جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ اهدای خون خبرنگاران استان قم

حوزه/ معاون فنی اداره کل انتقال خون قم گفت: نزدیک به ۴ درصد از کل اهدا کنندگان خون در استان قم، خانم ها هستند، استان قم دارای اهداکنندگان خون خانم با رکورد ۴۰ بار است.

علیرضا کبیری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه به مناسبت روز جهانی اهدای خون اظهار داشت: نزدیک به ۴ درصد از کل اهدا کنندگان خون در استان قم، خانم ها هستند و این موضوع تقریبا در کل کشور صدق می کند و به طور میانگین در کل کشور نیز ۴ درصد است که قابلیت افزایش دارد و باید به آن توجه شود.

وی عنوان کرد: طبق تحقیقات ثابت شده است که خون اهداکنندگان خانم از ایمنی و سلامت بالاتری برخوردار است؛ خانم ها رفتارهای پرخطر و ریزفاکتورهای کمتری دارند و خود مراقبتی بیشتری انجام می دهند و در نتیجه خون اهدا کنندگان خانم سالم تر است.

معاون فنی اداره کل انتقال خون قم افزود: موانعی برای اهداکردن خون توسط خانم ها وجود دارد که از آن جمله می توان به حضور اجتماعی کمتر خانم ها به خصوص در استان قم اشاره کرد؛ یعنی در خارج از خانه فعالیت های اجتماعی کمتری دارند و همین امر سبب می شود امر اهدای خون که یک امر اجتماعی، انسان دوستانه و خدا پسندانه است کمتر از سوی خانم ها اتفاق افتد.

کبیری با اشاره به باور غلط در اهداکردن خون توسط خانم ها تصریح کرد: متاسفانه بعضی از خانم ها احساس می کنند که به واسطه اهدای خون کم خون می شوند اما لازم به ذکر است که کلیه خانم ها در بدو ورود به سازمان انتقال خون توسط پزشک مربوطه از لحاظ کم خونی کنترل می شوند و احیانا اگر دچار کم خونی باشند به آن ها توصیه های لازم و در صورت نیاز داروهایی جهت رفع کم خونی داده می شود که بعد از رفع کم خونی احتمالی می توانند به اهدای خون مراجعه کنند.

معاون فنی اداره کل انتقال خون قم ادامه داد: لازم به ذکر است که خانم ها به واسطه فیزیولوژیک بدنی می توانند ۳ بار در سال خون اهدا کنند و آقایان می توانند ۴ بار اهدای خون داشته باشند، رنج سنی اهداکنندگان خون در بین همه بین ۱۸ تا ۶۰ سال است و برای خانم ها در دوران شیردهی و بارداری منع اهدای خون وجود دارد و کلیه خانم ها در هنگام معاینه در سازمان انتقال خون حتما از نظر کم خونی و شرایط خاص کنترل می شوند.

وی با بیان اینکه در استان قم اهدا کنندگان خانم زیادی وجود دارد گفت: خانم هایی در استان ما هستند که سالانه دو یا سه بار خون اهدا می کنند و ما رکوردارانی با ۳۰ یا ۴۰ بار اهدای خون در بین خانم ها از زمان تاسیس سازمان انتقال خون استان داریم و امروز به مناسبت روز جهانی اهدای خون از خانم طیبه فراهانی که در سال ۹۸ سه بار خون اهدا کردند و در کل تاکنون ۱۱ بار اهدای خون داشتند تقدیر خواهد شد.

کبیری خاطر نشان کرد: همانطور که ۵۰ درصد جامعه ما را خانم ها تشکیل می دهند باید به همین نسبت تعداد اهداکنندگان خون خانم نیز افزایش پیدا کند و این امر در کشورهای پیشرفته من جمله فرانسه اتفاق افتاده است و حدود ۵۰ درصد از اهداکنندگان خون خانم ها هستند.

معاون فنی اداره کل انتقال خون قم ابراز داشت: خانم ها به واسطه نقش محوری که در خانواده دارند می توانند مشوق اهدای خون در خانواده و اعضای خانه باشند و اهدای خون توسط خانم ها یک امر اجتناب ناپذیر و ضروری است.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha