پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حضور هیئت حوزوی در چند کلیسای گرجستان

حوزه/ روحانیون شیعه و سنی ایران که برای شرکت در همایش نقش مقابله با تکفیر به کشور گرجستان سفر کردند، در حاشیه این همایش از چند کلیسای معروف این کشور بازدید کردند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه حجج اسلام والمسلمین محمد حسن زمانی و محمد رضا خوشخو و مولوی اسحاق مدنی که برای شرکت در همایش نقش معارف دینی در مقابله با جریان‌های افراطی و تکفیری اواخر آذر ماه به کشور گرجستان سفر کردند، در حاشیه همایش از چند کلیسای معروف این کشور بازدید کردند. گزارش این بازدید را در ادامه می‌خوانید:


* بازدید از کلیسای اسمیندا سامِبا در تفلیس (کلیسای جامع تثلیث)

صبح روز پنج شنبه ۲۹/۰۹/۹۸ با حضور پاپ ایلیای دوم، از کلیسا بازدید و با یکی از مسیحیان گرجستان گفتگو کردیم. 
این کلیسا یکی از بزرگترین کلیساهای جهان است که به عنوان نماد شهر تفلیس نیز شناخته می‌شود. این کلیسا ۵۰ متر ارتفاع دارد و گنبدش را می‌توانید از تمامی نقاط شهر مشاهده کنید.
 اسمیندا سامبا بخشی از مجموعه اقامتی خاندان سلطنتی است که در آن صومعه، مدرسه الهیات، هتل و ۹ کلسیای کوچک که ۵ تا از آن‌ها در زیرزمین قرار دارند.

معماری زیبا و گچ‌بری‌های منحصر به فردی دارد که زیبایی آن را دو چندان کرده است.

ناقوس این کلیسا هم یکی از بزرگ‌ترین و جذاب‌ترین ناقوس‌های جهان است. این ناقوس ۸۰۰۰ کیلوگرم وزن دارد و صدای آن به قدری زیاد است که در تمام شهر می‌پیچد. ورود به این کلیسا ملزم به رعایت قوانین خاصی است که مهم‌ترین آن این است که باید تمام بدن خود را به خوبی بپوشانید.


* بازدید از کلیسای مِتخی در تفلیس قدیم

صبح روز جمعه در تاریخ ۳۰/۰۹/۹۸ به سوی تفلیس قدیم حرکت و از دو کلیسای قدیمی بازدید کردیم.

کهن ترین کلیسای گرجستان در ۳۰ کلیومتری شهر تفلیس روی قله یک کوه قرار دارد که در قرن ۷ میلادی یعنی همزمان با ظهور اسلامی ساخته شده است. این کلیسا یکی از مهمترین جاذبه‌های توریستی غربیان است.
 نوع معماری و قرارگیری متخی در بین دیگر کلیساها غیر معمول و بسیار متفاوت است. سقف این کلیسا به شکل گنبدی است و قبل تر از سنگ ساخته شده ولی در حال حاضر آجری است. دستور ساخت این کلیسا را پادشاه وقت گرجستان داد در شهر تفلیس و در کنار رودخانه ی متکواری صادر کرد.
این رودخانه از لحاظ جغرافیایی در کنار منطقه ی ساحلی کاملا مشرف به این رودخانه ی و در دست چپ آن ساخته شده است. در واقع اگر از آن سویخ رودخانه به موقعیت قرارگیری کلیسا در ساحل کناری نگاه کنید، حس خواهید کرد که این کلیسا کاملا بر لبه ی صخره قرار گرفته و با فضای داخل رودخانه فاصله ای شاید به اندازی یک کف دست دارد!

البته این کلیسا از لحاظ موقعیت تاریخی در منطقه ای قرار گرفته که به عنوان قدیمی ترین منطقه ی مسکونی در تفلیس هم به شمار می رود. کلیسای متخی عنوان اولین کلیسای ساخته شده در این قسمت از شهر تاریخی تفلیس را نیز دارد.

برای بازدید این کلیسا با مشقت و سختی  رفتیم. زیرا هوا سرد بود و باد شدیدی در این فصل زمستان بود. مقداری هم باید پیاده‌روی می‌کردیم.
 داخل کلیسا تابلویی از حضرت مریم و حضرت عیسی و تندیس‌ها و مجسمه‌های قدیسان بود و سینی‌های شمع‌های روشن در وسط و اطراف وجود داشت. پیرمردی در داخل با گیسوها و محاسن بلند مشغول فروش شمع بود.
حجت الاسلام والمسلمین زمانی با اشاره به بازدید خود از این کلیسا گفت: 
دوست داشتم در این کلیسا با یک کشیش صحبت کنم تا هم اطلاعاتی بیشتر پیدا کنم و هم مقداری به معرفی اسلام بپردازم و دِین تبلیغ طلبگی‌ام را انجام داده باشم. تنها کسی که پیدا کردم همان پیرمرد شمع فروش بود.

به مترجم مان آقای محمد گفتم من را به عنوان استاد دانشگاه معرفی کن و خسته نباشید از طرف من بگو تا گفتگو را شروع کنیم. محمد آقا که گویا خاطراتی تلخ را از قبل داشت و مایل نبود اقدام کند، به خاطر اصرار من وارد گفتگو شد.

عکاس گروه آقای محقق هم شروع به عکس برداری کرد. به مجرد اولین گفتگوی محمد آقا، فریاد و تشر پیرمرد در فضا پیچید و گفت: چرا اینها را آوردی و عکس می‌گیرند و معصیت می‌کنی؟ پیرمرد فریاد را بلندتر می‌کرد تا حدی که محمدآقا ترسید و فرار کرد! عجب روش پرجاذبه‌ای؟ یادم از برخی خادم‌های بداخلاق مساجد کشورمان افتاد که بچه‌های محل از دعوا و تشرش می‌ترسند وارد مسجد شوند!

* بازدید از کلیسای جامع سوتیتسخولی

این کلیسا در شهر تاریخی متسختا، در شمال غربی تفلیس قرار دارد. برای رفتن به کلیسای سوتیتسخولی باید ۲۰ کیلومتری از شهر تفلیس گرجستان فاصله بگیرید. به‌عنوان یکی از شاهکارهای قرون وسطا، این کلیسا در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. همچنین از این بنا به‌عنوان دومین کلیسای بزرگ گرجستان یاد می‌شود. 
کلیسای جامع سوتیتسخولی در طول تاریخ یکی از کلیساهای اصلی ارتدوکس در گرجستان بوده است و یکی از مورد تکریم‌ترین مکان‌های پرستش در منطقه به‌شمار می‌رود. بنای کنونی کلیسا با معماری گرجی قرون وسطایی در سال ۱۰۲۹ م ساخته شد؛ اما قدمت مکان آن به اوایل قرن چهارم میلادی بازمی‌گردد.

دیوارهای این کلیسا با نقاشی‌های قرون وسطایی تزیین شده بود. 
بیشتر مسیحیان گرجستان اعتقاد دارند که جامع بی‌درز حضرت مسیح (ع) توسط فردی گرجی به نام الیاس اورشلیم به گرجستان آورده شده بود و اکنون در کلیسای سوتیتسخولی مدفون شده است. این کلیسا پر از افسانه‌های مختلف و رویایی است که مردم گرجی به اشکال مختلف این افسانه‌ها را نقل می‌کنند.

پس از بازدید از داخل کلیسا، حجت الاسلام والمسلمین زمانی گفتگویی با کشیش کلیسا آغاز نمود که به این شرح است:

-حضرت عیسی(ع) و مسیحیت در نشر معنویت و اخلاق نقش مهمی در تاریخ داشتند، چنانکه حضرت محمد (ص) و دین اسلام نیز نقش مهمی در گسترش اخلاق و معنویت داشتند. مسیحیت و اسلام دو بزرگترین دین کنونی جهان‌اند و هدف مشترکی دارند و اگر با هم همکاری کنند، موفقیت فراوانی در گسترش اخلاق و معنویت در جهان خواهند داشت. من انجیل را خوانده‌ام و مطالب خوبی در آن دیده‌ام. آیا شما هم قرآن را خوانده‌ای؟

- نه. من عربی و فارسی بلد نیستم.

- آیا قرآن به زبان گرجی هم ترجمه شده است.

- من خبر از ترجمه ندارم.

- آیا دوست دارید ترجمه قرآن را بخوانید؟

- بله اگر دسترسی به آن پیدا کنم علاقمندم مطالعه کنم.

- ما سعی می‌کنیم توسط سفارت و رایزنی ایران یک نسخه قرآن با ترجمه گرجی برای شما بفرستیم.

- متشکر خواهم شد. اسم من (دخوند) است و هر روز همین‌جا هستم.

در پایان خداحافظی کردیم و ما را به خوبی بدرقه کرد.

سپس موضوع ارسال قرآن را با آقای شیخ رامین مسئول اداره مسلمانان گرجستان که همراه ما بود مطرح کردم و خواستم ضمن آوردن قرآن با ترجمه گرجی برای ایشان، بهانه‌ای برای استمرار ارتباط با ایشان پیدا کند.

حجت‌الاسلام محمد اف مسئول نمایندگی مجمع جهانی اهل‌بیت که فارغ التحصیل جامعه‌المصطفی و یک انسان فاضل و مودب و پرکار است در نشست مفصلی که داشتیم گفت: «من یک کتاب با عنوان (اسلام در گرجستان) به زبان آذری تألیف کرده‌ام و الان درصدد هستم کتابی با عنوان (دیدگاه قرآن درباره روش تعامل با مسیحیان) تالیف کنم. اما شاهد برخی آیاتی هستم که می‌فرماید: با آنها دوست نشوید زیرا آنها با یکدیگر فقط دوست هستند و با شما دشمن‌اند. لطفا شما که ۲۰ سال قبل استاد ما در قم بودید راهنمایی عملی کنید.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی در پاسخ اظهار داشت:

آیات قرآن در زمینه مسیحیان دو دسته است:

دسته اول: آیاتی هستند که واقعیت‌های رویکرد مسیحیان را گزارش می‌کند مثلا می‌فرماید (بَعضُهُم أَولِیاءُ بَعضٍ، آنها دوست یکدیگر هستند) یعنی مسیحیان منافع درون دینی یکدیگر بر منافع شما مسلمانا ترجیح می‌دهند و حاضر نیستند منافع همکیشان خود را فدای منافع شما کنند این یک اهانت نیست، یک واقعیت است و اختصاصی به زمان خاصی نیز ندارد.

دسته دوم: آیاتی هستند که ناظر به یک جریان و گروه خاص مسیحیان یا یهودیان در زمان خاص بوده اند، مثل (قَد بَدَتِ البَغضاءُ مِن أَفواهِهِم وَما تُخفی صُدورُهُم أَکبَرُ) یعنی این گروه از کافران دشمنی و خشم خود را نسبت به شما صریحا ابراز می‌کند اما عمق نفرات و دشمنی که در دل‌هایشان با شما دارند از اینها بیشتر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha