پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ سومین نشست پژوهش و تمدن نوین اسلامی در مدرسه فیضیه

حوزه/عضو هیئت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث گفت: به میزانی که در فقه به تحقیق و پژوهش پرداخته شده، در اخلاق پرداخته نشده و عالمان علم اخلاق بیشتر در صدد نقل حدیث بوده اند، به همین دلیل تجزیه و تحلیل محتوای این احادیث کمتر دیده می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمد عالم زاده نوری شامگاه دوشنبه در سومین نشست از سلسله نشست های «پژوهش و تمدن نوین اسلامی» که به مناسبت نکوداشت  هفته پژوهش به همت معاونت پژوهش حوزه های علمیه و با همکاری پژوهشگاه ها و موسسات مختلفی در هفته ی جاری در مدرسه فیضیه در حال برگزاری است، عنوان کرد: امروز هدف اخلاق و تعالی تربیت شهروند سازگار و تامین امنیت اجتماعی شده است.

وی افزود: در روزگاری حقایق ثابت بودند، امروز متزلزل شده اند، روزگاری برخی از حرکات لودگی تعریف می شد، امروز همان حرکات هنرمندی است، یک روزگاری لهو و لعب سبک سری بود، امروز پر کردن اوقات است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه قران و حدیث گفت: روزگاری نازپردگی مانع رشد بود و والدین کودکان خود را با سختی ها مواجه می ساختند، اما امروز آسایش و حق رفاه هدف انسان است.

حجت الاسلام والمسلمین عالم زادی نوری خاطرنشان کرد: یک روزگاری مصرف انبوه طرد می شد، اما امروز به لطف تبلیغات تلویزیونی این نوع مصرف گرایی ها رواج پیدا کرده است.

 هندسه ارزش های اسلامی مشخص شود

وی تاکید کرد: همان طور که می بینیم ارزش ها از گذشته تا کنون دستخوش تغییر شده اند، ما در تعارض های اخلاق باید کار خوب و خوب تر و کار بد و بدتر را مشخص کنیم، به عبارت دیگر هندسه ارزش های اسلامی باید مشخص شود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه قران و حدیث با اشاره به روش های موجود برای پژوهش های اخلاقی بیان کرد: همه این ها نیاز به پژوهش دارد، برای اثبات ارزشمندی و غیرارزشمندی یک فضیلت یا رذیلت اخلاقی می توان به براهین اخلاقی روی آورد.

حجت الاسلام والمسلمین عالم زادی نوری تصریح کرد: می توان برای اثبات اخلاق از شهود و گزاره های اخلاقی نیز بهره گرفت و این سه روش در روش های سنتی ما موجود بوده است.

 نیازمند تحقیق و پژوهش در حوزه اخلاق هستیم

وی یادآور شد: به میزانی که در فقه به تحقیق و پژوهش پرداخته شده، در اخلاق پرداخته نشده و عالمان علم اخلاق بیشتر در صدد نقل حدیث بوده اند، به همین دلیل تجزیه و تحلیل محتوای این احادیث کمتر دیده می شود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث ابراز کرد: در کارهای انجام شده تلاش ویژه ای برای جمع بین ادله و یا تاکید بر تفاوت های آن ها در حوزه اخلاق دیده نمی شود.

حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری مطرح کرد: بخش قابل توجهی از قواعد اصولی ما قابل تطبیق بر آموزه های اخلاقی است، اما گره برخی از مسائل اخلاقی با اصول فقه موجود باز نمی شود، به نظر می رسد در کنار اصول فقه الاحکام، نیازمند اصول فقه الاخلاق هستیم.

وی اظهار داشت: اگر عبارت «افضل الاعمال» را در نرم افزار ها جستجو کنیم، بیش از 30 مورد مختلف برای آن پیدا می شود، علم اصول پاسخگوی این نیست که به راستی افضل الاعمال چیست.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه قران و حدیث بیان کرد: در علم اصول اخلاق ما نیازمند این هستیم که درجه واجبات را در احکام بفهمیم، تعاریف عباراتی مانند ایمان و تقوا و عبارات دیگر در قرآن مشخص است، اما در این زمینه چالش هایی وجود دارد.

حجت الاسلام والمسلمین عالم زادی نوری عنوان کرد: ما همانطور که در احکام فقهی تحقیق می کنیم، در مسائل اخلاقی نیز نیازمند هستیم به تحقیق بپردازیم.

وی افزود: بسیاری از قواعد اصولی موجود قابل تطبیق بر آموزه های اخلاقی ما است، برخی از قواعد اصولی ما نیز احتیاج به ترمیم و تکمیل دارد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه قران و حدیث گفت: ریشه توجه به آموزه های اخلاقی را در دو جا می توان پیدا کرد، نخست در آیات و روایات بوده و باید برای جمع آوری آن ها از تفاسیر، این پراکندگی را به شرح منسجم تبدیل کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین عالم زادی نوری خاطرنشان کرد: دومین منشاء کتاب های اخلاقی بزرگان گذشته بوده و ما باید نکات عالمان را به عنوان پیشینه تحقیق جمع آوری کرده و در استنباط گزاره های اخلاقی در منابع دینی به کار گیریم.

وی تاکید کرد: در سیره و عمل معصومین نیز می توان آموزه های اخلاقی را استخراج کرد، استنباط آموزه های اخلاقی از فعل معصوم چالش هایی دارد که نیازمند توجهات اصولی است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha