چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
ناصر رفیعی

حوزه/ سخنران حرم بانوی کرامت گفت: تقلید انسان در طول زندگی می‌تواند هم آگاهانه باشد و هم جاهلانه به همین خاطر تقلید آگاهانه ممدوح و تقلید جاهلانه امری ناپسند و مذموم است.

به گزارش خبرگزاری حوزه،  حجت‌الاسلام  والمسلمین رفیعی شب گذشته در شبستان امام خمینی(ره)  حرم حضرت معصومه(س)، در ادامه سلسله جلسات تفسیری شب‌های چهارشنبه با اشاره به آیات ۱۷۰ و ۱۷۱ سوره بقره اظهار داشت: بنا بر آیات قرآن کریم اقتدا به روش نیاکان و اجدادی که راه کفر و شرک را برگزیده بودند اصلاً روش درستی نیست  و انسان را در ضلالت نگه خواهد داشت.

وی افزود: تقلید انسان در طول زندگی می‌تواند آگاهانه یا جاهلانه باشد، به همین خاطر تقلید آگاهانه ممدوح و تقلید جاهلانه امری ناپسند و مذموم است.

سخنران حرم بانوی کرامت خاطرنشان کرد: کسی که در علم و یا حرفه‌ای وارد نیست باید به سراغ کسی برود که استاد است لذا مریض مقلد پزشک است و ساختمان‌ساز مقلد مهندس و…که این‌گونه امور طبیعی است. انسان‌ها در فقه و اصول و علم دین هم اگر از علم آن بی بهره باشند، باید به سراغ عالمان دینی بروند.

حجت‌الاسلام  والمسلمین رفیعی تأکید کرد: جهل نسبت به‌ تمامی انسان‌ها فراگیر است و همه انسان‌ها همه علوم را نمی‌دانند؛ علم بشریت محدود است و به همین خاطر جهلی که پایه‌اش به معنای ندانستن باشد هیچ‌گاه در قرآن و آموزه‌های دینی مذمت نشده است.

وی یادآور شد: جهل دو معنا دارد که اولین آن به معنای ندانستن است که مذمت نشده و دومین جهل در مقابل عقل است یعنی جهل به معنای نفهمیدن که مذمت شده است.

استاد حوزه علمیه در ادامه گفت: جهلی که انسان را وادار نماید خدا را رها و بت‌پرستی نماید این جهل بسیار مذموم است و باعث می‌شود انسان در فساد و تباهی غوطه‌ور شود.

وی افزود:جاهلان همیشه میت هستند حتی اگر به‌ظاهر زنده باشند و عالمان همیشه زنده هستند حتی اگر از دنیا رفته باشند.

سخنران حرم بانوی کرامت خاطرنشان کرد: بنا بر روایتی از نبی گرامی اسلام جاهلانی که به‌واسطه جهلشان در مقابل عقل ایستادگی می‌کنند شش علامت‌دارند که اولین علامت عصبانیت بی‌مورد و بیجا نسبت به امور زندگی است، البته عصبانیت در خصوص منکرات و ظلم و… نشانه جهل نیست.

وی تأکید کرد: صحبت نمودن بیهوده و بی‌فایده، بذل و بخشش و صرف هزینه در غیر موضع، افشا نمودن اسرار مردم، اعتماد به‌تمامی انسان‌ها و دشمنان و…، عدم شناخت دوست از دشمن و عدم بصیرت، از دیگر نشانه‌های انسان‌های جاهل است.

انتهای پیام// 15/ 313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha