جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
عباس صالحی - وزیر ارشاد

حوزه/ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به دوازدهمین سوگواره سراسری شعر عاشورایی در قروه گفت: عاشورا نماد و نشانه هستی‌شناسی دینی و فرهنگ عاشورایی پشتوانه عقیدتی، فلسفی و کلامی مسلمانان سراسر جهان در طول تاریخ اسلام است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به دوازدهمین کنگره سراسری شعر عاشورایی که در قروه برگزار می شود، آورده است: عاشورا نماد و نشانه هستی‌شناسی دینی و فرهنگ عاشورایی پشتوانه عقیدتی، فلسفی و کلامی مسلمانان سراسر جهان در طول تاریخ اسلام است.

تاثیر فرهنگی حماسه کربلا بر ادبیات، به ویژه آثار شاعران بزرگ شیعه و اهل سنت نشانه های یکپارچگی فرهنگی و بازتولید فرهنگ دینی  در این سرزمین است‌.

شعر عاشورایی به عنوان یکی از شاخه های پربار شعر ایران اسلامی، همواره مجال هنروری سخنوران بزرگ و عاشقانه راستین اهل بیت (ع) بوده است و همه بزرگان شعر این سرزمین در سپهر شعر خویش اختر تابنده ای از شعر عاشورایی دارند.

بدون شک نقش شعرا، ادبا و نویسندگان ایران اسلامی در زنده نگه داشتن پیام های نهضت عاشورا و اشاعه و انتقال این ارزش های فرهنگی و عقیدتی به آیندگان بی بدیل بوده است و ادبیات عاشورایی با نقش‌آفرینی، ایثار و فداکاری شعرا و ادبای عاشورایی به این جایگاه والا دست یافته است.

اشعار بزرگان دینی اهل سنت همچون امام شافعی (رض) و مشق عشق شاعران بزرگی چون عبدالرحمان جامی، علامه اقبال لاهوری، شیخ محمد رضا طالبانی، ماموستا خالد نقشبندی، شاهرخ اورامی و ... در کنار شور و شیدایی، شاعران بزرگ اهل تشیع برگ‌های زرینی بر درخت تناور و ستبر فرهنگ عاشورایی افزوده و پرچم شعر و ادب عاشورایی را در جهان برافراشته است.

دوازدهمین کنگره سراسری شعر عاشورایی در کردستان اقدام شریفی است در راه اعتلای ارزش های والای اسلامی و ادای دینی است به رشادت های جاودانه ی سرور و سالار شهیدان و امیدواریم تمامی دست اندرکاران این برنامه فرهنگی در راه ترویج فرهنگ عاشورا و تقدیر از هنرمندان و شاعران عاشورایی موفق و موید باشند.

براساس این گزارش، امسال ۳۰۰ اثر به دبیرخانه دوازدهمین کنگره شعر عاشورایی توسط شعرای استان های قم، مشهد، اصفهان، زنجان، همدان، بوشهر، تهران، خوزستان، کردستان و کرمانشاه ارسال گردید که از این تعداد ۲۸۱ اثر از ۱۰۱ شاعر به مرحله داوری رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha