جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
قرآن

حوزه/ دشمن پس از پایان جنگ، دست به شایعات دلسرد کننده می ‏زند. «لو کانوا عندنا ما ماتوا و ما قتلوا» اگر رزمندگان نزد ما می‏ ماندند کشته نمی ‏شدند و این افراد در لباس دلسوزی و حسرت، سمپاشی می ‏کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه استاد محسن قرائتی در تفسیر نور به ارائه «نکات ناب» و «پیام های زیبای آیات قرآن کریم» پرداخته که حوزه نیوز در این نوشتار، آیه ۱۵۶ سوره مبارکه آل عمران را در قالب مجموعه «قطره ای از دریا» ارائه می نماید.

آیه                  

یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَکُونُوا کَالَّذینَ کَفَرُوا وَ قالُوا لِإِخْوانِهِمْ إِذا ضَرَبُوا فِی الْأَرْضِ أَوْ کانُوا غُزًّی لَوْ کانُوا عِنْدَنا ما ماتُوا وَ ما قُتِلُوا لِیَجْعَلَ اللَّهُ ذلِکَ حَسْرَةً فی‏ قُلُوبِهِمْ وَ اللَّهُ یُحْیی‏ وَ یُمیتُ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصیرٌ

ترجمه             

ای کسانی که ایمان آوردید! مانند کسانی که کفر ورزیدند نباشید که درباره‏ برادران خود، که به سفر رفته یا رزمنده بودند، گفتند: اگر نزد ما بودند نمی ‏مردند و کشته نمی ‏شدند. (بلکه با دلگرمی به جبهه بروید) تا خداوند آن (شجاعت و شهادت‏ طلبی شما) را در دل های کفّار (و منافقان) مایه‏ حسرت (رسیدن به هدفشان) قرار دهد و خداوند (است که) زنده می ‏کند و می ‏میراند و خداوند به آنچه انجام می ‏دهید بیناست.

پیام ها             

۱- دشمن پس از پایان جنگ، دست به شایعات دلسرد کننده می ‏زند. «لو کانوا عندنا ما ماتوا و ما قتلوا» اگر رزمندگان نزد ما می‏ ماندند کشته نمی ‏شدند.

۲- دشمن در لباس دلسوزی و حسرت، سمپاشی می ‏کند. «لوکانوا عندنا»

۳- کسی که زندگی مادّی هدف اوست، مرگ و شهادت را خسارت می ‏داند. «لو کانوا عندنا ما ماتوا و ما قتلوا»

۴- منافق کافر است، چون گویندگان این سخنان منافقان بودند، ولی قرآن از آنها به «الّذین کفروا» یاد می‏ کند.

۵ - مرگ و حیات، از مقدّرات الهی است، نه آنکه مربوط به جنگ و سفر باشد. «واللّه یحیی و یمیت»

۶- ایمان به مقدّرات الهی، هراس انسان را برطرف می‏ کند. مبادا به امید زنده ماندن، از زیر بار جهاد شانه خالی کنید. چه بسیار افرادی که در جنگ‏ها بوده ‏اند، ولی زنده مانده ‏اند و بر عکس کسانی که به جبهه نرفته و جوان مرگ شده ‏اند. «واللّه یحیی و یمیت»

۷- خداوند بصیر و آگاه است، مواظب حالات و افکار و اعمال خود باشید. «واللّه بما تعملون بصیر»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha