جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
موکب اربعین

حوزه/مدیر کل امور فرهنگی از راه اندازی موکب الحسین علیه‌السلام با غرفه‌های مختلف فرهنگی، رفاهی و خدماتی در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام خبر داد.

سیده ربابه داودالموسوی در گفتگو با خبرگزاری حوزه، به برپایی موکب الحسین علیه‌السلام در محوطه جامعه‌الزهرا علیهاالسلام اشاره کرد  و اظهار داشت: این موکب به همت معاونت فرهنگی تبلیغی و با همکاری داوطلبانه خدام افتخاری امام حسین علیه‌السلام راه اندازی شده است.

مدیر کل امور فرهنگی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام افزود: موکب الحسین علیه‌السلام از روز شنبه 6 مهر جنب پایانه برپا شد و تا کنون مورد استقبال بسیاری از اساتید، طلاب و بانوان مشتاق زیارت حضرت أباعبدالله الحسین علیه‌السلام قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه این موکب هر روز از ساعت 8 تا 18 پذیرای طلاب، اساتید و کارمندان است، گفت: این موکب هر روز فعالیت خود را از ساعت 7:50 با قرائت زیارت عاشورا توسط حجت‌الاسلام‌والمسلمین رحمتی مداح اهل بیت علیهم‌السلام آغاز می‌کند.

فعالیت غرفه‌های مختلف در موکب الحسین

داودالموسوی به اهداف برپایی این موکب اشاره کرد و فرهنگسازی در زمینه پیاده روی اربعین حسینی و عرضه محصولات و تجهیزات ویژه پیاده روی اربعین با توجه به اقضائات خواهران را از جمله این اهداف برشمرد.

وی یادآور شد: در موکب الحسین علیه السلام غرفه‌های مختلف جهت خدمت‌رسانی به افرادی که زائر کربلا هستند و یا با پای دل به زیارت مشرف می‌شوند، راه‌اندازی شده است از جمله ایستگاه صلواتی که بازدیدکنندگان موکب الحسین علیه‌السلام در غرفه پذیرایی صلواتی با چای متبرک به تربت حضرت أباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام، خرما، صبحانه نذری و غیره پذیرایی می‌شوند.

مدیر کل امور فرهنگی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام به غرفه عرضه کتاب اشاره کرد و گفت: این غرفه به معرفی و عرضه کتب ویژه ایام محرم و صفر و نیز  مجلداتی در زمینه راهکارهای تبلیغی در این ایام از قبیل ارائه مراثی مناسب و نوحه‌های اصیل ویژه ایام عزاداری می‌پردازد.

داودالموسوی اضافه کرد: با توجه به شعار هیئات امسال در راستای تقویت و تحکیم خانواده، کتب اخلاقی و تربیتی مناسب با 20 درصد تخفیف، در این غرفه عرضه می‌شود.

وی با اشاره به غرفه صوت و تصویر، افزود: در این غرفه کلیپ‌های مناسبتی، زیارت مجازی و محتوای مناسب صوتی و تصویری مناسب ارائه می‌شود که بازدیدکنندگان می‌توانند با دریافت این محتواها در طول سفر از آنها بهره‌مند شوند؛ همچنین کلیپ‌هایی از اعزام کاروان پیاده‌روی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در سال‌های گذشته در این غرفه عرضه می‌شود.

مدیر کل امور فرهنگی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام بیان داشت: غرفه محصولات فرهنگی با عرضه ملزومات مورد احتیاج زائران، سهولت در تهیه و خرید تجهیزات پیاده روی اربعین را فراهم می‌آورد.

داودالموسوی همچنین به غرفه کودک عاشورایی اشاره کرد و اظهار داشت: این غرفه در موکب الحسین علیه‌السلام با ارائه برنامه‌های متنوع در قالب نقاشی، بازی‌های خلاق و غیره پذیرای فرزندان خردسال بازدید کنندگان است.

وی به لزوم رعایت بهداشت و سلامت در سفر معنوی اربعین اشاره و عنوان کرد: غرفه بهداشت اربعین که زیر نظر یکی از اساتید شاخص طب سنتی است، توصیه‌های بهداشتی به همراه تجهیزات بهداشتی اولیه مورد نیاز زائران در پیاده‌وری اربعین حسینی را بر پایه طب سنتی ارائه می‌کند.

مدیر کل امور فرهنگی، ترویج فرهنگ کتابخوانی و انس با کتاب را از دیگر اهداف موکب الحسین علیه السلام دانست و با اشاره به غرفه کوثر کربلا در این موکب، افزود: کتاب‌های ادب عاشقی، ضیافت بلا، قدرت و شکوه زن در کلام امام و رهبری و غیره از جمله کتاب‌های این غرفه هستند که هر روز یک کتاب به همراه مسابقه و ارائه جایزه در ایستگاه مسابقه کتابخوانی معرفی می‌شود.

داودالموسوی همچنین به غرفه عفاف و حجاب اشاره کرد و اظهار داشت: این غرفه شامل ارائه محصولات عفاف و حجاب مانند: چادر، روسری ، مقنعه و جوراب و غیره است.

وی گفت: ایستگاه تغذیه معنوی با ارائه محتواهای مناسب اعم از ختم صلوات، ختم قرآن، احادیث و غیره رزق معنوی بازدید کنندگان را تامین می‌کند.

برپایی غرفه نائب الشهید و نائب الزیاره در موکب الحسین

مدیر کل امور فرهنگی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: جامانده‌های اربعین امسال، نام و یاد خود و عزیزانشان را در ایستگاه نائب‌الشهید و نائب‌الزیارت همراه کاروان همپای قافله 5 عازم سفر کربلا می‌کنند و زائران نیز در دیار حضرتش نائب الزیاره رهبر معظم انقلاب مدظله العالی، شهدای انقلاب و مدافعان حرم و دوستان خود خواهند بود.

داودالموسوی بیان داشت: امسال در این موکب، غرفه خیاطی اربعینی برای اولین بار در استان قم، به دوخت سریع مانتوی ساده مناسب برای پیاده روی اربعین می‌پردازد.

وی یادآور شد: در این غرفه جهت سهولت متقاضیان تهیه مانتو، مقدار محدودی پارچه نخی ساده ارائه می‌شود که متقاضیان می‌توانند پس از تهیه پارچه یا به همراه پارچه دلخواه، نسبت به سفارش دوخت مانتو اقدام کنند.

مدیر کل امور فرهنگی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام خاطر نشان کرد: قرائت زیارت عاشورا توسط مداح اهل بیت علیهم‌السلام هر روز صبح از ساعت 7:50 الی 8:05 و نیز اقامه نماز جماعت پیش از حرکت سرویس‌های ایاب و ذهاب ساعت 12 از جمله ویژه برنامه‌های موکب است.

داودالموسوی خاطر نشان کرد: غرفه‌های این موکب به همت و مساعدت خدام افتخاری امام حسین علیه‌السلام که از طلاب فعال فرهنگی هستند، اداره می‌شود.

موکب الحسین علیه‌السلام؛ محفلی برای تعامل و همدلی زائران اربعین حسینی

مدیر کل امور فرهنگی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: موکب الحسین علیه‌السلام از جمله رویدادهای مهم در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام به عنوان محفلی جهت تعامل و همدلی زائران اربعین حسینی است.

وی در پایان تأکید کرد: مشارکت قوی طلاب در اداره این موکب، همفکری و به اشتراک گذاری تجربیات پیاده روی اربعین، تمرین و مشق کار تشکیلاتی و نظام مند، فرهنگسازی در خصوص حضور فعال بانوان از جمله دستاوردهای راه‌اندازی این موکب است که در طول سال بی نظیر بوده و از برکات منحصر به فرد آن را می‌توان ترویج فرهنگ ایثار و از خودگذشتگی و تقویت روحیه انس با اهل بیت علیهم‌السلام بر شمرد.

۳۱۳/۶۱

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha