پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
اهدای خون

حوزه/ اهدای خون یکی از اعمال بشر دوستانه بوده و نماد ایثارگری و فداکاری به منظور نجات جان بیماران نیازمند به خون به شمار می آید.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، همه روزه، در سراسر جهان بسياري از افراد به خون و فرآورده هاي خوني نياز پيدا مي كنند، بطوريكه از هر سه نفر مردم دنيا، یک نفر در طول زندگي احتياج به تزريق خون و فرآورده هاي خوني پيدا مي كند. بارزترين مثال براي موقعيت هايي كه در آن نياز مبرم به خون پيدا مي شود عبارت است از زمان بروز حوادث و سوانح گوناگوني نظير تصادفات رانندگي، سوختگي ها و اعمال جراحي. همچنين خانم هاي باردار در حين زايمان، نوزادان و بخصوص نوزادان نارسي كه به زردي دچار مي شوند، از جمله ديگر نيازمندان به خون مي باشند.

اهدای خون نمادی از همدلی، احساس مسئولیت و از خالص‌ترین نمونه‌های نوع‌دوستی است چراکه در هیاهوی زندگی مادی، اهداکنندگان خون قهرمانانی هستند که بدون هیچ توقع و چشم‌داشتی بخشی از وجودشان را در اختیار همنوعان خود قرار می‌دهند.

این‌ افراد که سخاوتمندانه سلامتی‌ خود را با دیگران قسمت می‌کنند، مانند باران رحمتی هستند که قطراتی از وجودشان بر درد و آلام بیماران نیازمند می‌بارد و این بارش مهر، به دیگران جانی دوباره می‌بخشد.

اهدا خون نه‌تنها نجات‌بخش جان انسان‌های دیگر است بلکه ضامن سلامتی خود فرد نیز محسوب می شود، چراکه کسانی که نسبت به اهدای خون اقدام می‌کنند، خون سالم‌تری نسبت به سایر افراد دارند.

حجت الاسلام سید حسین سیدی، مسئول ستاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند با اشاره به اهمیت اهدای خون گفت: اهدای خون از نظر اسلام یکی از باشکوهترین ایثارگریهاست، چرا که خداوند در قرآن فرموده است هرکس یک انسان را حیات بخشد، مانند این است که همه بشریت را حیات بخشیده است.

وی با اشاره به اینکه انتقال خون نقش مهمی در انتقال حیات و زندگی به نیازمندان و بیماران ایفا می نماید، ادامه داد: اهدای خون یکی از اعمال بشر دوستانه بوده و نماد ایثارگری و فداکاری به منظور نجات جان بیماران نیازمند به خون به شمار می آید.

مسئول ستاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اهدای خون را وظیفه ی انسانی دانست و تصریح کرد: اهدای خون با توجه به اهمیت و حساسیت نجات جان انسان‌ها، از مهمترین خدمات در جامعه اسلامی است.

حجت الاسلام سیدی افزود: مساله اهدای خون، فراتر از بیماری‌ها بوده و اگر خون به انسان نرسد باعث مرگ انسان می شود که امروز شاهد آن هستیم، مردم  بر اساس آموزه های دینی، خون خود را بدون هیچ چشمداشتی به نیازمندان اهدا می کنند.

وی ادامه داد: آموزه های اسلام همواره مبتنی بر حس انسان دوستی و محبت و احترام به دیگران است و کمک به دیگری جزو متعالی ترین درس‌ها و اهداف عالیه دین مقدس اسلام به شمار می آید و همچنین در آیات و روایات بر ارج نهادن به کار نیک و خیر تأکید فراوان شده است.

مسئول ستاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خاطر نشان کرد: اگر اسلام تاکید بر اجتماعی زندگی کردن دارد و صحه بر این مهم می‌گذارد، کمک به دیگران از ضروریات اجتماعی زندگی کردن است، چرا که افرادی هستند که نیاز به یاری دیگران دارند و این نوعی ترحم و عملی انسانی است.

 

حجت الاسلام سیدی ادامه داد: امیرالمومنین(ع) میفرمایند " اگر امید به کمک دیگران، لطف و مدد آنان را دارید ، پس شما هم از دیگران دستگیری کنید" لذا اهدای خون و رسیدن خونی از بدنی به بدن دیگری، باعث احیا و حیات او خواهد بود.

این استاد حوزه با اشاره به توصیه قرآن  به نجات انسان ها یادآور شد: در آیات و روایات داریم که اگر فردی باعث نجات و احیای دیگری باشد، مثل این است که همه را احیا کرده است.

مسئول ستاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به استقبال مردم از اهدای خون در کشور تصریح کرد: با توجه به حمایت خوب مردم در اهدای خون متولیان امر خونگیری هم همواره بوظیفه خویش عمل کرده و خون‌های اهدا شده را به مقاصد مورد نظر و ضروری می رسانند، تا آنان را مورد آزمایش قرار دهند که  احیانا مشکلات و امراضی نداشته باشد.

حجت الاسلام سیدی ادامه داد: هر کشوری مواجه با بلایای طبیعی و اتفاقات ناشی از خطاهای انسانی است، که عده ای نیاز به خون دیگران دارند، در این دوران نیز اهدای خون یک نوع واجب کفایی محسوب می شود، که در این راستا رسانه ها،نخبگان،روحانیت ،اساتید و معلمان وظیفه دارند در رسالت مهم خویش به تبلیغ این مهم پرداخته و روشنگری نمایند .

وی با اشاره به اهمیت اقدامات و فعالیت های سازمان انتقال خون، اظهار داشت: باید درباره اهمیت اهدای خون و آثار و فوایدی که برای انسان دارد، هرچه بیشتر اطلاع رسانی شود و مردم بدانند که اهدای خون، موجب سلامتی انسان می شود.

محمدرضا عاملی، مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی نیز در گفتگو با خبرنگار«حوزه» در بیرجند با بیان اینکه اکثر افرادی که به سازمان انتقال خون مراجعه می کنند، نیت خیرخواهانه دارند، اظهار کرد: اهدای داوطلبانه خون در خراسان جنوبی بسیار زیاد شده و به گونه ای شده است که دیگر به دنبال اهدای خون بستگان بیماران نیستیم.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی گفت: انگیزه خیرخواهانه این فراد سبب شده که خون فامیلی یا جایگزین در استان حذف شود و هر تعداد بیماری که نیازمند خون باشند، این سازمان خون مورد نیاز را در اختیار بیماران قرار دهد.

عاملی سن اهدای خون را بین 18 تا 60 سال عنوان کرد و افزود: افرادی که برای اهدای خون به سازمان مراجعه می کنند باید از مصرف یکسری داروها مانند آنتی بیوک ها خودداری کنند، چرا که مصرف اینگونه داروها بر روی خون اهداکننده تاثیر می گذارد.

وی مصرف داروها در زمان اهدای خون را مهم و اثرگذار دانست و گفت: بعضی از دارو ها تا یک هفته و بعضا تا یک ماه بر روی خون موثر هستند، لذا خون فرد اهداء کننده می تواند بر روی خون بیمار نیازمند تاثیر بگذارد.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی یادآور شد: فرد اهداء کننده خون، باید طالب باشد و شرایط اهدای خون را داشته باشد چرا که بعد از احراز سلامت خون دهنده، می توان از وی خون گرفت.

عاملی خاطرنشان کرد: خوشبختانه خون های اهداء شده، 100 درصد نیاز استان به خون را تامین می کنند و مشکلی در این راستا نداریم.

وی اظهار کرد: 62 درصد اهداء کننده های خون در استان، افراد ثابت و مستمری هستند، یعنی حداقل دو تا چهار بار در سال طالب اهدای خون هستند.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی با بیان اینکه آقایان در سال چهار دفعه و بانوان هر ساله می توانند سه بار خون اهداء کنند، اضافه کرد: 62 درصد اهداکننده های خون جزء همین افراد ثابت هستند.

عاملی گفت: سلامت اهداکننده خون بعد از مصاحبه، سابقه پزشکی، تست کم خونی و فشار خون تأیید و سپس از وی خون گرفته می شود.

وی افزود: آزمایش های بسیاری مانند انواع هپاتیت، از خون های گرفته انجام می شود تا سلامت آن مورد تأیید سازمان قرار گیرد.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی یادآور شد: بیماران تالاسمی و همچنین افرادی که در مواقع حوادثی مانند رانندگی دچار خونریزی های شدید می شوند، بیشترین بیمارانی هستند که از خون اهداء شده سازمان انتقال خون استان، استفاده می کنند.

عاملی گفت: عمده ترین مصرف کننده های خون ما در استان بعد از بیماران تالاسمی، بیماران عمل جراحی قلب، کلیه و سپس زایمان هستند.

وی افزود: شلوغ ترین زمان مراجعه در راستای اهدای خون در شب های قدر و ایام عاشورای حسینی است.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی اضافه کرد: مدیران استانی و دستگاه های اجرایی نیز از مراجعه کننده گان به سازمان انتقال خون هستند، دستگاه هایی مانند بنیاد مسکن، بانک مهر اقتصاد، بانک مسکن، محیط زیست و منابع طبیعی از جمله ارگان هایی هستند که با مراجعه به سازمان، خون خود را اهدا می کنند.

عاملی تصریح کرد: سازمان انتقال خون برای ترغیب فرهنگ اهدای خون در بین مردم، برنامه های زیادی دارد چرا که جامعه ای سالم نیازمند اهداء کننده های خون ثابت قدم و مستمر است.

وی خاطرنشان کرد: اگر اهداء کننده های خون ثابت و مستمر با سازمان اهدای خون همکاری کنند بسیاری از جراحی ها به موقع انجام می شود.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی با بیان اینکه در دنیا تعداد زیادی از زنان در زمان زایمان به خاطرنیاز شدید به خون از بین می روند، تصریح کرد: خوشبختانه در کشور ما این چنین نیست و مردم همواره آمادگی دارند تا سازمان انتقال خون را یاری کنند.

عاملی گفت: در راستای فرهنگ سازی اهدای خون، مردم باید با سازمان انتقال خون آشنایی بیشتری کسب کنند و همچنین توجه بیشتری به نیازمندان به خون داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته سازمان انتقال خون بیش از 20 هزار اهداکننده خون داشته است، ادامه داد: اگر افراد به دنبال نشاط و شادی در جامعه هستند می توانند اهداء کننده خون باشند چراکه طالبان اهدای خون همیشه با نیت خیرخواهانه خود سبب نشاط وشادی خود و دیگران می شوند.

در حال حاضر، با وجود پيشرفت‌هاي چشمگير در زمينه علم پزشكي هنوز هيچ گونه جايگزين مصنوعي براي خون ساخته نشده است و فقط خوني كه توسط انسان‌هاي نيكوكار اهدا مي شود، مي تواند جان انسان‌هاي ديگر را از مرگ نجات بخشد.

 عدم وجود جايگزين مناسب براي خون، محدود بودن مدت زمان نگهداري خون و فرآورده هاي خوني، هميشگي بودن نياز به خون و فرآورده هاي آن سبب شده تا اهداي خون از اهميت و جايگاه ويژه اي برخوردار شود، لذا می طلبد تا در این خصوص نیز فرهنگ سازی صورت گیرد.

گزارش: مسعود نوفرستی

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha