جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام باطنی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین باطنی گفت: در کل کشور از هر ۲۰ نفر روحانی یک نفر در دفاع مقدس به شهادت رسید و در استان اصفهان نیز ۵۷۰ نفر شهید طلبه و روحانی وجود دارد که این آمار معادل یک پنجم حوزویان در دوران دفاع مقدس است.

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا باطنی از روحانیون آزاده و جانباز دوران دفاع مقدس و جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان، در گفت و گو با خبرگزاری «حوزه» در اصفهان  به بیان خاطره ای دفاع مقدس پرداخت و گفت: در جریان عملیات کربلای چهار در بخش های مختلف میزان موفقیت رزمندگان مختلف بود و در همان عملیات من به اسارت بعثی ها در آمدم.

این روحانی آزاده و جانباز عنوان کرد: پس از اسارت ما توسط بعثی ها، یک روز عصر همه اسرای ایرانی اعم از سالم و زخمی را داخل ماشینی قرار دادند و به دور شهر گرداندند، در آن زمان  بعثی ها به ما سنگ می زدند، توهین می کردند، جشن و پایکوبی می کردند و نمک به زخم رزمندگان اسلام می زدند که به واقع اسرا به یاد اسرای کربلا و واقعه شام و مصیبت های وارده به حضرت سیدالساجدین و زینب کبری(س) افتادند.

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان متذکر شد: تاکید دارم در بیان خاطرات باید به جای واژه عراقی ها از بعثی ها استفاده کنیم، چرا که بسیاری از ملت عراق در بند محاصره و محدودیت صدام بعثی بودند و عملا توان کاری نداشتند.

تاکید دارم در بیان خاطرات باید به جای واژه عراقی ها از بعثی ها استفاده کنیم، چرا که بسیاری از ملت عراق در بند محاصره و محدودیت صدام بعثی بودند

وی در ادامه با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و مجاهدت های رزمندگان اسلام، برخی از دلایل آغاز جنگ تحمیلی را برشمرد و اظهار کرد: به طور قطع صدام بدون چراغ سبزغرب، به کشورما حمله نمی کرد و خود را در جایگاهی نمی دیدید که بدون موافقت آمریکا و غرب وارد این عرصه شود و به نظرمی رسد باید انگیزه های آنها را در تقابل با نظام اسلامی جستجو کرد.

این روحانی آزاده و جانباز افزود: در همسایگی عراق انقلابی به وقوع پیوسته بود که چند شاخصه کلیدی داشت از جمله مردمی بود و رهبری دینی داشت، همچنین خواسته مردم تحقق حکومت اسلامی و پیاده شدن احکام و ارزش های دینی بود ولذا وجود چنین نظامی در این منطقه برخی از حکام دست نشانده و وابسته به قدرت های بزرگ را ناخرسند می کرد.

باطنی با تاکید بر خطر آفرین بودن اسلامیت نظام و انقلاب اسلامی برای قدرت های بزرگ و حکام دست نشانده منطقه، تصریح کرد: در ایران، نظامی یافته بود که به طور رسمی شعار «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» را در پیشانی خود به نمایش گذاشته بود و به همین جهت صدام مأمور شد تا با حمایت همه جانبه قدرت های بزرگ و کشورهای مرتجع منطقه، در برابر نظام تازه استقرار یافته ایران بایستد.

وی با بیان وضعیت داخلی کشور در ابتدای انقلاب، اضافه کرد: در گوشه و  کنار کشور قائله های مختلفی با هدف خودمختاری یا تصرف برخی از مناصب حکومتی به وجود آمده بود و گروه های وابسته به شرق وغرب با حمایت امریکا و اتحاد جماهیر شوروی قائله هایی در کشور درست کرده بودند و در رأس قوه مجریه نیز شخصیت نامطمئنی به نام بنی صدر وجود داشت.

پس از اسارت ما توسط بعثی ها، یک روز عصر همه اسرای ایرانی اعم از سالم و زخمی را داخل ماشینی قرار دادند و به دور شهر گرداندند، در آن زمان  بعثی ها به ما سنگ می زدند، توهین می کردند، جشن و پایکوبی می کردند و نمک به زخم رزمندگان اسلام می زدندجانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان با اشاره به محاسبات دشمنان انقلاب و نظام اسلامی در خصوص وضعیت داخلی کشور پس از انقلاب و آمادگی نظامی عراق، حمله به ایران را نتیجه دشمنی با ماهیت اسلامی نظام دانست و گفت: همه این امور در کنار یکدیگر نتیجه ای را برای صدام و اربابان وی به دست داد که اگر حمله نظامی تمام عیار در طول مرزهای آبی و خاکی ایران اتفاق بیافتد در طی چند ماه نظام تازه تأسیس ایران ساقط می شود و بنابراین می توان گفت آن چه که باعث حمله آنها به ایران شد به ماهیت اسلامی نظام و نرفتن نظام و انقلاب زیر بار ظلم و نوکری قدرت های بزرگ برمی گردد.

وی، ایستادگی و مقاومت ملت ایران به رهبری حضرت امام(ره) و الهام گیری از شعارهای عاشورایی را رمز پیروزی ملت در برابر دشمنان عنوان کرد و ادامه داد: انگیزه اصلی و محرک واقعی رزمندگان در سراسر جبهه ها شعارهای عاشورایی بود و اسامی حضرات معصومین(ع) بر تارک جبهه ها می درخشید و رزمندگان دوران دفاع مقدس به عشق امام حسین (ع) در جبهه ها حضور پیدا می کردند و تا پای جان می ایستادند.

این روحانی آزاده خاطر نشان کرد: زمانی که رزمندگان برای دفاع از هویت دینی از همه هستی خود می گذرند و جان خود را در کف اخلاص می گذارند این دفاع، دفاع ارزشی می شود، فلذا دفاع مقدس، دفاع مبتنی بر آموزه های دینی می باشد و همین باعث ماندگاری نتایج دفاع مقدس شد.

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان اثرات دفاع مقدس را در ایجاد سه دهه بازدارندگی در برابر دشمنان از دستاوردهای دیگر این دفاع ارزشی دانست و افزود: امروز اگر ایران جزیره ثبات و تنها کشور آرام در بین کشورهای ناآرام منطقه است و تنها کشوری است که در منطقه از امنیت و آرامش خوبی برخوردار است با وجودی که تهدیدات فراوان ودشمنی ها و نقشه های مخوفی علیه نظام اسلامی صورت می گیرد، اما دشمنان جرأت نمی کنند در برابر ما جبهه مستقیمی باز کنند و این از ثمرات دوران هشت ساله دفاع مقدس است.

وی با اشاره به فرمایش حضرت امام(ره) در خصوص نعمت بودن هشت دفاع مقدس گفت: هر جنگی نعمت نیست و جنگی که برای دفاع از ایمان، عقیده و آرمان های دینی باشد نعمت است و کشور را تقویت می کند و ترس در دل دشمن می اندازد و بازدارندگی ایجاد می کند.  

این روحانی آزاده و جانباز ، جنگ هشت ساله عراق با ایران را نمونه بارز جنگ احزاب دانست و افزود: اغلب کشورها با حمایت مالی یا حمایت دیپلماتیک یا اطلاعاتی، رژیم بعث عراق را مورد حمایت قرار دادند، در حالی که کشور ما محاصره اقتصادی بود و در صادرات نفت با مشکلات فراوانی رو به رو بود و حتی تجهیزاتی که پول آنها پرداخت شده بود تحویل داده نمی شد و شروع کننده این محاصره اقتصادی نیز آمریکا بود.

وی به حضور مستشاران نظامی سایر کشورها در عراق و آموزش نیروهای عراقی در طول هشت سال جنگ تحمیلی اشاره کرد و ادامه داد: برخی از این نیروها پشت جبهه سنگرسازی می کردند و برخی در صف مقدم بودند و تلاش آنها بر این بود تا نور خدا را در این کشور که به دست روح خدا روشن شده بود خاموش کنند، اما اراده الهی بر این نعلق گرفته بود که ناکام بمانند.

 باطنی با بیان نقش حوزه های علمیه و روحانیت در هشت سال دفاع مقدس گفت: در جنگی که  با انگیزه مقابله با آرمان های دینی و ستیزه گری با باورهای دینی شروع شده به طور مسلم باید مدافعان حریم دین و مکتب اهل بیت(ع) پیشاپیش دیگران سینه های خود را سپر کنند ولذا نقش روحانیون در دفاع مقدس نسبت به جمعیت روحانیت نقش بی بدیلی است.

این روحانی آزاده خاطر نشان کرد:  در کل کشور از هر ۲۰ نفر روحانی یک نفر در دفاع مقدس به شهادت رسید و در استان اصفهان نیز ۵۷۰ نفر شهید طلبه و روحانی وجود دارد که این آمار معادل یک پنجم حوزویان در دوران دفاع مقدس است.

رسالت امروز ما این است که اجازه ندهیم حماسه ها، خاطرات و ارزش های دوران دفاع مقدس به فراموشی سپرده شود

 باطنی تاکید کرد: رسالت امروز ما این است که اجازه ندهیم حماسه ها، خاطرات و ارزش های دوران دفاع مقدس به فراموشی سپرده شود و ماموریت و وظیفه ما این است که راه حماسه سازان دوران دفاع مقدس به ویژه شهدا را نصب العین خود قرار داده و اجازه ندهشیم ذکر و یاد و نام آنها نه تنها از کوچه و خیابان ها، بلکه از دل ها زدوده شود.

وی افزود: انتظار از روحانیون، ائمه جمعه و جماعات و فضلای حوزه علمیه در این ایام این است که به صورت ویژه در سخنرانی های خود به مسئله دفاع مقدس بپردازند و یاد و خاطرات آن دوران را در ذهن نوجوانان و جوانان امروز زنده نگه دارند و در محدوده فعالیت خود به شهدای همان منطقه بپردازند و خانواه شهدا را تکریم کرده و وصیت نامه شهدا را برای نوجوانان و جوانان بازخوانی کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha