چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
مراسم اختتامیه دوره دانش افزایی اساتید تجوید مدارس علمیه سراسر کشور

حوزه/ معاون آموزش حوزه های علمیه از بکارگیری هزاران آیه از قرآن کریم و احادیث ائمه اطهار(ع) در متون درسی مختلف حوزه های علمیه خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین مهدی رستم نژاد در جمع اساتید دوره ارتقای اساتید تجوید و مربی گری قرائت قرآن کریم در مدرسه علمیه ملاصادق مجتهدی قمی اظهار کرد: محور همه فعالیت ها و رشد طلاب حوزه های علمیه، قرآن و روایات است؛ اگر کسب معرفت و ارتقای سواد قرآنی (به معنای عام) در طلبه وجود نداشته باشد آن طور که شایسته حوزه است خروجی به دست نخواهد آمد.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه افزود: با نگاه قرآنی و ارتقای آگاهی طلاب پیرامون مسائل مختلف قرآن و روایات در برنامه جدید آموزشی حوزه های علمیه تاکنون 40 متن درسی تهیه و هم اکنون در 148 مدرسه علمیه در حال تدریس است،؛ در این خصوص مشکلات و دست اندازهای زیادی داشتیم ولی با حمایت های آیت الله اعرافی امروز شاهد به کاربست این متون در کلاس های درسی هستیم.

وی ادامه داد: در برنامه جدید آموزشی بحث  معارف قرآن کریم و روش های آموزش، مفاهیم و هر آنچه که به قرآن مرتبط باشد در سطح یک برنامه های جاری 150 ساعت و در برنامه جدید 192 ساعت و در سفیران به 346 ساعت به معارف قرآن کریم اختصاص پیدا کرده است و تجوید وروخوانی در سفیران 344 ساعت بوده و تغییری نکرده است.

محقق و پژوهشگر مرکز دارالتقریب بین المذاهب بیان کرد: برای روش تدریس قرآن، تجوید همراه با کتاب عقاید و اخلاق 675 ساعت برنامه تدارک دیده شده است که این موضوع در سفیران 557 ساعت بود که بر اساس تغییر برنامه ها این عدد به 344 نیز رسیده است.

حجت الاسلام و المسلمین رستم نژاد گفت: در خصوص معارف قرآن کریم 67 عنوان کتاب در قالب 2هزار و 112 ساعت در مراکز تخصصی برنامه تدارک دیده شده است.

وی ادامه داد: 50 عنوان کتاب پیرامون قرآن در 1920 ساعت کلاس درسی برای طلاب برنامه ریزی شده است.

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: با توجه به این طرح تحولی که در متون درسی و ساعات تدریس ایجاد شده است، نقش بی بدیل اساتید را نمی توان نادیده گرفت ، چرا که به کارگیری اساتید ممحض در کنار متون و سیاست جدید آموزشی می تواند خروجی ارزشمندی را از حوزه علمیه به متن جامعه داشته باشد.

معاون آموزش حوزه های علمیه ادامه داد: به دنبال تخصصی کردن اساتید و بکارگیری آنان بر اساس سابقه علمی و تحصیلی هستیم بطوریکه یک استاد و مربی قرآن خود تحصیل کرده رشته قرآن باشد و اگر قرار است ادبیات،‌منطق،‌ فلسفه،‌فقه و اصول تدریس کند در همان زمینه رشد و فعالیت داشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین رستم نژاد با بیان اینکه این تغییر و تحولات آموزشی در رشته ها و گرایش های مختلف به ویژه سطح یک نیز اعمال شده است، اظهارکرد: در گرایش ادبیات شش هزار و 118 بار از آیات قرآن کریم و 1026 روایت بهره برده ایم، فقه و اصول 113 آیه قرآن و 279 روایت، در اخلاق 798 بار از آیات قرآن و 1547 روایت استفاده شده است.

این محقق و پژوهشگر علوم و معارف قرآن کریم بیان کرد: در منطق 51 آیه و 20 روایت، کلام و عقاید 1100 بار از آیات قرآن و 1250 روایت و در مجموعه در این برنامه ریزی جدید بیش از 8هزار و 180 بار از آیات قرآن و 4هزار و 122 روایت استفاده شده است و این مسیر کماکان ادامه دارد.

معاون آموزش حوزه های علمیه در پایان به 300 رشته و گرایش مصوب حوزه علمیه اشاره کرد وگفت: در رشته های مصوب چند در صدی در حال اجراست و برای اجرائی شدن تمام آن، همه باید کمک کنند.

انتهای پیام  313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha