چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام کاظم طباطبایی

حوزه/ رئیس دانشکده علوم و معارف قرآن کریم رد شبهات مطروحه از سوی مستشرقان در خصوص اعتبار سنت نبوی و اهل بیت(ع) را وظیفه مهم حدیث پژوهان دانست.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدکاظم طباطبایی، رئیس دانشکده علوم و معارف حدیث و عضو هیئت علمی موسسه دارالحدیث امروز در مراسم رونمایی از درسنامه‌های علوم قرآن و حدیث که در دانشگاه آزاد اسلامی قم برگزار شد، با اشاره به تلاش های مستشرقان علیه فرهنگ و معارف اسلامی، گفت: یکی از کارهای آنها ایجاد و گسترش شبهات علیه اعتبار سنت نبوی و اهل بیت(ع) بود.

وی افزود: به همین جهت بود که یکی از حوزه های مهم مطالعاتی ما باید، در زمینه اعتبار مباحث سنت در کتب درسی باشد؛ طرح نامه درسی جدید به این مساله می پردازد.

رئیس دانشکده علوم و معارف حدیث یادآورشد: این رو نیاز به بحث سنت و اعتبار آن در کتب درسی بسیار مهم بوده و به همین دلیل در طرح‌نامه‌های درسی جدید به آن پرداخته شده است.

وی همچنین با اشاره به وجود نحله‌های مختلف فکری در مواجهه با قرآن و سنت افزود: گروهی قرآن‌بسنده، گروهی هم مانند اخباری‌ها حدیث‌بسنده و برخی هم عقل‌گرا هستند و ما باید موضع خود را در مقابل این سه گروه به خصوص در تقویت معتقدان با هم بودن قرآن و سنت را روشن کنیم.

حجت الاسلام ثالمسلمین طباطبایی با بیان اینکه گستره سنت از موضوعات جدیدی است که مطرح شده و آن هم مورد توجه در این آثار است تصریح کرد: پرداختن به منابع اهل سنت در تحقیق و تدریس لازم است زیرا ما حتی اگر بخواهیم در حدیث شیعه هم تحقیق کنیم باید ویژگی‌های حدیث اهل سنت را بشناسیم ضمن اینکه ما یکسری مخاطبان اهل سنت هم داریم.

رئیس دانشکده علوم و معارف حدیث یادآورشد: حدیث اهل سنت نسبت به آغاز کردن برخی مطالب جایگاه ویژه دارد؛ البته تفاوت میان ما و حدیث اهل سنت در بحث عدالت صحابه است.

وی گفت: عرضه احادیث به قرآن و روایات تفسیری و روایات فضای صدور و روایات تفسیری و تاویلی در این کتاب یعنی کتاب رابطه قرآن و سنت مورد بحث قرار گرفته است.

عضو هیئت علمی موسسه دارالحدیث با اشاره به اقدامات بنیادین در حوزه حدیث یادآورشد: با این وجود به هیچ عنوان نباید به وضع فعلی اکتفا شود؛ چند سال بعد از تدریس این کتب ممکن است سؤالات و شبهات جدیدتری مطرح شود و به همین جهت نیازمند تجدید چاپ و به روز رسانی مطالب است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha