جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
ایرانی پارلیمنٹ میں ریسرچ سنٹر کے سربراہ    حجت الاسلام و المسلمین احمد مبلغی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با تاکید بر این که پیگیری پرونده امام موسی صدر جنبه حیثیتی دارد، گفت: امام موسی صدر در بازسازی و نوسازی شیعیان و اهل سنت لبنان نقش کلیدی را ایفا کرد. همچنین در بازسازی روابط مسلمانان با جامعه مسیحیت با نگاه ظریف در جهت مناسبات بین ادیانی آن هم در کشوری مثل لبنان ایجاد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، عصر چهار شنبه در همایش «ابعاد ربایش امام موسی صدر به مثابه فقهی و حقوقی» در موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر تهران برگزار شد، اظهار داشت: موضوع ربایش امام موسی صدر دو نسبت وجود دارد. یک عنوان این ربایش مربوط است به خود شخصیت امام موسی صدر و یک عنوان ربایش هم مربوط است به مجموعه آسیب دیده یعنی ایران و لبنان که از یک نگاه به عنوان امت استفاده می کنم.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم موضوع ربایش امام موسی صدر  بررسی و تحقیق شود ناچاریم این دو عنوان اضافه را بررسی کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی در مورد ابعاد شخصیتی امام موسی صدر، افزود: در بررسی شخصیت ایشان باید به بعد امت اندیشی، ادیان محوری، اجتماع اندیشی و فقه اجتماعی اشاره کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در مورد بعد اجتماعی امام موسی صدر، گفت: فعالیت های اجتماعی بزرگ و گسترده ایشان قابل بحث و تحقیق است که در آن زمان و  شرایط حساس و بدون امکانات کافی توانسته اند در این فعالیت ها نقشی موفق ایفا کنند.

وی ادامه داد: افرادی کمی هستند که بُعد ادیان اندیشی قوی داشته باشند و امام موسی صدر از آن افرادی بودند که در آن مقطع حساس این نگرش را داشته و سلسله جنبان این قضیه هستند و این اندیشه قبل از انقلاب اسلامی بود و در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران در این جهت پیشرو و پیش قدم است.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی ادامه داد: بُعد دیگری که می توان در این شخصیت والا مقام بیان داشت، اجتماع اندیشی ایشان است که در چند قالب ظهور پیدا می کند. تفسیر نصوص دینی که تفسیری اجتماعی داشت و عمق آیات و روایات را درک و بعد در جامعه پیاده می کرد و نگاه فردی که بخواهد در انزوا باشد در شخصیت امام موسی صدر دیده نمی شود.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: قالب دیگری در وجود امام موسی صدر فقه اجتماعی است که به دلیل ارتباط با فقها و شرکت در کنفرانس ها و سخنرانی ها و مقالات به جا مانده از ایشان می توان یافت.

وی تاکید کرد: از اقدامات ویژه ای که امام موسی صدر برای شیعیان لبنان انجام دادند، هویت بخشیدن به آنان است که در حال حاضر شیعیان لبنان نه تنها در این کشور دارای هویت شخصیتی هستند، بلکه در منطقه نیز جایگاهی در مقام تصمیم گیر پیدا کرده اند و این نقش را در حزب الله لبنان می توان دید.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: امام موسی صدر در بازسازی و نوسازی شیعیان و اهل سنت لبنان نقش کلیدی ایفا کرد. همچنین در بازسازی روابط مسلمانان با جامعه مسیحیت با نگاه ظریف در جهت مناسبات بین ادیانی آن هم در کشوری مثل لبنان ایجاد کرد.

وی ادامه داد: امام موسی صدر را باید از علمایی دانست که مثل حضرت امام(ره) توکل بالایی داشت و نباید این طور تصور شود که اقدامات او اتفاقی بوده است. وقتی انسانی از روی محبت برای انسان دیگری کاری انجام می دهد باید مطمئن بود این شخص از لحاظ روحی و اتصال به خدا در مرتبه عالی قرار دارد و امام موسی صدر این طور بود.

امام موسی صدر در بازسازی و نوسازی شیعیان و اهل سنت لبنان نقش کلیدی ایفا کرد

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی افزود: مبارزه با صهیونیزم جزء محور های فکری و عملی ایشان بود و امروزه پیروزی هایی که در لبنان می گذرد حاصل تلاش های عالم مجاهد امام موسی صدر است.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در مورد جامعه آسیب دیده حاصل از این ربایش، گفت: در مورد ربوده شدن امام موسی صدر فقط خانواده و بیت ایشان آسیب ندید، بلکه جامعه شیعی ایران و لبنان نیز دچار آسیب روحی و مادی شدند.

وی ادامه داد: در این جهت یک وضعیت بین المللی ایجاد شده که عنوان های فقهی و حقوقی شکل گرفته است و گذر زمان نیز آسیب های ناشی از این ربایش را محو نخواهد کرد، بلکه در حال حاضر از لحاظ حقوقی خسارت های معنوی قابل پیگیری است.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی بیان داشت: در فقه اسلامی ما یک عنوانی داریم به نام اهتمام به امر مسلمین که در جهت آرام کردن افکار عمومی در جامعه مطرح می شود. ربوده شدن امام موسی صدر یکی از مسائلی که است جامعه مسلمین را جریحه دار کرد و حتی این موضوع برای مسلمین و شیعیان یک جنبه حیثیتی نیز دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از لحاظ پیگیری باید تمام افراد و مسئولین پیگیر این موضوع باشند، چرا که این اتفاق نه فقط برای لبنان بلکه برای باید همگان در این امر کوشش کنند و در این زمینه نیز جمهوری اسلامی تلاش های کوشش های فراوانی انجام داده که قابل تقدیر است.

خبرنگار: سعید امیری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha