
در فضای مجازی، گروه ها و افرادی از جمله مجاهدین یا منافقین بیان کردند که جوخه های ما در ایران به دنبال شما می گردند و با شما برخورد می کنند ؛ یا اکانتی در فیسبوک که من را تهدید کرده بود که به حساب خودش و خانواده اش برسیم. این ها در کنار هزاران فحش و الفاظ رکیک و تهدیدهایی بود که متوجه من و خانواده من شد؛ بالای 200 کامنت زیر توئیت های من قرار می گرفت.
البته این تعرضات نسبت به اعتقادات و مقدسات و ائمه من نیز انجام شد و با بی احترامی و جسارت به این مقدسات توهین می کردند؛ این امر نشان می دهد که این مدعیان دروغین فرهنگ و آزادی و... قائل به هیچ فرهنگ و دین و اعتقادی نیستند.

نکته خاصی که در این دست کلیپ ها مشهود است آن است که طرف مقابل می گوید، شما در احوال شخصی من دخالت می کنید؛ با وجود اینکه شما نیز با زبان لین با آنها صحبت می کنید. بحث دیگر اینکه می گویند که حجاب اصلا قانون نیست. مبحث دیگر نیز آنکه گویا برنامه آنها این است فعالانی مثل شما خسته شوید و برنامه های خود را قطع کنید.
_ نه من بلکه هر مسلمان معتقدی باید امر به معروف و نهی از منکر را انجام دهد؛ امر به معروف یک واجب کفایی است که بر هر مسلمانی واجب است که این کار را انجام دهد؛ ولی جملاتی که آنها می گویند آن است که حجاب قانون نیست ولی حفظ عفت و حیای عمومی جزو قانون ما است.
قانون ما بر اساس تعالیم شیعه اثنی عشری و فقه اصیل اسلامی طراحی شده است؛ مگر می شود مساله حجاب جزو قانون ما نباشد؛ این بحث کاملا اشتباه است و حجاب یک اصل بدیهی قانونی است.
جدای از قانون، چون این امر یک ناهنجاری و نافرمانی مدنی محسوب می شود همه ما مسئول هستیم که در مقابل این نافرمانی مدنی بایستیم؛ بر طبق فرمایش حضرت رسول(ص)، کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیه. همه ما نسبت به این امور در جامعه مسئول هستیم و این مباحثی که در خصوص قانون بودن حجاب مطرح محلی از اعراب ندارد زیرا مساله حجاب یک امر کاملا قانونی است.
همه ما موظف هستیم که به این رفتارهای قبح شکنانه که سعی می شود با این برنامه ها عفت و حیای جامعه را مورد تعرض قراردهند بایستیم.
البته باید روی این بحث به شکلی تاکید شود که بحث بی حجابی یک رفتار همه گیر نیست بلکه در جامعه ما عمومیت ندارد؛ در این بین یک قشر خاص محدودی هستند که عقبه آنها کاملا مشخص است که از کجا خط می گیرد، این کارها را انجام می دهند و ما نباید این بحث بی حجابی را در جامعه عمومیت بدهیم و بگوییم همه مردم درگیر بحث بی حجابی شده اند؛ اصلا چنین نیست بلکه افراد معدودی هستند که یا درجه ایمان آنها ضعیف است و یا با اسلام و دین عناد دارند و یا خود فروخته هستند و از جایی خط می گیرند؛ کما اینکه تا کنون بارها خطوط اتصال آنها با سرمنشا که دشمنان اسلام هستند کاملا هویدا شده است. در واقع باید تاکید کنیم که این افراد، یک قشر خاصی هستند که با حمایت بیگانگان این امر انجام می شود.

حوزه: شما یک انسان وظیفه شناس در حوزه امر به معروف هستید ولی با همین گونه موارد مشاهده کردید که با چه مشکلات و تهدیدات حتی علیه خانواده خود مواجه شدید؛ آیا در آینده و موارد مشابه بازهم همین گونه روی اصول و برنامه امر به معروف خود مصر خواهید بود؟
_ ببینید بنده لحظه ای که این برخورد را انجام دادم به این امر فکر کرده بودم که ممکن است چه تبعاتی برای بنده پیش بیاید و ممکن است به من توهینی شود و یا حمله و تعرضی به من صورت گیرد و هیچ وقت نیز از این کار دست بر نمی دارم زیرا این امر را یک واجب می دانم که نسبت به همه امور در جامعه اسلامی حساس باشیم؛ این امر یک واجب است و باید نسبت به آن التزام داشته باشیم.
عفت و حیا و حجاب اسلامی چیزی نیست که به سادگی به دست ما رسیده باشد ؛ در همین مسیر امر به معروف و حفظ شئونات اخلاقی، خون های پاکی در طول تاریخ ریخته شده است و امثال شهید خلیلی ها را کم نداشته ایم؛ پس باید این مسیر را دنبال کنیم. امیدواریم که این مسیر را دنبال کنیم.
البته امر به معروف در بحث حجاب، اولین گام است و گام های بعدی که پس از آن، در این پویش آغاز خواهد شد متنوع تر است که در وهله بعد امر به معروف خطاب به مسئولین است که در روابط خود باید اصول اسلامی ملزوم باشند. یعنی مردم باید مسئولان را امر به معروف کنند.
مقوله امر به معروف منحصر به حجاب نیست؛ امروز ممکن است بحث حجاب اولویت داشته باشد ولی فردا باید در حوزه اقتصادی و مسایل مرتبط به آن کار کرد. باید مسئولین را امر به معروف کرد. مگر امام راحل و مقام معظم رهبری نسبت به این امر تاکید و اصرار نکردند؟ امیدواریم جریان های فرهنگی که در این زمینه به هم بپیوندند و در ادامه کارهای بزرگتری انجام دهند.
بحث امر به معروف منحصر به عفاف و حجاب نیست بلکه رهبری معظم می فرمایند که حجاب گام دهم امر به معروف است و قرار است که امر به معروف در حوزه های دیگر را پیگیری کنیم.

حوزه: صحبت شما با کسانی که مثل شما در مراکز مختلف مشغول امر به معروف و نهی از منکر هستند چیست؛ البته در بین قطعا سخنانی هم با مسئولین دارید.
_  مسئولین که در این قضیه کم گذاشتند؛ بحث عفاف و حجاب و بحث فرهنگ عمومی کشور ما بیش از 30 متصدی دارد؛ از سازمان های عریض و طویل فرهنگی و رسانه ای گرفته تا نهادهای قانونی و مدنی و گروه های مردم نهاد و.. ولی در آخر سر همه از نیروی انتظامی انتظار برخورد نهایی را دارند.
متاسفانه بحث حجاب توسط این نهادها رها شده است ولی در مرحله آخر متوجه عکس العمل نیروی انتظامی شویم ولی این درحالی که استفاده از قوه قهریه آخرین کاری است که باید در این زمینه انجام شود.
شما باید در وهله اول فرهنگ سازی درستی انجام دهید و با اجرای یک مجموعه فعالیت های گسترده محاسن حجاب و گسترش عفت در جامعه را برای همه بیان کنیم و سپس فرهنگ های غربی که در گذشته از حجاب فراری بودند و امروز به دنبال حجاب هستند را برای مردم بیان کنیم قطعا خود مردم هستند که این بحث را به شکل قوی پیگیری خواهند کرد.
البته مردم و متدینین نیز در این زمینه وظیفه دشواری خواهند داشت؛ نه فقط در طیف متدینین بلکه هر کسی که در این جامعه زندگی می کند باید نسبت به مسایل جامعه خود حساس باشد؛ اینکه متدینین در این گونه مقولات حساس تر هستند و ورود جدی می کنند یک امر دیگر است ولی همه اقشار جامعه باید نسبت به این امر حساس باشند.
هر کسی در جایگاه خود در فضای مجازی و حقیقی با برداشتن گام های درست به دور از کارهای احساسی باید به کارهای زیرساختی و محتوایی دست بزنیم و کار را در یک مسیر درست قرار دهیم.

در اینجا یک سوال مهم از جناب عالی داریم؛ جمله ای از مقام معظم رهبری در زمینه امر به معروف ذکر شده و آن این است که می توانیم از تنوع راهکارها در حوزه امر به معروف انجام دهیم از جمله اینکه در این گونه موارد می توانیم بگوییم و برویم. پس چرا شما این گونه به این کار اصرار داشتید؟ ممکن است از شما سوال شود که می توانستید بگوئید و بروید چرا ایستادید و با آنها به جدل پرداختید؟ 
_ حضرت آقا فرمود بگویید و بروید، ما هم گفتیم و به دنبال چالش نبودیم، بلکه به دنبال قانع کردن آنها بودیم و تمام جوانب احترام را هم رعایت کردیم. البته این نکته ای که می گوئید امر بسیار درستی است.
زیرا از بزرگان و علما نیز این بحث را شنیده بودم. این موضوع را از مرحوم کافی شنیده بودم که در یک محله یک شراب فروشی دایر شد و 500 متر آن طرف تر هم یک حوزه علمیه بود؛ طبعا طلبه ها نمی توانستند این موضوع را تاب بیاورند و به دنبال بهترین راهکار بودیم.
برای حل این مشکل به این نتیجه رسیدیم که هر کدام از طلبه هر روز صبح موقع حضور در مدرسه و بعد از ظهر در حین خروج از مدرسه با همین شیوه چندکلمه امر به معروف داشته باشد و از محل عبور کند؛ طبیعی بود که وقتی یک مشروب فروش روزی 1000 بار جملات مشابه اعتراضی را به شکل مسالمت آمیز هم بشنود تاب مقاومت را نخواهد داشت و از طرفی بهانه ای هم برای شانتاژ بازی نخواهد داشت.
استمرار امر به معروف قطعا تاثیرگذار خواهد بود؛ شاید خیلی ها بگویند که امر به معروف تاثیر چندانی ندارد ولی قطعا این امر اشتباه است.
وقتی کسی با یک لباس و ظاهر ناهنجار در اجتماع تردد کند و ظاهر او ناهنجار باشد قطعا باید نسبت به این امر امر به معروف و نهی از منکر کرد ولی باید به این نکته توجه کرد اگر در این مسیر هر فردی فقط یک بار به او تذکر لسانی بدهد ممکن است به نفر اول بگوید که به تو ارتباطی ندارد، قطعا به نفر دوم و سوم هم همین را خواهد گفت ولی اگر صد نفر در طول یک صبح تا شب به او تذکر دهند قطعا او هم مجبور به اصلاح رفتار خود می شود.
در این گونه موارد باید هوشیارانه رفتار کنیم؛ این گونه موارد با مسایل عادی متفاوت است؛ گاهی یک اتفاق ساده پیش می آید و با یک تذکر ساده لسانی و رفتاری و گاهی هم با یک اخم و... نیز مشکل حل می شود ولی برخی کارها مثل همین امر یک امر کاملا برنامه ریزی شده بود و باید یک مواجهه دقیقی با آنها انجام می شد. بنده هم سعی کردم که همه موارد را رعایت کنم.
بنده متوجه شدم این افراد کاملا با برنامه ریزی دارند فیلم می گیرند و اطراف خود را چک می کنند و با اولین تذکر من می گویند که «مسیح جان سوژه ات جور» شد دیگر باید با یک روش دیگر با آنها برخورد کرد که هم تذکر و حساسیت اجتماعی را ببینند و هم اینکه باید تلاش می کردم در دام آنها نیافتم چون آنها برای اینکار برنامه ریزی داشتند؛ یعنی آنها به دنبال کوچکترین تعرض یا یک مساله دیگر بودند که آن را به یک سوژه جهانی مبدل کنند ولی نتوانستند موفق شوند.

 مساله کاملا پیچیده است؛ یعنی در این مواقع ممکن است هر اقدامی باعث تحریک و سواستفاده عاملان آن شود.
_ قطعا این مساله بسیار مهم است؛ آنها این برنامه را می چینند و بگویند که ببینید که کسی پاسخی نداشت؛ این گروه یک سری فکت های احساسی و جوی دارند از جمله اینکه به کار من چه کار دارید و یا آیا شما فضول من هستید؟ گاهی می گویند که موی من هم مثل زبان شما فضول است و بیرون می آید. گاهی می گوید کجای قانون نوشته که بی حجابی جرم است. یا می گویند که اگر حجاب قانون است یک قانون بد است و باید به دنبال رفع آن باشیم. می گویند که مگر برده داری یک قانون بد نبود؟ پس چرا با آن مقابله شد؟ حجاب نیز یک قانون بد است که باید برداشته شود.
یک سری فکت های دیگر را نیز مطرح کرده و تبلیغ می کنند، مبنی بر اینکه «نه به حجاب اجباری» یا اینکه کجای اسلام گفته که حجاب اجباری است یا کجای قرآن حجاب را اینگونه اجباری کرده است. آنها این روزها از این روش ها استفاده می کنند. یعنی سعی می کنند که فضا را احساسی کنند و اگر این روش دنبال شود و پاسخی نشوند قطعا در این فضا پیروز خواهند شد.
مواجهه بنده با آنها 4 دقیقه بود و این سه دختر سه دقیقه آن را به مسیح دادند یا مسیح آن بحث را تقطیع کردند. در این مواجهه حتی یک خانم به این جمع اضافه شد و در حین صحبت ما می گفت که چرا نمی روید، دنبال دزدی ها و اختلاس ها را بگیرید؛ یکی از همان فکت هایی که همیشه مطرح می کنند همین مسایل است.
من به او گفتم که جلوی دزدی ها را هم می گیریم ولی بیاید کمی منطقی باشیم؛ اگر کسی دزدی می کند آیا درست است که به واسطه دزدی او شما بی حجاب باشید و یا به دلیل اینکه برخورد جدی با یک دزد نشده است این کار که با اسلام و دین خدا کاملا منافات دارد را انجام دهید؟
به او گفتم که شما با خدا لج دارید یا جمهوری اسلامی؟ این بحث کاملا احساسی بود و مباحثی در گرفت که شرایط خاصی داشت.

در حین صحبت های شما آیا از مردم عادی کسی به شما اضافه نشد؟ یعنی بحثی بین شما و آنها در نگرفت؟ حتی حمایتی از شما هم نشد؟
_ خوب اگر صحنه ها ضبط نمی شد قطعا این اتفاق می افتاد ولی در همان حین نیز از پشت سر چند نفر در حمایت از آنها علامت می دانند که فضا را شلوغ تر کنند و داد و بیداد راه بیاندازند.

 سخن آخر؟
در آخر امر از شما تشکر می کنم که این گفت وگو را ترتیب دادید زیرا کاری که شما هم انجام دادید، قطعا در مسیر همان امر به معروف و نهی از منکر است؛ امیدواریم این امر به مقوله های مبارکی ختم شود و مقولات اقتصادی و اجتماعی دیگر نیز در پویش های امر به معروف و نهی از منکر دنبال شود.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رشمایی IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
    0 0
    اصل أمر به معروف و نهي از منكر رو قبول دارم ، بماند كه سوء مديريت كلان كشور اكثريت مردم ايران را كه دهن كجي مدني دارند رو به اين روز انداخته، بماند ...... پيگيري از طريق اتحاديه اروپا ؟؟؟ چه توهمي ، رفيق خيلي ،خيلي از گود فاصله داري و ادعاهاي خيلي،خيلي بزرگتر از خودت ميكني . .... با اين جمله فقط خودت رو مسخره كردي
    • یار بصیر IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
      0 0
      دوست گرامی، خوبه که آدم درباره هم وطن های خودش ادب و احترام رو رعایت کنه. ادعای بزرگتر از خودت یعنی چی؟ میگه دارم کار رو جلو می برو، اونوقت شما میگی ادعا !! کمک نمی کنی لااقل با زخم زبان زدن مانع دیگران نشو
    • رشمایی IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
      0 0
      مثل ينكه شما هم كلا" در جريان نيستين !!! رفيق، تصور ميكني اتحاديه اروپا بخواهد به خاطر يك موضوع درون يك كشور ، اون هم اندازه اين موضوع كه اندازه خودش رو داره ،بخواهد پاي در مياني و همكاري كنه و كار رو جلو ببره ؟؟؟ !!! اون هم در مورد حجاب كه يكي از موضوعات حساس در اروپاست كه خود اروپا با حجاب مسئله داره .....اروپا در مورد مسائل خياي،خيلي،خيلي ، خيلي و هزار تا خيلي ديگه ،با اشتياق با ايران همكاري نميكنه ،بعدش بياد براي يك ويدئو در مورد حجاب همكاري كنه ، اين مسئله مسخره كردن خود نيست ، اين توهم نيست ؟؟؟ !!! عزيزم واقع گرا باشيم . موفق باشين
    • یک نفر IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
      0 0
      احسنت به رفتار غیر عاقلانه شما که با ظاهر واقع گرایی به کام خصم و دشمنی علیه آمرین به معروف و ناهین از منکر کار میکنید اگرچه با یک نوشتن یک نظر ساده باشد...
    • فانی IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۷
      0 0
      چه حرفتون درست باشد چه خیر، بیانتون بی ادبانه بود و نیاز به اصلاح داشت
  • محمد IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
    0 3
    ما همگی حامیِ آقای بیطرفان هستیم
  • 7190 IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
    0 0
    چه جالب بنر زمینه چقدر رنگش شبیه بنر دولتیاست
  • مهدی IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
    0 0
    ماشالله آقا صادق پرچمت بالاس
  • ابوذر IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
    0 1
    اسم این خانم "مسیح علینژاد" نیست بلکه "معصومه علینژاد" ملقب به "مصی علینژاد" است. حیف اسم مسیح و معصومه!! همان مصی برای او کفایت می کند
  • عبدالله IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    1 0
    متأسفانه قبح بدحجابی و بی حجابی در نزد مسؤلین از بین رفته است و انگار نه انگار که حکم آن حرمت است، دیده شده که مسؤلین حتی مسؤلین به ظاهر مذهبی به راحتی از کنار این مسأله در ادارات راجع به کارمندان و در دانشگاه ها راجع به دانشجویان حتی نهاد هایی که اسم مقدسی را بر دوش خود حمل می کنند به راحتی از کنار این مسأله عبور می کنند که نه شاید پست و مقامشان خدشه دار شود و از آن پست برکنار شوند، شنیده شده که حتی با بچه های مذهبی که نسبت به این قبیل بدحجابی ها واکنشی داشته اند برخورد شده است، یعنی برخورد وارونه وعکس این یعنی برعکس شدن ارزش ها.