جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
عراق3

محمد علی حکیم مدیر خبرگزاری عراقی النخیل گفت: جهان استکبار به دنبال فتنه بین ملت ها چه سنی و چه شیعه هست تا از این طریق سلاح های خود را بفروشند و در امور داخلی کشورها دخالت کنند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه در ماه های اخیر عراق عرصه تظاهرات و نا آرامی ها مختلف بوده به طوری که برخی از گروه ها در داخل و خارج عراق به دنبال اختلاف افکنی بین عراق و ایران و گروه های مقاومت بودند.حمله نا جوانمردانه آمریکا به پایگاه حشد الشعبی و کشته و زخمی شدن تعدادی از رزمندگان مجاهد عراقی نقشه و توطئه آمریکایی ها را بیش از پیش آشکار نمود و ملت عراق خواهان اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور هستند.

محمد علی حکیم مدیر خبرگزاری النخیل عراق در گفت و گو با خبرنگار بین الملل حوزه به بیان آخرین تحولات عراق و چرایی تظاهرات اعتراض آمیز در عراق و پشت پرده حوادث مشکوک در عراق پرداخت.

متن مصاحبه به شرح ذیل است:

حوزه: مهمترین دلایل تظاهرات اعتراض آمیز ماه های اخیر در عراق چه بود؟

 مهمترین دلایل تظاهرات در عراق متاسفانه به دلیل کم کاری برخی از سیاستمداران عراقی است که در در طول ۱۶ سال ضررهای بسیاری به مردم عراق وارد کردند.  از سال ۲۰۰۳ تاکنون یعنی از زمان سقوط صدام ملعون تا الان آنها نتوانستند آنچه ملت عراق به دنبال آن هست را تحقق ورزدند. البته نمی توانیم تنها این ناکامی ها را برعهده مسوولیین و سیاستمداران عراقی بگذاریم بلکه دخالت خیلی از کشورهای بیگانه در امور داخلی عراق لطمه زیادی به ملت و حکومت و استقلال عراق وارد کرده است.

در حقیقت طی ۱۶ سال سیاستمداران عراقی در برخی از این سال ها بودجه زیادی برای اداره عراق داشتند مثلا در زمان نوری مالکی نفت به حدود ۱۴۰ دلار رسید و بودجه عراق بالغ بر  ۱۴۸ میلیارد دلار بود. اما متاسفانه بعد از ۱۶ سال هنوز  دستمال کاغذی و یک قوطی پنیر از خارج وارد می شود. این سیاستمداران  در حوزه اقتصادی و سیاسی امنیتی ناکام ماندند  و نمی توانیم دفاع بی جهت از آنها کنیم و بایستی حقیقت را در این زمینه بگوییم.

 طبق ماده ۶۷ قانون اساسی عراق اعتراضات مسالمت آمیز حق مسلم مردم است به طوری که در این تظاهرات ها مردم و سیاستمدارن در کنار هم در تظاهرات مشارکت می کردند.اعتراضات اخیر در عراق  ۳ دلیل عمده داشت.  در ابتدا  ملت با نیت های  خالصانه و در اعتراض به شرایط  خدماتی، کسب و کار جوانان فارغ التحصیل بی کار دانشگاهی تظاهرات می کردند اما متاسفانه حکومت عراق نتوانست با اصول جلوی آنها را بگیرد و آنها را کنترل کند از این رو سر سختانه و بی تدبیر با باتون و آب گرم با تظاهر کنندگان مقابله کردند به طوری که ملت بیش از حد عصبانی شده  و از خانه های خود بیرون آمدند.

دومین دلیل این تظاهرات ها  برکناری "عبدالوهاب ساعدی" معاون عملیات سازمان مبارزه با تروریسم و یکی از  فرماندهان ارشد جنگ علیه داعش شخصیت محبوب عراقی ها بود که در طول مبارزه با داعش  ۴ بار مجروح شده بود. برکناری او از سوی عادل عبدالمهدی و یک تصمیم غیر عادلانه  و غیر کارشناسی بود از این رو  مردم به خیابان ها آمدند.

امارات،اسراییل و آمریکا در خط مقدم موج سواری بر اعتراضات عراق

واضح است که کشورهایی به دنبال موج سواری بر روی  اعتراضات بودند . در درجه اول به نظر من اسراییل و امارت با کمک آمریکا و در درجه دوم عربستان و آمریکا و خیلی از کشورهای  دیگر اهداف مغرضانه شان را دنبال می کردند.

همه مردم عراق  با تظاهرات مسالمت آمیز موافق هستند و  من هم نیز با تظاهرات آرام و مسالمت آمیز موافقم اما خیلی ها خواستند با این اعتراضات موج سواری کنند که از جمله آنها  آمریکا، اسراییل، قطر و عربستان بودند که ۱۰۰ درصد به دنبال تحقق  اهداف خود بودند و ملت آگاه شدند و صف خود را از آشوبگران جدا کردند.

نقش جوکرهای آمریکایی و اسراییلی در ایجاد فتنه شیعی شیعی در عراق

  در واقع  تظاهرات مسالمت آمیز باید در میدان ها باشد نه اینکه  شخصیت های برجسته  مثل "علی علیاوی" و "قسام" برادرش که سه سال علیه داعش جنگیدند به طور وحشیانه کشته شوند و یا "میثم البغدادی" از خانواده بغدادی که او را کشتند و  آویزان کردند در واقع این اقدامات مربوط به جوکرها آمریکایی و  اسراییلی است تا فتنه شیعی- شیعی ایجاد کنند .همانطور که در سال ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ به دنبال فتنه شیعه سنی بودند که خوشبختانه با فتواهای آیت الله سیستانی، مرجعیت، حکومت و ملت توانستند با کمک بعضی از کشورها  جلوی فتنه را بگیرند که اگر چنین فتنه ای پیروز می شد مطمئنا کل منطقه دامنگیران  می شد.

آنها به دنبال تحقق اهدافشان  از طریق رسانه های خود و شبکه های اجتماعی همچون  فیسبوک و توئیتر بودند تا هر طور که شده با خط  مقاومت سوریه، لبنان، عراق و ایران مبارزه کنند.

حوزه: به نظر شما چه کسانی در پشت پرده حمله به کنسولگری ایران در نجف و کربلا بودند و از ایران ستیزی چه کسانی سود می برند؟

خیلی از گروه های داخلی و خارجی به هر نحوی که توانستند سعی نمودند  بین روابط  ایران و مقاومت و عراق خدشه ای وارد کنند از این رو به  کنسولگری ایران در  نجف و کربلا حمله کردند و اسامی  گروه هایی  مثل سرخی یمانی، مهدوی و نام های شیعه را برگزیدند تا از این طریق روابط ایران و عراق را  برهم زنند و اختلاف شیعی شیعی ایجاد کنند و هدفشان دور کردن شیعیان ایران از عراق بود.

این درحالی است که  ما با ایران بیش از ۱۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک  داریم و  به هیچ وجه کسی نمی تواند این رابطه رابرهم زند. ما با ایران دوست هستیم  ، ایران در یک مقطع زمانی در مبارزه با داعش  به ما کمک کرد. رابطه ایران و عراق عالی است و هر قدر دشمنان داخلی و خارجی سعی کنند شاید در یک مقطع زمانی موثر باشد اما در طول سال های متمادی به نتیجه نخواهد رسید .

 جهان استکبار به دنبال فتنه بین ملت ها چه سنی و چه شیعه هست تا از این طریق سلاح های خود را بفروشند و در امور داخلی کشورها دخالت کنند؛ در مقطع زمانی کوتاه شاید گاهی اوقات به نتیجه برسند اما تمام اهدافشان محقق نخواهد شد.

حوزه: نظر شما در خصوص کارشکنی های آمریکا و حضور سفارت خانه آمریکا در عراق چیست؟

سفارت آمریکا در عراق از نظر وسعت ۷ برابر سازمان ملل متحد در آمریکا هست و حدود ۲۱ هزار کارمند و ۲۶ آپارتمان دارد . ما معتقدیم  باید با کل دنیا به غیر از اسراییل رابطه داشته باشیم.  اما طبق اصول و روابط عادلانه  مثل سایر کشورها آمریکا  دیپلمات داشته باشد نه ۲۱ هزار کارمند آمریکایی در عراق حضور داشته باشند. این نه برای ملت و نه حکومت عراق قابل قبول نیست . عراق کشوری مستقل است و نمی خواهد رابطه خود را با همسایه خود به خاطر آمریکا خراب  کند و یا از  اراضی عراق برای حمله به ایران یا هر کشور دیگری استفاده کند. ما دنبال صلح و آرامش در منطقه هستیم، منطقه دیگر تحمل فتنه دیگری  را ندارد.

 اماتمام این ها نقشه صهیونیستی است که با  خباثت هر چه تمام تر در منطقه رفتار می کند اما  این نقشه تحقق پیدا نمی کنند چرا که ما با همه ملت ها دوست هستیم و به هیج وجه اجازه نمی دهیم در امور داخلی کشور ورود پیدا کنند.

ایران  در سال  ۲۰۰۳ تنها کشوری بود که سفارتش در عراق  باز  بود و همچنان تا امروز در سفارت ایران باز است و  در خواست ملت، مرجعیت  و حکومت عراق این است که  با همه کشورها رابطه خوبی داشته باشیم.

حوزه: به نظر شما دلیل دشمنی اصلی آمریکا  با حشد الشعبی و حمله به مواضع این گروه مردمی که عهده دار امنیت و حفاظت از شرف و تمامیت ارضی عراق است چیست؟

دشمنان عراق به دنبال اهدافی برای از بین بردن حشد الشعبی در عراق هستند. اولین هدف مبارزه با  حشد الشعبی این است که اسراییل نمی پذیرد  گروهی جدید به اسم حشد در عراق قدرت داشته باشد چرا که امنیت اسراییل را به مخاطره می اندازد.

حشد الشعبی خطر جدی برای اسراییل است

همانطور که  حزب الله لبنان در کنار اسراییل او را محاصره کرده و از سوی دیگر حشد الشعبی در عراق و گروه های مقاومت درسوریه  از این رو اسرائیل  نمی خواهد حشد الشعبی به عنوان یک خطر جدی در کنارش باشد.

بنابراین  به هر طریقی که شده میلیاردها خرج می کنند تا  وجهه حشد الشعبی را که حامی کشور و ناموسمان و کل منطقه هست خراب کنند. اگر داعش در عراق موفق می شد کل منطقه به هم می ریخت حتی اروپا نیز تحت تاثیر قرار می گرفت.

در مبارزه با داعش ایران در کنار مبارزان عراقی ایستاد و از این رو از ایران تشکر می کنیم. اگر داعش در موصل پیشروی می کرد و کل عراق را می گرفت هدف بعدی ایران، لبنان و کشورهای دیگر بود  اگر مجاهدان  ایرانی در مبارزه با تروریست داعش  کمک نمی کردند الان داعش در شهر های ایران بود.

اسراییل به هیچ وجه قبول نمی کند مقاومتی مثل حزب الله در کنارش حضور داشته باشد  و به دنبال آن است که  از طریق رسانه ای یا هر روش دیگری حشد را از بین ببرد.

ساکن کردن  آوارگان فلسطین  در شمال  غربی عراق در کنار اهل سنت عراق به طوری که برای آنها منطقه ای آزاد ایجاد کنند از توطئه های صهیونیستی است .آنها به دنبال این هستند که  عراق از خط مقاومت دور کنند به هر نحوی که شده خط مقاومت در عراق را بشکنند.از این رو شاهد بودیم تظاهرات در عراق و لبنان و اعتصاب جلوی بانک ها به طور همزمان و سازمان دهی شده انجام می شد .ما با  همه ملت در خط اعتدال دوست هستیم به غیر از رژیم صهیونیستی اشغالگر  اما دخالت در امور داخلی عراق را هرگز نمی پذیریم .

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha