جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
پیامبر

حوزه/ و محمّد جز پیامبری نیست که پیش از او نیز پیامبران (دیگری آمده و) در گذشته ‏اند. (بنابراین مرگ برای انبیا نیز بوده و هست،) پس آیا اگر او بمیرد و یا کشته شود، شما به (آئین) گذشتگان خود بر می ‏گردید؟ و هر کس به عقب برگردد، پس هرگز هیچ ضرری به خداوند نمی ‏زند و خداوند بزودی پاداش شاکران را خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، استاد محسن قرائتی در تفسیر نور به ارائه «نکات ناب» و «پیام های زیبای آیات قرآن کریم» پرداخته که حوزه نیوز در این نوشتار، آیه ۱۴۴ سوره مبارکه آل عمران را در قالب مجموعه «قطره ای از دریا» ارائه می نماید.

آیه                  

وَ ما مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلی‏ أَعْقابِکُمْ وَ مَنْ یَنْقَلِبْ عَلی‏ عَقِبَیْهِ فَلَنْ یَضُرَّ اللَّهَ شَیْئاً وَ سَیَجْزِی اللَّهُ الشَّاکِرینَ‏

ترجمه             

و محمّد جز پیامبری نیست که پیش از او نیز پیامبران (دیگری آمده و) در گذشته ‏اند. (بنابراین مرگ برای انبیا نیز بوده و هست،) پس آیا اگر او بمیرد و یا کشته شود، شما به (آئین) گذشتگان خود بر می ‏گردید؟ و هر کس به عقب برگردد، پس هرگز هیچ ضرری به خداوند نمی ‏زند و خداوند بزودی پاداش شاکران را خواهد داد.

نکته ها            

در تفاسیر آمده است: وقتی در جنگ احد از سوی کفّار سنگی بر پیشانی پیامبر اصابت کرد و خون جاری شد، صدایی بلند شد که محمّد کشته شد. برخی نیز به اشتباه شهادت مَصعب را شهادت پیامبر پنداشتند.

این شایعه موجب شادی و روحیه گرفتن کفّار شد و جمعی از مسلمانانِ متزلزل پا به فرار گذاشتند. برخی نیز به فکر گرفتن امان از ابوسفیان فرمانده کفّار افتادند. در برابر این گروه، مسلمانانی با صدای بلند فریاد می ‏زدند: اگر محمّد هم نباشد راه محمّد و خدای محمّد باقی است، فرار نکنید. [۱]

امام صادق‏ علیه السلام فرمود: حساب قتل از مرگ جداست، و هر شهیدی در آینده تاریخ برگشته و دوباره خواهد مرد. زیرا قرآن می ‏فرماید: [۲] «کلّ نفس ذائقة الموت»[۳]

پیام ها             

۱- وظیفه پیامبر، ابلاغ پیام خداست. ما هستیم که باید راهش را ادامه دهیم. «و ما محمّد الاّ رسول»

۲- مگر با مرگِ انبیای قبل، پیروانشان از دین برگشتند؟! «قد خلت من‏قبله الرسل...»

۳- جامعه ‏ی اسلامی باید چنان تشکّل و انسجامی داشته باشد که حتّی رفتن رهبر به آن ضربه‏ ای نزند. «أفاِن مات او قتل انقلبتم علی اعقابکم»

۴- پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله نیز تابع سنّت‏ های الهی و قوانین طبیعی همچون مرگ و حیات است. «أفاِن مات او قتل»

۵ - انتشار شایعه، از حربه‏ های دشمن است. «مات‏او قتل» (با توجّه به شأن نزول)

۶- عمر پیامبر محدود است، نه راه او. «افاِن مات او قتل انقلبتم»

۷- فردپرستی ممنوع. راه خدا که روشن شد، آمد و رفت افراد نباید در پیمودن خط الهی ضربه وارد کند. «أفاِن مات او قتل»

۸ - ایمان خود را چنان ثابت و استوار سازید که حوادث تاریخ آن را نلرزاند. «أفاِن مات او قتل»

۹- دست برداشتن از خط انبیا، سقوط و عقب‏گرد است. «انقلبتم علی اعقابکم»

۱۰- کفر مردم، ضرری برای خداوند ندارد. «فلن یضرّاللّه»

۱۱- مقاومت در راه حق، بهترین نوع شکر عملی است که پاداشش با خداست. «سیجزی اللّه الشاکرین»

---------

پی نوشت ها:

۱) زمانی به نوشتن این آیه رسیدم که بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی‏قدس سره به ملکوت اعلی پیوست و در تشییع پیکر ایشان حدود ده میلیون نفر در تهران شرکت کردند. مسلمانان ایران براساس همین آیه بر پیمان خود استوار ماندند و با انتخاب رهبری عادل و فقیه؛ «آیةاللّه خامنه‏ای» با امام و آرمان‏ های بلند او تجدید بیعت نمودند.

۲) تفسیر عیّاشی، ج‏۲، ص‏۱۱۳

۳) انبیاء، ۳۵

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha