چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام رحمانی

مسئول اداره فرهنگی، اجتماعی و سیاسی حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: یکی از اموری که امام رضا (ع) در راستای مبارزه با انحرافات فکری انجام دادند توسعه پایگاه مردمی اهل بیت (ع) بود.

حجت‌الاسلام امید رحمانی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، با گرامیداشت فرارسیدن سالروز شهادت امام رضا (ع)، به تشریح مبارزه این امام همام با فرقه‌ها و نحله‌های انحرافی پرداخت و با اشاره به فتنه واقفیه در آن زمان، اظهار کرد: در پی اقدامات حکومت بنی‌عباس، برخی فریب‌خوردگان قائل به توقف امامت پس از امام موسی کاظم(ع) بودند و این‌گونه فتنه واقفیه شکل گرفت.

وی افزود: امام رضا (ع) در چنین فضایی برای هدایت مردم به مسیر اهل بیت (ع)، به مبارزه با واقفیه برخاستند و توطئه حکومت را خنثی کردند.

حجت‌الاسلام رحمانی خاطرنشان کرد: امام (ع) این کار را از طریق بر حذر داشتن شیعیان از دادن زکات به آنان، منع شیعیان از هم‌نشینی و مصاحبت با آنان، کافر، مشرک و ملحد شمردن آنان، مناظره‌های علمی با آنان و رد کردن عقاید واقفیه، معرفی خود، اثبات امامت، تبیین و افشای اشتباه‌های منحرفان از حقیقت انجام دادند.

وی افزود: امام رضا (ع) در این دوره از فرصت به دست آمده استفاده کردند و با اقدام‌های اصلاحی در حوزه‌های مختلف، به پیشبرد هدف‌های تمدن توحیدی پرداختند و همچنان اصلاحات اخلاقی در برنامه ایشان می‌درخشید.

حجت‌الاسلام رحمانی تصریح کرد: یکی دیگر از اموری که امام (ع) در راستای مبارزه با انحرافات فکری انجام دادند توسعه پایگاه مردمی اهل بیت (ع) بود.

وی افزود: امام رضا (ع) برای تحکیم پایگاه‌های مردمی و ارتباط مستقیم با آنان به شهرهای مختلفی مانند بصره، کوفه و ... سفر داشتند تا با بحث و مناظره با دانشمندان مسلمان و غیر مسلمان و گفتگو با مردم، امامت خود را تبیین و خط رهبری اهل بیت (ع) را روشن کنند.

مسئول اداره فرهنگی، اجتماعی و سیاسی حوزه علمیه خراسان شمالی در ادامه اظهار کرد: با توجه به نزدیکی زمانی دوره امام رضا (ع) به ولایت حضرت مهدی (عج) آن حضرت به توجه دادن مردم به مسئله مهدویت و تبیین ماهیت این اصل اسلامی، بیان روایاتی درزمینهٔ بشارت ظهور مهدی (عج)، معرفی ایشان و بیان ویژگی‌های عصر ایشان می‌پرداختند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha