جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ پژوهش و تمدن نوین اسلامی

حوزه/ دومین نشست از سلسله نشست های «پژوهش و تمدن نوین اسلامی» به مناسبت نکوداشت هفته پژوهش در مدرسه فیضیه برگزارشد.

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری حوزه، در دومین نشست از سلسله نشست های «پژوهش و تمدن نوین اسلامی» که به مناسبت نکوداشت  هفته پژوهش به همت معاونت پژوهش حوزه های علمیه و با همکاری پژوهشگاه ها و موسسات مختلفی در هفته ی جاری در مدرسه فیضیه در حال برگزاری است، چند تن از اعضای اجرایی و هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی  به ایراد سخنرانی و ارائه گزارش عملکرد این پژوهشگاه پرداختند.

حجت الاسلام و المسلمین سید سجاد ایزدهی، رئیس پژوهشکده پژوهش های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان داشت:  این پژوهشکده بر خودش فرض دانسته است که ایجاد نظام‌های معرفتی را مد نظر قرار دهد و پیرو آن بتواند نظام های ساختاری را هم ارائه دهد. پژوهشکده فرهنگ پژوهی هم به عنوان پژوهشکده ناظر عمل می کند و عمدتاً مباحث انقلاب اسلامی، تاریخ و تمدن، فرهنگ پژوهی، غرب شناسی و ادبیات اندیشه را مد نظر قرار می‌دهد.

وی افزود: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همه ساله و در اکثر جشنواره‌هایی همچون جشنواره کتاب سال، فارابی، کتاب سال حوزه و نمایشگاه های علمی شرکت داشته و به ارائه محتوای تولیدی خود پرداخته است.

حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی خاطرنشان کرد:  عمده افرادی که در این پژوهشگاه مشغول به فعالیت هستند دارای مرجعیت علمی می باشند. این پژوهشگاه در کنار فعالیت‌های پژوهشی متناسب با این عرصه ها مجلاتی منتشر می‌کند. مجله کتاب نقد، یکی از آن هاست که طی سال‌های متمادی سنگر مبارزه با شبهه ها و پرسش های جدید در عرصه انقلاب اسلامی بوده است. فصلنامه ذهن، فصلنامه قبسات و نیز فصلنامه حقوقی و فصلنامه اقتصاد اسلامی هم از دیگر مجلات و نشریات این پژوهشگاه هستند.

وی در پایان به نکته اشاره نمود که این پژوهشگاه در  حوزه  دانشنامه نویسی یا به اصطلاح دایره المعارف نویسی هم ورود کرده و دانش نامه هایی را در حال تدوین دارد.

سپس دکتر حسین رمضانی، رئیس مرکز مطالعات پیشرفت و تمدن پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به بیان فعالیت های این مرکز حول محور سند الگوی اسلامی پیشرفت پرداخت و گفت: جهان مدرن، ابزارهای اعمال قدرت خودش را نوین کرده است. امروز از همه ابزارهای نرم و تکنولوژیک و اجتماعی استفاده می‌کنند تا کشورها به دست مدیران خود و مردم شان در آن مسیری قرار گیرند که آنها می خواهند. سند ۲۰۳۰ یکی از اصلی ترین برنامه های آنها برای این اعمال قدرت است. مقام معظم رهبری با ملاحظه این مخاطرات، مقوله الگوی اسلامی پیشرفت را از اواخر دهه ۸۰  به طور جدی پیگیری و مطالبه نمودند.

وی  در مورد سند الگوی اسلامی پیشرفت  گفت: در واقع الگوی اسلامی پیشرفت، مسیر نیل و حرکت و تقرب ما به تمدن نوین اسلامی است.

رئیس مرکز مطالعات پیشرفت و تمدن پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی  با ارائه گزارشی خاطرنشان کردند: ما اسناد پشتیبان بخش مبانی اسلامی پیشرفت، آرمانهای پیشرفت اسلامی و رسالت سند الگوی اسلامی پیشرفت را کار کرده ایم. در بخش مبانی، مبانی الگوی اسلامی پیشرفت را تحقیق کرده ایم که در قالب یک کتاب دو جلدی در حال چاپ است. علاوه بر این اعضای هیئت علمی ما در اندیشکده ها عضو هستند و در مباحثات مرتبط با سند الگوی اسلامی پیشرفت شرکت دارند و تابحال مشاوره های بسیاری را به افراد و دستگاه های اجرایی مربوطه ارائه داده اند.

وی بیان داشت: در بخش آرمان های سند، آن ارزش‌های  فرازمانی و فرامکانی که باید جامعه به سمت آنها حرکت کنند مورد تحقیق قرار گرفته  است. بخش سوم آن بخش رسالت است که در واقع مأموریت های اساسی ای هست که جامعه اسلامی و ایرانی بر عهده خود می بیند در ورای نیل به آن ارزش ها.

رئیس مرکز مطالعات پیشرفت و تمدن پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: افق مورد نظر در سند الگوی اسلامی پیشرفت پنجاه سال آینده دیده شده است.  بخش آخر تحقیق مرکز، بخش تدابیر است. در این بخش بایسته های عملی برای تحقق افق بر اساس امکانات و ظرفیت‌های موجود در عرصه های مختلف آمده و شرح داده شده اند.

رمضانی در پایان اضافه نمودند که مرکز مطالعات پیشرفت و تمدن پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی آماده دریافت نظرات و انتقادات و پیشنهادات همه عزیزان از طریق سایت مرکز می باشد.

در بخش پایانی این نشست حجت الاسلام حمیدرضا شاکرین ،به تبیین خلاصه شده ای از معنای پیشرفت پرداخت و بیان داشت: پیشرفت، در نظریات مختلف به گونه‌های مختلفی تعریف شده است. اما آنچه اندیشمندان مسلمان به آن توجه می‌کنند این است که اساساً، آن موضوعی که حقیقتاً پیشرفت می‌کند انسان است و رشد تکنولوژی، ساختارهای اجتماعی و یا سیاسی و غیره، همه و همه بالعرض و بالتبع انسان عنوان پیشرفت را به خود می گیرند. در واقع پیشرفت به معنای حقیقی یعنی آنچه انسان را با تمام قوا و ظرفیت های وجودی در به کمال رسیدن کمک کند.

عضو هیئت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی پیشرفت،  اظهارداشت: به دلیل اینکه انسان مسیر کلی پیشرفت و شناخت ظرفیت‌های وجودی خویش را از دین می‌گیرد، در نتیجه در کنار دین و از طریق آن می تواند بفهمد که کجا می تواند از تجربه خودش و ذوق، فناوری و ابداعاتش استفاده ببرد. در این حالت است که فناوری ها، ابزارها و ساختارها خاطرنشان می شود: در حاشیه این نشست، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی،‌ بخشی از محصولات علمی خود را در قالب نمایشگاه در معرض دید عموم طلاب قرار داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha