جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
روش آموزشی

حوزه/ دانشگاه مفید برای اولین بار در ایران، روش آموزشی (COIL) Collaborative Online International Learning را با همکاری دانشگاه کانسای ژاپن اجرا نمود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، خانم الهام فراهانی سرپرست دپارتمان زبان انگلیسی دانشگاه مفید در این باره گفت: هدف از اجرای این روش آموزشی، بین الملی سازی تدریس دروس دانشگاهی از طریق اینترنت است.  با استفاده از این روش، اساتید در دانشگاه های سراسر دنیا که دروس  یکسان و یا مشابه را عهده دار هستند، می توانند با همکاری یکدیگر و از طریق اینترنت کلاس های خود را برگزار کنند. بدین صورت که اساتید  قبل از شروع ترم طرح درس مشترکی را تهیه می کنند و تکالیف و وظایفی را برای دانشجویان مشخص می کنند که لازمۀ آن انجام کار گروهی بین دانشجویان دو کشور و استفاده از زبان انگلیسی است.




 

وی افزود:  کلاس های مشترک بین دو کشور می توانند در صورت عدم فاصلۀ زمانی زیاد بصورت همزمان از طریق اسکایپ و یا نرم افزار زوم برگزار شوند. اگر امکان برگزاری همزمان کلاس ها در دو دانشگاه امکان پذیر نباشد، اساتید با مشخص کردن کارهای گروهی و یکسان با اهداف و مراحل از پیش تعیین شده از دانشجویان می خواهند که از طریق نرم افزار و غیره با هم در ارتباط باشند و تا آخر ترم نتایج کار خود را ارائه دهند.

 عضو هیات علمی دپارتمان زبان انگلیسی دانشگاه مفید بیان داشت: این روش با همکاری دانشگاه کانسای ژاپن برای تدریس درس نگارش پایه در ترم 981 اجرا شد. دانشجویان ایرانی و ژاپنی برای پاس کردن موفقیت آمیز واحد درسی خود، تکالیف گروهی را انجام دادند و با وجود اختلافات فرهنگی توانستند نتایج مطلوبی از این همکاری بدست بیاورند.
فرایند اجرای این روش آموزشی به صورت زیر بود: 

در مرحله اول از دانشجویان خواسته شد برای آشنایی یکدیگر در ویدئوهایی چند دقیقه ای خود را به انگلیسی معرفی کنند و اگر سوالی در مورد کشور مقابل در ذهن دارند بپرسند. دانشجویان دو کشور 
ویدئوهای خود را درFLIPGRIP بارگذاری کردند.

در مرحلۀ دوم، طبق موضوعات عمدۀ سوالات پرسیده شده در ویدئوها، دو استاد دانشجویان را  به گروه های مختلفی از جمله: سیستم آموزشی در ایران و ژاپن، سنت ها در ایران و ژاپن، لباس در ایران و ژاپن،غذا و... تقسیم کردند و از دانشجویان خواستند در PADLET هر آنچه درباره این موضاعات در مورد کشور مقابل می دانند در فایل هایی به صورت پاورپوینت بنویسند.

 سپس از دانشجویان دو کشور خواسته شد در مورد پاسخ ها و محتوای پاورپوینت ها نظر بدهند و اگر تصوری که دانشجویان در مورد همدیگر دارند اشتباه است تصحیح کنند. مثلا بیشتر دانشجویان ایرانی در مورد فرهنگ، آداب و رسوم و عادات زندگی ژاپنی ها، کره ای ها و چینی ها اطلاعاتی نداشتند و این عدم اطلاع موجب برداشت های سوئی نسبت به آنها شده و لذا از این طریق و گفتگوی با هم، این سوء تفاهمات مرتفع شد.  

در حین انجام این تکلیف، دانشجویان با توجه به تذکرات و نکاتی که اساتید در اختیارشان می گذاشتند، یاد گرفتند که چگونه به تفاوت های فرهنگی یکدیگر احترام بگذارند و با مشکلاتی که معمولا به علت تفاوت های فرهنگی در تعاملات اتفاق می افتد برخورد کنند.

در مرحله ی بعد و به عنوان تکلیف نهایی از دانشجویان خواسته شد طبق گروه بندی انجام شده براساس موضوعات فرهنگی مشخص شده، یک مجله ی فرهنگی در مورد ایران و ژاپن تهیه کنند و در padlet آپلود کنند .
 



در پاپان هم دو جلسه ارتباط آنلاین از طریق اسکایپ، برای رفع مشکلات و پاسخ به سوالات احتمالی دانشجویان در دو دانشگاه مفید و کانسای برگزار شد.

313/32 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha