پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ دهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره)

حوزه/ مدیر دارالقرآن کریم علامه طباطبایی این عالم بزرگ را مردیم الهی و الگویی برای جامعه دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» مرتضی نجفی قدسی، مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) شامگاه چهارشنبه در گردهمایی استادان علوم عقلی در این دارالقرآن با ذکر این مطلب که جایگاه علوم عقلی جدا از علوم شرعی نیست، گفت: لذا در کتاب شریف اصول کافی اولین باب خود را به عقل اختصاص داده است و عقل در مقابل شرع نیست.

وی افزود: عقل و شرع بر هم منطبق هستند، لذا فرمودند: «کُلُّ ما حَکَمَ بِهِ الْعَقْلُ حَکَمَ بِهِ الْشَّرْعُ، وَ کُلُّ ما حَکَمَ بِهِ الْشَّرْعُ حَکَمَ بِهِ الْعَقْلُ» یعنی هر چیزی را که عقل به آن حکم می‌کند شرع نیز به آن حکم می‌کند.

مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی اظهارکرد: هر چیزی را که شرع به آن حکم کرده است عقل نیز به آن حکم می‌کند، بنابراین عقل و شرع بر هم منطبق هستند و در معارف اسلامی عقل را در مقابل جهل تعریف کرده‌اند.

نجفی قدسی با بیان اینکه تضادی میان شرع و عقل نیست افزود: قرآن، پیامبر را اسوه حسنه معرفی کرده است و به همین نسبت، بزرگانی که در عصر ما مانند آیت‌الله علامه طباطبایی زندگی کرده‌اند الگوی علمی و عملی تمام عیار برای همه سالکان و رهروان طریق معرفت الهی هستند .

نجفی قدسی با بیان اینکه گرامیداشت یاد علامه از این جهت است که باید همیشه الگوها و اسوه‌های حسنه را به جامعه معرفی کنیم تاکید کرد: لذا اگر ۲۰۰ سال هم بگذرد ما یاد علامه را گرامی می‌داریم.

وی با بیان اینکه او یک مرد الهی بود، افزود: یکبار که برای دعوت خدمت آیت‌الله جوادی آملی برای حضور در مراسم بزرگداشت علامه بودم، فرمودند هرقدر یاد علامه شود همانند آن است که از قرآن و معارف اسلامی گفته‌اید، همچنین فرمودند من اگر به بیت علامه نیایم، کجا بروم؟!

نجفی قدسی افزود: در احوالات ایشان بیان شده که موفقیت خود را مرهون عمل به حدیث «مَنْ اَخْلَصَ لِلّهِ اَرْبَعینَ صَباحا، ظَهَرَتْ یَنابیعُ الْحِکْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلی لِسانِهِ» می‌دانست، یعنی کسی که خود را چهل روز برای خدا خالص کند، چشمه‌های حکمت از قلبش به زبانش جاری می‌شود.

مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی اظهار کرد: این تحفه بسیار زیبایی از علامه است و هر کس بخواهد به علامه برسد این شروع کار است و اگر کسی واقعا ۴۰ روز تهذیب نفس کند راه برای او باز است، و چهل روز راه طولانی نیست و لذا در روایات هم آمده است که «أنَّ الرّاحِلَ إلِیکِ قَرِیبُ المَسافَه» .

وی افزود: شیفتگی کسانی مانند آیت‌الله جوادی آملی و دیگر بزرگان به علامه، یکی از دلایلش به علت خلوص ایشان است و الحمدلله روز به روز هم یاد و نام او گسترده تر و فراگیرتر می‌شود و امیدواریم جامعه بیشتر از برکات ایشان بهره‌مند شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha