جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین مرتضی استقامت

حوزه/ مسئول دبیرخانه دائمی مبلغین اربعین کشور با بیان این که اعزام مبلغین جهادی به اربعین از ۷صفر آغاز می شود،‌بیان کرد: اعزام مبلغین جهادی به اربعین بر اساس نسخه راهبردی عملیاتی انجام می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه  حجت الاسلام والمسلمین مرتضی استقامت امروز در جمع خبرنگاران که در خبرگزاری حوزه برگزار شد، با تشریح برنامه های دبیرخانه دائمی مبلغین اربعین گفت: در سال ۹۰ به این نتیجه رسیدیم که یکی از مهمترین نیازهای مردم در حوزه تبلیغ، فعالیت های جمعی و گروهی است و در این سال اولین تشکل حوزوی و مردمی خودجوش را با عنوان تشکل فرهنگی گروهی را تاسیس کردیم.

دبیرخانه دائمی مبلغین اربعین افزود: در ایام تبلیغی که طلاب در استان ها و شهرستان ها فعالیت و مشارکت دارند، این فعالیت به شکل خودجوش انجام می شد و گفتمان سازی و نظارت و هدف واحدی در یک میز مشترک تعیین می شد.

باید کارهای فرهنگی بیشتر و بهتری انجام شود

حجت الاسلام والمسلمین استقامت یادآورشد: در سال ۹۲ و با توجه به حضور گسترده زوار حسینی در اربعین به این نتیجه رسیدیم که باید کارهای فرهنگی بیشتر و بهتری انجام شود؛ در اربعین حسینی خدمات رفاهی و امنیتی و اسکان و ترابری بسیار خوبی انجام می شود.

مسئول دبیرخانه دائمی مبلغین اربعین تصریح کرد: بعثه مقام معظم رهبری در حوزه تبلیغی فعالیت ها را دنبال می کرد و در سال ۹۳ راهکارهای ورود طلاب برای فعالیت های تبلیغی در اربعین اندیشیده و انجام شد.

وی با ذکر این مطلب که ۸۰۰ نفر از مبلغان در این سال به شکل متمرکز در مراکزی که زوار ایرانی تراکم حضور بیشتری داشتند اعزام شدند، گفت: این مراکز شامل مراکز خروجی مرز ایران و عراق، اماکن زوار ایرانی همچون مسجد کوفه و مسجد سهله، حرم امام علی(ع) حرم امام حسین(ع) و همچنین طریق نجف به کربلا بود.

مسئول دبیرخانه دائمی مبلغین اربعین کشور، اظهارکرد: در سال ۹۴ پس از یک سری اقدامات و تجربه کار اول به سمت بهینه سازی رفتیم؛ در این سال با نگاه به استان ها ۱۱۰۰ نفر طلبه به منطقه تبلیغی اعزام شدند.

وی گفت: اربعین برای ما در ابتدا یک اتفاق، حادثه و سپس پدیده و یک جریان بود و از سال قبل در مقام سیاستگذاری به عنوان یک عنصر تمدنی در نظر گرفته شد که باید به عنوان یک تمدن نگاه کنیم؛ در سال ۹۵ با همکاری نهادهای حوزوی شورای سیاستگذاری تبلیغی اربعین با حضور سازمان های متولی چون مجمع جهانی اهل بیت(ع)، جامعه المصطفی(ص) شورای مدیریت حوزه علمیه قم و مشهد، دفتر تبلیغات، اوقاف و مجامع مردمی چون تشکل فراگیر تبلیغ و.... تشکلی جدی دراین عرصه شکل گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین استقامت تصریح کرد: در سال ۹۶ جمعیت استانی ما بیشتر شد و  اعزامی ها نیز به ۱۶۰۰ نفر رسید؛ در سال ۹۷ در زمینه اعزام از استان‎ها و موکب‎ها به نتیجه مطلوب رسیدیم چون برای خدمت به زوار قرار شد که یک نفر به عنوان رکن موکب به عنوان یک روحانی حضور داشته باشد که این مساله جریان سازی بهتری را ایجاد می کرد.

مسئول دبیرخانه دائمی مبلغین اربعین یادآورشد: اتفاق دیگری که در این سال رخ داد آن بود که شورای سیاستگذاری به این نتیجه رسید که علاوه بر سیاستگذاری هماهنگی بهتری با نهادهای حوزوی انجام دهد؛ در سال ۹۷ با کاهش حضور طلاب از قم مواجه شدیم و این تعداد به ۷۰۰ نفر رسید؛ زیرا در استان ها تمرکز اعزام بیشتر شد؛ در سال گذشته ۳هزار نفر از مبادی استانی در کاروان ها و موکب ها و محل های خدمات دهی ایرانی حضور داشتند.

وی اظهارکرد: در سال ۹۷ اپ موبایلی به عنوان «حبیب» برای برطرف کردن نیازهای مبلغین و سازمان دهی بین حلقه هایی که از استان ها و استان ها اعزام می شوند به شکل یکسان ایجاد شد که در این اپ موبایلی، جی پی اس آنلاین و کتابخانه همراه مبلغین و سرفصل ها بارگذاری شد.

مسئول کارگروه تبلیغ و نماز اربعین کشور افزود: همچنین برای فعالیت در سالهای آینده به یک رصد موضوعی و آسیب شناسی در کار نیاز داشتیم که در دبیرخانه دائمی این فرایند دنبال شده است؛ یک تیم ۵ نفره مبانی و برنامه ریزی و... را دنبال می کرد.

وی با ذکر این مطلب که در سال ۹۸ شورای سیاستگذاری جدی تر شد بیان کرد: معاونت بین الملل دفتر مقام معظم رهبری، حجت الاسلام والمسلمین قمی این اتفاق را جریان سازی کرد و همچنین به عنوان مسئول شورای سیاستگذاری قبول زحمت کرد.

۳۰ هزار مبلغ برای اعزام به اربعین مورد نیاز است

مسئول دبیرخانه دائمی مبلغین اربعین کشور،‌با تأکید بر اینکه حدود ۳۰ هزار مبلغ برای اعزام به اربعین مورد نیاز است که در راستای رسیدن به این هدف قدم برمی‌داریم، تصریح کرد: این جلسات با هدف بهینه سازی خدمات روحانیون و مبلغین و یکسان سازی نهادهای اعزام کننده در اربعین رخداد که مهمترین مصوبه و خروجی این جلسات تقسیم کار بین نهادهای فعال در این حوزه است.

وی با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی این دبیرخانه بیان کرد: در این زمینه با رصد موضوعی، همایش های آموزشی، بسته های آموزشی و دوره های آموزشی در قم و استان های دیگر انجام شده است.

حجت الاسلام والمسلمین استقامت با اشاره به فعالیت‎های پژوهشی در این دبیرخانه بیان کرد: یکی از بخش های مهم این شورا، نیازی که مبلغان در اربعین به آن دارند است که این نکته نیز بر عهده بعثه رهبری بود و انجام می شود.

فعالیت ۵ هزار مبلغ جهادی در اربعین

مسئول دبیرخانه دائمی مبلغین اربعین کشور با اشاره به این نکته که  اعزام روحانیون در کاروان های اعزامی از مبدا استان ها بوده است، تصریح کرد: این جریان با متولی گری سازمان تبلیغات و شورای مدیریت استان به شکل جدی انجام شد؛ حداقل ۲هزار روحانی و حداکثر ۵هزار روحانی در این زمینه فعال شده اند.

وی افزود: تامین مایحتاج ابزاری با زائران از جمله اقلام هدیه ای و کودک و نوجوان، تامین استیج های فرهنگی در مرزها و... از جمله خدماتی است که به مبلغان ارایه می شود.

حجت الاسلام والمسلمین استقامت یادآورشد: نظارت و هماهنگی بین دستگاه‎ها و نهادها از دیگر برنامه های دبیرخانه بوده است؛ اعزام متمرکز از قم برای حضور در مرزهای خروجی ایران نیز در دبیرخانه انجام می شود.

وی با ذکر این مطلب که سقف اعزام در مرزها ۵۰۰ نفر است، بیان کرد: امسال فرایند ثبت نام،  آموزش و جذب انجام شده است و اولین اعزام از ۷ صفر در مرز مهران انجام می شود زیرا بیشترین حجم حضور زائران از مرز مهران خواهد بود.

مسئول کارگروه تبلیغ و نماز اربعین کشور با اشاره به حضور و فعالیت مبلغان بانوان بیان کرد: ۲۰ تا ۳۰ درصد از زائران را بانوان تشکیل می دهند و در این زمینه فعالیت های تبلیغی خاصی در نظر گرفته شده است ولی پاسخ دهی به همه نیازهای تبلیغی نیازمند فعالیت گسترده تر است.

عدم پوشش قوی رسانه ای همایش عظیم اربعین

وی با انتقاد از عدم پوشش قوی رسانه ای همایش عظیم اربعین بیان کرد: در این زمینه آمادگی کاملی برای فعالیت در حوزه اطلاع رسانی و حضور فعالان این عرصه ایجاد شده است که باید از این ظرفیت ها به خوبی استفاده کرد.

مسئول دبیرخانه دائمی مبلغین اربعین کشور با ذکر این مطلب که کارکرد اصلی دبیرخانه، گفت: تعیین راهبردها و رصد چشم انداز برای حضور در اربعین و حضور مبلغین از جمله وظایف این دبیرخانه است؛ اگر به سند نرسیم آن را عملیاتی نمی کنیم؛ پس از بررسی مباحث راهبردی در شورای سیاستگذاری نسخه راهبردی و عملیاتی ارایه می شود و در ادامه به صورت گفتمان واحد با موضوعات و سناریوی تبلیغی منظم ارایه می شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha