پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
خدری

حوزه/ مدیر حوزه علمیه استان بوشهر گفت: یکی از مهمترین ویژگی دوران حیات طیبه امام باقر(ع) تلاش برای ایجاد انقلاب توحیدی با «مبارزه فرهنگی» بود و علاوه بر آن، اصلاح فرهنگ جامعه و تصحیح اشتباهاتی که به نام فرهنگ اسلامی در جامعه رایج شده بود در آن زمان با کوشش این امام انجام شد.

حجت الاسلام رضا خدری امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در بوشهر، با تبریک پیش رو بودن میلاد امام محمد باقر(ع) گفت: یکی از مهمترین ویژگی دوران حیات طیبه امام باقر(ع) تلاش برای ایجاد انقلاب توحیدی با «مبارزه فرهنگی» بود و علاوه بر آن، اصلاح فرهنگ جامعه و تصحیح اشتباهاتی که به نام فرهنگ اسلامی در جامعه رایج شده بود در آن زمان با کوشش این امام انجام شد.

مدیر حوزه علمیه استان بوشهر افزود: در آن زمان اسلام راستین و واقعی نبود، همین مبارزه فرهنگی و فکری و علمی بود که بسیاری از مسائل دقیق اسلامی را برای مردم به ویژه اصحاب خاص امام شکافت و راز ملقب شدن امام باقر(ع) به «باقرالعلوم» و شکافنده دانش هم همین مبارزه فرهنگی و علمی دقیق ایشان بود که در این راستا شاگردان بسیاری را تربیت و به مناطق مختلف اسلام اعزام کردند و شبکه و ساماندهی شیعیان را ایجاد کرد که در زمان امامان بعدی شکل تشکیلاتیتر و دقیق‌تری به خود گرفت.

وی همچنین با اشاره شهادت امام هادی(ع)، اظهار داشت: امام هادی(ع) هم در همین مسیر شناساندن و ترویج اسلام ناب با وجود خفقان شدید دستگاه بنی امیه تلاش کرد، گاهی با تقیه، گاهی با تقویت شبکه شیعیان که از زمان امام باقر(ع) در نقاط مختلف جهان شکل گرفته بود این کار ادامه یافت و زمینه سازی خوبی برای مبارزه فکری و فرهنگی در راستای اسلام ناب در بین شیعیان برای دوران غیبت صورت گرفت.

حجت الاسلام خدری با بیان اینکه حب و بغض خالصانه و در راستای دستور الهی از شاخصه های مهم یک مسلمان است، گفت: محبت ورزیدن نسبت به خوبی ها، نسبت به خدا و انبیاء و نسبت به اهل‌بیت(ع) که از آن به عنوان تولی اهل‌بیت(ع) یاد می شود و همچنین بغض ورزیدن نسبت به بدی ها و منکرات و نسبت به دشمنان انبیاء و دشمنان جبهه حق و بغض ورزیدن نسبت به دشمنان اهلبیت که از آن به عنوان تبری یاد می شود، از شاخصه های اصلی مسلمانی است که بعضی از معصومین فرموده اند: «هل الدین الّا الحب و البغض»؛ آیا دینداری چیزی غیر از حب و بغض است؟

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با مداحان مبنی بر اینکه حبّ و بغض در انسان، مدار و محور جهت‌دهی به عواطف و احساسات و حتی بینش و تفکر اوست گفت: مجالس معرفت و محبت اهل‌بیت(ع) زیرساخت اصلی مقاومت و تاب‌آوری ملت است. که این مقاومت و تاب‌آوری ملت ما در چهل سال اخیر، دنیا را متحیر کرده است و باعث شده است که این ملت بتواند فشارها و سختی‌ها را تحمل کند و تاب بیاورد که اگر یک پنجم یا یک چهارم آن، بر دیگر ملت‌ها وارد می‌شد، آنها تاب نمی آوردند. و ایشان علت اصلی و مبنای اساسی این تاب‌آوری را پیوند عقلی و عاطفی و احساسی و آمیخته با شعور و شور این مردم با فرهنگ اهل‌بیت(ع) دانستند.

مدیر حوزه علمیه استان بوشهر گفت: ایران قوی با ترویج سبک زندگی ائمه(ع) حاصل می شود که باید در این مسیر روز به روز تلاش بیشتری داشته باشیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha