جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام و المسلمین عبادی

حوزه/ نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: وقف یک موضوع خاصی است و با همه ابعاد دیگر فرق می کند و به همان میزانی که می گوییم از پاک ترین اموال است، به همان میزان نیز از حساس ترین اموال محسوب می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» در بیرجند، حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی، نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، پیش از ظهر امروز به مناسبت آغاز هفته وقف در دیدار با مدیرکل و معاونین اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی اظهار کرد: وقف یک صدقه جاریه است و از پاک ترین اموالی است که انسان ها در طول تاریخ با نیت های خالص انجام داده اند اما در مقابل، چه عناصر بیگانه از پشت مرزها و چه عوامل آن ها در داخل کشور، در جهت خنثی سازی آثار وقف مخصوصا در دوران اخیر هرچه توانسته اند انجام داده اند.

وی افزود: از آنچه رضاخان به وسیله انگلیس نسبت به وقف ها انجام داد و آن ها را نابود کرد و آنچه که فرزند پلید او نیز اوقاف را فروخت، پیداست که اقداماتشان هدفمند و حساب شده بوده است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه وقف ها، متنوع است، خاطر نشان کرد: در گذشته عمده ی وقف ها در دو بخش صورت می گرفت، بخشی مربوط به عزاداری ائمه اطهار، مخصوصا امام حسین(علیه السلام) برمی گشت که در واقع گسترش فرهنگ حسینی بود و بخشی نیز تأمین مالی آن دسته از افرادی که در راه دین تحصیل می کردند و یا علمایی که به مردم خدمت می کنند و پشتوانه مالی و اقتصادی نداشتند، اختصاص داشت که استعمار نیز درست این هدف ها را نشانه گرفت و بسیاری از این موارد ضایع و از بین رفت.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی با بیان اینکه به لطف خداوند متعال نظام مقدس جمهوری اسلامی شکل گرفت و امور وقف دوباره احیا گشت، تصریح کرد: در دورانی که در مجلس شورای اسلامی حضور داشتم، در سه نوبت و در سه جهت به ریاست سازمان اوقاف در آن تاریخ، توصیه هایی کردم، اولین جهت، مسئله اصل خود وقف، دیگری در تعمیر ویرانه های وقف و دیگری در حفظ درآمدهای ناشی از وقف بود، و تأکید کردم که باید نرخ درآمدها به روز مشخص شود و گزارشاتی که ارائه می شد نیز خوب بود.

وی ادامه داد: وقف یک موضوع خاصی است و با همه ابعاد دیگر فرق می کند و به همان میزانی که می گوییم از پاک ترین اموال است، به همان میزان نیز از حساس ترین اموال محسوب می شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه وقف، یعنی توقف پیدا کردن مال بر نیت مالک خود، گفت: ضمن خدمات کلی که در بحث وقف انجام می شود، اما باید بر روی مسائل جزئی وقف بسیار دقیق بود، لذا هم باید به جعل واقف و هم به اولویت از نظر نیاز جامعه و دین توجه گردد.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی مطرح کرد: به همان میزانی که واقف، وقف کرده و برای آن متولی قرار داده، باید سعی شود که اداره اوقاف کار وقفی خود را انجام دهد و متولی نیز کار خودش را، لذا آنچه که مهم است نظارت است.

وی ابراز داشت: بر خلاف این شعار معمولی که می‌گویند حق گرفتنی است نه دادنی، در مکتب ما این قضیه معکوس است زیرا حق دادنی است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: از جهت شناسایی ها و انواع عناوین جزئی که در وقف نامه، قید شده که یا بر آن مسلط هستید و یا مسئول مربوطه باید تسلط کافی بر آن را داشته باشد، برای اینکه وقف به موقع و در زمان معین و با تولیت فرد خاصی انجام شود، باید برنامه ها به گونه ای باشد که افراد به دنبال آن نیایند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha