شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام والمسلمین حسن رضایی مهر، رئیس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه

حوزه/ دومین نشست تخصصی تبیین بیانیه گام دوم با موضوع سبک زندگی دینی با همکاری جهاد دانشگاهی و مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین رضایی مهر دوشنبه 2دی ماه در دومین نشست تخصصی تبیین بیانیه گام دوم انقلاب با موضوع سبک زندگی که در موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران قم برگزار شد، عنوان کرد: محور اول در تبیین موضوع، این است که تبیین رابطه شناختی بین سبک زندگی دینی و بیانیه گام دوم مشخص شود، در محور دوم باید به این بپردازیم که آیا اجرای سبک زندگی دینی امکان پذیر است یا خیر و سومین محور نیز بررسی تطبیقی سبک زندگی دینی و سبک زندگی غربی است.

وی افزود: بیانیه گام دوم، سند راهبردی تحکیم نظام اسلامی است و باید نسبت به محتوا بیانیه اهتمام ورزید، روح این بیانیه، رونمایی از مسئولیت‌ها است و می‌خواهد ذهن همگان به این مهم رهنمون شود که در گام دوم انقلاب، باید به کجا برسیم و چه اقداماتی باید برداشته شود تا سرعت پیشرفت کشور بیشتر شود.

این مدرس حوزه در خصوص مفهوم سبک زندگی نیز بیان کرد: سبک زندگی اسلامی، در واقع سبک و روش تعالی بخشی است که اسلام برای زندگی بشر ارائه می‌دهد، ما معتقد هستیم که اسلام در موضوعات مختلف زندگی، روش ارائه داده است و باید از این رهنمون‌ها استفاده شود.

وی ادامه داد: بین تحقق سبک زندگی اسلامی و تحقق بیانیه گام دوم، ارتباط تام برقرار است و تحقق سبک زندگی پیش نیاز تحقق بیانیه گام دوم انقلاب است؛ در متن بیانیه تنها چند بار کلمه سبک زندگی آمده است ولی کل متن بیانیه ناظر به موضوع سبک زندگی است و تحقق سبک زندگی، زمینه غیر قابل انکار تحقق بیانیه گام دوم انقلاب است.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی مهر تصریح کرد: برخی معتقدند تحقق امر دینی در جامعه مدرنیه و غربی، اگر غیر ممکن نباشد، بسیار بعید و سخت است؛ اندیشه‌های انحرافی غربی که حاصل مدرنیته است، تاثیر بسیاری در سبک زندگی جوامع داشته است؛ جهان مدرنیته با اندیشه‌های نهیلیسمی و سکولاری، عرصه را برای بروز امر دینی سخت کرده است ولی غیر ممکن و بعید نیست و اگر بخواهیم این‌گونه فکر کنیم، باید ترویج معارف دینی را کنار بگذاریم و هیچ موضوعی مانع ترویج دین و معارف دینی نخواهد بود.

وی اضافه کرد: اجرایی کردن سبک زندگی دینی هرچند با مشکلاتی مواجه خواهد بود ولی قطعا ممکن است؛ ارجاع نفوس انسان‌ها به عقلانیت و معنویت راهکار اجرایی کردن سبک زندگی دینی است، جوامع غربی عقلانیت را از جوامع را گرفته‌اند و اگر این احیا شود، با استقبال جوامع از عقلانیت و معنویت مواجه خواهیم شد و اگر بخواهیم از روش دیگری استفاده کنیم، نتیجه آن مشخص نخواهد بود.

رئیس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم اظهار کرد: تعالی دنیایی و کسب ثروت، غایت سبک زندگی غربی است و قطعا این سبک زندگی نمی‌تواند انسان را به تعالی برساند، در جوامع غربی، انسان محور جهان شمرده می‌شود و انسان می‌تواند همه مخلوقات را استعمار و استثمار کند ولی تفکر اسلامی معتقد است که با وجود برتری انسان نسبت به همه مخلوقات، ام در عین حال ناقص و نیازمند است.

وی خاطرنشان کرد: ابزار معرفت شناختی در غرب، عقل ناقص تجربه اندیش و اثبات آزمایشگاهی است ولی در معرفت شناختی اسلامی به علوم وحیانی و معرفتی نیز معتقد است و قطعا سبک ز ندگی اسلامی می‌تواند انسان را متعالی کند.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی مهر تاکید کرد: غربی‌ها معتقد هستند که انسان است که اخلاق را می‌سازد و اسلام معتقد است که خداوند اخلاق را می‌سازد و در بررسی تطبیقی دو سبک زندگی غربی و دینی کاملا مشخص خواهد شد که کدام سبک انسان را متعالی می‌کند و کدام سبک انسان را به زوال می‌کشاند.

اجرایی شدن سبک زندگی اسلامی نیاز به یک عزم ملی و خواست همگانی دارد

در ادامه این نشست، حجت الاسلام و المسلمین محمد کاویانی عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه عنوان کرد: از زمانی که مقام معظم رهبری در خصوص سبک زندگی موضوعاتی را مطرح کردند، مطالعات بسیاری در خصوص سبک زندگی انجام گرفت ولی اکثر آن‌ها مفید نبودند، زیرا مقام معظم رهبری آشکارا موضوعاتی که در خصوص سبک زندگی مدنظر داشتند عنوان کردند که از نوع آسیب‌شناسی اجتماعی وحل آن مسائل است.

وی ادامه داد: با وجود لایه‌های مختلف اجتماعی، اجرای سبک زندگی دینی در مدت کوتاه ممکن نیست و این پروسه زمان‌بر است، البته این بدین معنا نیست که نباید اقدام به اجرا کنیم یا اجرای آن کاملا غیر ممکن است.

وی افزود: در جنبه فردی هرکسی باید تلاش کند تا حد توان خود، به اجرای سبک زندگی بپردازد، لایه‌های اجتماعی از جمله جامعه و خانواده بر روی فرد تاثیرگذار است ولی با وجود این تاثیرات، فرد نباید تسلیم شود و باید وظایف خود را انجام دهد.

حجت الاسلام والمسلمین کاویانی بیان کرد: خانواده در سبک زندگی اسلامی مبتنی بر شرع و قانون است و جایگاه ارزشی دارد ولی در سبک زندگی غربی، خانواده در حد هم‌بالینی تنزل پیدا کرده است و جایگاه ارزشی ندارد و حتی می‌تواند تک‌جنسیتی باشد.

وی اضافه کرد: در زندگی اسلامی، هویت زنانه و مردانه تفکیک شده است و توقعات بر اساس ویژگی‌های ذاتی است که خداوند در وجود آن‌ها قرار داده است ولی در سبک زندگی غربی هویت زدایی صورت گرفته است؛ همچنین سبک زندگی به مصرف‌گرایی توجه دارد در حالی که سبک زندگی اسلامی به ساده‌زیستی تاکید می‌کند و در نهایت، هدف در سبک زندگی غربی، لذت جویی است و هدف سبک زندگی اسلامی کمال‌جویی است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تصریح کرد: نهادهای مرتبط با حوزه سبک زندگی، دانشگاه‌ها و حوزه علمیه اقدامات مناسبی در جهت تحقق سبک زندگی اسلامی در کشور نداشته‌اند و باید رویه‌ها تغییر پیدا کند تا شاهد اجرای سبک زندگی در جامعه باشیم.

وی تاکید کرد: کانال اجرایی شدن سبک زندگی اسلامی، علوم انسانی اسلامی است و باید به دنبال تحقق علوم انسانی اسلامی باشیم و سپس به دنبال تحقق سبک زندگی اسلامی باشیم؛ حاکمیت در سطوح مختلف اگر به دنبال اسلامی سازی باشد، به مرور و به تدریج شاهد وضعیت بهتری در جامعه خواهیم بود.

حجت الاسلام والمسلمین کاویانی اظهار کرد: اجرایی شدن سبک زندگی اسلامی نیاز به یک عزم ملی و خواست همگانی دارد و اگر غیر از این باشد، شدنی نخواهد بود؛ سبک زندگی اسلامی جزیره‌ای نیست و لایه‌های مختلف دارند که بر یکدیگر تاثیرگذار هستند و برای اصلاح باید به طور همزمان و عزم ملی عمل کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha