پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ سومین نشست پژوهش و تمدن نوین اسلامی در مدرسه فیضیه

حوزه/حجت الاسلام والمسلمین پسندیده در جمع طلاب و در مدرسه فیضیه، پژوهشگاه قرآن و حدیث را دارای چهار پژوهشکده عنوان کرد و به ارائه گزارش پیرامون فعالیت های این پژوهشکده ها پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عباس پسندیده شامگاه دوشنبه در سومین نشست از سلسله نشست های «پژوهش و تمدن نوین اسلامی» که به مناسبت نکوداشت هفته پژوهش به همت معاونت پژوهش حوزه های علمیه و با همکاری پژوهشگاه ها و موسسات مختلفی در هفته ی جاری در مدرسه فیضیه در حال برگزاری است، عنوان کرد: یکی از برکات انقلاب اسلامی، توسعه مراکز پژوهشی در حوزه های علمیه بود.

وی با بیان اینکه حوزه های علمیه آمادگی این را دارند که مشکلات جامعه اسلامی را پاسخگو باشند، افزود: پژوهشگاه قرآن و حدیث در سال 73 با پیام رهبر انقلاب آغاز به کار کرد و به مرور زمان تبدیل به پژوهشگاه شد و هم اکنون 4 پژوهشکده دارده.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث گفت: پژوهشکده علوم و حدیث قدیمی ترین پژوهشکده در این پژوهشگاه بوده و در سال گذشته حدود سه کتاب در هشت مجلد چاپ کرده و حدود 4 کتاب در 9 مجلد در دست چاپ است.

وی ادامه داد: پژوهشکده دیگری که وجود دارد با عنوان کلام اهلبیت(ع) و با موضوعات اعتقادی کار می کند، این پژوهشکده در سال گذشته پنج جلد کتاب چاپ کرده و هشت جلد کتاب در نوبت چاپ دارد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث تاکید کرد: پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی پژوهشکده سوم بوده و در پی این است دستاوردی در این حوزه برای جامعه داشته باشد، این پژوهشکده 9 عنوان کتاب عرضه کرده و 5 عنوان کتاب در دست چاپ دارد.

حجت الاسلام والمسلمین پسندیده یادآور شد: پژوهشکده دیگری نیز در حال فعالیت است که با عنوان تفسیر اهلبیت(ع) به بررسی تفاسیر از دید اهلبیت(ع) می پردازد که در سال گذشته دو عنوان کتاب چاپ کرده و 4 عنوان کتاب دیگر در دست چاپ است.

وی ادامه داد: امشب بحث معنویت و اخلاق را از دریچه پژوهش می خواهیم مورد بحث قرار دهیم، اینکه پژوهش در حوزه اخلاق چه جایگاهی دارد و آیا نیاز پژوهش در این حوزه هستیم یا خیر از جمله چالش های موجود به شمار می آید.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث بیان کرد: ما در حوزه های مختلف به پژوهش های عظیم می پردازیم، اما تا نوبت به معنویت و اخلاق می رسد می گوییم اخلاق نیاز به پژوهش ندارد، اینجاست که مباحث روش شناختی مطرح می شود.

حجت الاسلام والمسلمین پسندیده خاطرنشان کرد: یکی از مسائل مهم در نزد رهبر انقلاب حوزه اخلاق است، متاسفانه اخلاق در بین ما حوزویون چندان جدی گرفته نمی شود.

وی افزود: علم فقه برای استخراج حکم رفتار ها است، در حالی که اخلاق و معنویت اقتضائات خود را دارد و به سادگی نمی توان با استفاده از قواعد علمی درباره آن تولید علم کرد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث گفت: در بحث های اجتماعی ما با سوالاتی مواجه هستیم که در فقه وجود ندارد، در جامعه امروز ما این اعتقاد وجود دارد که امید در بین جوانان کاهش پیدا کرده، امید یک مسئله اخلاقی بوده و حوزه های علمیه باید بیان کنند چه پاسخی در مقابل این پدیده دارند.

حجت الاسلام والمسمین پسندیده تاکید کرد: در قرآن نشانه های فراوانی وجود دارد، اما اینکه چرا مردم این نشانه ها را دریافت نمی کنند، دارای پاسخ است؛ در منابع آمده است که اگر اخلاق ما درست نباشد، نمی توانیم به نشانه ها پی ببریم و این ها زمینه های تئوریکی ما است.

وی استخراج و منظم ساختن نظریه ها را ضروری دانست و ادامه داد: وقتی ما نظریه های مسائل اخلاقی را استخراج کردیم، آن زمان است که می دانیم باید چگونه با مردم رفتار کنیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث تصریح کرد: ما نیازمند درس خارج اخلاق هستیم، وقتی از دور به اخلاق می نگریم می گوییم امر خاصی نیست، اما وقتی وارد آن شویم با گزاره های بسیاری مواجه می شویم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که ناخوشایند ما طلاب است، بی عفتی در جامعه است، ما در عفت فقط به مسئله حجاب توجه داریم، اما در پژوهشی که اخیرا انجام شد، حدود 10 مولفه برای عفت استخراج شد، یکی از این مولفه ها به حوزه رفتاری مربوط است که یکی از آن ها درباره حجاب است، با این وضع ما همچنان در بحث عفت به حجاب توجه صرف داریم.

حجت الاسلام والمسلمین پسندیده افزود: ما در سیستم تربیتی فاقد ارائه مدل به جوانان هستیم و در این شرایط وقتی جوانان در فضای مجازی حضور می یابند، آفات بسیاری متوجه آن ها می شود.

وی گفت: حوزه علمیه باید به داد اخلاق برسد، نه به عنوان اینکه صرفا انسان ها را با اخلاق تربیت کند، بلکه باید نگاه عالمانه به اخلاق حاکم شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha