پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
دلار آمریکا

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

اقدام جنجالی ترامپ طلا را گران کرد

هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۱ درصد افزایش یافت و به ۱۴۵۶ دلار و ۲۲ سنت رسید.در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۱ درصد افزایش، به ۱۴۵۵ دلار و ۲۰ سنت رسید.دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه قانونی را امضا کرد که وزارت خارجه را ملزم می‌کند حداقل سالانه تایید کند هنگ کنگ به حد کافی از خودمختاری برخوردار است تا از شرایط تجاری مطلوب آمریکا برخوردار شود.پکن این اقدام را محکوم و اعلام کرد اقدامات متقابل قاطعی را انجام خواهد داد.به گفته جان شارما، اقتصاددان بانک ملی استرالیا، امضای این قانون از سوی ترامپ تردیدهایی را نسبت به امضای توافق تجاری میان آمریکا و چین برانگیخت و عامل تاثیرگذار بر رشد قیمت طلا شد.پیش از این رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده بود واشنگتن و پکن به توافق در خصوص فاز اول توافق تجاری نزدیک شده‌اند.بازارهای سهام آسیایی از صعود بازماندند و ارزش ین که یک دارایی امن به شمار می رود در برابر دلار افزایش یافت.بر اساس گزارش رویترز، طلا در معاملات روز گذشته تحت تاثیر آمار اقتصادی مثبتی که در آمریکا منتشر شده بود، ۰.۵ درصد صعود کرده بود. رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه سوم اندکی بهبود یافت و آمار هفتگی متقاضیان بیمه بیکاری کاهش یافت در حالی که سفارشهای جدید برای کالاهای بادوام ساخت آمریکا در اکتبر بیشترین افزایش را در ۹ ماه گذشته داشت.قیمت طلا که در شرایط بی‌ثباتی اقتصادی و سیاسی به پناهگاه مطمئن سرمایه تبدیل می‌شود از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۱۳ درصد رشد کرده که عمدتا تحت تاثیر جنگ تجاری آمریکا و چین و تاثیر منفی آن بر رشد اقتصاد جهانی بوده است.در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۳ درصد کاهش، به ۱۸۲۷ دلار و ۵۹ سنت رسید. هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد افزایش، به ۱۶ دلار و ۹۸ سنت رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد افزایش، ۸۹۳ دلار و ۱۳ سنت معامله شد.

«میر» روس ها لبه تحریم سوئیفت آمریکا را کند کرد

روسیه استفاده از جایگزین سوئیفت موسوم به سیستم پرداخت «میر» را با انگلیس کلید زد که در واقع پاسخ محکمی به تحریم های آمریکا است.روسیه سیستم پرداخت ملی خود موسوم به میر را در منطقه اروپا توسعه می‌دهد. بر اساس این گزارش سیستم پرداخت میر در پاسخ به تحریم‌های غرب طراحی شده و قرار است در بازارهای اروپا مورد استفاده قرار گیرد.پروژه پایلوت استفاده از این سیستم پرداخت بین روسیه و انگلیس در لندن آغاز خواهد شد.بر اساس این گزارش (پی اکسپرت) گیرنده کارت میر در اروپا خواهد شد و انگلیس هم به عنوان نخستین کشوری خواهد بود که این سیستم پرداخت روسیه را اجرایی می‌کند.سیستم پرداخت روسیه انتظار می‌رود دسترسی به بازار مصرف روسیه را باز کند و گردش مالی بین روسیه و انگلیس را افزایش دهد چرا که استفاده از این سیستم تراکنش‌های پرداختی را برای مشتریان و همچنین شرکت‌های مختلف بسیار ساده می‌کند. بخش‌های گردشگری هم قرار است از انجام این پروژه‌ها سود ببرند.سالانه بیش از 40 میلیون گردشگر روسی از اروپا بازدید می‌کنند که استفاده از این سیستم پرداخت می‌تواند به آنها کمک کند.نماینده تجاری روسیه در انگلیس با بیان اینکه برای اتصال سازمان‌های جدید در انگلیس برای این نوع سیستم پرداخت قول می‌دهد، گفت: خدمات مالی روسیه در خارج از کشور بسیار مهم و حیاتی است.بر اساس این گزارش روسیه سیستم پرداخت ملی مخصوص خود را از زمانی که آمریکا تحریم‌های خود را علیه این کشور از سال 2014 آغاز کرده توسعه داده است.پس از این تحریم‌ها مشتریان چندین بانک روسی به طور موقت قادر به استفاده از ویزا و مسترکارت نبودند و پس از آن بانک‌های روسی بیش از 69.7 میلیون میرکارت منتشر کردند که به نوعی در پاسخ به تحریم‌های آمریکا و محدودیت‌های اعمال شده از وی بوده است.به گزارش فارس، عملکرد سیستم پرداخت «میر»مشابه سوئیفت جهانی است  و توسعه چنین سیستم پرداخت توسط رورسیه در واقع دور زدن تحریم‌های سوئیفت آمریکا است.

ترامپ ترمز دلار را کشید

پس از دو صعود متوالی سرانجام ارزش دلار در برابر ارزهای جهانی ریزشی شد.آخرین روز از معاملات هفتگی بازارهای ارز، فضای معاملات بار دیگر کاملا تحت تاثیر اخبار مربوط به جنگ تجاری آمریکا و چین قرار گرفت. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در اقدامی که واکنش شدید پکن را برانگیخت، با امضای قطع نامه سنای این کشور در خصوص محکومیت برخورد با معترضین هنگ کنگی، فضا را برای اعمال تحریم‌های جدید بر ضد مقامات چینی هموار کرد.شاون اوزبورن، تحلیل گر ارشد بازار ارز در بانک"اسکوشیا " گفت: پس از تنش‌های اخیر بین پکن و واشنگتن، بازارها شوک دیگری را دریافت کردند و اگر مقامات چین تهدید خود برای پاسخگویی به اقدام اخیر آمریکا را عملی کنند، سکوت محض در جریان مذاکرات برقرار خواهد شد.چین و آمریکا درگیر یک جنگ تجاری طولانی مدت بوده‌اند که اکنون وارد شانزدهمین ماه خود شده است و از آن به عنوان یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش رشد اقتصادی جهان نام برده می‌شود تا جایی که بانک جهانی، زیان این جنگ برای اقتصاد جهانی طی دو سال‌ آینده را حدود ۷۰۰ میلیارد دلار برآورد کرده است. دو طرف طیف گسترده‌ای از محصولات وارداتی یکدیگر را مشمول تعرفه‌های اضافی کرده‌اند.شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، با ۰.۱ درصد کاهش در مقایسه با روز گذشته و در سطح ۹۸.۱۸۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۰۰۱ دلار اعلام شد.در حوزه برگزیت نیز بوریس جانوسن، رهبر حزب محافظه کار که کماکان از رقیب اصلی خود یعنی حزب کارگر در نظرسنجی‌ها پیش است وعده داده که در صورت پیروزی، انگلیس را سی و یکم ژانویه از اتحادیه اروپا خارج خواهد کرد.از سوی دیگر اما جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر وعده داده است در صورت پیروزی در انتخابات، رفراندوم برگزیت را برای بار دوم برگزار خواهد کرد اما افزوده که در جریان این همه پرسی موضعی بی‌طرف اتخاذ خواهد کرد.در آخرین دور از معاملات، پوند با ۰.۲ درصد افزایش قیمت نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۹۳۲ دلار مبادله شد. هر یورو نیز  با ۰.۱۴ درصد افزایش به ۱.۱۰۱۷ دلار افزایش یافت. هم‌چنین هر دلار آمریکا به ۱.۳۲۷۸ دلار کانادا کاهش یافت. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۶۷۷ دلار سنگاپور مبادله شد.در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار به ۱۰۹.۵۴۲۰ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۷۸۸ دلار مبادله شد. هم‌چنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۳۲۴ یوان چین اعلام شد.

موج تورم سد سومین اقتصاد بزرگ اروپا را هم شکست

نرخ تورم فرانسه در ماه نوامبر به یک درصد افزایش یافت.در ماه نوامبر قیمت‌ها در فرانسه بار دیگر به مسیر صعودی باز گشته‌اند؛ به‌گونه‌ای که تا پایان دوازده ماه منتهی به ماه نوامبر، نرخ تورم فرانسه به یک درصد افزایش پیدا کرده که این نرخ ۰.۲ درصد بیشتر از تورم ثبت شده در دوازده ماه منتهی به ماه قبل بوده است.در بین بخش‌های مختلف، نرخ تورم تنباکو به ۱۵.۳ درصدرسیده است که در مقایسه با تورم ۸.۸ درصدی ماه اکتبر افزایش محسوسی یافته است. در بین بخش های دیگر نیز تورم در بخش مواد غذایی ۲.۱ درصد و میوه و سبزی تازه ۲.۲ درصد اندازه گیری شده است. از سوی دیگر اما تورم بخش انرژی منفی ۰.۷ دصرد و بخش تولید منفی ۰.۶ درصد بوده است.طبق اعلام مرکز آمار فرانسه، تورم ماهانه این کشور در ماه نوامبر ۰.۱ درصد اندازه‌گیری شده است که ۰.۲ درصد کمتر از تورم ماه سپتامبر است. شاخص بهای مصرف کننده ۱.۲ درصد در دوازده ماه منتهی به نوامبر و ۰.۱ درصد در ماه نوامبر اندازه‌گیری شده است.متوسط نرخ تورم فرانسه در بازه زمانی ۱۹۵۸ تا ۲۰۱۹ معادل ۴.۳۵ درصد بوده است که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به تورم ۱۸.۸ درصدی آوریل ۱۹۵۰ و پایین‌ترین تورم ثبت شده نیز مربوط به تورم منفی ۰.۷ درصدی ماه ژوئیه سال ۲۰۰۹بوده است.از سوی دیگر رشد اقتصادی فرانسه در سه ماهه سوم امسال ۰.۳ درصد اندازه گیری شده که نسبت به سه ماهه دوم امسال تغییری نکرده است. طی این مدت رشد مصارف خانوار از ۰.۲ درصد ماه قبل به ۰.۴ درصد و رشد مخارج دولتی به ۰.۵ دصرد رسیده است. فرانسه در این ماه ۰.۷ درصد بیشتر کالا و خدمات وارد کرده اما صادرات این کشور ۰.۱ درصد کاهش پیدا کرده است.متوسط نرخ رشد اقتصادی فصلی فرانسه در بازه زمانی ۱۹۴۹ تا ۲۰۱۹ معادل ۰.۷۸ درصد بوده است که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به رشد هشت درصدی سه ماهه سوم ۱۹۶۸ و پایین‌ترین رشد ثبت شده نیز مربوط به رشد منفی ۵.۳ درصدی سه ماهه دوم سال ۱۹۶۸بوده است.

هندی‌ها هم حریف موج بد اقتصادی نشدند

رشد اقتصادی هند به پایین‌ترین سطح خود در طول شش سال اخیر رسید.رشد اقتصادی هند در سه ماهه سوم امسال به تنها ۴.۵ درصد رسید که پایین‌ترین نرخ رشد ثبت شده در این کشور طی شش سال اخیر محسوب می‌شود. طبق اعلام وزارت آمار و برنامه ریزی هند، رشد بخش تولید به منفی یک درصد رسیده که بسیار کمتر از رشد ۶.۹ درصدی ثبت شده در مدت مشابه سال قبل است.روند کاهش رشد اقتصادی هند که در سال‌های اخیر همواره یکی از سریع ترین نرخ های رشد جهان را داشت باعث افزایش نگرانی‌ها نسبت به ناکامی در دستیابی به هدف تحقق اقتصاد پنج تریلیون دلاری این کشور شده است. هند که اکنون ششمین اقتصاد بزرگ جهان محسوب می‌شود در سه ماهه دوم سال نیز تنها پنج درصد رشد کرده بود.به گفته اقتصاددانان، برنامه دولت هند برای اصلاح نظام ارزی باعث ایجاد مشکلات زیادی برای بخش مالیاتی، بانکی و خودروسازی هند شده است. طبق اعلام انجمن تولید کنندگان خودروی هند، میزان تحویل خودرو سواری این کشور در مقایسه با سال قبل ۴۱ درصد و تحویل اتوبوس و  کامیون ۳۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.در بین بخش های مختلف، رشد بخش سرمایه ثابت ناخالص که بار ۳۲.۵ درصدی رشد اقتصادی هند را بر دوش می‌کشد از چهار درصد در سه ماهه دوم به تنها یک درصد در سه ماهه سوم سال کاهش پیدا کرده است. رشد صادرات نیز از ۵.۷ درصد سه ماهه قبل به منفی ۰.۴ درصد در سه ماهه سوم رسیده است.دولت هند در واکنش به این کاهش رشد اعلام کرده است اقداماتی نظیر کاهش مالیات شرکت‌ها، افزایش مخارج دولتی و توانمندسازی بانک‌ها را به منظور تقویت رشد در دستور کار قرار خواهد داد. بانک مرکزی هند امسال پنج مرتبه نرخ بهره را کاهش داده است.لازم به ذکر است که متوسط رشد اقتصادی هند در بازه زمانی ۱۹۵۱ تا ۲۰۱۹ معادل ۶.۱۸ درصد بوده است که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به رشد ۱۱.۴ درصدی سه ماهه نخست سال ۲۰۱۰ و کمترین رشد ثبت شده نیز مربوط به رشد منفی ۵.۲ دصردی سه ماهه چهارم سال ۱۹۷۹ بوده است.

مس تحریم  را شکست

​​​​​​معاون وزیر صنعت از افتتاح ۳۱۰ میلیون دلار پروژه در صنعت مس خبر داد و با بیان اینکه تحریم در صنعت مس شکست خورده است، گفت: ۱.۸ میلیارد یورو طرح جدید در این حوزه تعریف شده است. خداداد غریب پور گفت: خوشبختانه مس روزگار خوبی را سپری می کند و  ۳۱۰ میلیون یورو پروژه در این صنعت تا شب عید افتتاح می شود و ۱.۸ میلیارد یورو طرح و ۱۳ هزار میلیارد تومان پروژه نیز طرح آماده افتتاح است که این اتفاق خوبی در حوزه صنایع مس به شمار می رود.معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در این میان چشم انداز ما در درازمدت برای سرمایه گذاری در صنعت مس مثبت است، چرا که این فضا به شدت در حال رونق بوده و پروژه های زیادی را در دست اجرا دارد و طرح های متعددی نیز برای آینده این صنعت تعریف شده است.وی تصریح کرد: امروز به همت شرکت ملی صنایع مس ایران، از معدن تا محصول می توان قیمت تمام شده را رصد کرده و وضعیت را به لحاظ انبارداری مورد بررسی قرار داد که در قالب سامانه جامع مالی که از سوی ملی مس طراحی شده، می توان ارتقای شفافیت را هم در کنار سرمایه گذاری ها شاهد بود.به گفته غریب پور، بخش معدن و صنایع معدنی هم اکنون کاملا پیشتاز در حوزه ارزآوری است و اکتشافات در معادن نیز در کنار صادرات وارد عمل شده است، به این معنا که صنعت مس در سرچشمه و سونگون وارد فعالیت های جدیدی شده و پهنه های جدیدی نیز در استان سیستان از سوی شرکت ملی صنایع مس ایران در حال اکتشاف است.غریب پور در خصوص تغییر در عوارض صادراتی بخش های مختلف معدنی گفت: در زمینه کنسانتره مس خوشبختانه با توجه به مازاد تولیدی که در کشور نسبت به مصرف وجود دارد، توانایی صادرات کاملا همزمان با تأمین بازار داخل وجود دارد و نظر وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز برای تغییر عوارض صادرات این محصول فراهم است.  غریب پور گفت: در شرایط تحریم که دو بار بخش معدن کشور از سوی آمریکا در فهرست تحریم ها قرار گرفته، توانسته ایم در ۶ ماهه ابتدای سال ۹۸ معادل کل سال ۹۷ صادرات مس داشته باشیم، پس تحریم صنعت مس در ایران شکست خورده است.

دولت برای مترو دست به جیب شد

انوشیروان محسنی بندپی گفت: طی هفته گذشته نه فقط پایتخت که همه کلانشهرها و شهرهای صنعتی دچار معضل آلودگی شدید هوا شده اند که با پایداری و سکون هوا همراه بود، به گونه‌ای که سرعت باد در استان تهران به چهار متر در ثانیه می‌رسید، یعنی حتی نمی‌توانست یک برگ را تکان دهد.محسنی بندپی اظهارداشت: متاسفانه انباشت ذرات آلاینده به حدی بود که بارندگی هم نتوانست یک حالت پاکی را به هوا برگرداند و وقتی بعد از ظهر جمعه هوا پایدار شد، شاهد تشدید آلودگی بودیم. استاندار تهران به تجربه پاکی هوا در عصر روز جاری اشاره کرد و گفت: با وزش باد با سرعت ۲۵ تا ۳۰ متر بر ثانیه، کاهش حجم تردد وسایل نقلیه، تعطیلی مدارس، دانشگاه ها، معادن، اجرای طرح زوج و فرد از درب منزل و ممنوعیت تردد کامیونت‌ها شاهد کاهش آلودگی هوا بودیم.وی خاطرنشان کرد: این کاهش در حالی بود که حتی انتظار نمی‌رود که وزش باد از سمت غرب بتواند کل آلاینده‌ها را از سطح شهر خارج کند. محسنی بندپی به تخصیص اعتبار بیش از یک هزار میلیارد تومانی سازمان برنامه و بودجه برای سرعت بخشی به روند احداث متروی پایتخت اشاره کرد و گفت که این رقم در اختیار شهرداری تهران قرار گرفته است.استاندار تهران گفت: دولت در بدترین شرایط مالی برای سرعت بخشی به روند احداث خطوط متروی تهران چنین کمکی می‌کند.وی افزود: در صورتی که بتوان با وارد کردن سه هزار دستگاه ناوگان اتوبوس رانی به تهران، اقدامی مانند مترو انجام داد می‌توان شاهد تاثیر آن در کاهش آلودگی هوای پایتخت بود.

سبزپوشی بورس خانه شیشه ای را امیدوار کرد

نبض بورس گزارش داد: در معاملات بورس تهران شاخص کل در حالی با رشد ۳۳۵۷ واحدی در میانه کانال ۳۱۴ هزار واحدی قرار گرفت که شاهد گردش نقدینگی در صنایعی همچون شیمایی، خودرویی، فلزات اساسی، دارویی ها، سرمایه گذاری‌ها و بانک‌ها بودیم. تفاوت اندک نقدینگی در این گروه‌ها به نظر می‌رسد، مبین این مطلب باشد که سهامداران در حال توزیع نقدینگی در بین گروه‌های هستند که در ادامه بازار با پتانسیل رشد بیشتری مواجه هستند.شاخص کل بورس تهران با رشد ۳۳۵۷ واحدی در ارتفاع ۳۱۴ هزار و ۵۸۷ واحدی قرار گرفت، شاخص کل هم‌وزن با رشد ۱۹۳۸ واحدی به کانال ۹۴ هزار و ۸۲۰ واحد ایستاد، شاخص قیمت وزنی – ارزشی با افزایش ۸۹۹ واحد به سطح ۸۴ هزار و ۲۷۸ واحد رسید، شاخص قیمت هم‌وزن با افزایش ۱۲۹۶ واحدی در ارتفاع ۶۳ هزار و ۳۸۸ واحدی قرار گرفت، شاخص آزاد شناور با جهش ۴۷۴۱ واحدی رقم ۳۶۸ هزار و ۸۳۸ واحد را به نمایش گذاشت، شاخص بازار اول با افزایش ۲۱۲۶ واحد در ارتفاع ۲۲۶ هزار و ۳۱ واحدی ایستاد و شاخص بازار دوم با افزایش ۸۲۴۰ واحد به کانال ۶۵۱ هزار و ۵۰۳ واحد صعود کرد.ارزش معاملات بورس از ۱۶۱۴.۲ میلیارد تومان فراتر رفت، حجم معاملات نیز در حالی بیش از ۳.۲ میلیارد تومان گزارش شده که برسی‌ها حکایت از افزایش مشارکت سهامداران خرد در معاملات بورس داشته و ارزش بازار بورس تهران نیز امروز به بیش از یک میلیون و ۱۴۷ هزار میلیارد تومان رسید. شاخص کل پس از حمایت در محدوده ۳۰۰ هزار واحدی که با اصلاح زمانی و کف سازی در قیمت اکثر نمادها همراه بوده، به نظر در حال نفس گیری برای شروع موج جدید صعودی خود است.

بورس‌های دنیا با ریزش آغاز کردند

آخرین روز از معاملات هفتگی بازارهای سهام جهان کاملا تحت تاثیر اخبار مربوط به حوزه چگونگی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و جنگ تجاری بین چین و آمریکا قرار گرفت. پس از آن که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مصوبه مجلس سنای این کشور در انتقادات از سرکوب معترضین هنگ کنگی را امضا نمود، چین تهدید کرد که پاسخ قاطعی به این کار خواهد داد. پیش از این ترنیز رابرت اوبرایان، مشاور امنیت ملی آمریکا گفته بود حصول توافق تجاری با چین تا پایان سال ممکن است اما در عین حال هشدار داده بود که واشنگتن چشمش را به روی آن چه در هنگ کنگ می‌گذرد نخواهد بست. پاتریک او هیر، تحلیل‌گر سایت "بریفینگ" گفت: بازارها اندکی نسبت به آن چه در خصوص جنگ تجاری آمریکا و چین رخ داد نگران شده‌اند. این اختلافات ممکن است توافق تجاری بین دو کشور را به تاخیر بیندازد. در وال استریت، همه شاخص‌ها ریزشی بودند تا جایی که شاخص "داوجونز ایدانستریال اوریج" با ۰.۴ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۸ هزار و ۵۴.۱۴۱  واحد بسته شد، شاخص "اس اند پی ۵۰۰" با ۰.۴ درصد کاهش تا سطح ۳۱۴۰.۹۸ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی " نزدک کامپوزیت" با کاهش ۰.۴۶ درصدی در سطح ۸۶۶۵.۴۷ واحدی بسته شد.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند تا جایی که شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ریزش ۰.۹۴ درصدی تا ۷۳۴۶.۵۶ واحد پایین رفت، شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با کاهش ۰.۱۳ درصدی در سطح ۵۹۰۹.۱۵  واحد بسته شد و شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با کاهش ۰.۰۷ درصدی و ایستادن در سطح ۱۳ هزار و ۲۳۶.۳۸ واحدی به کار خود خاتمه داد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۰۷ درصد پایین رفت و به ۹۳۵۲.۰۱  واحد رسید. از سوی دیگر در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با ریزش ۰.۴۹ درصدی تا سطح ۲۳ هزار و ۲۹۳.۹۱  واحدی پایین رفت، شاخص " هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ با ریزش  ۲.۰۳ درصدی به ۲۶ هزار و ۳۴۶.۴۹  واحد رسید.

شایعه تک نرخی شدن بنزین تکذیب شد

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در اطلاعیه‌ای تاکید کرد که شایعات منتشره درخصوص احتمال تک نرخی شدن بنزین صحت ندارد. براساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران محترم سه قوه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از ساعت صفر روز ۲۴ ماه آبان سهمیه بندی بنزین برای تمام وسایل نقلیه بنزین سوز را آغاز کرد. بر این اساس، قیمت بنزین سهمیه‌ای ۱۵۰۰ تومان و بنزین آزاد ۳۰۰۰ تومان شد.پروژه گازرسانی روسیه به چین، در اوایل ماه دسامبر با حضو روسای جمهور دو کشور آغاز می شود. دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین با اعلام این مطلب گفت: در تاریخ دوم دسامبر سال جاری با حضور «ولادیمیر پوتین» و «شی جینپینگ» روسای جمهور روسیه و چین، پروژه گازرسانی به چین آغاز می شود. به گفته پسکوف، آغاز به کار این پروژه از شبکه های تلویزیونی پخش خواهد شد. سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه تاکید کرد که به سرانجام رساندن این پروژه، اهمیت زیادی برای روسیه و چین دارد. پسکوف در ادامه عنوان داشت که در اویل سال ۲۰۲۰ نیز با حضور روسای جمهور روسیه و ترکیه، پروژه خط انتقال گاز «ترک استریم» آغاز می شود.

موج عظیم تورم آرژانتین را تهدید کرد

وزیر دارایی آرژانتین پیش‌بینی کرد تورم این کشور به ۵۵ درصد برسد.سومین اقتصاد بزرگ آمریکای جنوبی کماکان با مشکلات زیادی دست به گریبان خواهد بود و چشم انداز آینده اقتصادی آن نیز هنوز روشن نیست. هرنان لاسنزا، وزری دارایی آرژانتین در یک کنفرانس خبری گفت که نرخ تورم این کشور احتمالا تا پایان سال جاری به ۵۵ درصد خواهد رسید که دو درصد بیشتر از نرخ پیش بینی شده قبلی توسط دفتر بودجه دولت خواهد بود.تا پایان ماه اکتبر، نرخ تورم آرژانیتن به ۵۰.۵ درصد افزایش پیدا کرده است. آرژانتین اکنون پس از ونزوئلا و زیمباوه سومین نرخ تورم بالا در جهان را دارد.لاسنزا در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به این که نرخ فقر در این کشور به ۳۵ درصد افزایش یافته است افزود: اکنون در مقایسه با سال ۲۰۱۵ حدود سه میلیون نفر بیشتر در خط فقر زندگی می کنند.انتظار می‌رود اقتصاد آرژانیتن امسال را با ثبت رشد اقتصادی منفی ۲.۷ درصدی به پایان برساند که ۰.۱ درصد بیشتر از پیش‌بینی قبلی انجام شده توسط صندوق بین المللی پول خواهد بود. یکی دیگر از مشکلات اصلی اقتصاد آرژانتین، ۲۸ میلیارد دلار بدهی خارجی این کشور است که در سال ۲۰۲۰ موعد بازپرداخت آن‌ها فرا می رسد.آرژانتین در مجموع حدود ۱۰۰ میلیارد دلار بدهی خارجی دارد که ۵۷ میلیارد دلار آن طی دو سال اخیر و توسط صندوق بین‌المللی پول در قالب بسته نجات به این کشور تخصیص داده شده است.بانک مرکزی آرژانتین برای مقابله با بحران ارزی کم سابقه این کشور دستور داده است هر شهروند این کشور در هر ماه بتواند تنها ۲۰۰ دلار از طریق حساب های بانکی خریداری کند که حداکثر ۱۰۰ دلار آن قابل تحویل به شکل نقدی خواهد بود.در ماه سپتامبر امسال نیز بانک مرکزی آرژانتین برای نخستین بار تصمیم به اجرای محدودیت های ارزی گرفته بود اما معاملات ارزی در ماه سپتامبر به سقف ۱۰ هزار دلار محدود شده بود که بلافاصله توسط رئیس جمهور جدید به تنها ۱۰۰ دلار در ماه کاهش پیدا کرده است.

شورا «گام» را تصویب کرد

در راستای برنامه‌ بانک مرکزی برای مدیریت نقدینگی، دستورالعمل گواهی اعتبار مولد پیشنهاد و در شورای پول و اعتبارتصویب شد. بر اساس این دستورالعمل با بهره‌مندی از ظرفیت بخش خصوصی کشور که در قالب زنجیره‌های تأمین تولید قرار دارند و با برخورداری از ضمانت بانک‌ها و موسسات اعتباری زمینه تامین منابع مورد نیاز سرمایه در گردش فراهم خواهد شد.گواهی اعتبار مولد به عنوان ابزاری بازار محور و با قابلیت نقل و انتقال در بازارهای پول و سرمایه در کنار سایر ابزارهای موجود است و انتظار می‌رود تسهیلات جدیدی را برای تامین اعتبار بنگاه‌ها و رونق تولید فراهم کند.

آمریکا رکورد نفت را شکست

دولت آمریکا در گزارش ماهانه اعلام کرد تولید نفت خام این کشور در ماه سپتامبر به رکورد جدید 12.46 میلیون بشکه در روز افزایش یافت. این رقم در ماه آگوست 12.397 میلیون بشکه در روز بود.با پیشرفت‌های فنی که سبب شدت تا تولید نفت شیل افزایش یابد، آمریکا به بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت در جهان تبدیل شده است.تولید نفت در تگزاس در ماه سپتامبر 72 هزار بشکه در روز افزایش یافت درحالی‌که تولید در نورث داکوتا در خلیج مکزیک در همین ماه کاهش یافت. همچنین تولید در اوکلاهما و آلاسکا افزایش یافته است. تقاضا برای بنزین در آمریکا در این ماه 652 هزار بشکه در روز کاهش یافته و به 9.2 میلیون بشکه در روز رسیده است.

عربستان از اوپک شانه خالی کرد

مسئولان عربستانی به‌طور خصوصی می‌گویند که عبدالعزیز بن‌سلمان، وزیر انرژی عربستان، بر شعار ده‌ها ساله عربستان، یعنی لزوم همراهی همه برای موفقیت کاهش تولید نفت، تأکید خواهد کرد.در دوران وزارت علی النعیمی، وزیر نفت پیشین عربستان از سال ۱۹۹۵ تا سال ۲۰۱۶ میلادی، این کشور به‌شدت از کاهش تولید خود بیش از سهمیه تعیین‌شده در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) خودداری می‌کرد.بن‌سلمان پیش از این در نشست کمیته وزارتی اوپک و متحدانش در ماه سپتامبر امسال در ابوظبی در امارات، بر نکته فوق تأکید کرده و گفته بود: هر کشور، بدون توجه به اندازه (تولید) آن، به حساب می‌آید.از دید ناظران بیرونی اوپک، معیار برای سختگیری عربستان در برابر متخلفان از سهمیه تولید، این است که عربستان تولید خود را دوباره به سهمیه واقعی، یعنی ۱۰ میلیون و ۳۱۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد.به گفته برخی منابع پیگیر تولید نفت عربستان، این کشور در ماه نوامبر اسمال به‌طور مستمر روزانه بیش از ۱۰ میلیون بشکه نفت تولید می‌کرده که بسیار بیشتر از تولید روزانه ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه‌ای این کشور در ماه ژوئیه امسال است.

نیجریه دست به جیب خارجی ها شد

رییس‌جمهور نیجریه به‌ دنبال جلب موافقت پارلمان این کشور برای دریافت ۲۳ میلیارد دلار وام خارجی است.محمدو بوهاری، رییس‌جمهور نیجریه از پارلمان این کشور خواسته است تا با طرح استقراض خارجی به ارزش ۲۲.۷۲ میلیارد دلار با هدف توسعه زیرساخت‌ها در این کشور موافقت کند.چنین پیشنهادی سه سال قبل نیز در نیجریه مطرح شده بود که در آن زمان مورد تایید قرار نگرفت. دولت نیجریه سیاست دریافت وام از خارج از کشور را به صورت جدی دنبال می‌کند و حدود ۴۰ درصد وام‌های خود را از منابع خارجی تامین می‌کند تا کمک‌حال بودجه این کشور باشد.رییس‌جمهور نیجریه برنامه‌ریزی بودجه سال‌ آینده را در حدود ۳۳.۸ میلیارد دلار انجام داده که حدود ۱۷ درصد نسبت به بودجه سال جاری میلادی افزایش نشان می‌دهد.

ایران به یک قدمی کشف یک مخزن بزرگ نفتی جدید رسید

سیدصالح هندی، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران اظهار داشت: در خلیج فارس برنامه‌های اکتشافی در دست اقدام داریم اما طبیعتا خیلی انتظار نداریم که کشف‌های بزرگی را در خلیج فارس داشته باشیم.وی افزود: تنها جایی که مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت در اکتشاف نفت و گاز در آن منطقه کاری انجام نمی دهد، منطقه دریای خزر است.هندی با اشاره به کشف مخزن 22 میلیارد بشکه‌ای نفت در استان خوزستان که در ماه گذشته رسما اعلام شد، گفت: خبر خوب بعدی نیز مربوط به همین منطقه است، چرا که اکتشافات در این منطقه ادامه دارد.وی ادامه داد: پیش بینی می کنیم تا پایان سال جاری، کشف یک مخزن جدید نفتی در استان خوزستان نهایی شده و خبر خوش آن به مردم عزیز ایران اعلام شود.مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در خصوص جزئیات این مخزن جدید نفتی گفت: برآوردهای ما نشان می دهد که بسیار شبیه به مخزن نام‌آوران بوده، البته مخزنی جدید با ذخایر جدیدی است که پیش از این کشف نشده بود.وی خاطرنشان کرد: احتمالا لایه مخزنی جدید در محدوده میادین آب‌تیمور و سپهر، کشف خواهد شد.

سایت ثبت اعتراض به معیشت فعال شد

حسین میرزایی، در پاسخ به این سوال که برخی شهروندان از چند روز پیش اعتراض خود را از طریق کد دستوری ثبت کردند اما کد رهگیری برای آنها پیامک نشده است، اظهار داشت: سامانه مرتب بررسی می‌شود و ارسال پیامک فقط برای سرپرستان خانوار مجاز است. تاکنون درصد زیادی از پیامک‌ها ارسال شده است. سخنگوی طرح معیشت، با بیان اینکه کمتر از 4 میلیون سرپرست خانوار درخواست طرح معیشتی ثبت کردند عنوان کرد: مابقی یا سرپرست نبودند یا درخواست تکراری ثبت شده است. سامانه مکرر پیامک ارسال می‌کند؛ یکی از دلایل عدم ارسال پیامک این است که احتمالا گوشی افراد خاموش بوده یا آنتن ندارد همچنین در ارسال پیامک گروهی و انبوه تا زمانی که همه پیامک‌ها گزارش تحویل دریافت نکند سامانه پیامک را مجدد ارسال می‌کند. وی تاکید کرد: واحد USSD موظف به ارسال پیامک برای همه افراد بوده و ممکن است در موارد خاص سیستم کال سنتر تماس گرفته  و برای افراد کد رهگیری را می‌خواند. میرزایی افزود: افرادی که ثبت‌نام کردند و کد رهگیری برای آنها پیامک شده است می‌توانند در سایت مربوطه اعتراض خود را ثبت کنند در حال حاضر سایت Hemayat.mcls.gov.ir شروع به کار کرده و افراد می‌توانند اطلاعات مورد نیاز را ثبت کنند. وی تاکید کرد: واحد USSD موظف به ارسال پیامک برای همه افراد بوده و ممکن است در موارد خاص تماس گرفته بشود و برای افراد کد رهگیری را بخوانند.

موبایل آرام گرفت

پس از تغییراتی که برای واردات گوشی مسافری در نظر گرفته شد، بهترین موقعیت برای واردکنندگان رسمی فراهم شد تا با تفاوت قیمتی که اکنون گوشی‌های مسافری نسبت به واردات رسمی دارند و دیگر نمی‌توان گوشی‌های مسافری را به‌صرفه‌تر قلمداد کرد، بازار را در دست بگیرند و با فراهم کردن نیاز مصرف‌کننده، بازار گوشی‌های موبایل را که در طول دو سال گذشته، به دلایلی از جمله افزایش نرخ ارز و رجیستری و مانند این‌ها دچار بحران شده بود، ساماندهی کنند.طرح رجیستری یا شناسنامه‌دار کردن تجهیزات سیم‌کارت‌خور با هدف مبارزه با قاچاق از سال ۱۳۹۶ اجرایی شد و واردکنندگان غیررسمی برای جبران این موضوع، به واردات چمدانی گوشی‌های مسافری رو آوردند که از معافیت‌های گمرکی برخوردار بودند. البته پس از آن، اقداماتی برای مقابله با این وضعیت در نظر گرفته شد، از جمله دریافت مستقیم کد فعال‌سازی گوشی مسافری پس از پرداخت عوارض و ثبت موفق شناسه سریال دستگاه در گمرک بود که با اتصال گمرک به سامانه همتا امکان‌پذیر شد.اما این اقدام هم چندان موفقیت‌آمیز نبود و به خرید و فروش اطلاعات مسافران و حتی بدون آگاهی آن‌ها منجر شد که در سفرهای زیارتی حجاج هم شدت گرفت. به همین دلیل با نزدیک شدن به ایام اربعین، وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت، تعرفه گمرکی واردات تلفن همراه را با افزایش حقوق ورودی گوشی به ۲۶ درصد رساند، هم‌چنین معافیت ۸۰ دلاری برای واردات تلفن همراه مسافری حذف و مقرر شد استفاده از نرخ ارز بازار ثانویه برای محاسبه حقوق ورودی واردات تلفن همراه مسافری اعمال شود.از طرفی، بازار گوشی در یک سال اخیر بالا و پایین بسیار داشته و البته روند آن تحت تأثیر عواملی مانند افزایش نرخ ارز، عمدتاً صعودی بوده است. عواملی مانند مانند سودجویی برخی فروشندگان از اسم رجیستری و مشکلات واردکنندگان و اختلال‌های چندباره در سامانه همتا و واردات گوشی مسافری هم چند مرتبه بازار گوشی را دستخوش تحول کرد.در این باره اخیرا رضا دیهیمی - نایب‌رییس انجمن واردکنندگان موبایل تبلت و لوازم جانبی- درباره احتمال افزایش قیمت گوشی گفته بود: افزایش قیمتی برای مصرف‌کننده نهایی نخواهیم داشت زیرا نه دلار گران شده و نه تعرفه گوشی‌های شرکتی افزایش پیدا کرده و نهایتا همان سه درصد هزینه خدمات پس از فروش به گوشی‌ها اضافه می‌شود و مورد دیگری برای افزایش قیمت وجود ندارد و با افزایش قیمت نامتعارفی روبه‌رو نخواهیم بود.در این راستا به‌تازگی و طبق اعلام همتا (سامانه هوشمند مدیریت تجهیزات ارتباطی) ابراهیم درستی -رئیس اتحادیه فروشندگان صوتی و تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی- درباره جدیدترین آمار از معاملات بازار تلفن همراه اظهار کرده است: هم‌اکنون قیمت تلفن همراه در ثبات نسبی قرار دارد. قیمت گوشی تلفن همراه در گذشته افزایشی بود، اما هم‌اکنون روند کاهشی به خود گرفته است و دلیل ریزش قیمت‌ها را می‌توان کاهش نرخ ارز در بازار دانست.درستی از شرکت‌های واردکننده گوشی تلفن همراه درخواست کرده تا توان دارند، نیاز بازار را تامین کنند چراکه دلالان و سوءاستفاده‌گران از نیاز بازار برای تحقق خواسته‌های خود استفاده نکنند و گفت: زمانی وضع بازار موبایل مشخص می‌شود که دست دلالان و سودجویان در بازار کوتاه شود. امیدواریم همکاری دولت و اصناف بیش‌تر شود تا بازار روند مطلوب‌تری به خود بگیرد.

اقتصاد ایتالیا بالاخره نفس کشید

نرخ بیکاری ایتالیا کاهش و رشد اقتصادی این کشور افزایش یافت.نرخ بیکاری ایتالیا در ماه اکتبر در شرایطی با ۰.۲ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به ۹.۷ درصد رسید که این نرخ ۰.۱ درصد کمتر از نرخ پیش بینی شده قبلی توسط کارشناسان بوده است. طی این مدت شمار افراد شاغل ۰.۲ درصد افزایش پیدا کرده است.شمار افراد بیکار با ۴۴ هزار نفر کاهش (معادل ۱.۷ درصد) به دو میلیون و ۵۱۵ هزار نفر رسیده است. از طرف دیگر شمار جمعیت فعال در بازار کار با ۲۵ هزار نفر افزایش به ۲۳ میلیون و ۴۲۶ هزار نفر رسیده است.متوسط نرخ بیکاری ایتالیا در بازه زمانی ۱۹۸۳ تا ۲۰۱۹ معادل ۹.۴۷ درصد بوده است که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به نوامبر ۲۰۱۴ با ۱۳.۱ درصد و کمترین نرخ ثبت شده نیز مربوط به آوریل ۲۰۰۷ با ۵.۸ درصد بوده است.نرخ تورم چهارمین اقتصاد بزرگ اروپا طی این مدت از ۰.۲ درصد ماه قبل به ۰.۴ درصد افزایش پیدا کرده است. این نرخ که ۰.۱ درصد بیشتر از انتظارات بود، بالاترین تورم ثبت شده ایتالیا از ماه اوت بوده است. هسته تورمی که تغییرات قیمت مواد غذایی و انرژی را به دلیل نوسانات بالای آن ها در نظر نمی گیرد طی این مدت به ۰.۷ درصد افزایش پیدا کرده است. بر مبنای ماهانه نیز تورم اکتبر ۰.۱ درصد اندازه گیری شده است.متوسط نرخ تورم ایتالیا در بازه زمانی ۱۹۶۲ تا ۲۰۱۹ معادل ۵.۹۴ درصد بوده است که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به نوامبر ۱۹۷۴ با ۲۵.۶۴ درصد و کمترین نرخ ثبت شده نیز مربوط به ژانویه ۲۰۱۵ با منفی ۰.۶ درصد بوده است.از طرف دیگر رشد اقتصادی چهارمین اقتصاد بزرگ اروپایی در سه ماه سوم امسال ۰.۱ درصد اندازه گیری شده است. افزایش مخارج دولتی و مصارف خانوار اصلی ترین عامل تقویت رشد اقتصادی ایتالیا بوده است.متوسط رشد اقتصادی فصلی ایتالیا در بازه زمانی ۱۹۶۰ تا ۲۰۱۹ معادل ۰.۵۸ درصد بوده است که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به سه ماهه نخست سال ۱۹۷۰ با شش درصد و کمترین نرخ ثبت شده نیز مربوط به سه ماهه نخست سال ۲۰۰۹ با منفی ۲.۸ درصد بوده است.

مسکن در پایتخت رسوب کرد

نشانه‌های دریافتی از بازار مسکن شهر تهران حاکی از آن است که بازه توهمات قیمتی به پایان رسیده و قیمت‌های پیشنهادی در حال نزدیک شدن به واقعیت است. از سوی دیگر نرخ‌های قطعی در مناطق پرتقاضا مقدار اندکی افزایش یافت.با فروکش کردن تب افزایش قیمت‌های پیشنهادی در بازار مسکن شهر تهران، معاملات مقداری گرم شده است. آمار نشان می‌دهد قیمت مسکن در تهران نسبت به نقطه‌ی اوج بازار  در تیرماه ۶.۶ درصد کاهش داشته است. افت قیمت‌های پیشنهادی و قطعی باعث شد تا معاملات در دو ماه اخیر مقداری  بالا برود و خرید و فروش ۴۶ درصد نسبت به ماه پایانی تابستان افزایش یافته است. این در حالی است که پاییز معمولا فصل کم‌رونقی در بازار مسکن محسوب می‌شود. آرامش نسبی بازار ارز در ماه‌های اخیر، ثبات بازارهای رقیب بخش  مسکن، نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال و نگرانی از مواجهه با تورم سیستماتیک در پایان سال، برخی خریداران را ترغیب به حضور در بازار مسکن کرده است.با وجود افزایش اندک معاملات، هنوز تعداد قراردادهای خرید و فروش کمتر از کف ۵۰۰۰ فقره در فروردین ماه امسال است و بازار ملک هنوز درگیر رکود ناشی از جهش حدود ۲۰۰ درصدی قیمت‌ها طی حدود دو سال اخیر قرار دارد.گزارش‌های  میدانی حاکی از آن است به دنبال ثبات شرایط عمومی اقتصاد، قیمت‌های پیشنهادی در بخش مسکن کاهش چشمگیری در تمامی مناطق تهران داشته است؛ هرچند قیمت‌های پیشنهادی نمی‌تواند ملاک ارزیابی بازار قرار گیرد و آن‌چه اهمیت دارد نرخ‌های قطعی بر اساس معاملات است.با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت‌های پیشنهادی بین ۳۰ تا ۷۰ درصد کاهش یافته است. اردیبهشت ماه که بازار در اوج خود قرار داشت نرخ‌های پیشنهادی هیچ حد و مرزی نداشت و قیمت‌های نجومی از سوی مالکان، بخصوص در مناطق شمالی تهران تعیین می‌شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha