پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
فرهنگنامه فاطمی

حوزه/ «فرهنگنامه فاطمی»، نخستین فرهنگنامه موضوعی الفبایی فاطمه الزهراء(س) از سوی مرکز نشر هاجر وابسته به مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در ۹ جلد به چاپ رسیده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در مشهد، «فرهنگنامه فاطمی»، نخستین فرهنگنامه موضوعی الفبایی فاطمه الزهراء(س) از سوی مرکز نشر هاجر وابسته به مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران، در ۹ جلد به چاپ رسیده است که با بهره‌گیری از ۱۵۰۰ منبع فریقین، همه ابعاد زندگی حضرت فاطمه(س) را در دو بخش منظومه زندگی و رفتار فاطمی شامل سیره عبادی و قرآنی، علمی، فرهنگی و هنری، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و ... و همچنین مجموعه گفتار و سخنان شامل تحلیل محتوا و شرحِ خطبه‌ها، دعاها، وصایا، زیارات، تعقیبات، اشعار و .... بررسی کرده است. همچنین در این اثر شخصیت ایشان از منظر علما و اندیشمندان اهل سنت، خواص، مستشرقان و اندیشمندان غربی پی گرفته شده است.

فرهنگنامه فاطمی دارای دو بخش است؛ در بخش نخست آن ۲۱ مدخل بر اساس محورهای تولد و حیات زمینی، سیما و صفات و شخصیت، آیات، روایات، مناقب و فضایل معنوی، ازدواج و سیره خانوادگی، سیره اعتقادی، اخلاق و رفتار، تربیت و پرورش فرزندان، سیره عبادی و قرآنی، علمی، فرهنگی و هنری، سیره اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و نظامی، اذکار، ادعیه و تسبیحات، توسلات و نمازها، وصایا و توصیه‌ها، مظلومیت‌ها و مصیبت‌ها و شهادت و حیات آسمانی ارائه شده است.

بخش دوم نیز با نام گنجینه گفتار شامل بازخوانی، تحلیل محتوا و شرح خطبه‌ها، دعاها، وصایا، زیارات و تعقیبات، سخنان کوتاه، نگاه دیگران، منزلت‌شناسی، اشعار، مدایح و مراثی است که ضمن بررسی محتوای متعالی خطبه‌های بلند و کوتاه و سخنان حکمت‌آموز آن حضرت، دریچه‌ای به سوی شعر و مثل‌ها، تعقیبات و زیارات حضرت گشوده شده و آن‌گاه شخصیت ایشان از منظر علما و اندیشمندان اهل سنت، خواص، مستشرقان و اندیشمندان غربی پی گرفته شده و در پایان اشعار عربی و فارسی در مدح آن حضرت و برخی از مناقب و کرامت‌های ایشان نیز ذکر شده است.

علاقه مندان می توانند این فرهنگنامه را از سایت مرکز نشر هاجر به نشانی hajarpub.ir  با تخفیف ویژه دریافت کنند.

انتهای پیام 313/49

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha