سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
نیجریه

حوزه/ عبدالله تانکو از کشور نیجریه گفت: از زمانی که ایشان از هند بازگشتند دولت نیجریه اجازه نداده است ایشان با هیچ کسی ملاقات کند .

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، دولت نیجریه از زمان بازداشت شیخ زکزاکی دبیرکل جنبش اسلامی نیجریه در سال 2015، هر ساله به بهانه‌های مختلف با تجمع‌ها و مراسم‌های مسالمت‌آمیز شیعیان این کشور حمله می‌کند. ارتش نیجریه همچنین متهم به کشتن 300 تن از هواداران جنبش اسلامی این کشور و دفن آنان در گورهای دسته‌جمعی است. برخی حتی شمار این شهدا را چند هزار نفر اعلام می‌کنند.
تحلیلگران معتقدند فرماندهان ارتش نیجریه با دریافت دلارهای نفتی سعودی، اقدام به سرکوب راهپیمایی شیعیان می‌کنند. لیکن به‌ رغم این فشارها بسیاری از مسلمانان نیجریه به مذهب تشیع گرایش یافتند. به گفته این تحلیلگران در طول سال‌های اخیر سعودی با برخورداری از توان مالی و رسانه‌ای سعی کرده تا انسجام شیعیان نیجریه را بر هم بزند اما موفق نشده است.

دستگیری شیخ ابراهیم زکزاکی و کشتار شیعیان که تعداد آنها در طول سال‌های اخیر، به چند هزار تن هم رسیده است، نشان می‌دهد وهابیت به شدت نگران گسترش مکتب اهل‌بیت(ع) در آفریقاست .

امسال نیز با وجود عدم آگاهی از وضعیت سلامتی شیخ زکزاکی شیعیان نیجریه در آستانه اربعین حسینی راهپیمایی خود را از برخی شهرهای نیجریه آغاز کرده اند.

عبدالله تانکو اهل کشور نیجریه با اشاره به آخرین اخبار از وضعیت سلامتی شیخ زکزاکی در گفت و گو با خبرنگار بین الملل حوزه گفت: درباره آخرین اخبار از وضعیت سلامتی شیخ زکزاکی باید بگویم از زمانی که ایشان از هند بازگشتند  دولت نیجریه  اجازه نداده است ایشان با هیچ کس ملاقات کند بنابراین هنوز از ایشان هیچ خبری در دست نیست.

وی با اشاره به تظاهرات شیعیان نیجریه در آستانه اربعین حسینی گفت: امسال هم مثل هرسال اعضای حرکت اسلامی نیجریه در این راهپیمایی پر برکت مشارکت کرده و در خیابان ها حضور پیدا می کنند به طوری که  از همین امروز راهپیمایی در برخی از شهرهای نیجریه همچون کادونا و جاس شروع شده است و تا روز اربعین حسینی ادامه دارد.

تانکو با اشاره به برگزاری راهپیمایی میلیونی در عراق و حضور میلیون ها آزاده در این گردهمایی عظیم گفت: گروهی از شیعیان و اعضای حرکت اسلامی نیجریه همچون سال های گذشته در راهپیمایی اربعین در عراق حضور پیدا می کنند.

معرفی مظلومیت شیخ زکزاکی در راهپیمایی اربعین

کارشناس اهل کشور نیجریه تصریح کرد: من هم یک بار در راهپیمایی اربعین در عراق شرکت کرده ام البته حرکت اسلامی نیجریه برای معرفی مظلومیت شیخ زکزاکی و شیعیان نیجریه برنامه هایی در عراق دارد.

وی تصریح کرد: حرکت اسلامی نیجریه همکاری با موسساتی در ایران و در شهرهای  تهران، قم و مشهد دارد. در اربعین حسینی نیز زائران نیجریه ای که به سمت عراق رفتند برنامه هایی در قالب دو غرفه  برای معرفی شیخ زکزاکی دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha