پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
عباسی

حوزه/ تولید بیش از 46000 اثر پژوهشی از نزدیک به شش‌هزار پژوهشگر جامعه المصطفی به 25 زبان مختلف، بیانگر تنها گوشه ­ای از داشته­ های علمی المصطفی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه حجت‌الاسلام والمسلمین‌عباسی در گردهمایی دانش‌پژوهان مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث با حضور رئیس جامعةالمصطفی که در مجتمع امام خمینی(ره) قم برگزار شد. قرآن کریم را محور تمدن اسلامی دانست و گفت: تحقق تمدن اسلامی، که قرن‌ها موجب پیشرو بودن مسلمانان در عرصه‌های گوناگون شد، به دولت‌ها و خلفای عصر و زمان مربوط نمی‌شد، بلکه نتیجه بعثت پیامبر گرامی اسلام(ص) و قرآن کریم بود. امروز نیز قرآن کریم در بازسازی تمدن نوین اسلامی، که آرمان انقلاب اسلامی است، نقش محوری دارد.

وی با اشاره به برخی آیات و روایات در اهمیت جایگاه علم و فضیلت تحصیل آن، ابراز داشت: در هیچ یک از ادیان و کتاب‌های الهی، که امروز آثاری از آن نزد بشر باقی مانده است، به اندازه اسلام، تشویق به تعلیم و تعلم وجود ندارد. این آموزه‌ها و ترغیب به کسب علم، ویژه این مکتب است و نتیجه آن، تشکیل تمدن علمی است که در گذشته تجربه آن را داریم و در آینده نیز به یاری خداوند، شاهد شکل‌گیری آن خواهیم بود.

رئیس المصطفی لایه‌های تمدن را به سه بخش رویین، میانی و زیرین تقسیم کرد و گفت: در لایه زیرین تمدن، جهان‌بینی، نگاه به عالم و آدم و حقیقت هستی نهفته است و بدون توجه به این مبانی بنیادین نمی‌توان تمدنی را تحلیل نمود. در این لایه معرفتی از تمدن اسلامی، قرآن کریم نقش محوری دارد و نگاه به مفاهیمی مانند جایگاه انسان، سرنوشت بشر، حقیقت خلقت و معاد برآمده از این کتاب مقدس است؛ کتاب بابرکتی که ریشه همه برکت‌هاست.

وی علوم را سنگ بنای لایه میانی تمدنی برشمرد و افزود: علم از نگاه فلسفی دارای قالب و زیربناست که براساس آن، علوم طبیعی و انسانی شکل گرفته است. این لایه، که به تعبیری جهان‌شناسی نامیده می‌شود و نیز لایه سوم و رویین، که به فناوری­ها و نظامات جامعه بشری اختصاص دارد، در تمدن اسلامی باید مبتنی بر کتاب الهی و قرآن کریم باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌عباسی با تأکید بر خدمات شایسته پیروان مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) به قرآن کریم، خاطرنشان ساخت: در حوزه تفسیر، علمای ما آثار ارزشمندی مانند «تفسیر تبیان» و «مجمع‌البیان» و در زمانه حاضر، «تفسیر المیزان» به رشته تحریر درآورده‌اند که افتخاری برای ما به شمار می‌آید. فقه و کلام ما قرآن‌محور است و حتی فلسفه، که دانشی عقلی است و می‌کوشد منطبق بر موازین عقلی باشد، نزد ما به صراحت ریشه قرآنی دارد یا برگرفته از آموزه‌­های کتاب خداست.

رئیس المصطفی تصریح کرد: مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث، یکی از کلیدی‌ترین بخش‌های آموزشی و پژوهشی در جامعةالمصطفی به شمار می‌آید که در شکل‌دهی به عمیق‌ترین لایه تمدن نوین اسلامی و تحقق گام دوم انقلاب اسلامی، می­تواند ایفاگر نقش مهمی باشد.

وی انقلاب اسلامی را نقطه عطفی در تاریخ اسلام و منشأ توجه ویژه به دانش‌های قرآنی دانست و گفت: بسیاری از رشته‌هایی که امروز در مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث ارائه می‌شود، نوپدید است و برای نخستین مرتبه در جهان اسلام تعریف شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عباسی رکن آموزش و پژوهش را در جامعةالمصطفی، استادان، دانش‌پژوهان و گروه‌های علمی برشمرد و یادآور شد: توجه به موفقیت و افزایش فرصت‌های پیشرفت برای دانش‌پژوهان و استادان، مأموریت سازمانی و تکلیفی برای ما به شمار می‌رود. در نمایشگاهی که هفته گذشته به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد، شاهد دستاوردهای پژوهشی فاخر و امیدبخشی در جامعةالمصطفی بودیم، مانند تولید بیش از 46000 اثر پژوهشی از نزدیک به شش‌هزار پژوهشگر المصطفی به 25 زبان مختلف، که بیانگر تنها گوشه ­ای از داشته­ های علمی المصطفی است.

وی فعالیت 85 انجمن علمی دانش‌پژوهی را در المصطفی، فرصتی برای رشد پژوهشگران و زمینه­ای برای شکوفایی استعدادهای طلاب دانست و گفت: تاکنون، نزدیک به پانصد متن آموزشی در جامعةالمصطفی تدوین شده است که مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث سهم زیادی در آن دارد. این دستاورد علمی، دست کم بین مراکز آموزشی حوزوی بی‌همتاست.

رئیس المصطفی، در پایان، با تأکید بر لزوم پیگیری و تلاش در مسیر حل مشکلات و دغدغه‌های طلاب، ابراز داشت: طلاب جامعةالمصطفی دارای روحیه فداکاری و مجاهدت هستند و توقعات زیادی ندارند. همه ما باید بکوشیم تا در حد ممکن مشکلات پیش روی آنان در مسیر تحصیل و پژوهش مرتفع گردد. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha