چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
کد خبر: 863752
۲۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۹
تصاویر/ اهدای خون خبرنگاران استان قم

حوزه/ طرح "نذرخون" چند سالی است در ماه های محرم و صفر در کشور اجرا می‌شود، این طرح از ابتدای ماه محرم آغاز شده و تا پایان ماه صفر ادامه دارد و بیشترین روزهایی که عزاداران برای حضور در پایگاه‌های انتقال خون برای اهدای خون داشته انتخاب می‌کنند روزهای تاسوعا، عاشورا و اربعین است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»از بیرجند، در گذشته میلیون‌ها بیمار به دلیل کمبود خون جان خود را ازدست‌داده‌اند، اما خوشبختانه با افزایش آگاهی مردم و اقدامات انجام‌شده از سوی دستگاه‌های مسئول بخصوص سازمان انتقال خون؛ شهروندان سراسر کشور اندکی از مایه حیات و وجود خود را به بیماران اهدا می‌کنند تا آنان نیز به زندگی خود ادامه دهند.

در حال حاضر، باوجود پیشرفت‌های چشم‌گیر در زمینهٔ علوم پزشکی هنوز هیچ جایگزین مصنوعی برای خون ساخته نشده و فقط خونی که توسط انسان‌های نیکوکار اهدا می‌شود، می‌تواند جان انسان‌های دیگر را از مرگ نجات دهد و به همین دلیل اهداکنندگان خون همیشه از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردارند.

اهدای خون نمادی از همدلی، احساس مسئولیت و از خالص‌ترین نمونه‌های نوع‌دوستی است چراکه در هیاهوی زندگی مادی، اهداکنندگان خون قهرمانانی هستند که بدون هیچ توقع و چشم‌داشتی بخشی از وجودشان را در اختیار همنوعان خود قرار می‌دهند.

این افراد که سخاوتمندانه سلامتی خود را با دیگران قسمت می‌کنند، مانند باران رحمتی هستند که قطراتی از وجودشان بر درد و آلام بیماران نیازمند می‌بارد و این بارش مهر، به دیگران جانی دوباره می‌بخشد.

اهدای خون نه‌تنها نجات‌بخش جان انسان‌های دیگر است بلکه ضامن سلامتی خود فرد هم است چراکه کسانی که نسبت به اهدای خون اقدام می‌کنند، خون سالم‌تری نسبت به سایر افراد دارند.

محرم و صفر ماه‌هایی است که تمام مردم از هر قشر و با هر تفکری باشند در این دو ماه به طُرق مختلف عشق و اردات خود را نسبت به امام حسین و اهل‌بیت (ع) گرامی این امام همام ابراز می‌کنند. عده‌ای با برگزاری عزاداری و نذری دادن، عده‌ای با برپایی خیمه عزا و چادرهای صلواتی، عده‌ای با برپایی موکب‌های خدمات‌رسانی به عزاداران و عده‌ای نیز با اهدای خون در این ایام خاص به همنوعان نیازمند به خون کمک کرده و در ایام خاص سال از جمله تاسوعا و عاشورا با " نذرخون" به نیازمندان گروه‌های خون مختلف جانی دوباره می‌بخشند.

 طرح «نذرخون» چند سالی است در ماه های محرم و صفر در کشور اجرا می‌شود. این طرح از ابتدای ماه محرم آغاز شده و تا پایان ماه صفر ادامه دارد و بیشترین روزهایی که عزاداران برای حضور در پایگاه‌های انتقال خون برای اهدای خون داشته  انتخاب می‌کنند روزهای تاسوعا، عاشورا و اربعین است.

 در خراسان‌جنوبی نیز مانند سراسر کشور طرح "نذرخون" اجرا شده و هر ساله عزاداران زیادی در این طرح شرکت کرده و با اهدای خون در این ایام یاری‌رسان نیازمندان به خون در استان هستند.

 اجرای طرح «نذرخون» در خراسان جنوبی

محمدرضا عاملی مدیرکل انتقال خون خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، به فعالیت دو مرکز اهدای خون در شهرستان طبس و بیرجند اشاره کرد و گفت: تعداد اهداکنندگان مستمر خون در  خراسان‌جنوبی  15 درصد  بیشتر از متوسط کشوری است.

وی ادامه داد: در صورتی که متوسط کشوری اهداکنندگان خون مستمر حدود 58 درصد است اما اهداکنندگان مستمر استان 73 درصد تمام اهداکنندگان خون را از ابتدای امسال تشکیل می‌دهند.

مدیرکل انتقال خون خراسان‌جنوبی  از اجرایی کردن طرح نذر خون از ابتدای ماه محرم در استان خبر داد و تصریح کرد: پرهیز از اهدای خون هیجانی، پیشگیری از ازدحام داوطلبان در پایگاه‌های اهدای خون، فرهنگ‌سازی برای اهدای خون به صورت مستمر و تکریم اهداکنندگان از اهداف اجرای این طرح است که خوشبختانه توانستیم تا به امروز آن را محقق کنیم.

عاملی با بیان اینکه اهداکنندگان خون می‌توانند برای ثبت‌نام و شرکت در این پویش به سامانه نوبت‌دهی به نشانی اینترنتی http://Nobatdehi.ibto.ir  مراجعه و یا به صورت حضوری به پایگاه‌های انتقال خون استان مراجعه نمایند، خاطرنشان کرد: اجرای این طرح می‌تواند دسترسی راحت و کافی به خون و فرآورده‌های آن را در تمامی روزهای سال فراهم کند.

وی ادامه داد: در خراسان‌جنوبی چند سال است طرح نذر خون در محرم و صفر اجرا شده و درصد زیادی از عزاداران تمایل دارند در ایام تاسوعا و عاشورا در طرح "نذرخون" شرکت کنند.

 مدیرکل انتقال خون خراسان‌جنوبی به فعالیت مستمر پایگاه های خون در استان اشاره و عنوان کرد: به این منظور پایگاه‌های ثابت انتقال خون در استان در ایام فعال بوده و پایگاه‌های سیار نیز در مسیر حرکت هیئت‌های عزاداری برای حضور راحت‌تر عزاداران در مکان‌های در نظر گرفته شده و اهدای خون فعال بوده است.

 عاملی با اشاره به اینکه 379 نفر اهدای خون در روز های تاسوعا و عاشورا داشتیم، تاکید کرد: در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی در سطح استان 502 نفر به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه داشته‌اند.

 وی با بیان اینکه اولین بار بود که این طرح در استان انجام می شود تصریح کرد: امسال برای اولین بار در ایام تاسوعا و عاشورا امکان اهدای خون برای افرادی که تاکنون خون نداده و اولین بار است که به پایگاه ها مراجعه دارند فراهم شد و از 49 نفر بار اولی نمونه‌گیری صورت گرفت.

 مدیرکل انتقال خون خراسان‌جنوبی  2.7 درصدی اهدای خون در ایام محرم اشاره کرد و گفت: امسال نسبت به سال گذشته تعداد اهدا کنندگان خون در ایام تاسوعا و عاشورا نسبت به سال گذشته 2.7 درصد افزایش داشته است.

 عاملی خاطرنشان کرد: در روز تاسوعا پایگاه انتقال خون سیار مرکز استان در محل زورخانه امیر عرب و روزعاشورا مانند هر سال در دبیرستان تهامی که مسیر حرکت هیئت‌های عزاداری است مستقر و پذیرای خون اهدا کنندگان خون بودند.

 وی بیان کرد: در سایر شهرستان‌های استان که مرکز انتقال خون نداریم پایگاه‌های سیار با توجه به درخواست شهرستان‌ها در هر شهرستان حضور پیدا کرده و آماده خدمت‌رسانی به اهدا کنندگان خون در تمام استان هستند.

نذر خون می تواند ضامن سلامتی و انتقال حیات به انسان باشد

حجت الاسلام علیجان دلدار مدیر مدرسه علمیه رضویه بیرجند در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، با اشاره به اهمیت اهدای خون گفت: اهدای خون از منظر اسلام باشکوهترین ایثارگری است.

وی ادامه داد: خداوند در قرآن فرموده است هرکس یک انسان را حیات بخشد، مانند این است که همه بشریت را حیات بخشیده است.

مدیر مدرسه علمیه رضویه بیرجند  به نقش خون در انتقال حیات و زندگی به انسان ها اشاره و تصریح کرد: اهدای خون یکی از اعمال بشر دوستانه بوده و نماد ایثارگری و فداکاری به منظور نجات جان بیماران نیازمند به خون به شمار می آید.

دلداربا بیان اینکه اهدای خون را وظیفه ی انسانی است خاطرنشان کرد: اهدای خون با توجه به اهمیت و حساسیت نجات جان انسان‌ها، از مهمترین خدمات در جامعه اسلامی است.

وی افزود: مساله اهدای خون، فراتر از بیماری‌ها بوده و اگر خون به انسان نرسد باعث مرگ انسان می شود که امروز شاهد آن هستیم، مردم  بر اساس آموزه های دینی، خون خود را بدون هیچ چشمداشتی به نیازمندان اهدا می کنند.

مدیر حوزه علمیه رضویه بیرجند با اشاره به نذر خون در ایام ماه محرم و صفر عنوان کرد: چه خوب است انسان در راه های خیر قدم بردارد و نذر خون برای انتقال حیات به سایر انسان ها می تواند جزو برترین نذئرات مردم باشد.

حجت الاسلام دلدار به توصیه قرآن  به نجات انسان ها  اشاره و یادآور شد: در آیات و روایات داریم که اگر فردی باعث نجات و احیای دیگری باشد، مثل این است که همه را احیا کرده است.

وی ادامه داد:در این ایام استقبال مردم به اهدای خون در کشور را شاهدیم که با توجه به حمایت خوب مردم در اهدای خون متولیان امر خونگیری هم همواره بوظیفه خویش عمل کرده و خون‌های اهدا شده را به مقاصد مورد نظر و ضروری می رسانند، تا آنان را مورد آزمایش قرار دهند که  احیانا مشکلات و امراضی نداشته باشد.

مدیر مدرسه علمیه رضویه بیرجند با بیان اهمیت اقدامات و فعالیت های سازمان انتقال خون گفت: باید درباره اهمیت اهدای خون و آثار و فوایدی که برای انسان دارد، هرچه بیشتر اطلاع رسانی شود و مردم بدانند که اهدای خون، موجب سلامتی انسان می شود

سخن پایانی 

در حال حاضر، با وجود پیشرفت‌های چشمگیر در زمینه علم پزشکی هنوز هیچ گونه جایگزین مصنوعی برای خون ساخته نشده است و فقط خونی که توسط انسان‌های نیکوکار اهدا می شود، می تواند جان انسان‌های دیگر را از مرگ نجات بخشد.

 عدم وجود جایگزین مناسب برای خون، محدود بودن مدت زمان نگهداری خون و فرآورده های خونی، همیشگی بودن نیاز به خون و فرآورده های آن سبب شده تا اهدای خون از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار شود، لذا می طلبد تا در این خصوص نیز فرهنگ سازی صورت گیرد.

انتهای پیام/ ن 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha