جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
قرآن

حوزه/ خداوند متعال در آیه 138 سوره آل عمران مشخص نموده است که قرآن برای همه مردم نازل شده یا برای متقین.

به گزارش خ خبرگزاری حوزه  استاد محسن قرائتی در تفسیر نور به ارائه «نکات ناب» و «پیام های زیبای آیات قرآن کریم» پرداخته که حوزه نیوز در این نوشتار، آیه 138 سوره مبارکه آل عمران را در قالب مجموعه «قطره ای از دریا» ارائه می نماید.

آیه                  

هذا بَیانٌ لِلنَّاسِ وَ هُدیً وَ مَوْعِظَةٌ لِلْمُتَّقینَ‏

ترجمه             

این (قرآن) برای همه‏ مردم بیانی روشنگر، ولی برای متّقین (وسیله‏) هدایت و پندآموزی است.

نکته ها            

کلمه‏ «هذا» یا اشاره به آیات 130 تا 137 است و یا اشاره به سنّت ‏ها و عبرت ‏های تاریخ در آیه‏ قبل است.

پیام ها             

1- قرآن، قابل فهم برای همه‏ مردم، در هر عصری است. «بیان للناس»

2- قرآن، برای همه‏ مردم، در همه زمان ‏ها و مکان‏ هاست. «للناس»

3- جهانگردی هدف دار، از عوامل هدایت است. «سیروا فی الارض...هدی»

4- با آنکه قرآن برای عموم مردم است، ولی تنها افراد پرهیزگار و متّقی پندپذیر هستند. «موعظة للمتقین»

5 - روحیّه‏ افراد در استفاده و بهره از آیات الهی مؤثّر است. «للمتقین»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سید عباس نامی IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    0 0
    بسمه تعالی سلام علیکم هذا بیان للناس هرگز خلاف واقعه نفرموده ..این قرآن به زبان مادری بیانی بر همه است با این کریمه خدای سبحان همۀ عالم را به تماشای اعجاز خدا و تحدّی فرا خوانده است اگر همه‎ی انسانها در تمام عالَم، قرآن را به زبان مادری بخوانند تنها یک بیانی بر آنهاست مگر اینکه از متقین باشند ،که با خواندن به زبان مادری و فهم و درک آیه ،با تعقل هدایت و مؤعظه‎ای که نهفته در باطن آیات است را خداوند بر دلشان الهام می‎فرماید. همه‏ی عالَم برای کسب هدایت خدا از آیات قرآن باید محکمه و متشابه را بیابند و با ارجاع و تدبّر به هدایت خدا برسند، اما عالمان با تقوا را می بینیم که بدون نیاز به ارجاع آیات محکمه و متشابه با تدبّر به هدایت خدا نایل میگردند و بر مردم به اشکال مختلف (مثل کتب و سخنان ؛تفاسیر ..)عرضه می نمایند. خدای سبحان بر تمام عالم با این کریمه ، فرمود کسب هدایت از قرآن نیازی به کسب علم ندارد ، یا باید از متقین باشید که با تعقل مستقیماً ، هدایت را خداوند بر دلتان الهام فرماید و یا با شناسائی محکمه و ارجاع متشابه به آن و تدبر در ارتباط آنها ؛ هدایت را از خداوند دریابید. و اینگونه است که خدای متعال فرمود من عالَم را بر حق آفریدم، و بر حق جزا می دهم و همۀ مردم می توانند به هدایت خداوند از قرآن برسند و مؤمن صالح العمل گردند.
    • سید عباس نامی IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
      0 0
      سلام علیکم ....ایه 138 ال عمران ...را اغلب منتقدان قرآن یک دروغ بزرگ نعوذبالله از خدا دانستند که می فرماید همه انسانها قران برایشان بیانی است....آیا کتابی در این باره سراغ دارید ...نظر شما چیست اینکه آقای قرائتی فرمودند کلمه‏ «هذا» یا اشاره به آیات 130 تا 137 است و یا اشاره به سنّت ‏ها و عبرت ‏های تاریخ در آیه‏ قبل است.در اصل در پاک کردن صورت مسئله و خنثی نمودن آیه است..هیچ آیه ای عبث و بیهود بیان نفرموده...ایشان فرمودند قرآن قابل فهم همه می باشد اما نفرمودند چگونه؟ چون پاسخی نفرمودند این مطلب را عرضه نمودم