جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کشاورزی در آمریکا

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

سندرز به اقتصاد فاسد آمریکا اعتراف کرد

نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا تصریح کرد: اقتصاد آمریکا فاسد است.برنی سندرز نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در پیامی توئیتری اعلام کرد: از هر ۶ کودک آمریکایی، یک نفر در فقر زندگی می‌کند. نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا با اشاره به گزارش بلومبرگ درباره افزایش ۱.۲ تریلیون دلاری ثروت ثروتمندان جهان در سال ۲۰۱۹ در این خصوص نوشت: بیش از ۵۰۰ هزار آمریکایی بی خانمان هستند.۸۷ میلیون نفر تحت پوشش بیمه درمانی نیستند. نیمی از مردم برای امرار معاش محتاج حقوق ماهانه خود هستند. اما وضع طبقه ثروتمند هر روز بهتر می‌شود. وی در ادامه تصریح کرد: این یک اقتصاد فاسد است و ما قصد داریم آن را تغییر دهیم.

هوآوی راه دور زدن تحریم های آمریکا را کشف کرد

هوآوی روش تولید تلفن هوشمند با سرویس گوگل و با دور زدن تحریم های آمریکا کشف کرده است.Gizchina به نقل از منابع مطلع در این خصوص اطلاع داد.این شرکت قصد دارد مدل به روز شده تلفن همراه Huawei P۳۰ Lite را که در آوریل سال ۲۰۱۹ ارائه شد، به بازار عرضه نماید. این دستگاه با چنین اسمی گواهی گوگل را دارد، فروشنده چینی حق دارد که تلفن همراه را با نام مشابه و سرویس گوگل بفروشد.هوآوی مدل به روز شده را در بازار جهانی عرضه می کند که به عقیده کارشناسان بیشتر از همه به خاطر تحریم شدن این شرکت آسیب دید. تلفن هوشمند پیشرفت های جزئی در عملکرد داشته و قیمت آن حدود ۳۴۹ یورو یا تقریبا ۲۴ هزار روبل است. تاریخ عرضه آن مشخص نیست.در ماه دسامبر هوآوی اطلاع داد که یک جایگزین کامل برای خدمات شرکت های آمریکایی در بازار جهانی ایجاد می کند.

ترامپ کشاورزی آمریکا را فلج کرد

پایگاه خبری "د گزت" (thegazette) نوشت: در مناقشه تجاری ترامپ با چین، صادرات کشاورزی آمریکا از ۲۵/۹ دلار به ۹/۱ دلار رسیده است.این نشریه که در ایالت آیوا، یکی از مراکز مهم کشاورزی آمریکا، منتشر می‌شود، در گزارشی نوشت: از زمان آغاز مناقشه تجاری ترامپ با پکن، چین خرید محصولات کشاورزی خود را از برزیل، آرژانتین و سایر کشورها افزایش داد.پکن با تحمیل تعرفه ۱۲۰ میلیارد دلاری بر صادرات ایالات متحده، از جمله سویا و سایر کالاهای کشاورزی به بسیاری از حامیان روستایی ترامپ ضرر زد.در این گزارش آمده: صادرات سویا به چین به پایین‌ترین سطح در ۱۲ سال گذشته، یعنی ۳/۱ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است.

آفریقایی ها به استعمار پولی فرانسه پایان دادند

8 کشور آفریقایی شامل بنین، بورکینافاسو، گینه بیسائو، ساحل عاج، مالی،‌ نیجر، سنگال و توگو هم اکنون از CFA فرانک به عنوان ارز واحد استفاده می‌کنند.همه این کشورها به جز گینه بیسائو پیشتر مستعمره فرانسه بوده‌اند.این کشورها تصمیم گرفته‌اند در حاشیه سفر امانوئل مکرون، به ساحل عاج، نام واحد پولی خود را از فرانک به اکو تغییر دهند.این ارز پیش‌تر از نظر ارزش به فرانک فرانسه وابسته بود و حدود 2 دهه نیز مبنای ارزش آن نسبت معینی از یورو بود.ساحل عاج بزرگترین تولید کننده کاکائو در جهان و یکی از اصلی‌ترین مستعمرات فرانسه در جهان به شمار می‌رود.رئیس‌جمهور ساحل عاج در حاشیه این سفر گفت: در کنار تغییر نام واحد پولی این کشور قصد دارد به نگهداری از 50 درصد دارایی‌های حساب ذخیره خود در فرانسه پایان داده و آنها را از این کشور بازگرداند.مکرون با تمجید از تصمیم کشورهای آفریقایی برای تغییر نام واحد پولی گفت:‌واحد پولی جدید در سال 2020 عرضه خواهد شد.

ترازوی تجاری عربستان بهم ریخت

سازمان آمار عربستان اعلام کرد که مازاد تجاری در ۱۰ ماه گذشته سال جاری (۲۰۱۹) به ۹۶.۵ میلیارد دلار رسید که در مقایسه به مدت مشابه در سال ۲۰۱۸ که حدود ۱۳۰.۲ میلیارد دلار بود، ۲۵.۸ درصد کاهش داشته است.بر پایه این آمار، ارزش صادرات نفتی و غیرنفتی عربستان ۱۱.۳ درصد کاهش داشته و به رقم ۲۱۷.۶ میلیارد دلار رسید اما در بخش واردات، پنج درصد افزایش داشت و به رقم ۱۲۱ میلیارد دلار رسیده است.همچنین ارزش صادرات نفتی عربستان نیز در طول مدت مذکور ۱۳ درصد کاهش داشته و به رقم ۱۶۸.۲ میلیارد دلار رسید.اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و کشورهای تولید و صادرکننده نفت غیر اوپک (اوپک پلاس) ابتدای سال جاری توافق کردند تا برای ایجاد تعادل در بازار و افزایش قیمت نفت، مجموع تولید خود را یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهند.نحوه محاسبه مازاد تراز تجاری به این صورت است که اگر صادرات بیشتر از واردات باشد مقدار مثبت به نام مازاد تجاری مشخص می‌شود و اگر واردات بیشتر از صادرات باشد مقدار منفی به نام کسری تجاری یا شکاف تجاری مشخص می‌شود.

مالزی سردمدار جهانی بانکداری اسلامی شد

رسانه های محلی مالزی اعلام کردند که این کشور عنوان «سردمدار جهانی بانکداری اسلامی» را به خود اختصاص داده است.«امیر الدین حمزه»،معاون وزیر دارایی مالزی در این باره گفت: ما در بانکداری اسلامی پیشگام بوده ایم و می خواهیم این موقعیت را حفظ کنیم.وی افزود:بخش بانکداری اسلامی می تواند بهترین فرصت های شغلی را در مالزی ایجاد کند، بسیاری از دانشجویان ما در رشته بانکداری اسلامی فارغ التحصیل شده اند.حمزه با تاکید بر اینکه مالزی دارای ظرفیتی برای تقویت بخش بانکداری اسلامی است و فرصت های شغلی بسیار زیادی را به وجود آورده است،گفت: بیمه اسلامی نه تنها برای استفاده در کشور ماست، بلکه ما قصد داریم که این امکان را به دیگر کشورها نیز صادر کنیم. معاون وزیر دارایی مالزی همچنین بر اهمیت جهانی بخش بانکداری اسلامی تاکید کرد و افزود: حتی کشورهای غیر اسلامی هم برای به دست آوردن جایگاه جهانی خود در این بخش تلاش می کنند.

اصلاح بیمه کلید خورد

حاتم شاکرمی در کارگاه آموزشی «حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری»، با اشاره به فلسفه و جایگاه بیمه بیکاری گفت: با توجه به تاریخچه قانون بیمه بیکاری، این قانون در دنیا به عنوان یک ضرورت و حقوق بنیادین نیروی کار شناخته شده و هدف از اجرای آن، صیانت از کرامت نیروی کار است.وی افزود: مطابق با قوانین سازمان بین المللی کار (ILO)، این قانون نوعی حمایت اجتماعی و جبران آسیب‌های مالی نیروی کار در صورت از دست دادن شغل به دلایل مختلف محسوب می‌شود.شاکرمی با اشاره به سند کار شایسته گفت: مصوبات کار شایسته دارای هفت نماگر و شاخص در زمینه‌های عدالت اجتماعی، گفت و گوی سه جانبه، آزادی انجمن‌ها و.. است که ۳ مورد از این شاخص‌ها اعم از امنیت شغلی، عدالت و کرامت انسانی در ارتباط با بیمه بیکاری و حمایت‌های اجتماعی است لذا بر این اساس ضرورت دارد به این قانون به عنوان یک قانون بنیادین کار توجه جدی شود.معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، همچنین با تاکید بر بازنگری قانون بیمه بیکاری گفت: امروز این قانون باید در مسیر و همسو با اصلاح ساختار اقتصادی کشور باشد. در این راستا معاونت روابط کار باید با حذف محدودیت‌های ایجاد شده در دامنه شمول قانون بیمه بیکاری و تشکیل کمیته‌های تخصصی و جمع آوری پیشنهادات در قالب یک پیش نویس جامع بیمه بیکاری را تهیه و جهت تصویب به دولت و مجلس ارائه دهد.وی تصریح کرد: با تصویب یک قانون جامع بیمه بیکاری و تبدیل آن به صندوق بیمه بیکاری می‌توانیم با گردش مالی و تأمین هزینه‌ها اقدامات و فعالیت‌های درآمدزایی داشته باشیم.

آمریکا به هند ضمانت کتبی داد

آمریکا ضمانت کتبی به هند داده است که تامین سرمایه بانک های بین المللی برای خرید تجهیزات بندر چابهار به ارزش 85 میلیون دلار را تسهیل می کند.هند در حال توسعه این بندر در ایران است و این بندر برای دهلی نو به لحاظ توسعه ترافیک ترانزیت دریایی منطقه ای به افغانستان و آسیای میانه دارای اهمیت ویژه ای است.آمریکا در نوامبر 2018، این بندر از تحریم های علیه ایران معاف کرد.یک مقام دولتی هند گفت: «ما باید تجهیزاتی برای راه اندازی این بندر تهیه کنیم اما به علت تحریم ها، توانایی این کار را نداریم.»وی افزود: «این تجهیزات را تقریبا دو سال پیش سفارش دادیم. اما نمی توانیم ال سی (اعتبارنامه) باز کنیم. بانک‌ها جلو نمی‌آیند. آمریکا قبلا ضمانت شفاهی داده است، اما بسیار از دادن ضمانت کتبی خودداری می‌کرد و بانک ها نیز بر داشتن سند اصرار داشتند. اکنون، پس از ملاقات اخیر وزیر خارجه هند، آمریکایی ها به ما سندی کتبی دادند و ما تلاش می کنیم (توسعه بندر) را به پیش ببریم.» «پرداخت ها به دلار است. ما به بانک هایی نیاز داریم که با دلار یا یورو معامله کنند از اینرو مجبوریم با بانک های بین المللی مواجه داشته باشیم و اگر آنجا حرفی از ایران شود، هیچ بانکی آماده از دست دادن سرش نیست.»بندر چابهار در استان سیستان و بلوچستان ایران در سواحل جنوبی ایران واقع شده است که به لحاظ استراتژیک برای هند اهمیت دارد. این بندر در دریای عمان نزدیک به مرز ایران و پاکستان واقع شده است.

 پوتین اقتصاد روسیه را نجات داد

وزیر مالی سابق دولت روسیه می گوید که تصمیم پوتین برای تشکیل صندوق ذخیره ارزی روسیه در ۱۰ سال پیش، اقتصاد این کشور را نجات داده است. وزیر مالی سابق، الکسی کودرین، که حالا رئیس اتاق حسابداری روسیه است، گفت: تصمیم رئیس‌جمهور پوتین برای تشکیل صندوق ذخیره ارزی روسیه در ۱۰ سال پیش، اقتصاد این کشور را نجات داده است.طبق گفته کودرین، در سال ۲۰۰۸ که پوتین به عنوان نخست‌وزیر خدمت می‌کرد، از تشکیل صندوق ذخیره ارزی (صندوق تثبیت مالی) که بعدها صندوق ثروت ملی نام گرفت، حمایت کرد. این صندوق نقش مهمی در بحران اقتصادی ۲۰۰۸-۲۰۰۹ ایفا کرد.تأسیس این صندوق ارزی اهمیتی اساسی برای حفظ اقتصاد و سرمایه‌گذاری‌های اجتماعی داشت. کوردین توضیح داد: به کمک این صندوق در طول دوره بحران اقتصادی دستمزدها کاهش پیدا نکرد و حقوق بازنشستگی دو برابر شد.در آغاز بحران اقتصادی دولت روسیه توانست ذخایر ارزی انبوه و قابل توجهی را در صندوق تثبیت مالی کنار بگذارد.

چین بزرگترین مزرعه خورشیدی را راه‌اندازی کرد

بزرگترین پروژه خورشیدی چین که بدون دریافت یارانه دولتی ساخته شده است، در استان شمال شرقی لیااونینگ راه اندازی شد.واحدی از شرکت "استیت پاور اینوسمنت" چین یک مزرعه خورشیدی ۵۰۰ مگاواتی را در استان شمال شرقی لیااونینگ راه اندازی کرد که بزرگترین پروژه خورشیدی به شمار می رود که یارانه دولتی دریافت نکرده است.ساخت این مزرعه در شهر چائویانگ در ژوئن آغاز شد و در ۲۴ دسامبر به شبکه برق متصل شد.این مزرعه خورشیدی نخستین پروژه از مجموعه پروژه های انرژی پاک است که بدون دریافت یارانه در چین فعالیت می کنند و به تنهایی با نیروگاههای زغال سوز و گازسوز رقابت خواهند کرد.بر اساس گزارش بلومبرگ، برای ساخت پروژه لیااونینگ حدود ۲.۹ میلیارد یوان (۴۱۵ میلیون دلار) سرمایه گذاری شده است. طبق فهرست منتشره از سوی اداره انرژی ملی و کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین، دو مزرعه خورشیدی ۵۰۰ مگاواتی دیگر در استانهای هیلونگ جیانگ و جیانگ سو در دست ساخت هستند که حمایت مالی دولت را دریافت نکرده اند.چین در توسعه پروژه های خورشیدی پیشرفت عظیمی داشته و متعهد شده است از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ به میزان ۲.۵ تریلیون یوان (۳۶۷ میلیارد دلار) در تولید نیروی تجدیدپذیر شامل خورشیدی، بادی، هیدرو و هسته‌ای، سرمایه گذاری کند.

علیه بودجه ۹۹ اتاق جنگ تشکیل شد

در پی توضیحات مرکز پژوهش‌های مجلس در رد انتساب نظرات شخصی برخی افراد درباره بودجه سال ۹۹ به عنوان نظرات این مرکز، سازمان برنامه و بودجه از تشکیل اتاق جنگ رسانه‌ای بر ضد لایحه بودجه ۹۹ گفت.روز گذشته مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در پی انتشار اخباری در خصوص بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور با اسامی منسوب به این مرکز، اعلام کرد: نظرات مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی درباره بودجه ۱۳۹۹ کل کشور صرفاً از طریق گزارش‌های رسمی این مرکز که بر روی سایت مرکز (http://rc.majlis.ir) در اختیار عموم قرار می‌گیرد بیان می‌شود. لذا نظرات افراد درباره بودجه ۱۳۹۹ کل کشور که تحت هر عنوان ادعای ارتباط سازمانی با این مرکز را دارند، مورد تایید مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیست.در واکنش به شفاف‌سازی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: "اکنون بیش از پیش شواهد و قرائن از تشکیل اتاق جنگ رسانه‌ای بر ضد لایحه بودجه ۹۹ حکایت دارد، که با جعل عنوان و نسبت دادن نظرات شخصی و جناحی به مراکز رسمی، تحت عنوان ارائه نظرات کارشناسی اما در واقع با انتشار مطالب سیاسی و غیر کارشناسی، به‌دنبال التهاب آفرینی و تشویش در افکار مردمند."

سوئد به نرخ منفی پایان داد

بانک مرکزی سوئد با پایان دادن به ۵ سال برقراری نرخ بهره منفی، سود وام‌های بانکی را به صفر درصد افزایش داد.در حالی که بانک‌های مرکزی اتحادیه اروپا، ژاپن، دانمارک، سوئیس و مجارستان با هدف تحریک رشد اقتصادی همچنان بر ادامه برقراری نرخ بهره منفی تاکید دارند، بانک مرکزی سوئد به عنوان نخستین بانک مرکزی جهان فارغ از نگرانی‌های عمومی از تبعات کاهش رشد جهانی اقتصاد، نرخ بهره منفی ۲۵ صدم درصدی را به صفر درصد افزایش داد.استفان اینگوِس، رئیس کل بانک مرکزی سوئد با اعلام این خبر گفت که هر چند نرخ بهره منفی موجب افزایش نرخ تورم و تحریک رشد اقتصادی می‌شود ولی بهره‌گیری طولانی‌مدت از این ابزار، باعث افزایش هزینه زندگی مردم از جمله گران‌تر شدن بهای مسکن می‌شود.اینگوس ادامه داد، پرداخت طولانی‌مدت وارم ارزان از یک سو، شرکت‌ها را به افزایش بدهی و ریسک ناشی از آن عادت می دهد و از سوی دیگر، شرکت‌هایی را که بهره وری بالایی ندارند، سرپا نگاه می‌دارد.قدیمی‌ترین بانک مرکزی جهان در سال ۲۰۱۵ اقدام به اعلام نرخ بهره منفی کرد. این تصمیم با هدف مقابله با تاثیر افت رشد اقتصادی اتحادیه اروپا و نیز گرفتار آمدن در مارپیچ رکودی مشابه آن چه که اقتصاد ژاپن گرفتار آن آمده بود، اتخاذ شد.البته نرخ بهره منفی در اروپا فراگیری سراسری ندارد و در حال حاضر نیز نرخ بهره در نروژ(۱.۵ درصد) و بریتانیا(۰.۷۵ درصد) بالاتر از صفر است.

بوئینگ دست به خانه تکانی زد

هیأت مدیره شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکا رسما اعلام کرد که دنیس مولنبرگ، مدیرعامل کنونی این شرکت، را به دلیل عدم توانایی در رفع بحران ناشی از سقوط دو فروند هواپیمای بوئینگ 737 مکس و تبعات آن از کار برکنار کرد. در دو سانحه مربوط به سقوط هواپیماهای بوئینگ 737 مکس در اندونزی و اتیوپی مجموعا 346 نفر جان خود را از دست دادند.قرار است دیوید کالهون جای مولنبرگ را به عنوان مدیرعامل بوئینگ بگیرد.بیانیه بوئینگ حاکی از آن است که کالهون در روز 13 ژانویه رسما هدایت بوئینگ را به دست خواهد گرفت.بوئینگ می‌گوید:‌ این جابجایی برای بازگرداندن اعتماد به این شرکت لازم بود چرا که این هواپیماسازی آمریکایی در تلاش است تا اعتماد سرمایه‌گذاران، مشتریان و نهادهای هوانوردی بین‌المللی را مجددا به دست آورد.بیانیه بوئینگ می‌افزاید: با مدیریت جدید در این شرکت بوئینگ مجددا به تعهد خود بر شفافیت کامل شامل مکاتبات فعال و مؤثر با سازمان هوانوردی فدرال آمریکا، دیگر سازمان‌های هوانوردی در جهان، و مشتریان صحه خواهد گذاشت.از ماه مارس سال جاری به دلیل سوانح مذکور پرواز تمام هواپیماهای بوئینگ 737 در سراسر جهان ممنوع شده و تلاش بوئینگ برای بازگرداندن این هواپیماها به چرخه پروازی تاکنون با شکست مواجه شده است.

ترکیه شمشیر را برای دلار از رو بست

همزمان با افزایش تنش‌ها بین واشنگتن و آنکارا، رییس جمهور ترکیه در تازه‌ترین رویارویی تاکید کرده که کشورهای اسلامی باید وابستگی خود به دلار را در مبادلات تجاری کاهش بدهند.رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه اخیرا گفته کشورهای اسلامی باید وابستگی خود به دلار را در مبادلات تجاری کاهش بدهند. به گفته اردوغان، کشورهای اسلامی باید به سمت امضای پیمان‌های تجارت آزاد دوجانبه حرکت کنند. چنین کاری باعث می‌شود تا اقتصاد کشورهای اسلامی کمترین وابستگی را به ارزهای خارجی داشته باشد و از نوسانات ارزی آسیب کمتری ببیند. به این ترتیب به جای ارزهای خارجی بهتر است تجارت را با استفاده از پول های ملی خودمان انجام دهیم.ترکیه نه تنها به دنبال استفاده از ارزهای ملی در مبادلات با کشورهای اسلامی است بلکه به دنبال تحقق چنین هدفی در تجارت با دیگر کشورها نیز هست. این کشور تلاش می‌کند تا یک سیستم پرداخت جایگزین دلاری برای تجارت با روسیه، چین و برزیل ایجاد کند.اردوغان اخیرا از کشورهای اسلامی هم خواسته است تا با یکدیگر همکاری کنند و «تروریسم اقتصادی آمریکا» را به عقب برانند. پیش تر نیز رییسجمهور ترکیه خواهان کاهش وابستگی به دلار شده بود و از مردم کشورش خواسته بود تا با پشت کردن به دلار از لیر در مبادلات جاری و وسیله حفظ ارزش سرمایه خود استفاده کنند چرا که این کار باعث تقویت تولیدات داخلی و توان ملی ترکیه در برابر فشارهای خارجی و نوسانات بازار می‌شود.فشارهای اخیر کشورهای غربی به ویژه آمریکا به ترکیه بر سر خرید سامانه دفاعی از روسیه باعث شده است تا تلاش ترکیه برای کاهش وابستگی به دلار نسبت به قبل بیشتر شود. آمریکا از سال گذشته تاکنون تحریم هایی علیه اشخاص و شرکت های ترکی وضع کرده که به ویژه در تابستان امسال باعث بر هم خوردن ثبات مالی این کشور و کاهش ارزش لیر شده است.

بورس برای فتح قله ۳۷۰ هزار واحد خیز برداشت

در جریان دادوستدهای بازار سرمایه تعداد 5میلیارد و 760میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزش 3071میلیارد تومان در 614هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 6543واحدی در ارتفاع 367هزار و 632واحد قرار گرفت.بیشترین اثر مثبت بر رشد دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای گروه مپنا، سرمایه‌گذاری غدیر و بانک ملت شد و در مقابل نمادهای معدنی و صنعتی چادرملو، پتروشیمی پارس و پالایش نفت تبریز با افت خود مانع افزایش بیشتر شاخص بورس شدند.شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روز متعادل و مثبتی را پشت سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 1750واحد، کل (هموزن) 2867واحد، قیمت (هموزن) 1915واحد، آزاد شناور 9158واحد و شاخص‌های بازار اول و دوم نیز به ترتیب 5172و 11435واحد رشد کردند.بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 1617میلیون ورقه به‌ارزش 1405میلیارد تومان در 300هزار نوبت، آیفکس 111واحد رشد کرد و در ارتفاع 4774واحد قرار گرفت.

هند برای پله چهارم اقتصاد بزرگ جهان خیز برداشت

مرکز مطالعات اقتصادی و بازرگانی مجمع جهانی اقتصاد با انتشار گزارشی پیش‌بینی کرده است که هند تا سال ۲۰۲۶ با جلو زدن از فرانسه، انگلیس و آلمان به عنوان چهارمین اقتصاد جهان برسد. آلمان که تا سال ۲۰۰۴ سومین اقتصاد بزرگ جهان پس از آمریکا و ژاپن بود با ظهور چین به عنوان یک قدرت اقتصادی برتر به رده چهارم عقب‌نشینی کرده است.طبق پیش بینی این گزارش، آمریکا تنها کشور غیرآسیایی مربع اقتصادی جهان خواهد بود و هر سه کشور دیگر آسیایی خواهند بود. هر چند که آمریکا در سال ۲۰۲۶ نیز احتمالا کماکان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان خواهد بود اما در صورت تداوم رشد اقتصادی چین در محدوده شش درصدی فعلی این کشور تا سال ۲۰۳۰ بزرگ ترین اقتصاد جهان خواهد شد. ژاپن نیز جایگاه سومی خود را فعلا حفظ خواهد کرد.تا سال ۲۰۱۱ حدود ۲۲ درصد جمعیت هند زیر خط فقر زندگی می‌کرده‌اند که به لطف رشد و توسعه اقتصادی این رقم اکنون به ۱۷ درصد کاهش پیدا کرده است. وزیر اقتصاد هند از برنامه‌ریزی برای تک رقمی شدن این نرخ تا سال ۲۰۲۵ خبر داد.رشد اقتصادی هند سال گذشته با ثبت رشد خیره کننده ۸.۱ درصدی، رکورددار سریع‌ترین نرخ رشد اقتصادی در بین کشورهای در حال توسعه بود. این کشور که تا سال قبل ششمین اقتصاد بزرگ جهان بود اندکی پیش با دستیابی به اقتصاد ۲.۵۷ تریلیون دلاری توانست با پشت سر گذاشتن انگلیس به پنجمین اقتصاد بزرگ جهان بدل شود.در سال ۱۹۹۹ یعنی تنها ۲۰ سال پیش، حجم تولید ناخالص داخلی هند تنها ۴۵۹ میلیارد دلار بود اما تنها در دو دهه، حجم اقتصاد هند به لطف رشد اقتصادی بسیار سریع شش برابر شده است و هند اکنون با اقتصاد ۲.۷۲۶ تریلیون دلار  پنجمین اقتصاد بزرگ جهان است.در بازه زمانی ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸ رشد اقتصادی هند بالای ۹ درصد در سال است که در بین تمامی کشورهای جهان رکوردی بی نظیر محسوب می شود.

آمریکا به اروپا التیماتوم داد

وزارت امور خارجه آمریکا به شرکت‌های اروپایی حاضر در اجرای خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا موسوم به نورداستریم2، یک اولتیماتوم 30 روزه داده است تا تمام فعالیت‌های خود در قالب این پروژه را متوقف کنند.این وزارتخانه آمریکایی طی سندی که منتشر کرده است خواستار توقف هرچه سریع‌تر حضور شرکت‌های اروپایی در پروژه نورداستریم2 شده و اعلام کرده است در صورتی که آنها با زبان خوش کار روی این پروژه را متوقف نکنند، تحریم خواهند شد.وزارت امور خارجه آمریکا، شرکت‌های اروپایی را تهدید کرده است در صورتی که آنها در این مدت 30 روزه به خواسته‌های آمریکا تن ندهند، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه این کشور، نام تمام شرکت‌های ناقض این درخواست آمریکا را طی دو ماه به کنگره معرفی خواهد کرد.جدای از تهدید به تحریم از سوی واشنگتن علیه تمام شرکت‌های اروپایی حاضر در خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا سند منتشرشده از سوی وزارت امور خارجه آمریکا مجددا ادعای آمریکا مبنی بر زیانبار بودن اجرای این پروژه با منافع اوکراین و امنیت انرژی اروپا را تکرار کرده است. در این سند آمده است که خواسته آمریکا این است که پروژه نورداستریم 2 متوقف شود.هفته پیش شرکت سوئیسی ـ آلمانی آلسیز از ترس تحریم‌های آمریکا روند لوله‌گذاری این خط لوله در دریای بالتیک را متوقف کرده بود.روسیه اعلام کرده است تمام تجهیزات لوله‌گذاری را دارد و تا پایان سال 2020 بدون کمک خارجی این خط لوله را به بهره‌برداری خواهد رساند.

بزرگترین موج اخراج، بانک‌های بزرگ جهان را درنوردید

بانک‌های بزرگ بین‌المللی قصد دارند بزرگترین اخراج کارمندان خود طی چهار سال گذشته را کلید بزنند. 50 بانک بزرگ جهان از برنامه خود برای تعدیل نیروها خبر داده و در مجموع 78 هزار نفر از کارمندان این بانک‌ها اخراج خواهند شد. این رقم طی چهار سال گذشته بی‌سابقه بوده است.در سال 2015 نیز شاهد اخراج 91 هزار و 448 نفر از کارمندان بانکهای بین‌المللی در سراسر جهان بوده‌ایم. بانکهای اروپایی بیشترین سهم را از اخراج کارمندان در سراسر جهان خواهند داشت، به گونه‌ای که 63 هزار و 500 نفر معادل 82 درصد از کل کارمندان بانکها که قرار است اخراج شوند، اروپایی خواهند بود. اخیراً بانک بزرگ مورگان استنلی آمریکا نیز به جمع بانکهایی که می‌خواهند کارمندان خود را اخراج کنند پیوسته و اعلام کرده است که 1500 نفر از نیروهای خود را تعدیل می‌کند. دویچه بانک آلمان نیز اعلام کرده در راستای اجرای طرح کاهش هزینه‌های 8.3 میلیارد دلاری خود تا سال 2022، 18 هزار کارمند خود را در جهان اخراج می‌کند. با توجه به رقم امسال، طی شش سال گذشته باندهای بزرگ جهانی 425 هزار نفر از کارمندان خود را اخراج کردند. کارشناسان بر این باورند که این روند اخراج کارمندان از سوی بانک های بزرگ احتمالا برای سال 2020 ادامه خواهد یافت چرا که این بانک های طی ماه های آینده همچنان با چالش هایی روبرو خواهند بود.به عنوان مثال بانک جولیوس بائر سوئیس و بانک بیلبائو ویزکایا آرجنتاریای اسپانیا از برنامه خود برای تعدیل نیرو در سال جدید خبر داده اند.

بنزین تک‌نرخی تکذیب شد

در پی مطرح شدن برخی اظهارات درباره تک‌نرخی شدن بنزین با قیمت ۱۸۰۰ تومان، وزارت نفت صراحتا اعلام کرد که این خبر صحت ندارد.به تازگی صحبت‌هایی درباره بنزین در برخی رسانه‌ها به نقل از یک نماینده مجلس شورای اسلامی مطرح و عنوان شده که با بنزین تک‌نرخی یعنی نرخی ثابت ۱۷۰۰ تومان تا ۲۰۰۰ تومان هم اصل ۷۵ رعایت می‌شود، هم مردم رضایت دارند و هم درآمد دولت تامین و در عین حال جلوی رانت و فساد هم گرفته می‌شود.در این اظهارات درباره احتمال تک‌ترخی شدن قیمت بنزین در بودجه ۹۹ اعلام شده که مجلس در سال ۹۸ به خاطر حکم حکومتی در مورد بنزین نمی‌توانست ورود پیدا کند اما در سال ۹۹ با چند شرط می‌تواند به موضوع بنزین ورود داشته باشد. اصل ۷۵ قانون اساسی می‌گوید ما حق نداریم یک ریال درآمد دولت را کم کنیم و یک ریال هم نمی‌توانیم هزینه آن را افزایش دهیم. در واقع درآمد را می‌توانیم افزایش دهیم و هزینه را نیز می‌توانیم کاهش دهیم ولی عکس آن نمی‌توانیم عمل کنیم.این صحبت‌ها در حالی است که کسری نوری - مدیر روابط عمومی وزارت نفت - اعلام کرده است که در پی مطرح شدن شایعه تک‌نرخی شدن بنزین از روز دوشنبه هفته جاری با قیمت ۱۸۰۰ تومان، وزارت نفت صراحتا اعلام می‌کند این خبر صحت ندارد و این موضوع در مجموع وزارت نفت به‌عنوان مجری طرح، نه مطرح است و نه فردی از آن اطلاع دارد.

۲۰۲۰ نفت و گاز آمریکا را تهدید کرد

ورشکستگی‌های متعددی در صنعت نفت و گاز آمریکا روی داده که باعث شده است سرمایه گذاران به صنعت شیل روی خوش نشان ندهند.این صنعت در طول سال ۲۰۱۹ در نتیجه رکورد بالای شرکت‌هایی که اعلام ورشکستگی کردند با بحران تامین اعتبار روبرو شد.طبق اعلام شرکت "هایز اند بونز"، مجموعا ۵۰ شرکت انرژی در ۹ ماه نخست امسال خواستار حمایت در برابر ورشکستگی شدند که شامل ۳۰ تولیدکننده نفت و گاز، ۱۵ شرکت خدمات میدان نفتی و دو شرکت میان دستی بوده است.در مقابل، در کل سال ۲۰۱۸ تعداد ۴۳ شرکت نفت و گاز اعلام ورشکستگی کردند. بزرگترین ورشکستگی امسال نفت و گاز که در واقع بزرگترین ورشکستگی از سال ۲۰۱۶ بود، شرکت EP انرژی بود که نتوانست حدود پنج میلیارد دلار بدهی خود را پرداخت کند و در اکتبر اعلام ورشکستگی کرد.اکنون برخی از ناظران هشدار داده‌اند که این روند در سال ۲۰۲۰ سرعت بیشتری پیدا می‌کند.در آخرین دوران رونق نفت شیل، شرکت‌ها ی حفاری آمریکایی با کوهی از اعتبار موجود روبرو بودند زیرا سرمایه گذاران تمایل داشتند روی فعالیتهای نفت شیل که به میزان قابل توجهی ارزان‌تر و کارآمدتر از حفاری مرسوم بود، سرمایه گذاری کنند.بازارهای نفت از عرضه فراوانی لبریز شدند که از تقاضا فزونی گرفت و در رویدادی که عده کمی پیش بینی کرده بودند، آمریکا به بزرگترین تولیدکننده نفت جهان تبدیل شد و حدود ۱۳ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که این کشور را به یک صادرکننده نفت بزرگ تبدیل کرد. در نتیجه قیمتها به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کردند و به سطحی سقوط کردند که بسیاری از شرکت‌ها ی حفاری را ضررده کرد.به یک باره سرمایه گذاران نگران صنعت شیل شدند و بدهی انرژی، منفور شد. این سرمایه گذاران کاملا حق داشتند زیرا شرکت‌هایی که اوراق قرضه آنها بی‌ارزش شناخته شد، قادر به بازپرداخت بدهی خود نبودند و ده‌ها شرکت حفاری کوچکی که زیربار انبوهی بدهی بودند، از بین رفتند.اکنون تحلیلگران انتظار دارند این وضعیت شدت بیشتری پیدا کردند و ادغامهای بیشتر میان شرکت‌ها ی شیل و تغییر شرایط بازپرداخت بدهی ضروری است تا صنعت به روال عادی خود برگردد.بر اساس گزارش اویل پرایس، مایکل بردلی، استراتژیست انرژی در این باره گفت: بازار دیگر از شرکت‌های انرژی با طرحهای توسعه گسترده حمایت نمی کند و سودآوری و سوددهی به سهامداران را ترجیح می دهد. وی برآورد کرد حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیارد دلار بدهی انرژی با بازدهی بالا اکنون در خطر است و این شرکت‌ها  گزینه دیگری به جز حمایت در برابر ورشکستگی و توافق جدید برای بازپرداخت بدهی ندارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha