جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ دهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره)

حوزه/ رئیس هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی تفسیر قرآن به قرآن را به دلیل اصل تبیانی این کتاب الهی قابل اثبات دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا فیاضی امشب در آیین گرامیداشت سالگرد ارتحال علامه طباطبایی در قم گفت: یکی از نظرهایی که در خصوص قرآن و مساله هدایت بیان شده آن است که آنچه برای هدایت بشر لازم است به مناسبت حکومت و موضوع که قرآن کتاب هدایت است، همه آنچه مرتبط به هدایت بشرلازم است در قرآن آمده است.

وی افزود: علامه طباطبایی همین احتمال را نسبت به قرآن قبول دارند؛ بر اساس همین احتمال بیان می داریم که این امور چگونه تصویر می شود که همه اموری که در این حوزه لازم است، در قرآن وجود دارد.

رئیس هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی بیان کرد: اینکه قرآن کریم تبیان لکل شی است باید تحلیل شود؛ خداوند مقدمات فهم ظاهر را برای کسانی که مقدمات ادبیات عرب و علم اصول و... را کسب کرده اند، قرار داده ولی قرآن کریم دارای لایه هایی است که از آنها در روایات به بطن تعبیر شده است.

وی گفت: در برخی روایات بیان شده است که امام معصوم آیه ای را تفسیر می کنند به چیزی که شبیه ظاهر نیست بلکه آنچه امام تفسیر کرده اند، بطن قرآن است.

حجت الاسلام والمسلمین فیاضی تصریح کرد: نکته دوم این است که روش استنتاجی که در منطق خوانده ایم برای آن است که چند چیز را در کنار هم بگذارند و یک مطلب دیگر بیاید؛ هزاران راه استنباط و استفاده از ضمیمه کردن آیات قرآن کریم برای رسیدن به یک مطلب جدید را باید دنبال کرد.

رئیس هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی بیان کرد: خداوند در سوره یوسف بیان می دارند که قرآن کریم چیزی نیست که بشر آن را ساخته باشد، بلکه قرآن تفصیل همه چیز است، یعنی در قرآن کمبودی وجود ندارد و چیزی نیست که در قرآن بیان نشده باشد.

وی با اشاره به روایات مرتبط به تبیان بودن قرآن، گفت: بسیاری از این روایات دارای اسناد معتبر است؛ امام صادق(ع) می فرمایند که خداوند پیامبر را آخرین پیامبر و قرآن را آخرین کتاب قرار دارد که تبیان همه چیز از اشیا و زمین و آسمان و بهشت و نار و... است؛ همچنین بیان می دارد که هرچه در آینده قرار است بشود در قرآن وجود دارد.

حجت الاسلام والمسلمین فیاضی با بیان اینکه همه چیز در قرآن آمده  تصریح کرد: علامه طباطبایی می فرمایند که در قرآن همه چیز وجود دارد ولی نفرمودند که هر مفسری همه چیز را می تواند بفهمند.

وی افزود: اگر کسی می خواهد قرآن را داشته باشد باید مبین قرآن را نیز داشته باشد و اگر کسی دنبال مبین قرآن است به این دلیل است که او چیزی جز قرآن نمی گوید و هر علمی که دارد، از قرآن است.

رئیس هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی با ذکر این مطلب که قرآن کریم در تفسیر خود نیازمند چیزی نیست، بیان کرد: علامه طباطبایی در همین مقدمه تفسیر بیان فرمودند که شما ببینید رسول اکرم به چیزی جز قرآن برای تبیین قرآن تمسک نفرمودند.

وی گفت: اگر کسی تنها ظاهر را می فهمد تنها در همان حد می تواند تفسیر قرآن به قرآن کند ولی اگر کسی به لایه هایی از باطن دست یافت می تواند از همان لایه ها استفاده کند و آیه ای را به آیه دیگر ارجاع داده و تفسیر کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha