جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مطالعه

حوزه/ معاون پژوهش مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار با اشاره به اینکه سیر نزولی مطالعه در کشور سبب به وجود آمدن بسیاری از ناهنجاری ها خواهد شد، تاکید کرد: این آمارهای ناامیدکننده در بحث مطالعه از سوی مردم ایران می تواند بسیاری از حوزه ها را مورد آسیب خود قرار دهد.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، حجت الاسلام محمدرضا معصوم خانی بعدازظهر امروز در نشستی با رئیس و کارکنان کتابخانه عمومی شهرستان بیجار اظهار داشت: کتاب غذای روح انسان و راهنمای وی در زندگی می باشد و قرآن کریم نمونه عینی یک کتاب بزرگ و راهنما برای همه محسوب می شود.

معاون پژوهش مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار ادامه داد: انس با کتب و مطالعه تاثیر بزرگی در ارتقا فرهنگی و اجتماعی جامعه دارد. تحقیقات نشان می دهد جوامعی که میزان مطالعه در آنها بالاست، میزان جرم و بزهکاری شان پایین تر از حد میانگین است که این نشان دهنده جایگاه و اهمیت مطالعه و کتب در زندگی همه ما دارد.

حجت الاسلام معصوم خانی ادامه داد: آخرین آمار از میزان مطالعه ایرانیان خبرهای خوبی نمی دهد براساس آخرین آمار میزان مطالعه مردم ایران یعنی مطالعه کتب غیردرسی، مجله، اینترنت و... بین 12 تا 13 دقیقه در روز می باشد که این امر فاجعه ای فرهنگی برای کشور محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه سیر نزولی مطالعه در کشور سبب به وجود آمدن بسیاری از ناهنجاری ها خواهد شد، تاکید کرد: این آمارهای ناامیدکننده در بحث مطالعه از سوی مردم ایران می تواند بسیاری از حوزه ها را مورد آسیب خود قرار دهد.

معاون پژوهش مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: البته نباید مقصر اول و آخر را خود مردم و جامعه دانست، بلکه نهادهای فرهنگی، رسانه ها و به ویژه رسانه ملی درباره امر مطالعه کار خاصی در کشور انجام نداده اند و کمترین میزان از فرصت خود را به تبلیغ مطالعه اختصاص داده اند.

حجت الاسلام معصوم خانی یکی دیگر از مشکلات مطالعه در کشور را نبود کتاب های مورد نیاز افراد اهل مطالعه دانست و اظهار داشت: با وجود اینکه از پایین بودن سطح مطالعه در کشور سخن به میان می آوریم باید بگوییم که در سالهای اخیر تنوع و غنا کتب چاپ شده تا حدقابل توجهی کاهش یافته است و همین امر خود بر روحیه آن دست از افرادی که علاقمند به مطالعه هستند تاثیر منفی می گذارد.

وی ادامه داد: می طلبد که متولیان فرهنگی با تشکیل کارگروه های تخصصی جایگاه ایران در امر مطالعه را تغییر دهند، زیرا این جایگاه برای ملتی که از تاریخی کهن و هزاران ساله برخوردار است به هیچ وجه شایسته و مناسب نیست.

معاون پژوهش مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار در پایان سخنان خود گفت: یکی دیگر از مواردی که متولیان فرهنگی و دست اندرکاران چاپ و نشر کتاب باید مورد توجه خود قرار دهند بحث تنوع موضوعات کتاب هاست که این امر در کشور ایران به هیچ وجه رعایت نمی شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha