شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کتاب استنباط حکم اخلاقی از متون دینی و ادله لفظی فقه الاخلاق

حوزه/ دفتر دوم کتاب «استنباط حکم اخلاقی از متون دینی و ادله لفظی فقه الاخلاق» با موضوع بررسی چند چالش مهم در اصول لفظی فقه الاخلاق به قلم محمد عالم زاده نوری منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دفتر دوم کتاب «استنباط حکم اخلاقی از متون دینی و ادله لفظی فقه الاخلاق» با موضوع بررسی چند چالش مهم در اصول لفظی فقه الاخلاق به قلم محمد عالم زاده نوری و از سوی پژوهشکده اخلاق و معنویت منتشر شد.

بر اساس این گزارش، در چکیده این کتاب آمده است:

اهتمام اصلی این اثر «فهم روشمند گزاره های اخلاقی در متونی دینی» است؛ البته این بحث به سطح گزاره های خاص و موارد جزئی کشیده نمی شود و فهم یک آیه یا حدیث مشخص، مدنظر نیست؛ بلکه امور عامی که در تفسیر گزاره های اخلاقی مصادیق پرشمار و کاربرد فراوان دارد، بحث و بررسی شده اند.

بنابراین این نوشتار اصالتا یک اثر اصولی است که درصدد بیان برخی از مباحث الفاظ فقه الاخلاق است.

در این کتاب – به روش اصولیان در تدوین مباحث الفاظ و به صورت استقرایی – مسائل شایع و پرکاربردی که در فهم مفاد آیات و مدلول روایات اخلاقی مؤثر است، کشف و بررسی شده است تا از این رهگذر امکان استنباط روشمند آموزه های اخلاقی از منابع دین بیشتر فراهم آید.

«تنوع اسلوب بیان ارزش های اخلاقی»، «ابهام در سور قضایای عام یا مطلق اخلاقی»، «مفاد تعلیل در گزاره اخلاقی معلل»، «نقل معنا و اختلاف نقل»، «مفاد اسلوب حصر»، «مبالغه و گزافه آرایی در گزاره های اخلاقی» و «حجیت دلیل نقلی در اثبات گزاره اخلاقی» از فصول مطروحه در این کتاب می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha