پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله محسن اراکی

حوزه/ آیت الله اراکی با ذکر این مطلب که عمل فرد در جامعه را نمی توان در حوزه اختیارات شخصی او تلقی کرد اظهارکرد: خودرو در خیابان محلی شخصی نیست که کسی بخواهد در آن گناه کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه ، آیت‎الله اراکی  در مراسم عزاداری شب هشتم دهه اول محرم در حسینه شهدای قم با ذکر این مطلب که اسلام به مسئله ظلم اجتماعی و فردی به عنوان دو مقوله متفاوت و مرتبط با هم نگریسته است گفت: مساله ظلم اجتماعی محصول بی مسئولیتی فرد خاطی و بی تفاوتی جامعه نسبت به جرم های فردی است که به ضرر اجتماع تمام می شود.

وی با ذکر این مطلب که در ظلم اجتماعی، همه مردم از نتیجه گناه فردی متضرر می شوند، گفت: اینکه برخی می گویند خودرو ملک شخصی است و هرکسی می‎تواند هرکاری در آن انجام دهد، نشانه عمق بی‎درکی و بی سوادی او است، زیرا مگر می‎توان کاری را در مقابل مردم انجام داد و ان را رفتاری فردی دانست؟.

عضو خبرگان رهبری افزود: خیابان جای عمل فردی نیست و هر کاری در یک جمع قطعا نتایج آن را در کل جمع تقسیم و منتشر می‎کند؛ به همین خاطر است که خداوند ما را نسبت به همه فعالیت‌هایی که در جامعه صورت می گیرد مسئول داشته، حتی رفتارهای بد مسئولان که باید با واکنش مردم مواجه شود.

وی با ذکر این مطلب که ولایت، دارای پیوستگی فرهنگی است و کسانی که ولایت حضرات معصومین(ع) را می‎پذیرند باید به این پیوست نیز التزام داشته باشند، گفت: در قرآن به مسئله باورداشت و ایمان توجه بسیار عمیق و دقیق و کاربردی شده است زیرا تفاوت میان ایمان‎های مختلف و آثار آن به خوبی بیان شده است.

این استاد حوزه با ذکر این مطلب که خاستگاه ایمان تسلیمی، عشقی است که خداوند در نهاد ایمان قرارداده است، تصریح کرد: این عشق نیز با حبی ایجاد می‎شود که خداوند آ« را در محبت به پیامبر و اهل بیت(ع) ایشان قرارداده است.

وی تصریح کرد: محبت پیامبر و اهل بیت(ع) در آخرت، هویت ما را مشخص می‎کند زیرا در صحرای محشر، هر کسی با هرچیزی که به آن محبت عملی داشته باشد، محشور می‎شود؛ اگر در دنیا اهل بیت(ع) را درک و در مسیر آنها حرکت کنیم، قطعا محبت اهل بیت(ع) هویت ما در آخرت خواهد بود.

دبیرکل مجمع جهانی  تقریب مذاهب اسلامی یادآورشد: در روایات بیان شده است که اگر محبت به پیامبر و اهل بیت(ع) صادقانه باشد، ممکن است که شخص شیعه، با لغزش‎هایی نیز در دنیا مواجه باشد ولی در آخر سر به اصل خویش باز می‎گردد.

وی گفت: خداوند در قرآن بیان می‎دارد که ما هیچ پیامبری را بدون اینکه برای او برنامه رسیدن به جایگاه فرمان روایی است در نظر گرفته باشیم مبعوث نکردیم؛ این مساله به اهمیت جایگاه امام بودن در جامعه اشاره دارد.

عضو خبرگان رهبری با ذکر این مطلب که پیامبر و اهل بیت(ع) میزان دین هستند، بیان کرد: جریان نفاق مهمترین جریانی بود که به جنگ دین آمد؛ حتی کفار هم به اندازه منافقان برای اسلام خطر نیافریدند زیرا کفار، جبهه‎ای مشخص داشتند و نیت‎ها در مقابل آنها قرار گرفت ولی منافقان، نیت‎ها را نیز دچار شک و تردید کردند.

آیت الله اراکی اظهارکرد: شیطان پس از چند هزار سال عبادت، به دلیل نفاقی که در دل داشت و برای بندگی خود هدف ریاستی داشت و می‎خواست بهترین بنده خدا باشد و در این تلاش به امر خدا التزام نکرد، دچار لغزش شد و به آفت انسان ابوالبشر و همه آدمیان مبدل شد.

وی در ادامه با اشاره به کفر یا نفاق ابلیس گفت: ابلیس هیچگاه کافر نشد بلکه با جنگ با اولین امام، به دنبال نفاق افکنی رفت؛ او با شناخت کاملی از خدا اظهار کرد که انسان را در این راه که می‎خواهد بهترین بنده باشد، ناکام می‎گذارد.

عضو خبرگان رهبری با ذکر این مطلب که جنگ‎ها و تلاش‎های پیامبر در اوایل بعثت برای تحقق ایمان اول یا ایمان تصدیقی بود، اظهارکرد: قرآن کریم در قرآن به کفر پس از ایمان اشاره می‎کند که در این موضوع ،افراد می‎دانند که حق و باطل کدامند ولی برای نیت‎های نفاق آلود خود با امر خدا به مبارزه می پردازند.

وی با بیان این مطلب که دشمنان امام علی(ع) عالم‎ترین افراد نسبت به مقام و جایگاه حضرت بودند، بیان کرد: این افراد بودند که اجازه نقل مقامات حضرت را ندادند و پیوسته به انکار آنها پرداختند؛ دشمنان امام حسین(ع) همگی به جایگاه ایشان واقف بودند و برای همین امر نیز پاداش بیشتری از یزید و عبیدالله طلب می‎کردند زیرا می‎گفتند که ما اشرف مخلوقات خدا را کشتیم.

استاد حوزه علمیه در ادامه با ذکر این مطلب که پس از رسول الله(ص) جامعه را وارونه کردند، یادآرشد: شهادت امام حسین(ع) و اسارت اهل و عیال رسول الله نشان دهنده عمق این وارونگی فرهنگی بود؛ در یکی از کشورهای عربی، با یکی از اساتید در همین رابطه صحبت می کردیم که در نهایت تعجب، متوجه شدم که وی اصلا اطلاعی از ماجرای شهادت امام حسین(ع)ندارد؛ یعنی کاری کرده اند که امروز یک استاد و شخص فرهیخته در یک کشور اسلامی خبری از این جنایت ندارد؛ البته او پس از شنیدن اصل ماجرا به مذهب تشیع گروید.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با ذکر این مطلب حوض کوثر از آن پیامبر(ص)است، تصریح کرد: حوض کوثر از آن پیامبر است ولی ساقی آن امام علی(ع) است که این مسئله جای تفکر و تعمق دارد؛ همچنین موذن روز قیامت که در واقع سخنگوی دستگاه الهی در محشر است نیز امام علی(ع) است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha