پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
محمد مختار جمعه

حوزه/ محمد مختار جمعه گفت: باید توجه داشت که فتوا با تغییر زمان و مکان و شرایط قابل تغییر است و ما باید در صدور فتوا به امور ثابت و متغیر توجه داشته و میان آنها فرق بگذاریم و ابزارهای تعامل با این دو در ظرف زمان و مکان را نیز بدانیم.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری حوزه شیخ محمد مختار جمعه وزیر اوقاف مصر در همایشی با عنون "فقه سیره نبوی و تاثیر آن در آبادانی کشورها و مبارزه با افراط" حضور یافت و سخنرانی کرد. این همایش توسط دانشکده پژوهش های اسلامی و عربی الازهر و با حضور شیخ عوض اسماعیل عبدالله رئیس دانشکده و تعدادی از اساتید و جمعی از طلاب الازهر برگزار شد.

مختار جمعه در سخنان خود بر ضرورت به کار گیری عقل در فهم متون دینی تاکید کرد و گفت: اگر امر ثابت را متغیر بپنداریم یا امر متغیر را ثابت بپنداریم، در فهم متون دینی گرفتار جمود و انسداد می شویم و باید توجه داشت که فتوا با تغییر زمان و مکان و شرایط قابل تغییر است و ما باید در صدور فتوا به امور ثابت و متغیر توجه داشته و میان آنها فرق بگذاریم و ابزارهای تعامل با این دو در ظرف زمان و مکان را نیز بدانیم، زیرا چه بسا آنچه درباره یک متن دینی نوشته شده و به دست ما رسیده است با توجه به شرایطی خاص نوشته شده و متناسب با شرایط یک دوره بوده که برای دوره های دیگر مناسب نباشد.

وی افزود: سیره رسول خدا(ص) تطبیق عملی و بیانگر آیات قرآن کریم است و سنت پیامبر در واقع تمام کننده و مبین و شارح بسیاری از آیات قرآن کریم است و اسلام نیز دینی جنگ طلب و متجاوز نیست و جنگ در اسلام به معنای دفاع است، زیرا دین به ما اجازه نمی دهد ذلت را بپذیریم و کسی که در راه دفاع از مال و ناموس و میهن خود کشته شود از نظر دین شهید است.

وزیر اوقاف مصر در ادامه خاطرنشان کرد: امروز اولین کتاب مرکز پژوهش ها و تحقیقات دینی اوقاف با عنوان مفاهیمی که باید در فقه و سیره اصلاح شود چاپ شد و این کتابی بسیار مهم در زمینه اصلاح مفاهیم اشتباه در زمینه فقه و سیره و سنت به شمار می رود.

در پایان این نشست، مختار جمعه خواستار تقویت فعالیت های دانشجویی و برپایی گفتگوی آزاد و نشست های آزاداندیشی در الازهر شد و افزود: این برنامه ها از بهترین اموری است که در تقویت علمی و فکری طلاب مؤثر است و ما از طلاب الازهر می خواهیم به اساتید خود اطمینان کامل داشته باشند و بدانند که علما بر مسئله باطلی اجماع نمی کنند و مراقب باشند به سوی فرقه های افراطی و انحرافی کشیده نشوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha