جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
جنگ نفت کش ها

حوزه/ " جنگ نفتکش ها" که بارها از تلویزیون پخش شده، از آن جمله آثاری است که در بستر دوران دفاع مقدس، روایتگر دفاع از منافع ملی در بستر دریا و در اوج مظلومیت های کشورمان در سال های پایانی جنگ تحمیلی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، سال های پایانی دوران دفاع مقدس مصادف است با دورانی که به نام "جنگ نفتکش ها" در خلیج فارس از آن یاد می شود و فیلمی نیز با همین نام به کارگردانی "محمد بزرگ‌نیا" و تهیه کنندگی "سید غلامرضا موسوی" در سال ۷۲ ساخته شد که در آن بازیگران نام آشنایی چون مجید مظفری، مرحوم عزت‌الله انتظامی، جمشید جهان‌زاده، فاطمه گودرزی، محمود عزیزی، فیروز بهجت محمدی و ژاله علو به ایفای نقش پرداختند.

خلاصه داستان این فیلم که سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را از دوازدهمین دوره جشنواره فیلم فجر برای سازنده اش به ارمغان آورد، از این قرار است که:"زمان جنگ ایران و عراق است و دامنه ی جنگ به خلیج فارس نیز کشیده شده و کشتی‌های نفت‌کش ایرانی مورد حمله دشمن قرار می‌گیرند. در این میان یک ناخدای جوان با بازی خوب مجید مظفری تصمیم به عبور کشتی نفت‌کش از تنگه هرمز می‌گیرد و برای این کار از ناخدایی بازنشسته ولی پرتجربه کمک می‌خواهد. ناخدای پیر در ابتدا تمایلی برای انجام این کار ندارد اما سرانجام می‌پذیرد و آن ها باوجود دسیسه‌ها و حملات دشمن موفق به عبور نفت‌کش غول‌پیکر از تنگه هرمز و رساندن محموله ی آن به کشور هلند می‌شوند.

یکی از جذابیت های این فیلم، بهره گیری از صحنه درگیری های هوایی و دریایی است و این که عِرق ملی و دفاع از منافع کشور نمی گذارد شخصیت اصلی داستان از تلاش برای نجات کشتی و محموله خود غافل شود، ضمن آن که نباید از تأثیر موسیقی شنیدنی و ماندگار مرحوم بابک بیات در این فیلم به راحتی گذشت.

مجید مظفری که حقیقتاً در سال های دهه ۷۰ یکی از ستارگان مطرح سینمای ایران به شمار می رفت، درباره نقش آفرینی خود درباره این فیلم دفاع مقدسی می گوید: "من به دلایل زیادی این نقش را قبول کردم یکی از این دلایل متن خوب سناریو بود. دوم این که این نقش بسیار خوب و تاثیر گذار بود و همین طور کارگردانی و عوامل سازنده و تهیه کننده خود این کار که شرکت نفت بود همه باعث شد تا این نقش را پذیرم و اینکه این فیلم در دورانی روایت می‌شد که دوران جنگ و ایام سختی بود و خلیج فارس آماج کشورهای زیادی شده بود که به تعبیری می‌خواستند شاهرگ اقتصادی ایران را بزنند؛ این فیلم حکایت آن دوران بود و از همه مهم تر این که کار ملی و میهنی بود و از این جهت دارای اهمیت ویژه‌ای می‌شد؛ من فکر می‌کنم که شناخت مردم نسبت به نفتکش و تانکرهای نفتی خیلی کم بود خصوصاً در دوران جنگ و ما نگاهمان اکثراً نسبت به این موضوع سطحی بود و اطلاعات ما کافی نبود ...نکته دیگر این که دورانی بود که سوخت در کشور خیلی مهم بود، همه جا گازکشی نشده بود و بنزین هم چون ارزان بود مرتب استفاده می‌شد. برای همین اهمیت و ضرورت این سرمایه ملی باید بیشتر مورد توجه قرار می‌گرفت. من خواستم تا با بازی این فیلم بتوانم به نوعی اهمیت آن را هم نشان بدهم".

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha