سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
نجف لکزایی

حوزه/ رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بابیان این‌که پیوستگی و یگانگی در حرکت اربعین تجلی پیدا می‌کند، گفت: کسی که در صحنه اربعین حاضر می‌شود باید بین نظر و عملش هماهنگی وجود داشته باشد و به آن تعهدی که با خودش و خدای خودش بسته عمل کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه  حجت‌الاسلام‌والمسلمین نجف لکزایی پیش از ظهر امروز در نشست هم‌اندیشی نقش پیاده‌روی اربعین در روابط ایران و عراق که در سالن علامه طباطبایی (ره) سالن همایش‌های بین‌المللی غدیر برگزار شد، با اشاره به نظر فارابی در خصوص محبت، اظهار داشت: فارابی معتقد است که محبت عامل اصلی و عمده همبستگی است و در این میان عدل، عامل حفظ محبت است.

وی ادامه داد: محبت دو نوع طبیعی و ارادی دارد که از بین این دو محبت‌های ارادی به سه نوع تقسیم شده است در واقع محبت ارادی ناشی از اشتراک در فضائل، منافع و لذات است.

 حجت‌الاسلام‌والمسلمین لکزایی تصریح کرد: فارابی بر محبت ناشی از فضائل تمرکز بیشتری می‌کند و می‌گوید که پایدارترین محبت است.

وی بابیان اینکه فارابی مبدأ را الله یا طاغوت می‌داند، ابراز داشت: اگر مبدأ، الله باشد مسیر نور و هدایت را داریم و برعکس اگر مبدأ، طاغوت باشد مسیر هم ظلمانی خواهد بود بنابراین محبت موردنظر میان مسلمین محبتی است که مبدأ آن توحید است و اشتراک در فضائل دارد و با امامت تداوم می‌یابد و مقصد آن سعادت استوار و بهشت است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لکزایی بابیان این‌که دسترسی به امنیت، منافع، کرامت، احترام و عزت و ... از دید فارابی عوامل تعیین‌کننده عدالت هستند، تأکید کرد: اربعین مقوم این رویکرد است یعنی محبت را در سطح گسترده و وسیع داریم؛ محبت به امام حسین (ع) مردم را وارد این میدان کرده و این محبت در سطحی گسترده میان ملت‌های ایران و عراق و کشورهای دیگر بر اساس اشتراک در فضائل توسعه می‌باید و رو به تقویت است.

وی بابیان اینکه همین محبت وسیع و اشتراک در فضیلت به‌صورت طبیعی در برابر خود جریان مخالفی هم دارد، اظهار داشت: اربعین محدود به یک مذهب و دین نیست و همه می‌توانند در این صحنه حاضر باشند منوط به اینکه عدالت‌خواه باشند.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: همگرایی، هماهنگی، همکاری، همبستگی و پیوستگی 5 اقدامی است که می‌توان در اربعین ایجاد و یا تقویت کرد و در این میان همگرایی در ارتباط با دیگران خود را بیشتر نشان می‌دهد یعنی ما با هرکسی محب عدالت باشد همگرایی داریم.

وی ادامه داد: کسی که درصحنه اربعین حاضر می‌شود باید بین نظر و عملش هماهنگی وجود داشته باشد و مراقبت بکند و به آن تعهدی که با خودش و خدای خودش بسته عمل کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لکزایی بابیان این‌که کشورهای اسلامی باید همکاری را نهادینه کنند، افزود: شکل‌گیری بازار مشترک اسلامی در اینجا قابل‌طرح و بیان است، که اربعینی‌ها می‌خواهند با یکدیگر همکاری کنند.

وی ادامه داد: همبستگی که از آن می‌توان به نام انسجام هم یادکرد روبروی وابستگی است یعنی حرکت اربعین نمی‌خواهد کسانی را به هم وابسته کند بلکه کاری که در تفکر اسلامی داریم همبستگی و هم‌اندیشی است این‌که تمامی اربعینی‌ها از کشورهای مختلف باهم همبستگی داشته باشند.

وی پیوستگی و یگانگی را آخرین مؤلفه برشمرد و گفت: پیوستگی در برابر ادغام و یک‌گونگی است در اربعین می‌خواهیم همه یگانه بشوند و باهم پیوسته شوند.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان داشت: یگانگی این است که هم به شکل یک امت باشند هرچند که نژاد و قومیت‌های مختلفی داشته باشند و علاوه بر این‌همه باید توحیدی بیندیشند و بر محور معاد و ولایت باشند.

وی بابیان این‌که واگرایی توسط نیروهای مخالف اربعین صورت می‌گیرد، تأکید کرد: تعارض، تنازع، وابستگی و یک‌گونگی توسط مخالفان اربعین طرح‌ریزی می‌شود که باید در برابر این‌گونه اقدامات ایستاد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha