پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
مراسم عزاداري سالار شهيدان در مدرسه علميه خواهران الزهرا(س) بندرعباس

حوزه/حجت الاسلام و المسلمین احمدی با بیان اینکه محرم و عاشورا فرصت پرورش و عروج معنوی نفس انسان است، گفت: کمال یک امر تکوینی است نه قراردادی. انسان با عمل و به صورت تدریجی به آن دست می یابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از هرمزگان، حجت الاسلام و المسلمین احمدی در مراسم عزاداری اساتید، طلاب و عموم بانوان، در سالن اجتماعات مدرسه علمیه خواهران الزهرا (س) بندرعباس ضمن تسلیت ماه سوگواری امام حسین (ع) با اشاره به اهمیت ماه رمضان و تاثیرات آن بر کمال انسانی، بیان کرد: خداوند ماه مبارک رمضان را فرصتی برای پالایش انسان ها و مومنین قرار داده است تا با بهره مندی از برکات و معنویات آن در مسیر کمال و عبودیت قرار گیرند.

استاد حوزه، با اشاره به اینکه محرم پالایشگاه و محل عروج معنوی نفس انسان است، خاطر نشان شد: محرم و صفر نیز همانند ماه رمضان فرصتی طلایی برای شیعیان و محبان اهل بیت علیهم السلام است تا با عنایت به ولی خدا سید الشهداء علیه السلام در مسیر سیر و سلوک حرکت کنند.

وی با بیان اینکه بدون شک محرم و عاشورا یکی از بهترین وسایل برای تکامل نفس انسان است، گفت: برای رسیدن به کمال، باید فلسفه تشریع احکام الهی را خوب درک کرد و انجام اعمال عبادی نماز و روزه و زیارت از روی عادت نباشد.

استاد حوزه، محرم را پرورشگاه روح و نفس انسانی دانست و تصریح کرد: کمال یک امر تکوینی است نه قراردادی که انسان با عمل و به صورت تدریجی به آن دست می یابد و دوستی و محبت اهل بیت (علیهم السلام) بدون پایبندی و عمل به واجبات و محرمات دین کافی نیست و فلسفه واجبات و محرمات و مستحبات از جمله نماز، روزه، عزاداری و ... برای تربیت و پالایش نفس انسان است.

وی خاطر نشان کرد: اهل بیت (علیهم السلام) در صحبت های خود با مردم به دو گونه عمل می کردند مخاطب برخی از فرمایش های آن ها عموم جامعه و مخاطب برخی از فرمایش های آن ها شیعیان و اصحاب خاص بوده است.

استاد حوزه با اشاره به سوره مبارک مومنون به اوصاف مومنان اشاره کرد و بیان داشت: در این سوره، فروتنی در نماز، دوری از بیهوده گویی، پرداخت زکات، پاکدامنی، حفظ امانت و پیمان و مواظبت از نماز از جمله ویژگی های مومن بیان شده است و مبلغان دین در سخنرانی های خود بخصوص در ماه محرم باید قرآن کریم و آموزه های آن را محور صحبت های خود قرار دهند.

وی با تاکید بر اینکه قرآن کریم کتاب زندگی و آیین زندگی است، خطاب به مبلغان دین، گفت: مبلغان دین با مراجعه به آیات قرآن کریم و احادیث اهل بیت (علیهم السلام) حقایق زندگی دنیا و آخرت، حقایق اعتقادی، تربیتی و اجتماعی و ... را به مردم بگویند و موجب رشد آن ها و کمال عقلانی آن ها شوند.

حجت الاسلام و المسلمین احمدی ادامه داد: اکثر مبلغان دین برای تبلیغ و سخنرانی های خود بدون رجوع و بهره مندی از قرآن کریم و تنها با تکیه بر روایات مختلف گاها بدون توجه به سند روایت و ضعیف و مرسل و مرفوعه بودن آن ها به سخنرانی می پردازند.

استاد حوزه با تاکید بر اینکه خطبای دین باید از آیات قرآن کریم و احادیث اهل بیت علیهم السلام با هدف رشد و کمال اخلاقی در مردم بهره ببرند، گفت: سخنرانان با بیان واجبات و محرمات و تحلیل و ریشه یابی روایات و تحلیل و بررسی آن ها احادیث را برای مردم تبیین کنند چه بسا دوری از قرآن و رجوع به هر نوع حدیث بررسی نشده و بدون سند در منبرها موجب شود منافقان و دشمنان در  فضای مجازی دین و مذهب را مورد توهین قرار دهند.

وی با اشاره به توصیه های امام محمد باقر(علیهم السلام) به یکی از صحابه خود جابر جعفی، به بیان ویژگی های شیعیان و محبان اهل بیت علیهم السلام پرداخت و بیان کرد: ترس و اطاعت از خدا، تواضع و امانت داری و دائم الذکر بودن، خدمتگزاری به والدین، تعهد در برابر همسایه ها و کمک به آن ها، راستگویی و تلاوت قرآن کریم و... و. از ویژگی های شیعیان و محبان اهل بیت (علیهم السلام) است.

این کارشناس مذهی افزود: تنها دوستی اهل بیت (علیهم السلام) باعث رهایی انسان از گرفتاری های اخروی نیست و ولایت اهل بیت(علیهم السلام)، جز با عمل به دستورات الهی‌ و پرهیز از گناه هان به دست نمی‌آید.

استاد حوزه با بیان اینکه انسان با مراجعه به وصایای خاص اهل بیت (علیهم السلام) با نکات مهم و موثر در زندگی آشنا خواهد شد، تاکید کرد: عزاداری در عاشورا و برنامه های ویژه این ماه نیز برای تربیت نفس و کمال نفسانی است و نباید تنها از روی عادت و کسب ثواب انجام شود.

وی در پایان به شهادت حضرت مسلم (علیه السلام) و خدمتگزاری جوانان هاشمی برای انسانیت و بشریت اشاره کرد و گفت: حضرت مسلم علیه السلام سفیر امام حسین علیه السلام و شهید پیشتاز است که هجده هزار نفر بعد از بیعت با او به یکباره از اطراف او پراکنده شدند و او را در غربت مظلومانه و جانسوز به شهادت رساندند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha