سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

حوزه/اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بابیان این‌که احیای وقف در جامعه لازم و ضروری است، تصریح کردند: رسانه‌ها و به‌خصوص صداوسیما نقش ویژه در احیای این سنت حسنه دارند.

به گزارش  خبرگزاری حوزه،  وقف یک سنت حسنه است و بارها در دین اسلام و روایات و احادیث بر روی آن تأکید شده است در این میان احیای هر چه بیشتر این سنت می‌تواند نقش بسزایی در کاهش فقر و پیشرفت جامعه‌ای اسلامی به همراه داشته است.

چند تن از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت وگو با خبرنگار  خبرگزاری حوزه،  به بیان اهمیت وقف در جامعه پرداخته و خواستار فرهنگ‌سازی هر چه بیشتر آن در جامعه شدند.

آیت‌الله علیدوست: صداوسیما و رسانه‌ها به تبیین فرهنگ وقف در جامعه بپردازند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر آگاه‌سازی جامعه از آثار مهم وقف اظهار داشت: صداوسیما و رسانه‌ها به تبیین فرهنگ وقف در جامعه بپردازند و توسعه وقف میان مردم را در دستور کار خویش قرار دهند.

آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست با اشاره به هفته وقف و اهمیت این فرضیه الهی اظهار داشت: وقف یک سنت الهی است که اسلام آن را ایجاد کرده و برای آن اهمیت بسیاری قائل شده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: مال وقف ماندگاری دارد به همین دلیل وقف کار ارزشمند و بزرگی است که افراد مختلفی از آن بهره می‌برند و باقیات و صالحاتی است برای شخص وقف کننده که پس از مرگ وی آثار وقف او برای جامعه و مردم باقی می‌ماند و همگان از آثار وقف‌شده استفاده می‌کنند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه اموال وقف‌شده برای جامعه اسلامی برکات بسیاری دارد، بیان کرد: مالی که وقف می‌گردد سبب می‌شود تا فقرا از آن استفاده کنند و در مسیر تعظیم شعائر و جهت تبلیغ دین خدمت می‌کند و سبب رضایت خدا و خوشحالی ائمه (ع) می‌شود.

وی عنوان کرد: غیرمسلمانان هم می‌توانند از مال وقف‌شده استفاده کنند و از مزایای آن سود ببرند، اگر شخص غیرمسلمان مالی را وقف کند محترم است و باید احترام آن حفظ شود چون وقف یک سنت الهی و مهم است.

آیت‌الله علیدوست با اشاره به اینکه باید مال خویش را باید جهت استفاده همه جامعه وقف کرد، تصریح کرد: باید از مصرف وقف درزمینهٔ‌های شخصی پرهیز کرد و اموال خویش را برای مصرف مردم وقف کنیم تا همگان از مزایای آن استفاده کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر آگاه‌سازی جامعه از آثار مهم وقف اظهار داشت: صداوسیما و رسانه‌ها به تبیین فرهنگ وقف در جامعه بپردازند و توسعه وقف میان مردم را در دستور کار خویش قرار دهند.

آیت‌الله فقیهی: احیای وقف در جامعه لازم و ضروری است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به سنت حسنه وقف، گفت: احیای وقف در جامعه لازم و ضروری است.

آیت‌الله محسن فقیهی نیز بابیان این‌که وقف یکی از مستحباتی که در اسلام مورد تأکید واقع‌شده است و ائمه (ع) هم به وقف اموال خود می‌پرداختند، اظهار داشت: پیامبران و ائمه (ع) همواره به وقف اهمیت ویژه‌ای قائل می‌شدند و خود از واقفان زمان خویش بودند.

وی به وقف کردن باغ و چاه از سوی امام علی (ع) اشاره کرد و گفت: وقف اجر عظیمی برای واقف دارند و به همین دلیل پیامبران و امامان خود از پیشگامان امر وقف در زمان خویش بودند.

آیت‌الله فقیهی آخرت و قیامت را موردتوجه قرارداد و بیان داشت: واقف تا قیامت از ثواب و اجر وقف خود بهره می‌برد که نشان‌دهنده اجر بالای وقف در جامعه دارد.

وی ادامه داد: دو چیز در قیامت به درد انسان می‌خورد و به کمک او می‌آید فرزند صالح و دیگری وقف است چون انسانی که مال خود را که وقف می‌کند به‌قصد ریا نیست و فقط برای رضای خداوند اقدام به این کار می‌کند و سبب ماندگار شدن در جامعه می‌شود.

استاد حوزه علمیه قم وقف را مختص اسلام نداست و ابراز داشت: وقف در تمامی ادیان الهی وجود دارد و همین نشان‌دهنده‌ای اهمیت وقف در زندگی بشر است.

وی با تأکید بر اینکه همه می‌توانند از مال وقف‌شده استفاده کنند، گفت: وقتی مالی وقف می‌شود در مسیر خودمصرف می‌شود و افراد جامعه از آثار آن بهره‌مند می‌شوند، فرد واقف می‌تواند مال خود را برای حوزه‌های علمیه، فقرا، امر ازدواج و کار خیر وقف کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر احیای وقف در جامعه و راهکارهای تبلیغ این فریضه الهی بیان کرد: وقف یک اقدام مهم است که باید در رسانه‌ها و تلویزیون مطرح شود و به تبلیغ آن بپردازند تا مردم از برکات آن مطلع شوند.

وقف نیازمند یک حرکت جدی و جهادی است

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بابیان این‌که همه مردم به‌نوعی می‌توانند از برکات وقف بهره‌مند شوند، گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته انشاءلله در دهه وقف یک حرکت جدی و جهادی باید شکل بگیرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا آشتیانی هم  با اشاره به دهه وقف و اهمیت این سنت حسنه بیان داشت: وقف یکی از حسنه‌هایی بوده است که بین گذشتگان مرسوم بوده است و این‌ها برای این‌که بعد از دنیا رفتن ثواب خیری وجود داشته املاک و اموالی را وقف می‌کردند و درآمدی که آن وقف داشت در مسیری که واقف بیان کرده بود، مصرف می‌شد.

وی ادامه داد: وقف انواع و اقسام مختلفی دارد و برای پرندگان و چرندگان نیز وقف می‌توان کرد که نتیجه می‌گیریم برنامه‌ریزی اسلام به چه میزان دقیق و حساب‌شده است.

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به برنامه سازمان اوقاف و امور خیریه در کشور ابراز داشت: برنامه‌های مختلفی که این سازمان در ایام محرم و صفر انجام می‌دهد تأثیر بسزایی در فرهنگ جامعه دارد.

وی افزود: مردم به این مهم توجه داشته باشند که اگر ملک و اموالی را وقف بکنند این‌ها در فرهنگ کشور و کمک به مستمندان می‌تواند نقش بسزایی داشته باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین آشتیانی دهه وقف را یک فرصت مهم و خوب برشمرد و گفت: توصیه می‌کنیم یک حرکت جدی و جهادی درزمینهٔ وقف شکل بگیرد تا در آیندگان از برکات بی‌پایان آن استفاده کنند.

وقف نشان‌دهنده تدبیر برجسته و حکیمانه اسلام است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بابیان این‌که وقف یکی از حسنات است، گفت: وقف نشان‌دهنده تدبیر برجسته و حکیمانه اسلام است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمود رجبی نیز با اشاره به دهه وقف اظهار داشت: آن طرحی که اسلام برای مردم قرار داده تا کارهای خیر ماندگاری داشته باشند، همین مسئله وقف است به این معنی که وقتی صدقات دیگر پرداخت می‌شود مصرف می‌شود و تمام می‌شود اما وقف یک صدقه‌ای ماندگار است.

وی بابیان این‌که طبق موازین دینی در وقف مجاز نیستید اصل آن چیزی که وقف می‌شود را مصرف کنید، ابراز داشت: بنابراین این طراحی اسلام است که یک‌بخشی از ثروت مردم با خواست خود آن‌ها سرمایه‌گذاری مداوم شود که همواره در طول زمان بتواند نیازهای نیازمندان را تأمین کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رجبی ادامه داد: توجه دارید که اگر این فرهنگ توسعه پیدا کند و در طول زمان همواره بر این سرمایه افزوده شود می‌توان به‌راحتی مشکلات نیازمندان را مرتفع کرد.

وی تأکید کرد: می‌توانیم بگوییم اگر از همان زمانی که اسلام شکل گرفت موقوفات تاکنون حفظ می‌شد و کسانی در حکومت‌های مختلف دست‌درازی به آن نمی‌کردند الآن سرمایه‌ای که از وقف حاصل‌شده بود می‌توانست کاملاً کفاف نیازهای عمومی نوع جمعیت اسلامی را بدهد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: بنابراین وقف یک صدقه‌ای است که هم اخلاص در آن وجود دارد وهم تا زمانی که موقوفه وجود دارد ثواب برای واقف ثبت می‌شود و مرگ و گذر زمان تأثیری بر آن ندارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رجبی ابراز داشت: وقف طرحی است که اسلام پیش‌بینی کرده و شاید در کشورهای دیگر هم بر اساس تعالیم دینی وقف صورت می‌گیرد حتی در کشورهایی که به موازین دینی اعتقاد ندارند هم وجود دارد.

وی بابیان این‌که در ملت‌های مختلف مشابه وقفی که ما در اسلام داریم وجود دارد، تصریح کرد: این نشان از تدبیر بسیار برجسته و حکیمانه اسلام است و نکته دیگر هم این است که در وقف هیچ محدودیتی که وقف برای چه چیزی و چه زمینه‌ای باشد، نیست.

وقف معامله باخداوند است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم وقف را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های اسلام برشمرد و گفت: وقف معامله باخداوند است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمود عبداللهی نیز با اشاره به سنت حسنه وقف، اظهار داشت: وقف در همه ادیان الهی یکی از ارزش‌های بسیار مهم است که انسان همان‌گونه که در پیشگاه خداوند وظیفه دارد باید در خدمت جامعه و نیازهای جامعه هم باشد.

وی ادامه داد: این در خدمت جامعه بودن و برخوردار ساختن جامعه و نیازهای آن به شکل‌های مختلفی است به‌طوری‌که در برخی موارد به انفاق و نیکوکاری‌هایی گفته می‌شود که گذرا است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبداللهی افزود: بعضی از انواع نیکوکاری‌ها ثابت است یعنی انسان از مال و اموال خودش به‌گونه‌ای انفاق می‌کند که بتواند از ثواب آن همیشه بهره‌مند شود.

وی خاطرنشان کرد: وقف درواقع صدقه جاری و ثابت است درواقع انسان اموال و امکانات خودش را به‌صورت برای یک کار مشخص وقف می‌کند و باید از منافع این مال به‌صورت ثابت استفاده شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بابیان این‌که وقف وسیله‌ای می‌شود که امکانات و مال انسان جاویدان شود، ابراز داشت: در تعابیر قرآن داریم که وقف قرض به خدا است و درواقع انسان باخدا معامله می‌کند علاوه بر این از عناوینی که در قرآن آمده است می‌توان به مجادله و جهاد اشاره کرد.

وی افزود: بنابراین وقف جهاد با مال است که در راستای نیازهای جامعه است و وسیله‌ای است که انسان مال و اموال که گذرا است را به امر ثابت تبدیل کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبداللهی بیان داشت: وقف از ابرازی است که انسان خودش را با آن جاویدان می‌کند و برای خودش باقی صالحات باقی می‌گذارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha