پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
مبارکه

حوزه/ حجت الاسلام موسوی گفت: نخستین شاخصه شخصیت مرحوم آیت الله مبارکه ای درجه علمی است، البته تهذیب و تربیت، بیان فصیح، بینش سیاسی و هجرت از دیگر ویژگی های آن شخصیت بود .

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام سید مهدی موسوی، ظهر امروز در  نشست خبری کنگره بزرگداشت آیت الله مبارکه ای اظهار کرد: برای ترویج فرهنگ علم و فقاهت و جهاد و مبارزه علیه دشمنان انسانیت و تکریم از یکی از مشعل داران این عرصه، تصمیم بربرگزاری کنگره بزرگداشت آیت الله شهید محمد علی مبارکه ای گرفته شد.

وی تصریح کرد: در شورای فرهنگی شهرستان سال گذشته موضوع بزرگداشت آیت الله مبارکه ای به عنوان عالمی موثر و مبارز بزرگداشتی برگزار شود.

امام جمعه مبارکه عنوان کرد: مرحوم آیت الله مبارکه ای شخصیتی بسیار بزرگ بوده ولی متاسفانه کار شایسته وبایسته ای در رابطه با معرفی این عالم نشده و حتی برای همشهریان خود مجهول الشخصیة است. آن مرحوم کارهای زیادی کرده است که هریک از کارهای آیت الله مبارکه ای برای شهرت یک عالم کفایت می کند.

وی خاطرنشان کرد: پایه همه عظمت آن مرحوم علم است و درجات علمی و تلاش های مرحوم در کسب علم قابل ارج است  و این می تواند برای همه طلاب اسوه باشد.

حجت الاسلام موسوی بااشاره به ایات سوره علم و قسم خداوند تبارک و تعالی به علم و قلم گفت:همه کمالات و درجات در علم است واین یکی از ویژگی های ارزشمند یک انسان کامل است و مرحوم آیت الله مبارکه ای مزین به این کمال بوده و در بسیاری از علوم زمانه چون تفسیر، حدیث، تاریخ، مذاهب، فلسفه، پزشکی روانشناسی، هندسه، ریاضی، کلام، صرف و نحو، درایة الحدیث، اصول وهیئت، فیزیک وشیمی مسلط بوده است.

وی افزود: بهره مندی از درس عالمانی بزرگی چون آیت الله شیخ عبدالکریم حایری یزدی و دیگر اساتید حوزه علمیه قم از دیگر شاخص های آن مرحوم است، همچنین داشتن اجازه اجتهاد از آیت شیخ عبدالکریم حائری  و تلمذ از پزشکان معتبر زمان برای کسب دانش طب در زندگی نامه مرحوم آیت الله مبارکه ای آمده است.

امام جمعه مبارکه عنوان کرد: تهذیب و تربیت و تعلیم دیگر ویژگی شخصیت مرحوم شهید آیت الله مبارکه ای است که متاثر از شاگردی و خدمت آن مرحوم به علامه کاشی در مدرسه صدربازار است که داستان نمازهای شب علامه کاشی و همنوا شدن درختان با آن مرحوم وبیان سبوح وقدوس درختان مشهور ومعروف است.

وی در توضیح سومین ویژگی شخصیت مرحوم آیت الله مبارکه ای گفت: اهل قلم بودن است، به نحوی که شرح حال بزرگان وعالمان اصفهان را در ۱۰ جلد وسفرنامه های مختلفی را  در زمان خود  نگاشته است.

حجت الاسلام موسوی سیاست ومبارزه را چهارمین ویژگی مرحوم آیت الله مبارکی دانست و ادامه داد: هرعالم دینی باید اوضاع  وشرایط زمانه خود را درک کند و مسلط به شرایط سیاسی زمانه باشد، شاگردی مرحوم شهید مدرس از افتخارات مرحوم آیت الله مبارکه ای است که بینش سیاسی آن مرحوم از مرحوم مدرس نشات گرفته است.  

وی اذعان کرد: هجرت دیگر ویژگی مرحوم آیت الله مبارکه ای است که به حد اوج خود رسانده و در زمان خود ده ها کشور خارجی از شرق آسیا تا اروپا را با امکانات کم و شرایط سخت آن دوران سفر کرده و گفتنی است همه سفرهای مرحوم موثر و کارآمد بوده وبا بزرگان سیاسی و رجال دینی هرکشور چون گاندی و پادشاه عربستان هم نشین شده است.

امام جمعه مبارکه تاکید کرد: ششمین ویژگی آن مرحوم بیان فاخر و فصیح و رسا است که جلسات و منبرهای مختلف مرحوم آیت الله مبارکه ای زبانزد بوده است.

وی در رابطه با چرایی بیان لفظ شهید برای مرحوم آیت الله مبارکه ای  خاطرنشان کرد براساس اسناد موجود نزد فرزندان مرحوم مبارکه ای، فرق ضاله بهاییت عامل کشته شدن آن عالم است واز این باب شهید می نامییم

حجت الاسلام موسوی ابراز کرد: عمده مبارزات مرحوم مبارکه ای فرهنگی بوده است و با برخی از محافلی که به نام مذهب و با لباس دین با اهداف منفعت طلبانه داشته اند مبارزه جدی می کردند.

وی تصریح کرد: مرحوم مبارکه ای در سفرهای خارجی خود به امر مبارزات فرهنگی و تبلیغی علیه بهاییت به شدت فعالیت می کردند و ۹ ماه توسط دربار رضاشاه به زندان می افتند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha