جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
بوی بد تهران

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

بوی نامطبوع پایتخت مرموز ماند

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: با وجود پیگیری‌ها و اعزام تیم‌های کارشناسان در سطح شهر علت و منشاء بوی نامطبوع تهران شناسایی نشد.محمد رستگاری اظهار داشت: تیم های کارشناسی محیط زیست مسیر شرق و مناطق مرکزی را با دستگاه پرتابل اندازه گیری کردند اما گازهای خطرناک را مشاهده نکردند.وی افزود: با ورود سامانه بارشی به استان و ناپایداری جوی این بوی نامطبوع در بعضی از مناطق از بین رفته و امکان ردگیری آن وجود ندارد.معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران به شهروندان اطمینان داد که خطری سلامت آنان را تهدید نمی کند و جای نگرانی وجود ندارد.عصر روز گذشته (دوشنبه ۱۱ آذر) در برخی مناطق مرکزی و جنوبی پایتخت بوی نامطبوع ایجاد شد که هنوز منشاء آن مشخص نیست.در همین زمینه استاندار تهران نیز اعلام کرد که شرکت گاز و سایر دستگاه های مربوطه مشغول بررسی علت این بوی نامطبوع هستند.همچنین معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان تهران درباره منشاء انتشار بوی نامطبوع در برخی مناطق تهران گفته است هیچ یک از سازه ها و تاسیسات این شرکت منبع انتشار این بو نیستند.

شاه علامت آنفلوانزا کشف شد

فرشید رضایی کارشناس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که ۸۰ درصد موارد ابتلا به آنفلوانزا معمولا بدون علامت، کم علامت و یا خفیف هستند که نیازی نیست به پزشک مراجعه کنند. وی افزود: مراجعه به پزشک زمانی لازم می شود که فرد مبتلا در روز دوم و سوم بیماری، احساس تنگی نفس می کند.رضایی با اشاره به انواع بیماری های فصل سرما که یکی از آنها آنفلوانزا است، گفت: معمولا علامت آنفلوانزا با درد بدن، گلو درد، سرفه و تب بالا همراه است. کارشناس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که این بیماری در موارد خفیف هیچ خطر جدی نداشته و کشنده نیست، افزود: در ۲۰ درصد موارد که تب بیمار در روزهای سوم و چهارم کنترل نمی شود و پایین نمی آید، لازم است پزشک حتما او را ویزیت کند و اگر عفونت به ریه ها نریخته بود، می تواند به بیمار اطمینان دهد که مشکل خاصی نیست و خوب می شود. رضایی ادامه داد: اما اگر تب بیمار در روزهای پنجم و ششم کم نشد، لازم است مجدد نزد پزشک برود و اگر نیاز بود، بستری شود. در همین حال، مسعود مردانی متخصص بیماری های عفونی، مهم ترین علامت آنفلوانزا را تب ناگهانی و بالای ۳۹ درجه دانست و گفت: تب در آنفلوانزا بر خلاف سرماخوردگی که به ندرت به ۳۸ درجه می رسد، به بالای ۳۹ و ۴۰ درجه می رسد.وی افزود: فرد سرما خورده با علائمی مثل آبریزش بینی و عطسه درگیر می شود اما شاه علامت آنفلوانزا، تب بالا و درد بدن است. مردانی ادامه داد: آنفلوانزا با عفونت گوش میانی و ریه ها همراه است و اگر فرد مبتلا دچار بیماری زمینه ای نباشد و واکسن آنفلوانزا زده باشد، خطری او را تهدید نمی کند. این متخصص بیماری های عفونی تاکید کرد: افراد بالای ۶۰ سال، بیماران قلبی و ریوی، کلیوی، افراد دیابتی، کسانی که آسم دارند و زنان باردار، اگر واکسن آنفلوانزا نزده باشند، باید از آنفلوانزا بترسند.  مردانی ادامه داد: در کودکان ۶ ماه تا ۶ سال، ممکن است علائم آنفلوانزا شدید باشد. وی، شستشوی مکرر دست ها را مهم دانست و گفت: ثابت شده که شستن مکرر دست ها با آب و صابون، می تواند زنجیره انتقال ویروس را قطع کند. در همین حال، فرشید رضایی کارشناس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، افزود: آنفلوانزا بیماری است که با سیستم ایمنی بدن درگیر می شود. این ویروس، در جهان بسیار مهم تلقی می شود و علت آن نیز، تغییراتی است که هر سال در نوع بروز این ویروس مشاهده می شود. وی ادامه داد: اگر بیمار مبتلا با تنگی نفس به همراه خس خس سینه و سرگیجه مواجه بود، حتما به پزشک مراجعه کند.رضایی افزود: در ۹۹ درصد موارد اگر بیمار به موقع نزد پزشک برود، اقدامات درمانی جواب می دهد.وی با اشاره به شیوع بالای ویروس آنفلوانزا طی سال جاری نسبت به سال گذشته در کشور، گفت: گذر از دوره تب دار بیماری مهم است که باید نسبت به آن توجه داشت. یعنی در روزهای پنجم و ششم، که دوره انتقال ویروس است، باید نکات به بهداشتی را دقیق رعایت کنیم. کارشناس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، با توصیه به والدین که کودکان مدرسه ای دارند، افزود: بچه ها حتما ماسک بزنند و از دست دادن با دیگران خودداری کنند.رضایی ادامه داد: ویروس آنفلوانزا به مدت ۳۰ دقیقه روی دست ها می ماند و از همین رو، شستن دست ها با آب و صابون، خیلی مهم است. کارشناس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، در ارتباط با آلودگی هوا و شیوع آنفلوانزا، گفت: آلودگی هوا منجر به شیوع ویروس آنفلوانزا نمی شود، اما روی شدت بیماری اثرگذار است.

پلیس به شهرداری چراغ قرمز داد

طرح جدید ترافیک از سوی پلیس رد شد. پلیس اصلاحات را برای شهرداری فرستاد اما شهرداری جوابی نداد.پلیس شهرداری را تهدید کرد که اگر پاسخی ندهد یکطرفه عمل خواهد کرد.درگیری‌ها بالا گرفت.دعوا بر سر محدوده‌ای که طرح کاهش آلودگی نام گرفته، به اوج خود رسیده است.پلیس از زمانی که  طرح زوج و فرد حذف و طرح کاهش آلودگی جایگزین آن شد اما و اگرهایی داشت اما شهرداری به این قائل بود که طرح جدید، کاهش آلودگی و ترافیک را در برخواهد داشت. طرحی نو که شهرداری تهران آن را درانداخت تردد خودروها را در محدوده زوج و فرد از روال قبلی خارج  ساخت و اجازه ۲۰ روز تردد رایگان به آنها داد؛ در ادامه هم عنوان شد که هر خودرو می‌تواند  با پرداخت مبلغ مشخص شده در محدوده کاهش آلودگی تردد کند. پولی کردن تردد در حلقه دوم طرح ترافیک ، درآمدزایی و دریافت عوارض شهری از جمله انتقادهای پروپیمان به طرح جدید شهرداری تهران بوده و هست؛ اما در این بین مدیران شهری همواره این اظهارنظرها را رد کرده و مخالفت‌ها را ناشی از خردورزی و صرفا براساس نظریات شخصی دانسته و از کاهش آلودگی و کاهش درآمد به واسطه اجرای حلقه دوم ترافیک دم می‌زنند؛ اظهاراتی که پلیس همواره آنها را رد کرده و درآمدزایی را اصرار اصلی شهرداری برای اجرای آن می‌داند. سردار محمدرضا مهماندار با انتقاد به طرح کاهش آلودگی اظهار داشت: حلقه دوم طرح ترافیک پایتخت هم اکنون در حال اجرا است؛ پلیس نظرات کارشناسی خود را در قبال طرح مذکور نوشته و به شهرداری ارائه کرده و باید این تغییرات در طرح فوق انجام شود. سردار مهماندار عمده اعتراض پلیس به طرح کاهش آلودگی را عدم ممنوعیت مطلقی دانست که برای این طرح مدنظر است.وی گفت: مساله دیگر کاهش زمان اجرای طرح ترافیک پایتخت است چرا که در نیمه دوم سال هوا زودتر تاریک شده و مردم برای زودتر رسیدن به منزل و انجام کارهای روزمره مترصد ورود به معابر هستند؛ برای اینکه فشار را از معابر پیرامونی برداشته و مردم بتوانند سریع‌تر کارهای خود را انجام دهند پیشنهاد داده‌ایم که زمان طرح ترافیک و زمان طرح کاهش آلودگی کاهش یابد. سردار سیدکمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا نیز با رد طرح ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد: در حال حاضر وضعیت ترافیک تهران وضعیت مطلوبی نیست و طرح کاهش آلودگی نه در ترافیک و نه در کاهش آلودگی تاثیر داشته است.سردار هادیانفر تاکید کرد: با استماع اظهارنظرکارشناسان، تصمیم بر این گرفته شد که نتایج کارشناسی به شهردار تهران ارسال شود. در این نامه اعلام کرده‌ایم که طرح فوق، نه مساله ترافیک تهران را مرتفع کرده ؛ نه گره ترافیکی؛ نه افزایش سفر و نه آلودگی هوا را؛  فقط برای مردم بار مالی ایجاد کرده است. رئیس پلیس راهور ناجا با تاکید بر این مطلب که اصرار شهرداری فقط به خاطر پول است نه مدیریت ترافیک ؛ در پاسخ به دیگر پرسش در این خصوص که پلیس فقط یک رای در شورای ترافیک دارد، گفت: مدیریت ترافیک با پلیس است و این موضوع را قانون تکلیف کرده است. در بحث تردد و ترافیک پلیس مسؤولیت دارد؛ بنابراین ما آخرین نظرات خود را ارائه کرده‌ و منتظر جواب شهردار هستیم. اگر در راستای ایفای مدیریت ترافیک، کاهش آلودگی و احقاق حقوق مردم کاری انجام نشود جلسه شورای عالی ترافیک را با حضور وزیر کشور برگزار خواهیم کرد.

اجلاس آب و هوایی مادرید به هشدار اقلیمی سازمان ملل ختم شد

در آستانه اجلاس آب و هوایی مادرید، دبیر کل سازمان ملل درباره تغییرات اقلیمی در جهان هشدار داد.گوترش با اشاره به گزارش سازمان ملل مبنی بر اینکه پنج سال گذشته، گرم‌ترین سال‌ها در طول تاریخ بوده است، گفت: آلودگی هوای ناشی از تغییرات اقلیمی سالانه، هفت میلیون نفر را به کام مرگ می‌کشاند.نشست آب‌وهوایی «کاپ ۲۵ مادرید» از امروز با حضور نمایندگان حدود ۲۰۰ کشور در پایتخت اسپانیا آغاز به کار می‌کند.مهمترین هدف این اجلاس دو هفته ای، تکمیل آیین‌نامه پیمان آب‌وهوایی پاریس و اجرای آن از سال آینده میلادی است. این آیین‌نامه ۵ سال پیش به امضای اعضا رسیده، اما اجرایی نشده است.اهداف اصلی پیمان آب‌وهوایی پاریس، کاهش ۴۵ درصدی انتشار گازهای کربنی تا سال ۲۰۳۰، به صفر رساندن انتشار دی‌اکسید کربن تا سال ۲۰۵۰ و تثبیت افزایش دمای جهانی در ۱/۵ درجه سانتیگراد تا پایان قرن است که تاکنون اقدامات قابل توجهی برای تحقق آن‌ها نشده است.

برج میلاد ناپدید شد

برج میلاد به عنوان یکی از نمادهای پایتخت که از تمامی مناطق تهران قابل رویت است به دلیل افزایش غلظت آلاینده‌های ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون و کاهش دید افقی دیگر قابل رویت نیست. برج میلاد به عنوان یکی از نمادهای پایتخت که از تمامی مناطق تهران قابل رویت است به دلیل افزایش غلظت آلاینده‌های ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون و کاهش دید افقی دیگر قابل رویت نیست.همزمان با دومین روز از آذر فصل پاییز هوای تهران با افزایش غلظت آلاینده ها و به خاطر پایداری جوی و سکون هوا آلوده است و ۸ روز کیفیت هوای این استان برای گروه های حساس (بیماران قلبی و ریوی، سالمندان، زنان باردار و کودکان) و یک روز برای همه افراد جامعه ناسالم شده است.در همین راستا کمیته اضطرار در استان تشکیل شده و تصمیم هایی برای کاهش آلودگی هوا و سلامت شهروندان گرفته شده است که تعطیلی سه روزه مهدهای کودک، پیش دبستانی و ابتدایی در پنجم، نهم و دهم آذر و اجرای طرح زوج و فرد از درب منازل، ممنوعیت تردد کامیون ها از جمله این موارد بود.هم اکنون نیز بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران شاخص لحظه ای از لحاظ افزایش غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون به ۱۵۱ و ناسالم برای همه افراد جامعه اعلام شده است.متوسط میزان غلظت آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون طی ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ساعت ۱۵و نیم از ۱۳۶ به ۱۵۱ واحد رسید.ایستگاه‌های پارک شکوفه (منطقه ۱۴) با شاخص ۱۶۶ و دانشگاه شهید بهشتی (منطقه۱) با شاخص ۷۷ در ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ساعت ۱۱ امروز به ترتیب بیشترین و کمترین آلایندگی را در سطح مناطق تهران داشته اند.به گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص کیفیت هوا (Air Quality Index = AQI) معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامتی افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط سالم (زرد و حدمجاز استاندارد یا حد سلامت)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک (ارغوانی) تعیین شده است.همچنین بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران با نفوذ سامانه بارشی از بعدازظهر امروز افزایش ابر و از غروب بتدریج بارندگی از غرب و شمال استان آغاز می شود که در تهران و مناطق جنوبی بارش باران و در مناطق شمالی و ارتفاعات بارش باران و برف پیش بینی می شود.وضعیت هوای تهران امشب و فردا نیازمند وزش باد و بارش بارانی است تا غبار از شهر را بزداید.

سیل مرگبار از فرانسه و هند قربانی گرفت

بارندگی سیل آسا، در ایالت تامیل نادو هند، سبب مرگ ۱۰ و آواره شدن ۸۰۰ نفر شده است.مدارس و دانشکده‌ها در برخی مناطق ایالت‌های "تامیل نادو" و " پودوچیری " تعطیل شدند.این اقدام پس از هشدار بخش هواشناسی درباره احتمال بروز سیل در برخی مناطق اتخاذ شده است.بر اثر وقوع سیل در جنوب شرق فرانسه هم وضع هشدار اعلام شده است.مقامات فرانسه اعلام کردند: بر اثر وقوع سیل در منطقه ریوریا (Riviera) دو نفر جان باختند.سه امدادگر بر اثر سقوط بالگرد در نزدیکی مارسی فرانسه جان خود را از دست دادند.وقوع سیل در جنوب فرانسه، تعطیلی بسیاری از رویدادهای فرهنگی و ورزشی را سبب شده است.هفته گذشته نیز به دنبال بارش شدید باران شش نفر جان باختند.در آمریکا نیز، طوفان زمستانی ۸۰۰ پرواز را لغو و حدود ۶ هزار پرواز دیگر را به تاخیر انداخت.به علت احتمال طوفان و بارندگی شدید، چهل میلیون آمریکایی در ایالت‌های جنوبی کشور آمریکا در وضعیت هشدار قرار دادند.

دولت حقوق بازنشستگان را اصلاح کرد

رئیس سازمان برنامه و بودجه از اختصاص ۶ هزار میلیارد تومان برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در سال ۹۹ خبر داد.نوبخت، درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان، گفت: مجلس در سال جاری برای این موضوع ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی کرد که دولت از اختیاری که برای افزایش سقف مربوط به این کمک‌ها بود، استفاده و اعتبار مربوط به آن را به ۵ هزار میلیارد تومان افزایش داد.رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: تصمیم داریم برای سال ۹۹ نیز، ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار برای همسان سازی حقوق در نظر گیریم.

اف بی آی درباره تلویزیون های هوشمند هشدار داد

اف. بی. آی طی بیانیه‌ای در وبسایت خود، در مورد خطرات احتمالی تلویزیون‌های هوشمند هشدار داد."پلیس فدرال آمریکا" (FBI) به کسانی که قصد خرید تلویزیون هوشمند را دارند، هشدار داده و از آن‌ها خواسته تا پیش از خرید این تلویزیون‌ها، نکاتی را بدانند.تلویزیون‌های هوشمند، تلویزیون‌هایی با ظاهر معمولی هستند، اما قابلیت اتصال به اینترنت را دارند و به بسیاری از سیستم‌های کنونی اینترنتی متصل می‌شوند.این تلویزیون‌ها با وجود داشتن کارآیی، مانند هر سیستم قابل اتصال به اینترنتی، قابلیت آسیب‌پذیری امنیتی  دارند و در معرض خطر حمله هکرها هستند. علاوه بر این، همه تلویزیون‌های هوشمند، به دوربین و میکروفن متصل می‌شوند. با وجود همه این نکات، تولیدکنندگان این سیستم‌ها مانند تولیدکنندگان سایر دستگاه‌های قابل اتصال به اینترنت، معمولا امنیت را در اولویت قرار نمی‌دهند.اف. بی. آی در روزهایی که تب خرید این سیستم‌ها شیوع یافته، هشدارهایی را در وبسایت خود درباره خطرات احتمالی تلویزیون‌های هوشمند منتشر کرده است.در سایت این سازمان آمده است: در مورد این تلویزیون‌ها باید گفت علاوه بر اینکه امکان شنیدن و دیدن کاربران توسط سازندگان این سیستم‌ها وجود دارد، امکان ورود هکرها به خانه کابران نیز فراهم می‌شود و آن‌ها می‌توانند به سیستم‌های قفل شده کاربران، دسترسی مستقیم داشته باشند.هکرها می‌توانند کنترل تلویزیون‌هایی که ایمنی لازم را ندارند، به دست بگیرند و در موارد حادتر، حتی دوربین و میکروفن آن‌ها را کنترل کنند و اطلاعات خصوصی کاربران را ببینند و بشنوند.حمله به تلویزیون‌های هوشمند، به ندرت رخ می‌دهد، اما نمی‌توان گفت که این حمله‌ها هرگز پیش نمی‌آیند. از آنجا که هر تلویزیونی با نرم‌افزار تولیدکننده خود همراه است و معمولا برنامه امنیتی غیرقابل اطمینان و نامنظمی دارد، برخی از این ابزار می‌توانند نسبت به سایر ابزارها آسیب‌پذیرتر باشند.اگرچه اخطار اف. بی. آی به ترس‌های واقعی پاسخ می‌دهد، اما یکی از موضوعاتی که می‌تواند موجب نگرانی بیشتر شود، میزان گردآوری داده‌های ردیابی شده از تلویزیون‌های هوشمند است.

عربستان بازهم طناب دار را برای شیعیان بالا کشید

دادگاهی در عربستان، پنج شهروند شیعه را به اعدام محکوم کرد.دادگاه ریاض، این ۵ تن را که از اهالی منطقه عوامیه و قطیف هستند به اقدامات ضد امنیتی متهم کرده بود.این پنج شهروند شیعی بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ بازداشت شده بودند.رژیم سعودی اردیبهشت امسال نیز ۳۷ شهروند را که بیشتر از شهرهای قطیف، احسا و مدینه بودند، اعدام کرد.

بارش برف و باران ادامه یافت

کارشناس سازمان هواشناسی: در نوار غربی کشور، دامنه‌های جنوبی البرز و سواحل دریای خزر بارش خواهیم داشت که در نقاط سردسیر و ارتفاعات شمالی بارش‌ها به شکل برف و جنوبی رعد و برق خواهد بود.فریبا گودرزی افزود: مناطقی از مرکز و جنوب نیز بارش‌های پراکنده خواهند داشت و شدت بارش‌ها امروز در استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، غرب فارس، شرق و شمال خوزستان، بوشهر، لرستان، گیلان، نیمه غربی مازندران و ارتفاعات البرز مرکزی و غربی خواهد بود.وی اظهار داشت: در این مناطق به علت شدت بارش احتمال آبگرفتگی معابر، بالا آمدن آب رودخانه‌ها، مسیل‌ها، سیلابی شدن وجود دارد همچنین پیش‌بینی شده که در جاده‌های کوهستانی شاهد مه‌گرفتگی، کولاک و لغزندگی باشیم از این رو هم‌وطنان و رانندگان در این مسیرها مراقب باشند.گودرزی ادامه داد: فردا چهارشنبه از میزان بارش‌ها در نیمه غربی کشور کاسته می‌شود و بارش‌ها در مناطقی از شرق وجنوب شرق به صورت پراکنده ادامه خواهد داشت، پنجشنبه با ریزش هوای سرد در عرض‌های بالاتر در نوار شمالی کشور بارش‌ها دوباره آغاز می‌شود.وی گفت: از امروز تا جمعه دریای خزر مواج است از جمعه و شنبه آب‌های جنوبی کشور مواج خواهد شد.

دولت برای دوگانه سوز کردن دست به جیب شد

بر اساس مصوبه شورای اقتصاد، دولت از محل صرفه جویی در مصرف بنزین، به وانت بارها، تاکسی ها، ون‌ها و مسافربرهای شخصی کمک بلاعوض برای گازسوز کردن ارایه می‌کند. شورای اقتصاد در جلسه فوق‌العاده بنا به پیشنهاد مشترک وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه با هدف حمایت و کاهش هزینه‌های حمل و نقل عمومی و بهبود هوای شهرها، به استناد ماده ١٢ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر تصویب کرد که برای تبدیل خودروهای عمومی و مسافر بر شخصی بنزین‌سوز به سی‌ان‌جی‌سوز (کارخانه‌ای و کارگاهی)، اصل و فرع تسهیلات مالی را که به مالکان خودروها یا کارخانه‌ها پرداخت می‌شود، تضمین و بازپرداخت کند.این مصوبه بیش از یک میلیون و چهارصد هزار خودرو را در برمی‌گیرد و همه خودروهای تاکسی، وانت، ون و مسافربر شخصی کشور شامل این مصوبه می‌شوند.سقف تعهد دولت در این مصوبه برای پرداخت کمک بلاعوض به مالکان خودروهای یاد شده، بیش از ۶ هزار و پانصد میلیارد تومان است که از محل صرفه‌جویی در مصرف بنزین سهمیه‌ای تامین و پرداخت خواهد شد.سهمیه بندی بنزین و اصلاح قیمت ان از ۲۴ ابان آغاز شده و از ان زمان تا کنون، حدود ۲۰ درصد از مصرف بنزین کاهش پیدا کرده است.با این حال افزایش قیمت تجهیزات دوگانه سوز کردن خودروها باعث شده تا با وجود استقبال مالکان خودرو برای گاز سوز کردن، اما امکان تبدیل خودروها وجود نداشته باشد.

گزارش تکان‌دهنده از فال‌گیران آنلاین منتشر شد

فالگیرها و رمال‌های زیادی که ادعاهای عجیب و غریب در این حوزه دارند، سالهاست که با شیوه‌های مختلف در حال خالی کردن جیب مردم هستند. احتمالا در دو دهه اخیر اخبار مختلفی هم درباره دستگیری این افراد توسط نیروهای پلیس شنیده و خوانده‌ باشید، در سال‌های اخیر با گسترش شبکه‌های اجتماعی شاهد رشد قارچ گونه این فالگیرها نیز بوده‌ایم.این روزها حتی ردپای آن‌ها را هم در سایت‌های انتشار آگهی‌های فروش نظیر سایت دیوار می‌توان پیدا کرد، افرادی که در سایت‌ها در ازای خدمات فال‌گیری درآمدزایی هم می‌کنند! آن‌ها علاوه بر اینکه حال و آینده  را پیش بینی می‌کنند،  در همه مسائل زندگی، از ماجراهای عاطفی گرفته تا خرید و فروش کالا و املاک هم می‌توانند نظر بدهند!قیمت آنها برای انواع فال و بسته به نوع فال گرفتن دارد. حضوری و غیرحضوری قیمتشان متفاوت است. فال تاروت، نخود و قهوه از معروف ترین‌ها هستند. با یکی از همین آگهی‌ها تماس گرفتیم و در این باره سوال کردیم، این فالگیر توضیح داد که از راه دور و پشت تلفن همه انواع فال را می‌تواند بگیرد و برای فال قهوه هم میتوان عکس فنجان قهوه را برایش فرستاد، هم اینکه به نیت ما، قهوه بخورند! اما قبل از هرکدام این‌ها باید مبلغ درخواستی را واریز کنیم و بعد به ما وقت می‌دهد تا از آینده‌مان بگوید.

قربانیان آنفلوانزا مشخص شدند

قاسم جان بابایی، با اشاره به شیوع ویروس آنفلوانزا در کشور، گفت: تاکنون ۴ هزار نفر به علت ابتلا به آنفلوانزا در بیمارستان های کشور بستری شده اند.وی با تاکید بر موجود بودن داروی مورد نیاز بیماران مبتلا به آنفلوانزا در بیمارستان های کشور، افزود: اکثر این بیماران پس از گذراندن دوره بیماری و بهبودی، از بیمارستان ترخیص شده اند. معاون درمان وزارت بهداشت، بر ضرورت رعایت بهداشت فردی و عمومی در جهت پیشگیری از انتقال ویروس آنفلوانزا در جامعه، گفت: شستشوی مکرر دست ها، در پیشگیری از انتقال بیماری خیلی مهم است.جان بابایی افزود: اورژانس های سراسر کشور در آمادگی کامل به سر می برند.

چین نیروگاه فضایی خورشیدی را کلید زد

سازمان فضایی چین می‌خواهد یک نیروگاه خورشیدی در فضا بسازد تا با انرژی آن امکان امدادرسانی در مناطق صعب‌العبور فراهم شود. چین اعلام کرده‌است تا سال 2035 اقدام به ساخت یک نیروگاه خورشیدی در فضا می‌کند. این نیروگاه می‌تواند انرژی ذخیره شده را در قالب امواج ماکروویو و لیزر به نقاطی از زمین که دسترسی به آن مشکل است بتاباند. همچنین این نیروگاه با توان بالایی که میزان اتکا به سوخت‌های فسیلی را کاهش خواهد داد.این نیروگاه به دلیل استقرار در خارج جو کره زمین بهره‌وری بیشتری داشته و امواج خورشید را با قدرت بیشتر دریافت می‌کند. انرژی ذخیره شده هم می‌تواند در هر کجای زمین به پایگاه‌های دریافت تابانده شود.سرمایه‌ای که چین برای ساخت این نیروگاه در نظر گرفته معادل 28 میلیون دلار است.

تهران دهمین روز متوالی آلوده را تجربه کرد

کیفیت هوای تهران با شاخص 142 در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه قرار دارد بنابراین بهتر است افراد مبتلا به بیماری قلبی یا ریوی‌، سالمندان و کودکان فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.همچنین پیش‌بینی‌های انجام‌ شده در شرکت کنترل کیفیت هوا حاکی از آن است که افزایش ابرناکی و گاهی بارش پراکنده در طی روز همچنین عدم وزش باد برای پراکندگی آلاینده‌ها فراهم نشده و احتمال می‌رود به‌تدریج بر غلظت آلاینده‌ها افزوده شود همچنین افزایش حجم ترافیک شبانگاهی و تجمع ذرات معلق سبب کاهش کیفیت هوا و برقراری وضعیت نامطلوب در بیشتر مناطق پایتخت خواهد شد.ر ساعات پایانی همراه با بارش باران رفته‌رفته بر سرعت باد افزوده خواهد شد و انتظار می‌رود تا حدی از غلظت آلاینده‌ها کاسته شود؛ تداوم بارش‌ها و وضعیت جوی مساعد تا صبح روز سه‌شنبه (12 آذر 98) سبب می‌شود که باوجود آغاز تردد خودروها، کیفیت هوا در وضعیت مطلوب قرار بگیرد.در طی روز با کاهش سرعت باد پراکندگی آلاینده‌ها تا حدی محدود خواهد شد، با این‌حال غلظت آلاینده‌ها نسبت به روز گذشته با کاهش روبه‌رو خواهد شد؛ شایان‌ ذکر است در اواخر وقت سه‌شنبه در ساعات اوج ترافیک شبانگاهی در برخی مناطق پرتردد، کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود.در حال حاضر دمای هوا 14 درجه سانتیگراد است و پیش‌بینی می‌شود کمینه دما در روز آینده 7 درجه و بیشینه دما 15 درجه باشد.

استرالیا برای شناسایی رانندگان دست به دامان هوش مصنوعی شد

پلیس استرالیا با تکیه بر هوش مصنوعی و به صورت خودکار، استفاده راننده از گوشی را تشخیص داده و ثبت می‌کند. پلیس "نیو ساوت‌ ولز" استرالیا با کمک هوش مصنوعی به مقابله با معضل استفاده از گوشی در هنگام رانندگی برخاسته است.پایگاه خبری "بلومبرگ" در گزارشی نوشت، پلیس استرالیا برای غلبه بر این چالش دوربین‌هایی را در سطح شهر نصب کرده‌اند که با تکیه بر هوش مصنوعی و به صورت خودکار استفاده راننده از گوشی را تشخیص داده و ثبت می‌کند؛ تصاویر ثبت شده سپس توسط اپراتورها بازبینی می‌شود تا احتمال خطا به حداقل برسد.نسخه‌های اولیه این فناوری به وسیله تکنولوژی تشخیص اتوماتیک(ANPR) تاثیر شگرفی در کمک به شناسایی و جلوگیری از ارتکاب جرم داشته است؛  این دستگاه در هر 30 ثانیه یک راننده متخلف در بزرگراه شش خطه را شناسایی می‌کند؛ این کار با استفاده از توانایی بزرگ‌نمایی(زوم) روی رانندگان در حال عبور میسر می‌شود.این دوربین‌ها علاوه بر سطح شهر، به‌زودی روی ماشین‌های پلیس هم نصب خواهند شد.رانندگان متخلفی که توسط این دوربین‌ها شکار شوند باید خود را برای پرداخت 233 دلار آمریکا و در برخی موارد دریافت 5 نمره منفی آماده کنند! در صورتی که تخلف در محدوده مدارس روی داده باشد این جریمه به 457 دلار و 10 نمره منفی افزایش پیدا می‌کند.پلیس استرالیا می‌گوید: «افسران پلیس در حال حاضر از روش‌های مختلفی برای شناسایی رانندگان متخلف استفاده می‌کنند؛ نظارت مستقیم کنار جاده‌ای توسط مامورین آموزش دیده، روش اولیه تشخیص است؛ با این حال، دوربین‌های دوربرد با موفقیت مورد استفاده قرار گرفته‌اند و دوربین‌های تعبیه شده روی کلاه ایمنی پلیس‌های موتور سیکلت سوار همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرند.مقامات استرالیا اطمینان دارند که این امر منجر به حوادث کمتری خواهد شد؛ "برنارد کارلتون"، رئیس دولت نیو ساوت ولز  اظهار داشت که الگوسازی مستقل نشان داده این امر می‌تواند از 100 تصادف شدید و تلفات جدی در فاصله 5 سال جلوگیری کند.

سازمان جهانی بهداشت گزارش ایدزی های جهان را منتشر کرد

بنابر گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO) به مناسبت روز جهانی "آگاهی بخشی درباره ایدز"، تا پایان سال 2018 دست‌کم 37 میلیون و 900 هزار نفر به بیماری ایدز مبتلا هستند. پایگاه خبری "یورونیوز" در گزارشی نوشت، بیش از 36 میلیون نفر از این تعداد بزرگسال و 1 میلیون و 700 هزار نفر دیگر کودک بوده‌اند.از این تعداد، بیماری در 79 درصد از مبتلایان تشخیص داده شده است و 62 درصد از این جمعیت در حال درمان هستند؛ 53 درصد از این تعداد توانسته‌اند به کمک درمان‌های مداوم سطح این ویروس را در بدن خود کاهش دهند تا جایی که به میزان قابل توجهی خطر انتقال این ویروس از طریق آنها به دیگران کم شده است.بر اساس گزارش اعلام شده توسط این سازمان، دست‌کم 8 میلیون و 100 هزار نفر دیگر در سراسر جهان به این ویروس آلوده هستند که هنوز وجود این ویروس در بدن آنها تشخیص داده نشده و به همین دلیل امکان درمان آنها وجود ندارد.بنابر اعلام "تدروس آدهانوم" مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، شمار مبتلایان به این بیماری به‌طور چشمگیری افزایش یافته است؛ اگرچه اکنون بیش از هر زمانی مبتلایان این بیماری تحت مداوا هستند اما هنوز بیماران بسیاری از این معالجه‌ها بی‌بهره‌اند زیرا هنوز وجود چنین ویروسی در بدنشان تشخیص داده نشده است. این سازمان اعلام کرد که در حال حاضر دو سوم مبتلایان به بیماری ایدز (25 میلیون و 600 هزار نفر) در قاره آفریقا زندگی می‌کنند. نگرانی‌ها درباره سرعت گسترش ایدز در شرق اروپا و آسیای مرکزی، همچنین خاورمیانه و شمال آفریقا نیز رو به افزایش است و بنابر تحقیقات جدید خطر ابتلاء به این ویروس در این مناطق 95 درصد افزایش یافته است؛ در آمریکای شمالی و اروپای غربی ویروس ایدز در مناطق شهری گسترش زیادی یافته اما به دلیل دسترسی بهتر و سریع‌تر مبتلایان به امکانات درمانی، میزان تلفات این بیماری به‌طور قابل توجهی کاهش یافته است. سازمان جهانی بهداشت بر ضرورت انجام آزمایش‌های «اچ آی وی» برای تشخیص زودهنگام ابتلاء به این بیماری و آغاز هرچه سریع‌تر درمان تاکید دارد؛ به گفته این سازمان با این روش، حتی آنهایی که نتیجه آزمایش‌هایشان منفی است (یعنی مبتلا به این بیماری نیستند) نیز امکان این را می‌یابند که با بهره‌گیری از خدمات مناسب، از ابتلاء به چنین بیماری‌ای در آینده پیشگیری کنند.به کمک این آزمایش، می‌توان سالانه از ایجاد 1 میلیون 700 هزار عفونت جدید جلوگیری کرد.

آخرین رتبه علمی ایران در سال 2018 مشخص شد

هر چند همواره تاکید می‌شود که باید آسیب‌های مقاله گرایی را در نظر گرفت، اما انتشار مقالات علمی معتبر و قابل استناد، در نشریات معتبر علمی دارای ضریب تأثیر بالا، یکی از شاخص‌های سنجش دانش در کشورهای مختلف محسوب می‌شود. ایران توانسته است با انتشار نزدیک ۵۰۰۰۰ مقاله در سال ۲۰۱۸ در جایگاه پانزدهم جهان قرار گیرد. «ضریب تأثیر» یکی از شناخته شده‌ترین ضرایب کیفیت مجلات است که سالانه توسط موسسه ISI منتشر می‌شود. با وجود معرفی ضرایب علم سنجی گوناگون مانند شاخص هرش، آیگن فاکتور و ... همچنان محققان تلاش می‌کنند کارهای برجسته خود را در نشریات با ضریب تأثیر بالاتر منتشر کنند.در سال ۲۰۱۸ میلادی بیش از ۲ میلیون و ۶۸۰ هزار مستند در پایگاه داده WOS منتشر شده است. از این تعداد، ۲ میلیون و ۴۳۵ هزار و ۵۳ مقاله (حدود ۷۵درصد کل مستندات) بعنوان مقاله (Article و Review) ثبت شده اند. کشور ایران در این سال با انتشار حدود ۵۰۰۰۰ مقاله در جایگاه پانزدهم جهان قرار گرفته و این رتبه بندی بر اساس تعداد کل مقالات منتشر شده است .در واقع بررسی‌های بیشتر این مقاله‌ها نشان می‌دهد، ۶۹۱۲ (حدود ۱۴ درصد) مقاله‌ها از کشور ایران در سال ۲۰۱۸ در نشریات با ضریب تأثیربالاتر از ۴ منتشر شده‌اند. با توجه به اهمیت انتشار مقاله در نشریات دارای ضریب بالاتر از ۴ ، از این حیث جمهوری اسلامی ایران حائز رتبه ۲۱ جهانی انتشار مقاله در نشریات با ضریب تاثیر بیش از ۴ است.از این تعداد، ۸۲ مقاله نیز در نشریات با ضریب تأثیر بالاتر از ۱۵ منتشر شده‌اند که ۶۱ مقاله از آنها در نشریات با ضریب تأثیر بالاتر از ۲۰ منتشر شده‌اند.بنا بر پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تلاش کرده است با تاسیس فدراسیون سرآمدان علمی، تسهیلاتی را برای ترویج دانش در سطح ملی و بین الملی برای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگران برتر ایجاد کند.

آتش اُفت ریال دامان دارو را هم گرفت

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: قاچاق دارو از کشور به علت قیمت پایین آن در ایران و افت ارزش ریال نسبت به ارز کشورهای همسایه به مراتب نسبت به قبل بیشتر شده است و قاچاقچیان با سوءاستفاده از این فرصت با خروج دارو سودهای سرشاری کسب می کنند.محمدرضا شانه ساز افزود: با توجه به تفاوت قیمت دارو و تفاوت قیمت ارزش پول کشورمان با کشورهای همسایه از جمله کشورهای منطقه خلیج فارس، قاچاق دارو از ایران به این کشورها خیلی بیشتر از قبل شده است. علت اصلی افزایش قاچاق دارو به کشورهای همسایه پایین آمدن فاحش ارزش ریال نسبت به ارزهای دیگر است؛ به همین علت قاچاق دارو نسبت به گذشته صرفه و سود به مراتب بیشتری دارد.وی گفت: قاچاق داروهای تولید داخل از ایران به همه کشورهای همسایه انجام می شود و علاوه بر قاچاقچیان که از این فرصت برای کسب سود حداکثری استفاده می کنند و به طرق مختلف داروهای موجود در بازار کشور را خارج می کنند. قاچاق چمدانی هم وجود دارد و هم مسافران خارجی که به ایران می آیند و هم ایرانیانی که به کشورهای همسایه سفر می کنند، همه می دانند که یکی از اقلام پرسود برای انتقال و فروش آن در خارج کشور داروست که بازار مصرف هم دارد. شانه ساز افزود: البته خیلی از این افراد به قصد فروش و قاچاق این داروها را از کشور خارج نمی کنند و ممکن است اقوام آنان در کشورهای همسایه به این داروها نیاز داشته باشند، مثلا بیماران دیابت به انسولین نیاز دارند و چون مثلا تفاوت قیمت یک دوز انسولین بین ایران و کشورهای همسایه حدود ۲۴۰ هزار تومان است و بیماران دیابت نیز همیشه به این دارو نیاز دارند، مسافران و افرادی که از ایران به خارج سفر می کنند، مقداری انسولین یا داروهای دیگر را هم با خود می برند.رئیس سازمان غذا و دارو گفت: بسیاری از این افراد که به صورت کلی یا جزئی دارو از کشور خارج می کنند، به این فکر نمی کنند که به کشور و بیماران نیازمند به دارو ضرر می رسانند و فکر می کنند برای مصرف نزدیکان خود این کار را انجام می دهند. برای مقابله با این پدیده با نیروی انتظامی و مسئولان گمرک و مبادی مرزی همکاری را بیشتر کرده ایم. کشفیات داروهای قاچاق نیز بیشتر شده اما متاسفانه خروج دارو از کشور نیز به مراتب بیشتر از قبل شده است.

پرندگان مهاجر میهمان هورالعظیم شدند

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه ترمیم شکستگی‌های دایک مرزی هورالعظیم هنوز به اتمام نرسیده، گفت: شرایط آبی این تالاب بهبود یافته و جمعیت زیادی از انواع پرندگان زمستان گذر به آن مهاجرت کرده‌اند.سید عادل مولا اظهار داشت: شرایط آبی تالاب هورالعظیم از اواسط آبان ماه به دلیل افزایش خروجی سد کرخه و پایان برداشت آب برای کشت تابستانه بهبود یافته و در حال حاضر حدود ۴۵ مترمکعب برثانیه آب از انهار رودخانه کرخه وارد این تالاب می‌شود.وی با اشاره به مهاجرت پرندگان زمستان گذر به هورالعظیم گفت: تعداد زیادی از انواع پرندگان به تالاب مهاجرت کرده و گونه‌های شاخص همچون پلیکان، آکراس آفریقایی، اردک تاجدار، اردک بلوطی، اردک پاخاکستری و اردک مرمری در گشت و کنترل‌ها ثبت شده‌اند.مولا افزود: جمعیت خوبی از فلامینگو نیز در این تالاب مشاهده شده است.وی با بیان اینکه هم اکنون در حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد هورالعظیم آبدار است اضافه کرد: آب از مخزن ۳ به ۴ جریان دارد اما از به اندازه‌ای نیست که از مخزن ۴ به مخزن ۵ سرریز شود، مخزن شماره ۵ این تالاب به ویژه بخش شرقی این مخزن هنوز خشک است.به گفته وی مخزن شماره ۵ هورالعظیم محل تخلیه زهاب‌های کشاورزی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha