سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
ازدواج

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

اعتصاب‌ سراسری کریسمس را فلج کرد

فرانسه همزمان با آغاز جشن‌های کریسمس با اختلال سراسری در بخش حمل و نقل خود مواجه شده و دلیل آن نیز تداوم اعتراض‌ها به سیاست‌های دولت این کشور در زمینه اصلاح قوانین بازنشستگی است. به دلیل اعتصاب‌ها، خدمات بخش حمل و نقل در شب کریسمس به شدت کاهش یافته و بیش از ۸۰ درصد ترددهای ریلی لغو شده است.بر اساس مشاهدات خبرنگار شبکه الجزیره از «پاریس»، پایتخت فرانسه، ساکنان این شهر با معترضان ابراز همدردی می‌کنند.وبگاه «لوکال» نیز در گزارشی در این زمینه نوشت که بیستمین روز از اعتصاب‌ها در فرانسه برنامه‌های مسافرتی ده‌ها هزار نفر از ساکنان این کشور را که قصد داشتند چهارشنبه در اولین روز از تعطیلات کریسمس در مکان مورد علاقه خود باشند، برهم زده است.به نوشته این وبگاه، حرکت بیش از ۴۰ درصد از قطارهای تندرو لغو شده و غروب سه‌شنبه نیز تردد با قطار از پاریس به حومه شهر متوقف شد.به نوشته این وبگاه، گفت‌وگوها بین دولت و اتحادیه‌های کارگری فرانسه به شکست انجامیده و معترضان تأکید کرده‌اند که حتی در ایام کریسمس به اعتصاب ادامه می‌دهند.به گفته سخنگوی دولت فرانسه، قرار است اتحادیه‌های کارگری فرانسه مجددا با دولت بابت اصلاحات قانون بازنشستگی گفت‌وگو کنند.«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه نظام کنونی مستمری بازنشستگان را بسیار پرهزینه خوانده و مدعی است که قصد دارد نظامی ساده طراحی کند. با این وجود، اتحادیه‌های کارگری می‌گویند زیر بار طرح جدید ماکرون، که سن بازنشستگی را افزایش و مزایای پرداختی را کاهش می‌دهد، نمی‌روند.

«ازدواج» از «طلاق» سبقت گرفت

ابوترابی در مورد تعداد ازدواج و طلاق رخ داده گفت: در سال 97 تا 15 تیر 98 برابر با 550 هزار و 565 رویداد ازدواج و 175 هزار و 614 رویداد طلاق ثبت شده است. وی افزود: تعداد ازدواج و طلاق رخ داده در 6 ماهه اول امسال که تا تاریخ 30 آذر ماه ثبت شده 289 هزار و 128 رویداد ازدواج و 82 هزار و 547 رویداد طلاق را نشان می‌دهد. ابوترابی گفت: در اولین ازدواج در کشور میانگین سن دامادها 27.5 سال و میانگین سن عروس‌ها 23.4 سال بوده است.سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور افزود: همچنین میانگین سن مردان در زمان طلاق 37.2 سال و میانگین سن زنان در زمان طلاق 32.3 سال بوده است.

زور آلودگی به امتحانات نهایی نرسید

آلودگی هوا، مدارس برخی استان‌های کشور را به تعطیلی کشاند اما قرار است امتحانات نهایی بر اساس برنامه تعیین شده، برگزار شود؛ به عبارت دیگر زور آلودگی هوا به لغو امتحانات نهایی نرسید.مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی، برنامه امتحانات نهایی تمام رشته‌های تحصیلی دوره‌های متوسطه (نظری، فنی و حرفه‌ای)، پیش‌دانشگاهی و پایه دوازدهم دوره دوم متوسطه در دی‌ماه سال تحصیلی ۹۹ – ۱۳۹۸ را اول آبان امسال اعلام کرد؛ این برنامه امتحانی ویژه دانش‌آموزان پایه دوازدهم دوره دوم متوسطه (روزانه، بزرگسالان، آموزش از راه دور و داوطلبان آزاد)، دانش‌آموزان سال سوم متوسطه رشته‌های نظری شیوه نیمسالی- واحدی (بزرگسالان، آموزش از راه دور و داوطلبان آزاد)، دانش‌آموزان سال سوم متوسطه رشته‌های فنی و حرفه‌ای و دوره پیش‌دانشگاهی (بزرگسالان، آموزش از راه دور و داوطلبان آزاد) است.امتحان دی ماه برای حدود 147 هزار دانش‌آموز به صورت همزمان در سراسر کشور برای دانش‌آموز مشمول برگزار می‌شود و آلودگی هوا، نتوانست در زمان اجرای این برنامه تغییری ایجاد کند. اولین چیزی که در زمان آلودگی هوا عنوان می‌شود، دور ساختن افراد حساس مانند بیماران و کودکان از خطر است و به عبارت دیگر، افراد باید از محل آلوده دور شوند؛ البته قاعده تعطیلی مدارس تنها به دلیل دور شدن دانش‌آموزان از فضای آلوده نیست بلکه تردد نیز در شهر کاهش می‌یابد. استاندار تهران معتقد است افزایش ۳۰ درصدی ترافیک در مهر ماه ناشی از شروع مدارس است که با تعطیلی مدارس ترافیک نیز کمتر می‌شود و نتیجه آن کاهش آلودگی هواست. خسرو ساکی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی افزود: امتحانات نهایی در مدارس داخل کشور برای 146 هزار و 896 دانش‌آموز در 1034 حوزه اجرا و 130 حوزه تصحیح و امتحانات نهایی در مدارس خارج از کشور برای 350 دانش‌آموز در 31 حوزه اجرا و 4 حوزه تصحیح سازمان‌دهی شده است.مسعود ثقفی سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران 30 آذر امسال اظهار کرد: امتحانات نهایی و هماهنگ استانی(بزرگسالان، داوطلبان آزاد، ارزشیابی جامع و آموزش از راه دور پایه نهم) در شهر تهران از تاریخ ۲ دی آغاز می‌شود؛امتحانات تحت هر شرایطی حتی تعطیلی مدارس به عنوان آلودگی هوا برگزار می‌شود.

انگلیس و لهستان در قعر لیست پزشکی اروپایی ها قرار گرفتند

مطالعه سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) حاکی از آن است که سرانه پزشک در انگلیس پایین‌ترین میزان در اروپاست.در بررسی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی آمده است: در کشورهای اروپایی دومین سرانه پایین تعداد پزشک نسبت به مجموع جمعیت به انگلیس اختصاص دارد و پیش از آن لهستان در جایگاه نخست قرار می‌گیرد. سرانه پزشک در سایر کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی به ازای هر ۱۰۰۰ نفر به طور میانگین ۳.۵ پزشک است و این درحالیست که در انگلیس به ازای هر ۱۰۰۰ نفر ۲.۸ پزشک وجود دارد.کمبود پزشک در انگلیس درحالیست که طبق تحقیقات سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، پزشکان عمومی و متخصص در این کشور سه برابر بیش از میانگین میزان دستمزد در انگلیس درآمد دارند.به گزارش روزنامه گاردین، همچنین در گزارش این سازمان که بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۱۷ بدست آمده بر وابستگی انگلیس به آموزش نیروی متخصص در خارج تاکید شده به گونه‌ای که ۲۸.۷ درصد از پزشکان انگلیسی در خارج از کشور فارغ‌التحصیل شده‌اند. همچنین انگلیس پس از سوئیس دومین کشوری است که از بیشترین تعداد نیروی پرستار تحصیل کرده در خارج از کشور برخوردار است.

عربستان جشن کریسمس گرفت

برای اولین بار در تاریخ عربستان، دولت سعودی قصد دارد جشن سال نو میلادی را در منطقه‌ای در شمال ریاض برگزار کند؛ اقدامی که عصبانیت برخی افکار عمومی در این کشور را برانگیخته است.صفحه توئیتری «کالیندر السعودیه» (تقویم سعودی) که به مناسبت‌ها و مراسمات در عربستان می‌پردازد، با اعلام این خبر نوشته است که این مراسم در ۳۱ دسامبر (سه شنبه هفته آتی) در شهر «ملهم» در شمال پایتخت عربستان برگزار خواهد شد.در این جشن همچنین قرار است آتش‌بازی و برگزاری موسیقی دی.جی و مراسم اجرای شمارش معکوس تحویل سال نو میلادی در کنار دیگر فعالیت‌ها برگزار شود.برگزاری این مراسم از زمان ساعات اولیه اعلام آن، انتقادات بسیاری از کاربران را برانگیخته است. «صالح الفوزان» عضو هیأت علمای سعودی پیش از این گفته بود که حضور در مراسمات آغاز سال میلادی حرام و بدعت شرعی است.اینگونه مراسم‌ها در چارچوب اقداماتی است که محمد بن سلمان از زمان ولایت‌عهدی خود آغاز کرده که از آنها بعنوان «اصلاحات» یاد می‌شود. سازمان «سرگرمی» سعودی به ریاست «ترکی آل الشیخ» که در سال ۲۰۱۶ تأسیس شده، متولی برگزاری چنین مراسمات ساختارشکنانه‌ای است.برگزاری این مراسم در حالی است که بزرگترین کنسرت دی.جی خاورمیانه نیز از ۲۸ الی ۳۰ آذر در عربستان برگزار شد و حجم آبروریزی اخلاقی به حدی بود که زنان در شبکه‌های اجتماعی خواستار تفکیک مردان و زنان در این گونه مراسمات شدند.

اسقف عراق جشن سال نو را تعطیل کرد

اسقف «لوییس رافائل ساکو» اسقف کلیسای کلدانی عراق و جهان با دعوت از مسیحیان برای عدم برگزاری جشن‌های شب میلاد مسیح(علیه السلام)، از آنان خواست به‌ جای اینگونه جشن‌ها، به دعا برای شادی روح شهدا و سلامتی مجروحان عراقی بپردازند.وی در ادامه گفت: دعا کردن برای شهدا و مجروحان عراقی در شب میلاد مسیح(علیه السلام) این پیام را به تروریسم منتقل می‌کند که مسیحیان عراق (در راه حفظ وطن) ثابت قدم هستند و از تروریست‌ها هراس ندارند.در همین راستا مسئولان کلیساهای کاتولیک موصل نیز تأکید کردند که برگزارنکردن جشن سال نو میلادی ضرر و زیانی برای مسیحیان ندارد؛ زیرا عاقلانه نیست که ما شادی کنیم اما برادرانمان به خاطر این کشور در خون خود غوطه‌ور شوند.یادآور می‌شود، مسیحیان عراق نسبت به مسائل اخیر این کشور احساس مسئولیت نشان داده و بر بازسازی کشورشان و احترام به خون‌های ریخته شده در راه میهن پافشاری می‌کنند.

طرح تحول هزینه سلامت را از جیب مردم کم کرد

هزینه‌های درمانی مردم با اجرای طرح تحول نظام سلامت حدود ۲۰ درصد کاهش یافته است .تقوی نژاد معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت گفت: در سال ۹۰ حدود ۵۳ درصد از هزینه‌های درمان از جیب مردم پرداخت میشد که با اجرای کامل طرح تحول سلامت در سال ۹۶ این هزینه‌ها به ۳۳ درصد کاهش یافت.او افزود: با توجه به اینکه ۶۲ درصد هزینه‌ها مربوط به بخش درمان و ۱۸ درصد به بخش داروست، تنها ۵ درصد اعتبارات به بخش بهداشت اختصاص یافته است.

فاقد بیمه ها از کارت سوخت جا ماندند

مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از ابطال کارت سوخت وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث خبر داد.شهرام رضایی، مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در خصوص پیامک‌هایی که طی روزهای اخیر برای برخی مردم مبنی بر ابطال کارت سوخت در صورت دریافت نکردن بیمه شخص ثالث ارسال شده، گفت: قانونی به اسم قانون بیمه اجباری شخص ثالث وجود دارد که در ماده ۴۸ این قانون، هم نیروی انتظامی و هم دیگر نهادهای مربوطه را موظف می‌کند که کارت هوشمند سوخت برای کسانی که بیمه شخص ثالث ندارند، صادر نشود.او گفت: در این قانون آمده است که ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت مکلف است از صدور هرگونه کارت سوخت و تخصیص اولیه سهمیه و یا ادامه آن برای وسایل نقلیه فاقد بیمه خودداری کند، همچنین در تبصره‌ای تأکید شده که بیمه مرکزی و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلف هستند که اطلاعات مربوطه به وسایل نقلیه مذکور را به صورت برخط در اختیار ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت قرار دهند.

سیل انگلیس و ایتالیا را زیر آب برد

بارندگی‌های بی وقفه موجب وقوع سیل در مناطق مختلف انگلیس شد.چندین رودخانه طغیان کرد و ده‌ها روستا و شهر دچار آبگرفتگی شده اند. در منطقه ولز، هشدار زرد رنگ، درباره وضع آب و هوا صادر شده است. در برخی مناطق امدادرسانی فقط با قایق میسر است. انتظار می‌رود با ادامه بارش ها، مشکلات بیشتر شود. مقامات انگلیس برگزاری نشست اضطراری را درخواست کرده اند. سازمان هواشناسی این کشور پیش بینی کرده است امروز و فردا، باران بیشتری ببارد.بارندگی‌های بی وقفه در اروپا به انگلیس ختم نشد و در ایتالیا هم بر اثر وقوع سیل و رانش زمین ۳ تن جان باختند و به بسیاری از زیرساخت ها، ساختمان ها، اماکن تاریخی خسارت وارد شد.

آلودگی خوزستان را هم تعطیل کرد

استانداری خوزستان اعلام کرد: مدارس ۴ شهر خوزستان به علت آلودگی هوا تعطیل است. استانداری خوزستان اعلام کرد: به دلیل آلودگی هوا، تمامی مدارس مقاطع سه گانه در حوزه شهری اهواز، کارون، شوش و سوسنگرد تعطیل است.این تعطیلی شامل مدارس روستایی این شهرستان‌ها و ادارات دولتی و سازمان‌های خدمات رسان و بانک‌ها نمی باشند و دانش آموزان و کارمندان باید در محل تحصیل و کار حضور داشته باشند.همچنین اداره کل آموزش و پرورش خوزستان با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به رغم تعطیلی مدارس شهرهای اهواز، شوش، سوسنگرد و کارون در تاریخ سه شنبه ۹۸/۱۰/۳ برنامه برگزاری امتحانات نهایی در این شهرها کماکان برقرار است و امتحانات براساس برنامه از پیش اعلام شده برگزار خواهد شد.

تاکسی اراذل توقیف شد

سرهنگ‌راستی گفت: تاکسی‌ای که برای حمل مواد مخدر استفاده می‌شد، توقیف و راننده دستگیر شد.سرهنگ سعید راستی رئیس عملیات پلیس امنیت گفت:خودرویی که در پوشش تاکسی، به حمل مواد مخدر و مشروبات الکی اقدام‌می کرد دستگیر شد.وی افزود: این تاکسی تنها یک پوشش است و موتور خودروی سمند در حد یک زانتیا تقویت شده است. همچنین تغییراتی در سپرها و سایر اجزای خودرو اعمال شده است.سرهنگ راستی اظهار کرد: اراذل و اوباش استفاده کننده از این خودرو، از میخ‌های سه پر و دودزا برای ایجاد ترافیک یا فرار کردن از پلیس استفاده می‌کردند.

شورای عالی انقلاب فرهنگی مناسبت های جدید را به تقویم رسمی کشور اضافه کرد

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، پس از ارائه گزارش کمیته فرهنگ و تمدن اسلامی از سوی دبیر این کمیته، طی سخنانی تاکید کرد: مهم است که در شرایط امروز، هویت ایرانی و اسلامی را از این طریق احیا کنیم و روحیه اعتماد را در نسل جوان جامعه برای پیشرفت کشور تقویت نمائیم.در هشتصد و بیست و پنجمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست رئیس جمهور همچنین علاوه بر ارائه گزارش کمیته فرهنگ و تمدن اسلامی از سوی دبیر این کمیته، اضافه شدن ۱۰ مناسبت به تقویم کشور در دستور کار قرار گرفت و به تصویب اعضا رسید که اسامی روزها به این شرح است:۱- ۱۵ رمضان سالروز ولادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی (ع) به نام روز تکریم خیرین۲- ۶ فروردین سالروز ولادت زرتشت به نام روز ولادت زرتشت

۳- ۳ اردیبهشت سالروز شهادت اولین رئیس ستاد مشترک ارتش به نام سالروز شهادت امیر سپهبد قرنی۴- ۳ اردیبهشت سالروز تولد شیخ بهائی به نام روز معماری۵- ۷ تیر سالروز بمباران شیمیایی شهر سردشت در سال ۱۳۶۶ به نام سالروز بمباران شیمیایی سردشت۶- ۴ مرداد سالروز استقرار سلسله صفویه و نقش آن در گسترش مذهب تشیع به نام روز بزرگداشت شیخ صفی الدین اردبیلی۷- ۸ مرداد سالروز ولادت سهروردی و نقش ایشان در فلسفه و حکمت اسلامی به نام روز بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی۸- ۱۸ مرداد سالروز شهادت شهید محسن حججی به نام روز بزرگداشت شهدای مدافع حرم۹- ۵ مهر همزمان با روز جهانی گردشگری با نام روز گردشگری۱۰- ۱۴ اسفند همزمان با روز احسان و نیکوکاری به نام روزترویج فرهنگ قرض الحسنه

سپاه شبکه فساد دارویی را متلاشی کرد

شبکه فساد دارویی استان البرز توسط اطلاعات سپاه متلاشی و 5 نفر دستگیر شدند.درمیان بازداشت شدگان معاون سابق غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز به همراه تعدادی از مدیران این دانشگاه با اتهامات متعدد دارویی و درمانی، توسط مأموران اطلاعات سپاه بازداشت شده‌اند.این اقدام به دنبال پیگیری و برخورد با تخلفات شبکه‌ای در حوزه دارو و درمان در دانشگاه علوم پزشکی البرز انجام شده است.

روسیه اینترنت ملی را با موفقیت آزمایش کرد

دولت روسیه اعلام کرد طرح اینترنت ملی این کشور را برای مقابله با قطعی اینترنت جهانی با موفقیت آزمایش کرده است.این آزمایش در چهارچوب اجرای قانون جنجالی تضمین دسترسی به اینترنت داخلی روسیه صورت گرفت که در ماه نوامبر 2019 لازم الاجرا شد؛ منتقدان نگران آن هستند که دولت روسیه از این قانون برای سانسور گردش آزادانه اطلاعات استفاده کند.در جریان اجرای این تست اینترنت ملی در مناطق ویژه، سازوکار واکنش به «تهدیدات امنیتی»، کارکرد امن و پایدار اینترنت روسیه آزمایش شد."الکسی سوکولوف"، معاون وزیر ارتباطات روسیه گفت: «نتایج این آزمایش نشان داد که به صورت کلی، مقام‌ها و اپراتورهای ارتباطی آمادگی پاسخ سریع و متناسب را به تهدیدها و خطرهای قابل پیش‌بینی دارند.»یکی از اهداف روسیه از استفاده از مکانیزم اینترنت ملی، کاهش میزان گردش اطلاعات (ترافیک داده‌های) داخلی از طریق شبکه جهانی توصیف شده است؛ به همین منظور قرار است "روسکوم‌نادزور" (Roskomnadzor)، نهاد ناظر بر شبکه‌های ارتباطی و تلکام روسیه، یک ساختار جدید را تا سال 2021 در اپراتورهای تلفن و تلفن همراه اضافه کند.این فناوری جدید که جزئیات زیادی درباره آن در دسترس نیست به روسکوم‌نادزور اجازه خواهد داد تا در صورت نیاز داده‌های کاربران را عمیقا بررسی کند یا آن را در اختیار سرویس‌های ویژه قرار دهد؛ این نهاد دولتی با استفاده از ساختار تکنولوژیک جدید همچنین خواهد توانست محتوا، سایت‌ها یا پلتفورم‌های ارتباطی را در صورت لزوم، بدون نیاز به همکاری اپراتورها قطع کند.دولت روسیه نگرانی استفاده از اینترنت ملی برای سانسور را بی‌دلیل توصیف می‌کند و می‌گوید این طرح صرفا برای اطمینان از ادامه عملکرد درست شبکه فناوری اطلاعات در روسیه به کار می‌آید."ولادیمیر پوتین"، رئیس جمهوری روسیه هفته گذشته در جریان کنفرانس خبری سالانه خود گفت که اینترنت جهانی و اینترنت ملی تعارضی با هم ندارند؛ پس از آن نیز ولادیمیر پوتین قانون طرح اینترنت ملی و استقلال روسیه از اینترنت جهانی را امضا کرد.

سوختگی در ایران متوسط جهانی را پشت سر گذاشت

دکتر محسن اسدبیگی با اشاره به روز ملی پیشگیری از سوانح سوختگی گفت: آمار سوختگی در کشور ما ۸ برابر از متوسط جهان بالاتر است.وی تصریح کرد: سوختگی هشتمین عامل مرگ و میر در کشور است.رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت مواد غذایی لرستان با اشاره به هزینه‌های بالای درمان سوختگی، اظهار کرد: به ازای درمان هر یک درصد سوختگی مبلغ ۵۰ میلیون ریال اعتبار نیاز است.دکتر اسدبیگی عوارض ناشی از سوختگی را در بیشتر موارد جبران ناپذیر قلمداد کرد و گفت: در اکثر مواردی که درمان ناشی از سوختگی به پایان می‌رسد یکسری عوارض همواره با بیمار باقی خواهد ماند.وی تصریح کرد: عوارض شدید و هزینه‌های سنگین درمانی می‌طلبد تا عموم مردم به مقوله پیشگیری از سوانح سوختگی توجه ویژه ای داشته باشند.رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت مواد غذایی لرستان خاطرنشان کرد: سوانح و استفاده از مواد آتش زا به ویژه در محیط خانه از عوامل مهم ایجاد سوختگی هستند.دکتر اسدبیگی ادامه داد: بهتر است تا حد امکان از تماس‌های غیر ضروری با مواد آتش زا به ویژه برای کودکان اجتناب شود.

زوج و فرد به پایان راه رسید

آلودگی هوا، تعطیلی مدارس، ممنوعیت تردد کامیون‌ها و ... کلیدواژه تکراری این روزها هستند.اما آنچه بیش از پیش سر و صدا کرد طرح زوج و فرد است که بعد از حذفش در تیر دوباره سر و کله‌اش پیدا شد و بعد از 10 روز دوباره رفت و جایش را به طرح کاهش آلودگی داد.تشکیل کمیته اضطرار، تعطیلی مدارس، توقف فعالیت کارخانه‌های شن و ماسه، ممنوعیت تردد کامیون، محدودیت تردد خودروهای سواری و برخورد با خودروهای دودزا از جمله کلماتی است که این روزها بیش از پیش در افکار عمومی جاخوش کرده است؛ اما جالب‌تر این است که عبارتی جدید در روزهای آلوده پایتخت بعد از 6 ماه دوباره پا به عرصه وجود گذاشت و آن هم چیزی نبود جز«زوج و فرد» ! عبارتی که 14 سال در معابر تهران حکمفرمایی می‌کرد و از ابتدای تیر امسال با  اجرای طرح جدید شهرداری تهران برای همیشه رخت بربست؛ اما نه، در هفته‌های گذشته دیدیم که این واژه دوباره بازگشت آن هم با اقتدار! به طوری که در کمیته اضطرار بارها به آن اشاره شد و محدودیت تردد خودروها را دوباره با آن سنجیدند.استفاده دوباره از لفظ زوج و فرد برای اجرای محدودیت تردد خودروها در روزهای آلوده پایتخت این شائبه را در شهروندان به وجود آورد که شاید طرح‌های مورد استفاده در تهران تأثیرگذار نبوده که دوباره بازگشت به گذشته داشته‌ایم و از زوج و فرد بهره برده‌ایم.بکار بردن محدودیت زوج و فرد در روزهای آلوده پایتخت شاید عمرش به دو هفته نکشید؛ چرا که از ابتدای هفته جاری این عبارت جای خود را به محدوده طرح کاهش آلودگی هوا داد و رئیس پلیس راهور پایتخت به یکباره آب پاکی را بر دست شهروندان ریخت و  گفت: دیگر زوج و فرد معنایی ندارد.

137#* به خدمات مترو رسید

شهروندان تهرانی از این پس با شماره‌گیری کد #137* می‌توانند خدمات جدیدی را در حوزه مترو دریافت کنند.شهروندان پس از شماره گیری #5*3*137* می‌توانند برای دسترسی به اطلاعات مرتبط با خط مورد نظر، کد آن را وارد کرده و داده‌هایی در خصوص امکانات رفاهی، شرایط حمل و نقل، موارد اضطراری و ویژه ایستگاه‌ها را دریافت نمایند. به این شیوه ایستگاه‌های دارای این امکانات در خط انتخابی، قابل مشاهده است.همچنین امکانات اطراف هر ایستگاه نیز به این ترتیب قابل مشاهده است و شهروندان می‌توانند با استفاده از کدهای مرتبط با این امکان از وجود بیمارستان‌ها، مساجد، مراکز فرهنگی، تفریحی و تجاری و امکانات رفاهی اطراف ایستگاه مورد نظر خود نیز اطلاع یابند.امکانات رفاهی قابل استعلام بر بستر USSD شامل مواردی همچون نمازخانه، سرویس بهداشتی، پله برقی، آسانسور، باجه بلیت اعتباری و خودپرداز بانک است. پایانه اتوبوسرانی، پایانه تاکسیرانی و پارکینگ نیز از جمله موارد قابل استعلام درباره ایستگاه‌های مترو است.بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، پلیس مترو و خروجی اضطراری و همچنین رمپ ویژه جانبازان، توان‌یابان و مسیر روشندلان از موارد اضطراری و ویژه ایستگاه‌هاست که از این طریق می‌توان به آن دسترسی داشت.

نپال مجرمان سایبری را هک کرد

مقامات نپال از بازداشت ۱۲۲ تبعه چینی طی بزرگ‌ترین عملیات سرکوب مجرمان خارجی که با ویزای توریستی به این کشور وارد می‌شوند، خبر دادند.رئیس پلیس کاتماندو، پایتخت نپال اعلام کرد که ۱۲۲ مرد و زن چینی در پی به دست آمدن اطلاعاتی مبنی بر اشتغال آن‌ها به فعالیت‌های مشکوک، در یک حمله پلیس دستگیر شدند.به گفته پلیس این افراد به انجام جرایم سایبری و هک کردن دستگاه های نقدی بانکی مظنون هستند. این افراد در ایستگاه‌های مختلف پلیس در بازداشت به سر برده و گذرنامه‌ها و لپ‌تاپ‌های آن‌ها نیز توقیف شده است.این نخستین باری است که در نپال شمار زیادی از تبعه‌های خارجی به اتهام فعالیت‌های مشکوک کیفری بازداشت شده‌اند.مقامات سفارت چین تاکنون اظهار نظری در این مورد نداشته‌اند اما به گفته پلیس نپال، سفارت چین از این بازداشت‌ها اطلاع داشته و از این اقدام حمایت کرده است.شمار پرونده‌هایی که شهروندان چینی در کشورهای آسیایی به ظن دست داشتن در فعالیت‌های مختلف غیرقانونی بازداشت می‌شوند که اغلب به کلاهبرداری در چین مربوط می‌شود، بسیار زیاد است.برای مثال هفته گذشته مقامات فیلیپین ۳۴۲ کارگر چینی را در یک عملیات و به جرم قمار دستگیر کردند.در ماه سپتامبر پلیس نپال پنج تبعه چینی را به اتهام سرقت پول با هک دستگاه‌های نقدی بانکی بازداشت کرد. شهروندان چین هم‌چنین امسال به جرم قاچاق طلا در این کشور دستگیر شدند.نپال و چین در سفر اکتبر شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین به نپال پیمانی در مورد کمک متقابل در امور جنایی امضا کردند. چین در سال‌های اخیر سرمایه گذاری خود در نپال را در زمینه‌هایی مانند جاده‌ها، نیروگاه‌ها و بیمارستان‌ها افزایش داده است.بنا بر گزارش رویترز، در عین حال بیش از ۱۳۴ هزار گردشگر چینی بین ژانویه و اکتبر سال جاری میلادی (۲۰۱۹) از نپال بازدید کردند که براساس آمار هیئت گردشگری نپال، ۹.۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۸ میلادی افزایش داشته است.

مجارستان نازایی را رایگان کرد

دولت مجارستان در چارچوب طرح افزایش نرخ زاد و ولد در این کشور، مسئولیت اداره شش کلینیک نازایی را که پیش از این در اختیار بخش خصوصی بوده بدست می‌گیرد و بنابر اعلام مقامات این کشور، تصمیم تازه از ابتدای ماه آینده میلادی به اجرا در خواهد آمد.دولت مجارستان که پیشبرد سیاست‌های ضدمهاجرتی را در دستور کار دارد، می‌کوشد بی‌آنکه مهاجرت را تشویق کند نرخ زاد و ولد را در این کشور بالا ببرد. پیش از این "ویکتور اوربان"، نخست‌وزیر این کشور، اعلام کرده بود که دولت مالیات خانواده‌های بزرگ را کاهش می‌دهد تا شاهد رشد نرخ زاد و ولد در این کشور باشد.در این راستا "نواک کاتالین"، وزیر کشور مجارستان گفته است که هزینه‌های دارو و درمان نازایی در این کشور از این پس رایگان خواهد بود.بنابر گزارش یورونیوز، از جمله تدابیری که دولت ویکتور اوربان برای افزایش جمعیت اتخاذ کرده است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: زنانی که بیشتر از چهار فرزند بدنیا بیاورند از معافیت مالیاتی عمده برخوردار خواهند شد.اعطای وام‌های کم بهره بالای ۳۰ هزار یورویی برای زنانی که برای اولین بار در زیر ۴۰ سال ازدواج می کنند. یک سوم بدهی های این زنان به بانک‌ها نیز بخشیده خواهد شد. پس از تولد فرزند دوم، دولت مبلغ ۳۱۵۰ یورو به وام مسکن خانواده می افزاید. بعد از فرزند سوم ۱۲۸۵۰ یورو و به ازای هر فرزندی که پس از سومین فرزند متولد شود ۳۱۵۰ یورو به بودجه وام خانواده افزوده خواهد شد. شمار گهواره‌های مهدکودک‌های مجارستان تا سال ۲۰۲۲ میلادی به ۲۱ هزار افزایش پیدا خواهد کرد.بنابر اعلام کمیسیون اتحادیه اروپا، هر زن اروپایی بطور میانگین برای بقای نسل باید دو فرزند بدنیا بیاورد. این در حالی است که هم اکنون میزان کلی باروری در قاره اروپا چیزی کمتر از یک و نیم ثبت شده است و در این میان مجارستان با میانگین ۱.۴۵ یکی از نرخ های پایین و هشدار دهنده اروپا محسوب می‌شود.فرانسه با نرخ ۱.۹۲ و سوئد با ۱.۸۸ به رغم کسب بهترین رتبه ها در اروپا، همچنان از استانداردهای این منطقه پایین‌تر هستند.

زمین‌لرزه ونکوور را لرزاند

چهار زمین‌لرزه از جمله دو زمین‌لرزه ۶ ریشتری سواحل جزیره ونکوور در کانادا را لرزاند.این دو زمین‌لرزه ۶ ریشتری به ترتیب در ساعات ۱۱:۴۹ و ۱۲:۵۶ ظهر به وقت محلی، سواحل ونکوور را لرزاند.هم‌چنین در همان ناحیه زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۲ ریشتر در ساعت ۸:۴۰ صبح و زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۷ ریشتر ساعت ۱۱:۱۳ ظهر به وقت محلی به وقوع پیوست.طبق اعلام سرویس ملی هواشناسی آمریکا، هیچ گونه نگرانی در مورد وقوع سونامی برای سواحل واشنگتن وجود ندارد.این زمین‌لرزه‌ها در حدود ۵۰۶ کیلومتری شمال غربی توفینوی کانادا و حدود ۱۰۱۳ کیلومتری سیاتل آمریکا به وقوع پیوسته‌اند. تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر خسارات ناشی از این زمین‌لرزه‌ها که در عمق ۹ کیلومتری زمین رخ داده‌اند، منتشر نشده است. بنا بر گزارش شبکه تلویزیونی کینگ تی‌وی سیاتل، طبق اعلام سازمان زمین شناسی آمریکا با توجه به وقوع این زمین‌لرزه‌ها در  اقیانوس آرام، جمعیت کمی تحت تاثیر آن‌ها قرار داشته‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha