پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تشییع پیکر شهید سلیمانی در کرمان

حوزه/ کرمان در روز تشییع سردار دل ها حاج قاسم عزیز و یار وفادارش سردار پور جعفری، صحرای محشر است، جمعیت موج می‌زند و دیار کریمان تا حالا چنین جمعیتی به خود ندیده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از کرمان، امروز ۱۷ دی ماه روز بسیار متفاوتی در تاریخ کرمان است، روزی که همه عاشقان سردار مقاومت آمده اند تا با محبوب قلب ها حاج قاسم سلیمانی و یار باوفایش حاج حسین پور جعفری برای آخرین بار وداع کنند و حاجی و دستیارش را تا خانه ابدی بدرقه کنند.

ساعت ۷ صبح است و میدان آزادی کرمان و خیابان های اطراف آن جای سوزن انداختن نیست و اهالی دیار کریمان از سحرگاه امروز خود را به محل تشییع رسانده بودند تا از قافله دلدادگان سردار دل ها عقب نمانند.

کرمان در روز تشییع فرزند سربلندشان صحرای محشر است و تا حالا چنین جمعیتی میلیونی به خود ندیده است. ازدحام جمعیت به حدی است که تردد در همه مسیرهای منتهی به میدان آزادی، با کندی بسیار زیاد همراه است.

براساس گزارش دریافتی، لحظه به لحظه بر موج جمعیت عزادار افزوده می شود. مردم سوگوار از استان‌ها و شهرستان‌های مختلف خود را به کرمان رسانده‌اند تا در آیین باشکوه تشییع سردار سلیمانی و همرزم شهیدش شرکت کنند.

خانه ابدی حاج قاسم در کنار یاران شهیدش+ فیلم

امروز گلزار شهدای کرمان هم یک میهمان ویژه دارد. شهدا آغوش گشوده اند تا میزبان فرمانده عزیزشان باشند. امروز جمع شهدای دیار کریمان جمع است و حال و هوای گلزار شهدا هم وصف ناشدنی. 

عقربه های ساعت ۸ صبح را نشان می دهد. آیین تشییع جانسوز پیکرهای مطهر سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و یار باوفایش سردار حسین پورجعفری، از دقایقی قبل با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید در میان اشک و آه خیل عظیم مردم سوگوار از سراسر ایران از محل میدان آزادی به سمت گلزار شهدای کرمان آغاز شد.

محمد رحمان نظام‌اسلامی که از جانبازان دفاع مقدس است، اجرای مراسم وداع و تشییع پیکر سردار دل‌ها را بر عهده دارد.

فریاد «انتقام انتقام» در کرمان پیچید

مردم با چشم های گریان، یک‌صدا نوای «حیدر، حیدر» و «صل علی محمد، یاور رهبر آمد»، «دسته گل محمدی به خانه‌ات خوش آمدی» سر داده و با شعارهای «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل»، «ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند»، «انتقام انتقام» و ... خواهان انتقام سخت از جنایتکاران هستند.

حضور شخصیت های کشوری و لشکری در مراسم

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و دیگر شخصیت های کشوری و لشکری هم برای آخرین وداع با سردار قلب ها، خود را به کرمان رسانده اند و به اقیانوس مردم عزادار پیوسته اند.

هیئت مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور در جمع دلدادگان حاج قاسم

یک هیئت از مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور متشکل از حجج الاسلام والمسلمین غفوری، زمانی، فاضل، آبادی پیشه و جمع دیگری از مدیران ارشد حوزه نیز در مراسم تشییع پیکر مطهر حاج قاسم عزیز حضور دارند.

قرائت پیام ولی امر مسلمین

در آغاز برنامه های مراسم تشییع پیکر مطهر حاج قاسم سلیمانی و حاج حسین پور جعفری، پیام تسلیت امام خامنه ای، ولی امر مسلمین توسط حجت الاسلام والمسلمین حسن علیدادی سلیمانی، نماینده نماینده ولی‌فقیه در استان کرمان قرائت شد.

بسم الله الرحمن الرحیم

ملت عزیز ایران!

سردار بزرگ و پرافتخار اسلام آسمانی شد. دیشب ارواح طیبه شهیدان، روح مطهر قاسم سلیمانی را در آغوش گرفتند. سال ها مجاهدت مخلصانه و شجاعانه در میدانهای مبارزه با شیاطین و اشرار عالم، و سالها آرزوی شهادت در راه خدا، سرانجام سلیمانی عزیز را به این مقام والا رسانید و خون پاک او به دست شقی‌ترین آحاد بشر بر زمین ریخت. این شهادت بزرگ را به پیشگاه حضرت بقیةالله ارواحنا فداه و به روح مطهر خود او تبریک و به ملت ایران تسلیت عرض می کنم.

او نمونه‌ی برجسته‌ای از تربیت‌شدگان اسلام و مکتب امام خمینی بود، او همه‌ی عمر خود را به جهاد در راه خدا گذرانید. شهادت پاداش تلاش بی‌وقفه‌ی او در همه‌ی این سالیان بود.با رفتن او به حول و قوه‌ی الهی کار او و راه او متوقف و بسته نخواهد شد ولی انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او و دیگر شهدای حادثه‌ی دیشب آلودند.

شهید سلیمانی چهره‌ی بین‌المللی مقاومت است و همه‌ی دلبستگان مقاومت خونخواه اویند. همه‌ی دوستان -و نیز همه‌ی دشمنان- بدانند خط جهاد و مقاومت با انگیزه‌ی مضاعف ادامه خواهد یافت و پیروزی قطعی در انتظار مجاهدان این راه مبارک است. فقدان سردار فداکار و عزیز ما تلخ است ولی ادامه مبارزه و دست یافتن به پیروزی نهایی کام قاتلان و جنایتکاران را تلخ‌تر خواهد کرد.

ملت ایران یاد و نام شهید عالیمقام سردار سپهبد قاسم سلیمانی و شهدای همراه او بویژه مجاهد بزرگ جهان اسلام جناب آقای ابومهدی المهندس را بزرگ خواهد داشت و اینجانب سه روز عزای عمومی در کشور اعلام میکنم و به همسر گرامی و فرزندان عزیز و دیگر بستگان ایشان تبریک و تسلیت می‌گویم.

سیّدعلی خامنه‌ای/ ۱۳ دی ماه ۱۳۹۸

امام جمعه کرمان: افتخار می کنم همشهری سردار سلیمانی ام

حجت الاسلام والمسلمین علیدادی، امام جمعه کرمان، پس از قرائت پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب، در سخنانی ضمن خیر مقدم به شخصیت های کشوری و لشکری و عزادرانی که از استان ها همجوار خود را به تشییع فرمانده جبهه مقاومت رسانده اند، گفت: به سهم خودم از این که کرمانی هستم و شخصیت برجسته ای از این دیار هم در حیات هم در شهادتش جهان اسلام را تحت تأثیر قرار داد، افتخار می‌کنم و می‌بالم.

نماینده ولی فقیه در کرمان اظهار کرد: حاج قاسم عزیز وصیت کرده که در گلزار شهدای کرمان خاکسپاری شود، لذا طبق وصیت شهید و خانواده گرامی ایشان، عملی خواهد شد. امیدوارم خداوند متعال به همه ملت ایران و خانواده سردار سلیمانی صبر عنایت کند و این غم بزرگی که بر دل همه ما نشسته به بهترین وجه ممکن جبران فرماید.

سردار سلامی: «انتقام سخت، پشیمان‌کننده و تمام‌کننده» می گیریم

سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سخنران ویژه مراسم تشییع پیکر مطهر سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و سردار حسین پورجعفری بود.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جمع میلیونی عزاداران در میدان آزادی کرمان با اشاره به انتقام سخت از جنایتکاران، تصریح کرد: حرف آخر را اول می‌زنم، انتقام می‌گیریم.

وی خطاب به تشییع کنندگان شهید سلیمانی، گفت: انتقام می‌گیریم؛ «سخت، محکم، قاطع، پشیمان‌کننده و تمام‌کننده»؛ آرام باشید.‌ همه ما می‌دانیم کسی را بدرقه می‌کنیم که در دولت او سلامت و معنویت و کم نظیر است. ‌عشق و به اسلام ولایت را ثابت کرد.

فیلم| سردار سلامی: حرف آخر را اول می‌زنم؛ انتقام می‌گیریم

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه شهید سلیمانی جلوه‌ای از زیباترین فضائل عالم در وجود یک شخصیت بزرگ بود، تصریح کرد: حاج قاسم هرگز در مقابل دشمن سست نشد، ‌قلبش همواره آرام بود و لباس جهاد را از تن درآورد.

سرلشکر سلامی با بیان اینکه شخصیت سپهبد سلیمانی ‌فراتر از مرزهای ایران و جان اسلام بود و همه جهان اسلام با تحسین او را یاد می‌کنند و هر چقدر تلاش می‌کند خورشید او را خاموش کنند نمی‌توانند و نمی‌دانند که نمی‌توانند، تاکید کرد: خورشید قاسم سلیمانی زنده‌تر از همیشه راهی را گشوده است که مطمئنن پیروز خواهد شد.

گوشمالی نمایندگان خانه ملت از آمریکا در روز تشییع سردار

همزمان با تشییع میلیونی سردار مقاومت در زادگاهش، نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز از تهران پیام مهمی را به آمریکای جنایتکار مخابره کردند و  طرح سه‌فوریتی «تروریستی خواندن ارتش آمریکا» را با رأی قاطع به تصویب رساندند

در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۱۷ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح سه فوریتی اصلاح قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا، با ماده یک این طرح با ۲۲۸ رأی موافق، صفر رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۲نماینده حاضر در صحن علنی موافقت کردند.  

در ماده ۱ اصلاحی قانون آمده است: به منظور اقدام متقابل در برابر تصمیم و یا اقدام ایالات متحده آمریکا در تضعیف صلح و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی و از آنجا که این رژیم برخلاف اصول مسلم حقوق بین‌الملل، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را که مطابق اصل یکصد و پنجاهم قانون اساسی به عنوان یکی از ارکان حاکمیتی دفاعی ایران شناخته می‌شود سازمان تروریستی خارجی اعلام نموده است. به موجب این قانون نیروها و کلیه اعضای پنتاگون و شرکت ها و موسسات وابسته و عاملان و فرماندهان و آمران شهادت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و فرماندهی مرکزی آمریکا (سنت‌کام) و سازمان‌ها و یا نهادهای تحت اختیار این فرماندهی، تروریست اعلام می‌شوند و هرگونه کمک اعم از نظامی، اطلاعاتی، مالی، فنی، آموزشی، خدماتی و تدارکاتی به این نیروها همکاری در اقدام تروریستی محسوب می‌گردد.

همچنین نمایندگان مجلس ماده ۲ طرح سه فوریتی اصلاح قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا را با ۲۳۰ رأی موافق، صفر رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع ۲۳۲ نماینده حاضر در جلسه به تصویب رساندند.

در ماده ۴ اصلاحی قانون آمده است: ستاد کل نیروهای مسلح مکلف است با همکاری وزارت اطلاعات و بهره‌گیری از امکانات و توانایی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سایر واحدهای اطلاعاتی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران فهرست و اسامی کلیه اعضای پنتاگون و شرکت ها و موسسات وابسته و عاملان و فرماندهان و آمران شهادت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، فرماندهان ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنت‌کام) و سازمان‌ها و نهادهایی که تحت اختیار این فرماندهی می‌باشند و از تروریست‌ها حمایت و پشتیبانی می‌نمایند را برای تعقیب قضایی اعلام نموده و قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران حداکثر ظرف مدت‌ سه ماه از تصویب این قانون سازوکاری را ایجاد نماید که براساس آن اسامی اعلام شده را به عنوان یک سازما و افراد تروریستی تحت تعقیب و مجازات قضایی براساس قانون مجازات اسلامی قرار دهد.

همچنین نمایندگان مجلس با الحاق یک ماده به قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا با ۲۲۹ رأی موافق، ۳ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۵ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در ماده الحاقی به این قانون آمده است که دولت موظف است جهت تقویت بنیه دفاعی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مبلغ دویست میلیون یورو از طریق صندوق توسعه ملی در اختیار این نیرو قرار دهد.

شورای نگهبان تایید کرد

آیت الله جنتی به همراه دیگر اعضای شورای نگهبان هم با حضور در مجلس شورای اسلامی، طرح سه فوریتی مجلس را مورد بحث و بررسی قرار دادند و آن را به تائید رساندند.

کاروان شهدا به میدان شهدا رسید

ساعت از ۱۲:۱۰ گذشته است و پیکرهای پاک شهید سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و همرزم شهیدش سردار پورجعفری در میان سیل جمعیت عزادار به میدان شهدای کرمان رسید.

ازدحام جمعیت به حدی است که خودرو حامل پیکرهای مطهر امکان تردد ندارد.

تعدادی از تشییع کنندگان در کرمان جان باختند

پیرحسین کولیوند، رئیس سازمان اورژانس کشور با تأیید این خبر گفته که متاسفانه بر اثر ازدحام و تراکم انبوه جمعیت تشییع کننده در کرمان تعدادی از هموطنان جان خود را از دست دادند و تعدادی از مصدومان نیز به مراکز درمانی منتقل شده اند.

وی همچنین آمار جان باختگان را ۳۲ نفر و مصدومان ۱۹۰ نفر اعلام کرد.

فیلم| جان باختن تعدادی از تشییع کنندگان در کرمان بر اثر ازدحام جمعیت

رئیس سازمان اورژانس کشور یادآوری کرد: خبرهای این حادثه را فقط از مراجع رسمی پیگیری کنند.

مردم به شایعات دشمن توجه نکنند

حمید شمس الدینی، مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان هم با اشاره به شایعه بی پایه و اساس وقوع حادثه تروریستی در مراسم تشییع حاج قاسم، تاکید کرد: هیچ حادثه تروریستی در مراسم تشییع روی نداده و مردم به شایعات توجه نکنند.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان ادامه داد: آنان که از این حضور بی نظیر غافلگیر شده‌اند به شایعه سازی پرداخته‌اند.

شمس الدینی با اشاره به حضور آگاهانه و هوشیاری مردم در تمام عرصه‌ها گفت: حضور مردم در تمام مسیر همچنان ادامه دارد و ازدحام مردم بسیار زیاد است و بر اثر این ازدحام تعدادی از هموطنان جان باخته و تعدادی مصدوم شدند.

عبای نماز شب ولی امر بر قامت سردار

محمدباقر قالیباف در توئیتی اعلام کرد: رهبر معظم انقلاب عبای نماز شب خود را دادند تا حاج قاسم را با آن دفن کنند.

ایشان با این عبا ۱۴ سال نماز شب خوانده‌اند.

این دومین عبای نماز شب آقاست که شهیدی با آن دفن می شود؛ اولین بار سر شهادت حاج احمد کاظمی بود.

 مراسم تدفین به تعویق افتاد

ساعت ۱۴ / مسئول کمیته تشییع پیکر شهید سردار سلیمانی در کرمان اعلام کرد: با توجه به ازدحام جمعیت امکان خاکسپاری پیکر شهدا وجود ندارد و زمان مراسم خاکسپاری متعاقبا اعلام می‌شود.

حضور وزیر بهداشت بر بالین مصدومان

دکتر نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که در کرمان حضور دارد، عصر امروز بر بالین مصدومان مراسم تشییع میلیونی پیکر مطهر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در یکی از بیمارستان ها حضور یافت و در جریان روند درمانی آنان قرار گرفت.

سحرگاه چهارشنبه پیکر مطهر سردار در خانه ابدی

به رغم اعلام برخی منابع خبری، شاهدان حاضر در گلزار شهدای کرمان به خبرگزاری حوزه گفتند که احتمالا آئین خاکسپاری پیکر مطهر سردار دل ها حاج قاسم سلیمانی و همرزم عزیزش شهید سردار پورجعفری، قبل یا بعد از نماز صبح چهارشنبه انجام می‌شود.

گزارش: علی علیزاده

انتهای پیام ۳۱۳/۳

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha